West Wings Swallow

Redelijk stil hier!

Ik hoop op dit weekend, kijken of we dan nog even kunnen vliegen. :p

Ik heb nog twee vragen.

1. Die XT-Atom servo's: da's niet best. Zelden heb ik servo's zo rauw horen klinken, en de neutraalstelling is ook niet je van het.

Wat zijn kwalitatief goede, enigszins betaalbare 5-grams servo's? :confused:

2. Iemand nog ideeën omtrent postbode elastieken en bungee? Alternatieven? :confused:

Dank.


jan.
 
Jan, ik denk aan een elastiek zoals Arjan dat gebruikte voor zijn UHU. Volgens mij was dat opgebouwd uit (o.a.) een doosje van 100 postbode elastieken. Sommige soorten elastiek die in kleding worden gebruikt zijn ook geschikt maar wellicht prijzig. Ik zag laatst bij een van de Hong Kong firma's zo'n heel eenvoudig stiekje zoals dat ook bij mijn Great Planes Fling zat.
 
1. Die XT-Atom servo's: da's niet best. Zelden heb ik servo's zo rauw horen klinken, en de neutraalstelling is ook niet je van het.

Wat zijn kwalitatief goede, enigszins betaalbare 5-grams servo's? :confused:
Dymond D47: 4,7 gram, oersterk en bijzonder nauwkeurig. Niet heel snel, maar het is altijd kiezen tussen snel of sterk. Kosten ongeveer 20 euro per stuk.
Bijkomend voordeel is dat ze direct op een 2S lipo kunnen. Dus als je ontvanger het ook aan kan kun je het op 2S voeden. Scheelt weer gedoe met spanningsregelaars en bovendien zijn je servo's dan wel snel.
 
Nog helemaal niet gemeld! :)

Laatst met de kleine Swallow aan een dijk aan de Noordzeekust helling gevlogen. :p

Eerst was de wind te zwak om te blijven hangen, maar op zeker moment was 'ie wel sterk genoeg, en verdomd: hij bleef net zo mooi rustig z'n baantjes trekken! :D

Prachtig.

En wat leuk. :o

Smaakt naar meer. :yes:


jan.
 
Zit er al krimpkous rond de contacten achter aan de schakelaar? Je wil geen kortsluiting!
 
Citaat:
heb je de Litespan nog strak gekregen uiteindelijk?

Nou . . . nee.

Ik heb nu (ihkv. wat klein onderhoud) de verfafbrander er op gepaste afstand op gericht, en dat ging erg goed: bijna alle plooitjes zijn er uit.


Zit er al krimpkous rond de contacten achter aan de schakelaar? Je wil geen kortsluiting!

Is erg lastig om, als het al gesoldeerd zit, er alsnog krimpkous omheen te krijgen . . . :confused:

Ik heb er een houten wigje tussen gestoken. :cool:


jan.
 
Zit er al krimpkous rond de contacten achter aan de schakelaar? Je wil geen kortsluiting!
Is erg lastig om, als het al gesoldeerd zit, er alsnog krimpkous omheen te krijgen . . . :confused:

Ik heb er een houten wigje tussen gestoken. :cool:
jan.
Vol kliederen met smeltlijm ...
Of gewoon een vent zijn, erkennen dat je vergeetachtig bent geweest (geworden? ;-)): los solderen, krimpkous toevoegen, en weer vast solderen.
 
Het houten wigje doet het prima. ;)

Ik overweeg de mogelijkheid in te bouwen om de Swallow te kunnen 'aufballastieren, zoals onze buren dat zo mooi noemen. :cool:

Het arme ding heeft nu met windkracht 3 op de dijk (venturi-effect) toch wel heel veel moeite . . . 8O

Hij weegt nu plm. 170 gram, en bij een vleugeloppervlak van 9,25 dm2 geeft dat een vleugelbelasting van ruim 18 gram/dm2.

Tot hoeveel gram (gram/dm2) zou er zinvol bij kunnen? :confused:

Het profiel is niet bekend. Vlakke onderzijde.


jan.
 
Vorige week vlak bij Wissenkerke (vader van neef Joost (bekend van zelfbouw CNC-freesmachines hier op het forum) woont daar) even met de Swallow gevlogen.

