Het draadje is al wat oud, maar........
nadat ik vorige week vrijdag zodanig een spier in mijn schouder verrekt had, dat ik met moeite een kopje thee voor mij op tafel kon zetten, moet ik maar weer eens terug naar de theorie voor wat extra hoogte.
In januari heb ik al eens voorgedaan gekregen hoe je de worp versterkt met de zenderarm. Toch snap ik dit nog niet.
Als eerste de werparm en kist verder naar achteren houden. Daarna na een korte aanloop eerst de werparm met zender in beweging brengen totdat die niet verder kan (kijk uit dat je daarbij niet tegen de staart van de kist aanslaat (Zender arm iets lager zwaaien)).Pas als je volledig voorgespannen bent de werp arm naar voren zwiepen..
Wanneer moet je volledig gespannen zijn? Je begint met je linkerschouder tegen de wind in, als rechtshandige werper. Laten we zeggen dat die positie op 0 graden is. Dan gaan draaien. Na 450 graden (een en een kwart draai) sta je met je gezicht in de wind. Dat is dan soort van de eindpositie. Waar, tussen de 0 en 450 graden, zou je gespannen moeten staan?
Waar bestaat die spanning dan uit? Je hebt dan toch beide armen naar achteren? Een arm met zender, de andere met de zwever.
Hoe voel je dat die rotatienergie van de zenderarm aan het torso door wordt gegeven? (Vast niet aan scheurende pijnscheuten in je rechterschouder

)
Er wordt elders in dit draadje gesproken over het "naar binnen halen" van de zenderarm. Hoe moet ik dat zien?
Bij Peter zie ik deze volgorde (correct me if I'm wrong) vanaf 1.43 in het filmpje.
1 Zwever naar achter.
2 Zender naar rechts
3 de draai begint
4 de zenderarm draait naar links
5 op het moment dat de zender arm stilstaat, gaat de werparm naar voren.
Dus: Dit moment van afremmen van de zenderarm, is het moment de energie van de zenderarm op de werparm wordt overgedragen?
In dit plaatje heb ik net een kwart rondje gedraaid. Dan ben ik toch veel te vroeg met mijn zenderarm naar achteren...
(Ik heb al zitten zoeken hoe choreografen een dans opschrijven, maar daar kwam ik niet uit... Het moet, inmiddels, toch mogelijk zijn de worp, beweging voor beweging, te omschrijven? Of, zoals bij het schaatsen, een aantal basispositities te noteren die samen die mooie, fijne, vloeiende beweging vormen waardoor je zo heerlijk over het ijs zweeft)
Tijdens het loslaten je lichaam min of meer achter de kist aangooien zodat je een landing op je rechterbeen moet maken waarbij je moet besluiten om of door te draaien of snel terug te draaien om je kist weer te vinden. De worp van Peter van het filmpje van verleden jaar komt waarschijnlijk het dichst bij de ideale worp.
Ehmmm, dat filmpje, staat dat nog op de F3K site? Zie ik die over het hoofd?