Werkend anker lier

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door De Waker, 14 aug 2005.

  1. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik ga zelf ook een werkend anker lier maken echter wordt deze volledig geautomatiseerd doormiddel van te kijken naar de moter ligt de moter x tijd stil dan komt het anker naar buiten.

    geef ik weer gas op de moter dan komt het anker weer naar boven

    echter zijn alle tijden in te stellen zowel het inhalen als uitgooien voordeel ervan is dat je hem niet strak hoeft te trekken dan en altijd evenver in als uitrolt (mits goed afgesteld)

    echter werkt mijn systeem wel zo dat het anker niet los uitgegooid kan worden maar naar beneden rolt met beleid.

    dit is wel aan te passen met enkele uitbreidingen.

    misschien een tip voor mensen met kanalen tekort
     
  2. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Hoi

    @Roel

    Kan je geen borstel uit een naai machin gebruiken, daar zit zo een klein kwastje in om stof weg te vegen, of gewoon een oude kwast gebruiken en dan de haren om het kluisgat heen lijmen...

    Groeten Justin
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Justin: ik was eerst van plan om m'n snor af te knippen, maar dat stuitte op bezwaren van m'n vrouw.
    Nu wordt het een ouwe tandenborstel.
     
  4. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Hoi

    hahaha, ja dat kan ook

    Groeten Justin
     
  5. Gerjan

    Gerjan Guest

    Roel je kan hem ook een tijdje laten groeien en dan terug trimmen :lol:


    Groeten Gerjan
     
  6. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Roel,

    Ik wil de pret niet bederven ( :wink: ), maar remt zo'n borsteltje het anker en de ketting niet ontiegelijk af? Als je de ketting/anker naar binnen haalt veegt de borstel de boel schoon en droog, maar als je het anker laat vallen...................... :? .

    Ik vrees dat het borsteltje de ketting afremd zodat de ketting niet goed of helemaal niet naar buiten komt :cry:.

    Groetjes, Danny.
     
  7. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    @Danny Je las het zeker al zijn vrouw was het niet eens met die snor.
    Maar wel met een borsteltje om de ankerketting schoon te maken zij weet natuurlijk dat die vijver in Biddinghuizen een troep is. :lol: :lol: :lol:

    Maar Roel je theorie van de lengte van de ketting klopt al niet als de vijver 2 meter diep zou zijn moet je 6 meter ketting steken anders houd een anker niet.

    In volle vaart je anker losgooien en de hele lier scheurt je van het dek gebeurt soms in het echt.

    Maar ik zou er geen borsteltje aan maken als ik een schip heb met 10 meter ketting waar geen water binnen komt hoe wil jij dat met 2 meter ketting wel voor mekaar krijgen of is dat speciaal water met een hoge viscositeit in Biddinghuizen.

    Het anker moet van zich zelf vallen nu wil dat bij sommige problemen geven die draaien hem eerst een beetje uit dit omdat de stok van het anker blijft hangen diameter kluisgat vergroten lijkt weer niet dan diameter van stok verkleinen.
    Ik had toendertijd ankers die op Brons leken het probleem was dat de stok niet ver genoeg scharnierde.
    Eens met de loep het anker bestudeerd en wat bleek het waren twee helften die aan mekaar gekleefd waren het bleek een anker van een soort lood te zijn.
    Door hem de twee helften te scheiden kon ik waar de stok scharniert wat wegvijlen zodat die slag groter werd.
    Heb hem daarna weer in mekaar gelijmd en toen was het trommel opzij trekken uit de klauwkoppeling en roets daar donderde het anker eruit.
    Later een rem erop gemaakt met een stuk gum anders vloog steeds die 10 meter eruit.

    Neem in ieders geval een eind vliegertouw mee je zal maar hebben dat er een fiets aan je anker hangt krijg je hem niet meer omhoog.
    Met een ander bootje kan je met het touw nog om te eigen boot heevaren en heb je wat meer trekkracht anders wordt het poedelen.

    Assen zijn allemaal Kogelgelagerd.

    [​IMG]
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Jan: Max diepte = 80 cm.
    Lengte ankerketting = 2 meter.

    Op volle vaart je anker overboord lijkt me inderdaad geen fijn plan, zeker niet met het anker wat op de Norderney zit.

    Waarom toch dat borsteltje? Simpel: er zit wellicht wat water aan de ketting op het moment van omhooghalen. Ik wil voorkomen dat het meeste hiervan in het model terecht komt. Wellicht is het niet nodig: Prima.
    Maar als het wel nodig is, weet ik in ieder geval hoe en wat.
    Het borsteltje zal in ieder geval niet erg heftig zijn. Net voldoende om het water van de ketting af te laten glijden.
     
  9. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    @Roel heb je niet leren rekenen 3 X 80 = 240 CM maar het zal daar in Biddinhuizen niet hard waaien.

    Weet je Roel op een echt Schip krijg je blubber aan de ketting daar wordt meestal de dekwas ( Brandslang ) opgezet om hem schoon te spuiten.
    Normaal zit er halverwege het kluisgat een buis waar water uit spuit maar dat werkt niet zo goed omdat de ketting nooit op dezelfde plaats blijft.

    Zou er inplaats van een borsteltje juist water op spuiten om de ketting schoon binnen te krijgen vooral omdat je ook nog eens van die stokjes ertussen hebt wist je dat je dat niet ziet onder water. :lol: :lol: :lol:

    Mijn eerste test met het Anker van de Botniaborg was met een optreden het Booreiland gierde alle kanten op, dus maar even proberen hoe het anker het zou doen.

    Schip 162 CM lang bleef mooi op zijn plaatst liggen al had ik al een emmer
    water bij het kluisgat neergezet, als het anker zou gaan krabben dan kon die Matroos die er bij stond die emmer water door het kluisgat gooien om de ankerbladen schoon te spoelen. :lol: :lol: :lol:

    Je kan hier zien dat het anker nog niet helemaal binnen is.
    Tegenwoordig heb je een Electronica Prinje die je in kan stellen op de Stroom die de motor trekt als het anker tegen de romp aankomt hier in 1979 moest ik nog kijken dus als het schip gedraaid was haalde ik het laatste aan maar die lier trok ook 8 kilo.
    Had eerst met 2 ronde schijven met Gum op erop 1 schijf werd met een servo tegen de ander aangetrokken maar dat kruimelde zo en in had geen kruimeldief aan boord. :lol: :lol: :lol:

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina