Ja, langzaaaamaaan komt het! Enkele weken geleden ben ik met Dennis op een avondje wezen gooien. Ik geen spullen mee, Dennis de Twister. De Twister gooit zowieso veel makkelijker dan de Supergee, dat wel. (heel knap van Alex dat hij dat heeft weten te maken) Dennis de zender, ik, blootsvoets in het grasland, gooien. Daarbij overkwam het me ook een keer dat ik dacht 'niets' gedaan te hebben in de worp, en toch moest ik de Twister hoger zoeken dan bij andere worpen. De reactie van Dennis was dan ook dat ik wel voor hem mocht gaan gooien op een wedstrijd.
Nu komt het erop aan, dat gevoel nogmaals, maar dan bewuster, te beleven, op te slaan in het koppie, en daar verder mee oefenen.
Je moet geen kracht willen zetten. Je moet gaan 'slingeren', snelheid maken, niet je spierballen gebruiken. De enige kracht die je gebruikt is het afwikkelen van je 'opgedraaide' romp en het slingeren van je arm met je schouder (vooral niet je biceps). Concentreer je op 'snelheid', niet op 'kracht'.
Dat is het em nu net voor mij, als ik mijn spieren niet kan gebruiken, waar kan ik dan (van mijn lichaam) feedback van krijgen wat ik doe..... kennelijk zijn de "positiesensoren" van mijn ledematen, nodig om bewegingen te coordineren niet helemaal in vorm
Eerder heb ik al eens opgemerkt dat je veel te vroeg je arm al naar voren bracht. Gaat dat al beter? Het eerste deel van de draai moet je je arm voor je gevoel overdreven ver naar achteren houden (echt overdrijven, daardoor wind je vanzelf je romp op),
Daar ben ik zeer bewust mee bezig geweest, echter, het naar voren gooien deed ik toch vanuit mijn armspieren. Vandaar dat ik op een gegeven moment iets verrekte in mijn bovenarm en geen kopje thee meer voor me uit kon tillen. Gelukkig was dit na 1 dag al weer over.
tijdens de 2e helft van de draai komt je arm pas naar voren door je romp terug te draaien en tegelijkertijd je arm als een lange slinger rond te slingeren.
Dat is ook het moment dat je zenderarm naar binnen getrokken wordt, danwel naar voren (terug) gedraaid wordt?
Ik ben zelf erg laat met het naar voren brengen van mijn arm, ik wikkel eerst mijn romp voor een groot deel terug en geef dan pas de finale zwieper met mijn arm. Volgens mij heeft Loet die stijl ook (maar dan nog veel harder).
ja, jij gooit ook als een kanon.
Kijk ik de logfile terug van gisteren, dan heb ik van de 25 worpen er zeker 5 van 40 meter tussen zitten, met als topper een hoogte van 44 meter! (en die zat niet in een bel) De andere werphoogtes zaten tussen de 35 tot 39mtr.
Ik heb nog wat Supergee logfiles van zomer 2009 bekeken. Toen gooide ik ook nog met een stoeptegel om mijn nek, en zonder preset, de hoogtes lagen toen tussen de 28 en 32 meter.
Bekijk ik logfiles van dit voorjaar, wel met handzender en preset, dan zijn de hoogtes rond de 35 tot 38 meter.
Mijn doel voor dit jaar is om, met mijn Supergee, want daar is dan mijn vergelijking op gebaseerd, om standaard minstens 40meter te gooien.
Alle investeringen en verbeteringen hebben wel effect! Maar voorlopig vorm ik geen gevaar voor de top 5 van Nederland