West Wings Skylark

jan brilman

Forum veteraan
Na het afmaken van de Swallow heb ik de smaak te pakken: kleine, overzichtelijke, leuke projecten. :yes:

Deze kit lag al een jaartje op de plank en die is er nu afgehaald:

full

Pro Scale - Westwings

De bedoeling is om er een stathaak (optrekken / elastiek) en een sleepkoppeling in te bouwen.

Komend voorjaar de maiden! :p

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog maar net begonnen en nu reeds vraag ik raad / tips / advies etc.

(Ik lijk wel een beginner! . . . :oops: )

Wat zal ik eens doen qua ontvanger-accu? Er komen 5 plm. 9 mm servo's in.

Zo is de situatie.

full

Wat voor ontvangeraccu is slim? Nimh? Of Lipo met soort spanningomzetter / begrenzer?

Ter vergelijking ligt er de standaard AA batterij.

Ik wil eigenlijk een ontkoppelhaak in de neus, dus er moet ruimte voor een stangetje blijven op de centre line.

F2B en F3: daar kan wel wat afgehaald worden om ruimte te maken.

Suggesties worden zoals altijd met vreugde ingewacht. :p

jan.

En het klassiek ontwerp gaat om gewicht in de neus vragen dus lekker zware cellen erin!

Nou ja, de vraag is dus eigenlijk: is er een slimme manier om zoveel mogelijk accu-gewicht vòòr in de neus te krijgen? :confused:

Ik zie het niet, het past er domweg niet in . . .

jan.

Misschien een 4 cellenpakketje van AAA's? Die zijn aanmerkelijk kleiner. De meeste van mijn kleine zwevers krijg ik die altijd wel ingeprutst.

Ik heb ook een keer een rompje meegenomen naar de modelbouwwinkel en daar terplekke die AAA's er ingelegd en in die configuratie laten solderen.

Keuzes.......keuzes.......ik vlieg een hele middag met mijn gele kistje (1ste dag gerlitzen voor insiders ;-)) met 2 x ds1550 en 2 x20grams futaba. Lijkt mij voor deze ook voldoende maar dat moet Jan natuurlijk voor zichzelf uitmaken

Je kan een sleepkoppeling ook onder in de neus maken, in de praktijk hangt de sleeplijn door naar onderen. Dan heb je misschien meer plaats voor accus of ballast voorin.

ik vlieg een hele middag met mijn gele kistje (1ste dag gerlitzen voor insiders ) met 2 x ds1550 en 2 x20grams futaba.

Belangrijkste vraag lijkt mij dan: wat voor accu heb je d'r in zitten? :confused:

Meer iha.: waar vind ik het 'normale' gebruik van servo's per bv. uur, onder 'normaal' vlieggedrag? :confused:

(Ik zei: 5 servo's, maar die ene is alleen voor de sleepkoppeling, dus eigenlijk maar 4 . . . )

jan.

Jan, multimeter eraan koppelen en rustig wat sturen? Anders een logger aan boord wil je het echt weten. Op papier vindt je niets.........

In afwachting van allerlei hardware heb ik de romp even aan de kant gelegd en ben maar met het stabilo/hoogteroer begonnen.

Dat is geen probleem, maar wie weet waarom ze dit als dwarsdoorsnede aangeven.

full

Waarom wordt de achterkant van het stabilo afgerond? :confused:

(Aerodynamisch) zinvol? :-?

jan.

Aerodynamisch is het zeker niet zinvol. In de tijd van de genaaide scharnieren, zoals bijv. David Boddington veelal toepaste, had het zin om de achterrand van het stabilo of kielvlak ook af te ronden omdat de scharnierlijn van de draden dan mooi in het midden viel. Met de huidige scharnieren kan ik geen reden bedenken om het te doen. Soms gebeurt het uit gewoonte (zie hierboven) en engelsen zijn goed in het vasthouden van tradities ;)

Maax

In afwachting van allerlei hardware heb ik de romp even aan de kant gelegd en ben maar met het stabilo/hoogteroer begonnen.

Dat is geen probleem, maar wie weet waarom ze dit als dwarsdoorsnede aangeven.

full

Waarom wordt de achterkant van het stabilo afgerond? :confused:

(Aerodynamisch) zinvol? :-?

jan.

Nou... afhankelijk van het soort scharnier dat je gebruikt, zal er toch tenminste íets moeten worden afgeschuind / gerond, wil dat hoogteroer kunnen bewegen (en wil je niet een heel brede kier tussen stabilo en roer overhouden).
Voor de meeste scharnieren kan je het heel goed doen zoals hier is aangegeven, zo: >< kan het ook. Voor een foliescharnier zou je het alleen óf aan de onder- óf aan de bovenkant moeten afschuinen, en de andere kant vlak houden.

Er van uitgaande dat de uitslagen van het hoogteroer nooit zo gigantisch zijn zou ik zeggen: achterkant stabilo recht houden ('hohlkehle' is nog mooier!), en voorkant hoogteroer licht afronden.

Uitslag zat, en een kleine spleet. :)

jan.

Aangezien dit stabilo:
- erg klein is (erg kleine Re-getallen),
- geen fraai profiel heeft (plank met afgeronden kanten),
valt hiervan geen keurig nette aerodynamische werking te verwachten (veel woorden voor: turbulente ipv. laminaire profielomstroming).

Kortom: verbeteren zul je de boel niet (hooguit marginaal).
Het enige puntje waar je mogelijk nog wat winst mee kunt behalen is de scharnierspleet. Als die erg groot is, heb je waarschijnlijk wat reële verliezen. Maar ik zou hem niet helemaal dicht maken. Een beetje lekkage heeft waarschijnlijk een positief effect.

Just my single cent ....
Dirk.

Back