Westland Lynx MLD

Rc heliservice in Belgie heeft wel zo'n dingen.... info@rcheliservice.be of via fb dacht ik....

grtz,

Didier
Heb even gekeken, op de website staat niet iets vergelijkbaars, wel de 40 gr gear van vario, deze zou ook een optie zijn moet ik ook nog wel de assen aanpassen, op zich niet zon ramp. Ik neem aan dat die tandwielen het beter houden dan de originele Align, hoewel die ook wel goed zouden moeten zijn. Wellicht dat de extra overbrengingen en dus wrijving en de vaak meerbladige hoofd en staartrotor er de oorzaak van is dat dit soms misgaat.

Kan ze natuurlijk mailen maar heb misschien iets gevonden wat ik even ga proberen:

Shaft.jpg


Dit is de flexibele as van een stuk gereedschap, vergelijkbaar met de bekende Dremel assen maar dan een stuk dikker. Ik heb hem in verweggistan besteld en ga gewoon even kijken wat ik er mee kan. de lengte is 39" Dat is aardig in de buurt van wat ik nodig heb.
 
Ik snap niet zo goed waarom je een heli die je veel tijd moeite en geld gaat kosten, aan een "dubbeltjes-onderdeel uit verweggistan" gaat toevertrouwen....
Ik snap best dat budget een drempel is, maar ik geloof dat we allemaal ooit die drempel hebben moeten overstappen....
Die as zal niet zo het probleem zijn, meestal is het de bevestiging tussen koppelingsdeel en as die de problemen geeft.
 
Daar zou ik meer vertrouwen in hebben: niet alleen hebben die mensen getest wat ze verkopen, ze hebben ook nuttige tips en aanwijzingen voor de inbouw, die je met zo'n chinees babipangang ding niet meekrijgt.

Toch even voor alle duidelijkheid: heb je de allereerste blauwgedrukte aanwijzing gezien? Geen HeadingHold gebruiken!
 
Ik snap niet zo goed waarom je een heli die je veel tijd moeite en geld gaat kosten, aan een "dubbeltjes-onderdeel uit verweggistan" gaat toevertrouwen....
Ik snap best dat budget een drempel is, maar ik geloof dat we allemaal ooit die drempel hebben moeten overstappen....
Die as zal niet zo het probleem zijn, meestal is het de bevestiging tussen koppelingsdeel en as die de problemen geeft.
Los van het budget, en ja daar wil ik zeker op letten.. mag ik graag knutselen en kijken hoe ik iets zelf kan maken. Ik vind echter de Vario onderdelen soms gewoon (te) duur daarom ook zoek ik goede alternatieven. Die heb ik nu wellicht gevonden via de link van Rex
 
Los van het budget, en ja daar wil ik zeker op letten.. mag ik graag knutselen en kijken hoe ik iets zelf kan maken. Ik vind echter de Vario onderdelen soms gewoon (te) duur daarom ook zoek ik goede alternatieven
Dat snap ik... maar dat zou ik dan toch echt pas doen na eerst wat ervaringen opgedaan te hebben met "hoe het hoort"...
Ik heb zelf ook wel eens een flex-as gemaakt (in een 450 size BO105), leuk om te doen, heel leerzaam, maar ik geloof dat ik 15 assen gebroken heb voor het werkte... En een 450 is een stuk beter te "redden" en veel goedkoper te vervangen dan die Lynx.... Vandaar mijn advies om minimaal naar iets om te kijken wat er specifiek voor geleverd wordt. Dat heb je nu in elk geval gevonden! :D

Maar dan kijk ik verder dan mijn neus lang is, en als ik dan zie dat een complete set voor zo'n flex-as al rond de 90 euro komt, en die 40 graden gearbox van Vario ongeveer hetzelfde kost (https://www.vario-helicopter.biz/de...s/Gearbox/40-degree-angle-gearbox::35595.html de rest van de assen en dergelijke zit al in je bouwdoos) ben je met originele Vario spulletjes niet eens zoveel duurder uit.
Komt bij dat een flex-as bepaald niet onderhoudsvrij is (regelmatig navetten) en die Vario gearbox is dat in principe wel, dan zou voor mij de keuze snel gemaakt zijn.