Wind stond net niet goed op de dijk; wel op een soort kommetje er vlak naast.

full


Toch leuk.


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Mooie locatie, de Swallow hangt er mooi bij! :thumbsup:

Groeten, Ramses
 
Een paar weken geleden weer even met een paar maten naar de dijk geweest.

Ik had de kleine Swallow mee.

Ter plekke bleek dat er te veel wind stond voor zo'n klein ding, maar natuurlijk toch geprobeerd. :?

Ding waait een beetje weg, bam! in het gras, en de vleugel laat netjes los van de romp :) (vier kantoorelastiekjes).

Die elastiekjes schieten dan alle kanten op. :mad:

En ik was (dom dom dom dom :hammer:) vergeten reserve elastiekjes bij me te steken, en de auto stond een paar honderd meter verderop. :schrik:

'Hier, neem deze maar!', zegt één van de andere vliegers.

Twee post-elastieken.

Veeeeel te groot en te sterk, niet nagedacht, en bij de volgende vlucht vliegt niet de vleugel er af, maar breekt een gording van de romp net achter de vleugel, tordeert zodanig dat de bekleding scheurt, en krakt het stabilo van de romp. :schrik:

full



Nou, niet heel veel werk, maar het wordt er ondertussen allemaal niet mooier op. :nooo:

(Bestel misschien hetzelfde bouwdoosje nog wel een keer, en dan echt helemaal mooi en netjes maken!)

Dus: nooit te sterke elastieken nemen! :teacher:

(En nu weer verder met de Skylark! :p )


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

Heb jij toevallig een kopie van de bouwtekeningen? Zou ik erg mee geholpen zijn. Erg leuk lezen zo'n ervaring over een paar jaar uitgesmeerd!

Groeten,

Leo.
 
Moet ik even kijken . . .

Denk het wel.

Past misschien net op A3.

Ik ga er er achteraan.

Weet overigens niet of dit helemaal com il faut is, tekeningen kopiëren . . .


jan.
 
Hi Jan,

Heb net een Swallow gekocht en ben e.e.a. aan het puzzelen. Zit met de te plaatsen accu's. Die wil je uiteraard vooraan, maar daar is maar weinig ruimte. Welke accu's gebruik jij en wat wegen die?

Is het weer goed gekomen na de crash, wel jammer. Mocht je nog steeds een nieuwe willen bouwen, bij Conrad kun je ze bestellen.

Groeten,

Henk
 
Zo.

Weer even een sub-projectje er tussendoor: we gaan 'm weer mooi maken! :)

20170510_220459_1494490365288_resized.jpg


Kaal maken en het laatste stukkie van de romp weer opbouwen.


20170510_220504_1494490364566_resized.jpg


Voor de eerste vlucht wierp zoonlief in de auto een kussen achteloos zonder te kijken op de achterbank: precies daar waar de kleine Swallow lag! :mad:

Stabilo en hoogteroer gebroken, beetje provisorich gerepareerd.

Overnieuw maken dus.


20170510_225324_001_1494490363817_resized.jpg


Litespan zit hier en daar goed vast! :mad:

De scharniertjes zijn van Kavan, op Prowing gekocht. Beetje afgeknipt, nu 0,17 gram/stuk. :)


jan.
 
20170510_220504_1494490364566_resized.jpg


20170512_225824_resized.jpg


Kost best veel tijd om alle latje mooi pas te maken . . .


Ben je bezig, glipt de romp je tussen de vingers uit, en intuitief knijp je je benen bij elkaar om 'm op te vangen.

20170511_224945_resized.jpg


Nou, goed in mekaar drukken, beetje secondenlijm er tussen laten lopen en het zit weer.


En zo moet 'ie worden:

73796_800.jpg


Wordt vervolgd.


jan.
 
Ik volg... heb in het verleden lang getwijfeld deze te kopen, maar heb me toen laten verleiden voor een minus (nog een stuk kleiner).
Moest je per ongeluk reeds een scan gemaakt hebben van de tekeningen, je mag mij die ook steeds doorsturen, lijkt me leuk om eventueel (later) met de kleine te maken(al dan niet nog kleiner als werpmodelletje voor in de tuin).
 
Back
Top