Mijn ervaring is vooral dat jeugdleden moeilijk naar het veld komen als papa of mama dit niet serieus nemen.
Anders gezegd, ouders staan wel 2 uur te blauwbekken naast een voetbal of hockeyveld, maar dat zie je helaas niet gebeuren bij modelvliegen, althans in nederland.
Dus dat beperkt de mogelijkheden van de kinderen. Met hun korte spanningsboog, als het niet NU kan, dan hoeft het niet meer.
Daarnaast merk ik dat de gevestigde orde op een club er best veel moeite mee heeft als die jeugdleden wel doorpakken en in 3 maanden meer kunnen met een modelvliegtuig dan de oudere leden na 20 jaar. Dat steekt en leverd soms allerlei regeltjes op om die groei of het enthausiasme af te remmen.
Zoals al gezegd, jeugd leert supersnel, maar als ze binnen een paar maanden al hun brevet hebben, wat biedt je ze dan aan?
Financielle middelen om er even wat verschillende modellen bij te kopen ontbreekt, hun nivo is inmiddels hoger als het gemiddelde van de club,
dus als er op de club geen hele ervaren vliegers zijn, eventueel in specifieke klassen, dan wordt het rondjes vliegen snel te saai.
Ja, dus moet je ze vanaf een bepaalde leeftijd werven, als ze zelf kunnen komen, fiets, scooter, fietskarretje erachter en gaan.
Als bepaalde leden van de club er moeite mee hebben dat de jeugd sneller leert en na een tijdje beter vliegt dan moet daar wat aan gebeuren.
Iemand moet die leden dan aanspreken of, een betere oplossing, je gaat die leden die minder goed vliegen wat dingen bijleren.
Dat hebben Gerben, Ruud en ik destijds ook gedaan.
Die oudjes vlogen achter hun model aan en hadden redelijk wat schade.
Dus hebben we een soort vervolgcursusje gegeven en ze ook in situaties gebracht die ze normaal niet tegen zouden komen zodat ze niet achter de kist aan konden vliegen maar echt actief bezig waren.
Het was zichtbaar, de schades werden minder, mensen kregen meer vertrouwen en gingen ook clubwedstrijdjes winnen.
Bij de ACK had niemand binnen een paar maanden zijn brevet, we waren redelijk streng en je moest ook echt wel aantonen dat je het ding volledig onder controle had.
Ik heb nu wat mensen gezien die hun brevet gehaald hadden bij de club van Wil en die vond ik niet geschikt om zelfstandig te vliegen.
Bij de ACK hadden die zeker nog wat maanden moeten oefenen, en dan heb ik het niet over niet ronde loopings of zo maar gewoon de algehele beheersing.
Wat bied je de jeugd als ze goed kunnen vliegen?
Nou, weer de ACK, wij hadden clubwedstrijdjes.
Voor motorkisten, een soort van RC3 achtig programma.
Voor zwevers, een soort F3J achtig programma en voor electrozwevers een soort F5J achtig programma.
Je wordt dan gedwongen je model goed te sturen en ook op de plek te landen waar ie moet komen en niet zomaar ergens neerploffen.
Dus totale beheersing van het model.
En aan het eind van het jaar, bij de ledenvergadering kreeg je dan eeuwige roem en een beker.
Volgende stap kan echt wedstrijdvliegen worden, Ruud Kroes is naar de F3A gegaan, Gerben en ik naar F5B, en de basis was allemaal de ACK en het niveau van vliegen daar.
Er zijn nog een paar mensen die ik ken en die echt vreselijk goed kunnen vliegen, vliegen ook wedstrijden maar de basis is in alle gevallen een goede club waar het niveau redelijk is en ze ook clubwedstrijdjes houden.
Als je dan bij clubs gaat kijken waar het allemaal een beetje rammelt dan sta ik af en toe met een dichtgeknepen poepertje te kijken, het gaat vaak maar net goed of ze slopen een paar modellen per jaar.
Is helemaal niet nodig.
En financiele middelen, ja, ik moest toen ik 15-16 was ook elk dubbeltje zakgeld opzij leggen om iets te kunnen kopen.
Ook dat is leerzaam en goed voor je verdere leven.
Een club heeft ook een sociale functie, het gaat niet alleen om modelvliegen.
Bij de ACK zaten een paar oude mannetjes die bij Fokker gewerkt hadden, die wisten heel veel.
En ook was er een mannetje die amper nog kon lopen en totaal afhankelijk was van zijn auto.
Op een gegeven moment was de motor van zijn Golfje stuk.
We hebben toen met een paar leden een motor gezocht en onder leiding van Ruud met wat clubleden die motor in 1 nacht vervangen.
Je kan als modelvliegclub meer doen dan alleen vliegen, je kan je ook sociaal opstellen en ik denk dat als je wat moeite doet je zelfs subsidie aan kan vragen vanwege een sociale functie in de samenleving, denk aan bezigheden voor ouderen en opvangen van de jeugd.
GJ