Werptechniek(en)

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door arno888, 13 jan 2008.

  1. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Inderdaad opvallend dat ie zo op z'n zijkant gaat. Aan de worp is, als je hem vergelijkt met andere worpen, eigenlijk niet zo veel mis. Volgens mij dan...
    Vreemd dat ie dan toch zo op z'n kant gaat.

    Goed camerawerk, trouwens :wink:
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    sow, jij ben goed gaan gooien! ziet er best netjes uit!
    Zit er niet iets los aan het hoogte/richtingsroer ofzo? dat ie onder extreme kracht net verbuigt?
    Had toen mijn hoogteroer een keer geknikt. Zag je op zich niet, maar bij de start klapte hij ff om. Resultaat was een looping... daarna kon ik weer vliegen :).

    Als het aan het loslaten ligt, moet je eens proberen aan je vingers te likken voor je gooit. slipt ie net een stuk eerder weg. uiteindelijk moet je dat niet meer doen, maar je voelt wel ff hoe het kan... (had ik in ieder geval).
    Buiten dit gok ik dat je een stuk hoger gooit dan ik...
    mooi filmpje ook!
     
  3. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Er is iets mis...maar wat

    Raymond,

    Sietse zou wel eens gelijk kunnen hebben, ik zelf zat aan een verdraaing
    in de vleugels te denken het lijkt wel of de buitenvleugel teveel lift levert,
    hij geeft normaal al meer lift tijdens de draai, hij vliegt immers sneller, maar een dergelijk verschil en grote rolneiging heb ik nog niet eerder gezien...
    zit je trekdraadje van het richtingsroer wel aan de goede kant ? dwz aan de kant van de buitenvleugel ?
    Cheers

    Bart
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het trekdraadje van mijn richtingroer zit aan de buitenkant, dat kan het niet zijn. Nu is het wel zo dat als ik normaal vlieg mijn richtingroer wel een heel klein beetje rechtsaf staat. Ik dacht dat dit zou komen doordat de linkervleugel wat zwaarder is door de werppen + versteviging. Dat gewichtsverschil zal echter niet deze heftige rol veroorzaken. Dus misschien is er inderdaad een lichte torsie in de vleugel aanwezig. Dat zou wel een aannemelijke verklaring zijn voor dit gedrag. Ik schrok er ook van toen ik de filmpjes zag. Ik wist dat mijn bonsai omging, maar niet dat het zo erg was. Ik ga niet proberen die torsie eruit te krijgen, ik ben bang dat ik het dan eerder slechter maak dan beter. Misschien kunnen de deskundigen op Malden eens naar mijn bonsai kijken. Bij de venus zal ik helaas moeten, die is nu niet te vliegen.

    Sietse, mijn camera kan filmpjes schieten met 60 fps, daardoor kan ik het extreem vertragen en toch vloeiende beelden houden. De afspeelsnelheid is 0,2. Overigens is alles aan de staartvlakken stevig, geen verborgen (of heeeeel goed verborgen) knikken oid.

    Zijn er verder nog verbeterpunten aan mijn draai / worp? Daar is dit draadje uiteindelijk voor.
     
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ok, gok dan ook op de vleugel wat Bart zegt idd.
    Je kan er ff naar kijken. als het echt duidelijk is, kan je de vleugel even op een vlakke plank vast leggen en met een föhn ofzo hem nog eens naspannen. en dan bij beide even doen, weet je ook dat die in ieder geval recht zijn.

    Op je worp zelf heb ik verder niks aan te merken. dat mogen de anderen doen :)
     
  6. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Net als Bart

    Inderdaad prachtig, zo'n vertraagde opname. Had mijn camera dat maar :(

    Als je de verschillende worpen bekijkt van de werpers zie je dat Bart (de Materiaalverzamelaar) een enorme versnelling in het laatste deel van de draai heeft. De worp van Raymond lijkt daar heel veel op. We moeten raymond eens met een andere kist laten gooien. Dan kunnen ze zien of het aan de kist of aan de werper ligt (en de Bonsai door een ander laten werpen).

    jammer genoeg gooi ik links, dus die 'wisseltruc' kunnen wij niet uithalen.
    Dan maar op Malden:)
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Die andere kist is er, maar moet nog wat getuned worden.
    Ik was ook al van plan de bonsai eens door iemand anders te laten slingeren om te kijken hoe het dan gaat.
     
  8. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit? (Ik ben momenteel een mijn eerste DLG aan het bouwen, voornamelijk om enige bouwtechnieken onder de knie te krijgen, maar gaandeweg begint het DLG-wereldje me steeds meer te fascineren.... )Ik probeer het me voor te stellen maar het komt niet binnen.
    Als door de worp (rechtshandig) de staartboom naar rechts buigt geeft dit, ten opzichte van de staartboom, een relatieve verlenging van het trekdraadje en dus een richtingroer-uitslag naar links. Dit zou de neiging om naar rechts uit te breken weer corrigeren. Maar als het trekdraadje aan de binnenkant had gezeten wordt het, ten opzichte van de naar buiten zwiepende boom, relatief korter, wat ook een richtingroer-uitslag naar links geeft. Het zou dan niets uit moeten maken waar het draadje zit.
    Ik maak vast een denkfout maar ben er nog niet achter welke...
    nb:En als het geen draadje is maar een pushrod, maakt dat dan nog wat uit?

    Groet, Patrick
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Als het een pushrod is maakt het inderdaad niet uit. Maar de meesten gebruiken een single pull systeem. Een torsieveertje trekt het roer één kant op, het touwtje trekt terug. Dit geeft een gewichtsbesparing tov een pushrod en werkt prima.

