West Wings Skylark

Dirk heeft wel een punt, die vlakke platen zaten me eigenlijk de hele tijd al niet lekker . . . :noo:

Als we de basis nou eens met stripjes gaan opphogen en afschuren totdat we dit krijgen: :p


full



Naca 0010, drie maal beter: staat beter, vliegt beter, stuurt beter. ;)


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dirk heeft wel een punt, die vlakke platen zaten me eigenlijk de hele tijd al niet lekker . . . :noo:

Als we de basis nou eens met stripjes gaan opphogen en afschuren totdat we dit krijgen: :p


full



Naca 0010, drie maal beter: staat beter, vliegt beter, stuurt beter. ;)


jan.
Tuuuurlijk heb ik een punt! :mrgreen:

Advies: niet doen! Stick to the plank!

Je blijft met die kleine Re-getallen zitten. Daar kan NACAxxxx ook niet mee overweg. Waarschijnlijk kunnen die HT-profielen van Mark Drela het wel aan, maar dan moet je (om voldoende profielnauwkeurigheid te bereiken) naar een ander bouwwijze toe (schuim/mylar, of mallen). Beide passen niet bij deze kist.
Tweede punt: de winst van een geoptimaliseerd stabilo is 5%-10% tov. een geoptimaliseerde vleugel. Nauwelijks de moeite waard dus .... :rolleyes:

Dirk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kreun! :(

Wat gaat hier (bijna) fout (in de categorie twee linker vleugels bouwen :hammer:)

full


Gelukkig tijdig gezien en hersteld. :p


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu wil ik dirk eigenlijk een keertje tegenspreken sorry dirk :mrgreen:

Ik heb met deze methode een ht08 profiel nagebootst en die is heel netjes geworden en presteert ook heel goed dus als je een beetje een vaste hand hebt en een licht stukje balsa.

Helaas heb met dit profiel vrijwel altijd een vrij groot roer nodig (zeg ~35%) omdat je anders het roer te dun hebt waardoor je flutter krijgt.

Charles River Radio Controllers - Improving Sanding Accuracy


Maaarrr ik ben al te laat zie ik haha
 
Hmmm . . . :-|

Ik kan het niet helemaal volgen.

Ik ga er sowieso geen HT08 van maken (heb een plaatje gezien: lastig . . . :shock: ).

NACA 0010: blijft mooi, maar als het weinig zin heeft: dan doen we het niet.

(Mochten er tussentijds andere inzichten komen: het kan nog steeds ('plank' ombouwen naar bv. NACA 0010.)


jan.
 
Nu wil ik dirk eigenlijk een keertje tegenspreken sorry dirk :mrgreen:

Ik heb met deze methode een ht08 profiel nagebootst en die is heel netjes geworden en presteert ook heel goed dus als je een beetje een vaste hand hebt en een licht stukje balsa.
Met een ribbenvleugel heb je per definitie geen nauwkeurig profiel. Tussen de ribben hangt de folie al gauw 10%-20% van de dikte in. Voorwaar niet een 'beetje afwijking'..
 
Als opbouw van de staart bedoel een massief stukje licht balsa met daarover folie, lijkt me een mooie oplossing die prima is te maken :-)


Maarrrrr het is maar een idee, het is wel een stuk kwetsbaarder bij de achterlijst bij vervoer dus dat is ook iets om mee rekening te houden.
 
Ik mag in situaties als deze graag even contact opnemen met in dit geval West Wings, en op mijn vraag of een geprofileerd stabilo (bv. NACA0010) in dit geval beter presteert dan een (plat) truss frame, antwoordt ene Peter dit.


Well, as it is a small scale model, flat plate sections seem to be satisfactory.

The only performance benefit I can see is that the possibility of the tail surfaces stalling would be reduced. Unless we had it wind tunnel tested I am not sure what drag reduction there may be.

The flat plate was chosen because this country seems to be populated with unskilled modellers! However, two new models that we are seriously considering (more accurate scale than our Skylark) the Ka8B and the Foka 5, both use NACA 009 & 010. Both models are 2.5 mts span.

Regards
Peter Shepherd

Leuk, 2,5 m Ka8! :p


jan.
 
Ben weer aan de romp aan het werken.

Voor ik de zijkanten en de hoofdspanten samenvoeg, wil ik de uitgangen voor de pull-pull voor elkaar hebben.

Wat voor technieken/methoden passen jullie toe om de kabels netjes door de zijkant van de romp van binnen naar buiten (en vv.) te geleiden? :confused:

(Zit wel op iets te broeden, maar . . . beter goed gejat dan slecht bedacht).


jan.
 
Dunste holle aluminium buis plus wat balsa strips.

full



Lang leve de proxon schuurmachine.

full



En huppetee.

full



Die lijm lijkt erger dan het is . . . :oops:


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Buizen zijn hol, dat klopt. Point taken. ;)


Multiplex suggereert dat je in de massieve neus moet gaan boren, maar dat lijkt me geen goed idee. :nooo:

full



Uiteindelijk moet er aan de voorkant een 1,3 mm staaldraad uitkomen.

1,3 mm. Hoe krijg je het bedacht! :confused:

Zal wel vijlen en slijpen worden . . . :hammer:


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Romp netjes uitrichten op de tekening . . .

full



Spant inlijmen met constructielijm en de rompdelen bij de neus naar elkaar toe drukken.

full



Met een extra hulp-deel de romp (min of meer?) recht uitlijnen.

Het lijkt of het zo redelijk recht is. :)

full


Best lastig hoor, om zo'n romp netjes recht te krijgen. :-|


(Ooit de fout gemaakt om die magneten, zoals ze zijn, tegen MDF-rechthoeken aan te plakken.

Ze zijn verchroomd oid., en ze breken achter elkaar van het MDF af . . . :( )


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Menigeen zal zich afvragen: hoe zou het toch met de Skylark zijn? ;)

Nou, langzaam maar zeker weer iets beter. :)

Bleek dat de spanten toch net niet in alle opzichten precies helemaal haaks en recht in de zijkanten zaten, en dan ben je mooi in de aap gelogeerd. :yes:

Komt bij dat de ene kant altijd iets makkelijker buigt dan de andere, en dan weet je het wel . . . :mad:

Anyway, na een krom spantje vervangen te hebben door eentje van laminaat, er weer een spantje uitgebroken te hebben, etc.etc., zit nu de laatste (neus-)spant er in, en kunnen we aan de achterzijde gaan werken (da's meestal iets makkelijker).

Zodra ik dat verantwoord acht, komen er weer plaatjes. :oops:


jan.
 
Back
Top