    Bij het volgende verhaal ga ik even uit van een rechtshandige werper waarbij de werppin dus in de linker vleugel zit.
    Na het loslaten van het model heeft het model een rotatiebeweging linksom. Deze is niet direct gestopt. Het model zal dus nog een stukje doordraaien linksom. Die rotatie wil je zo snel mogelijk afgestopt hebben. Hoe verder het model draait, hoe meer het slipt en zo verlies je energie en kostbare meters. Tijdens het 'doorzwaaien' zal het model van rechts worden aangeblazen. Als je trektouwtje voor het richtingroer nu links zit kan het richtingroer 'omgeblazen' worden, het slaat uit naar links zonder dat jij een stuurinput geeft. De kracht van de scheef (zeer snel!) aanstromende lucht zal groter zijn dan de kracht van de torsieveer. Als je het trektouwtje rechts hebt zitten zal het touwtje ervoor zorgen dat het roer niet door de slippende luchtstroom omgezet kan worden. Zo wordt de rotatie sneller afgestopt. Als het roer al linksom gaat door het doorzwiepen van de boom (kan nooit veel zijn, de boom verandert niet van lengte) is dat te verwaarlozen ten opzichte van het 'omblazen' wat gebeurt als het touwtje links zit.

    Wacht maar tot je de eerste paar goede worpen hebt gemaakt. :cool:
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2008
  10. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ik zat dus inderdaad helemaal de verkeerde kant op te denken.
    Dat omblazen van het roer heb ik nooit aan gedacht. Wel logisch want ik heb ergens gelezen dat de starsnelheid bij een flinke worp 100km/uur kan bedragen
    Het is nu helemaal duidelijk. Dank!
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Als hij aan de binnenkant zit is de luchtdruk van de zwaai tegen het roer zo groot dat je roertje omklapt.
    Het effectieve oppervlak van je richtingroer (wat de zwaai moet doen stoppen) word dan kleiner.

    Dit is mij idee hoor...enigszins empyrisch vastgesteld toen ik 'even snel' mijn richtingroer moest vervangen en de nieuwe aan de binnenkant tegen de staartboom lijmde (FYI ik heb geen richting, alleen rol een hoogte) en en die brak dus ook snel af.

    Heb hem toen tegen de buitenkant gelijmd en daar zit hij nu na flink wat misbruik nog steeds.
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    we zitten alle drie teglijk te tikken hahaha
     
  13. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Zo hoort het...

    Bij deze worp van Arne Asper zie je nauwelijks uitbreken van de staart. Het kan dus wel :yes:

    Hier staan trouwens nog meer video's van DLG worpen.
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ben volop aan het oefenen maar het is lastig om in je eentje naar jezelf te kijken.
    Zojuist op het strand even wat door mijn vrouw laten filmen en dit is waar ik tot zover ben met de werptechniek:

    YouTube - Plofa 2.2

    YouTube - Plofa 2.2 3de worp

    graag commentaar, tips, verbeteringen, positief, negatief....ik hoor het graag allemaal!

    Groeten

    Justus
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2008
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik vind het er niet slecht uitzien. Je arm kun je misschien nog iets verder achter je houden (vliegtuig moet het eerste deel van de worp zo ver mogelijk 'achterblijven' bij de rest van je lichaam). Probeer ook eens iets steiler omhoog te gooien (hoeft voor jou niet beter te werken).
     
  16. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Ik zou niet stijler omhoog gooien maar als je stijler wil preset gaan geven of simpel iets meer up trimmen. Wat veel belangrijker is is wat je met je linker (zender) arm doet. Als je je zenderarm voor de start naar rechts houd en dan na een paar passen naar links zwaait zo ver dat zender en kist elkaar bijna raken achter je rug en dan je rechter arm pas opgang brengt heb je veel meer moment en evenwicht gedurende de draai. Hiermee kun je meters pakken.
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Als ik de flaps en minimaal beetje omhoog zet klimt hij al een stuk stijler dan op het 2de filmpje. Alleen met deze wind was het een beetje zoeken naar niet zo stijl en meteen recht omhoog, in het 2de deel van de klim ging hij ook 2 keer zo stijl omhoog maar dat is op het filmpje maar net te zien.
    En voor zover mijn vrouw kon zien kwam hij hoger bij de wat vlakkere worpen.

    Ik vind het moeilijk om te lopen EN snel te draaien, een snelle aanloop resulteert in een slecht worp omdat mijn voetenerk een beetje achterblijft denk ik..
     
  18. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Datzelfde probleem had ik ook. Dat is niet alleen voetenwerk maar ook evenwicht. Het is namelijk een stuk moeilijker om in evenwicht te blijven met één gestrekte arm met daaraan ook nog een kist hangend en de andere arm tegen je lichaam. Vandaar mijn vorige posting.
     
  19. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Etten-Leur
    Concentratie !!!

    Volgens dit filmpje is een flinke aanloop niet vereist.
    Het lijkt in dit fragment meer een kwestie te zijn van concentratie en lichaamsbeheersing ipv brute kracht.
    Net als bij die oosterse vechtkunsten. Lijkt in eerste instantie allemaal zo simpel...maar veel oefening baart kunst.
     
  20. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Geen aanloop?

    Nou, ik weet niet hoe hoog onze chinees hier gooit, maar Als je Peter Aanen ziet werpen zou je denken dat de aanloop juist essentieel is.

    Ik heb golf gespeeld en tennis ook vaak. Daar merk je ook dat een soepele slag waarbij de timing precies goed is veel belangrijker is dan brute kracht.
    Bij een DLG worp is dat niet anders. Op de het goede punt versnellen en je kist op het goede moment loslaten zijn de belangrijkste ingrediënten. Veel belangrijker dan kracht.
     

Deel Deze Pagina