Maar zoals al vaker gezegd, dat is geheel jouw keuze.
 
Dat snap ik... maar dat zou ik dan toch echt pas doen na eerst wat ervaringen opgedaan te hebben met "hoe het hoort"...
Ik heb zelf ook wel eens een flex-as gemaakt (in een 450 size BO105), leuk om te doen, heel leerzaam, maar ik geloof dat ik 15 assen gebroken heb voor het werkte... En een 450 is een stuk beter te "redden" en veel goedkoper te vervangen dan die Lynx.... Vandaar mijn advies om minimaal naar iets om te kijken wat er specifiek voor geleverd wordt. Dat heb je nu in elk geval gevonden! :D

Maar dan kijk ik verder dan mijn neus lang is, en als ik dan zie dat een complete set voor zo'n flex-as al rond de 90 euro komt, en die 40 graden gearbox van Vario ongeveer hetzelfde kost (https://www.vario-helicopter.biz/de...s/Gearbox/40-degree-angle-gearbox::35595.html de rest van de assen en dergelijke zit al in je bouwdoos) ben je met originele Vario spulletjes niet eens zoveel duurder uit.
Komt bij dat een flex-as bepaald niet onderhoudsvrij is (regelmatig navetten) en die Vario gearbox is dat in principe wel, dan zou voor mij de keuze snel gemaakt zijn.

Maar zoals al vaker gezegd, dat is geheel jouw keuze.
Dd Vario optie heb ik ook zeker nog niet afgeschreven en blijft een goede optie. Wat de opmerking "geen hh" betreft dat had ik gelezen maar ook op andere fora wordt dat punt benoemd.

Ik ga me er nog eens in verdiepen, reden voor het alternatief was juist problemen met de overbrenging voorkomen, de betrouwbaarheid van de flexi assen werd juist gezien als een pluspunt. Of dat chinese ding slechter is.. geen idee de flexi is overigens geen chinees ding (-; maar engels en veel gebruikt bij edelsmeden en ander vergelijkbaar vakgebied. Of het origineel uit China komt dat kan best. Maar tja..de 2 laatste dingen (naast de romp van Vario) welke uit duitsland kwamen werd ik niet direct warm van.. de staartrotor.. lijkt ook meer chinees dan duits..en het andere is kwijtgeraakt bij de pakketdienst..

Maar goed ik hou jullie op de hoogte, en mij van onverstandige keuzes afhouden is natuurlijk altijd goed[emoji3]
 
mij van onverstandige keuzes afhouden is natuurlijk altijd goed
emoji3.png
Hihi... dat probeer ik helemaal niet... De enige onverstandige keuze is die keuze waar je niet alles goed afgewogen hebt...
En ik probeer dat niet te voorkomen, hooguit mee te helpen dat te voorkomen. Jij bent uiteindelijk degene die kiest :D
 
Gisteren heb ik een voorlopig opzetje gemaakt voor het montageframe. Het mechaniek moet lager dan bij het standaard Vario mechaniek. Ik heb daarom besloten het zelf te maken ipv het bijgevoegde aan te passen. Dat geeft me direct de mogelijkheid het onderstel er aan vast te maken.

Het is gemaakt van 9mm multiplex en aluminium hoekprofiel. Inmiddels heb ik besloten het iets anders te doen. Het frame komt met alu profiel aan het carbon frame ipv aa de 4 kunstof montagepunten voor de skids.

De hoogte is wel goed. De aandrijfas voor de staartrotor komt nu precies door de opening in de romp te lopen.
20180318_163341.jpg
20180318_144859.jpg
20180318_144649.jpg
20180318_144641.jpg
 
Dat is absoluut geen gek idee... Wel even houten spantjes om dat Alu profiel heen maken (waar ze door die vleugelstompjes gaan), dat je de krachten wat verdeelt. Anders krijg je op de lijmpunten lelijke scheurtjes in de verf.
Maar die doorgaande ligger, dat is absoluut een mooi idee.
 
Dat is absoluut geen gek idee... Wel even houten spantjes om dat Alu profiel heen maken (waar ze door die vleugelstompjes gaan), dat je de krachten wat verdeelt. Anders krijg je op de lijmpunten lelijke scheurtjes in de verf.
Maar die doorgaande ligger, dat is absoluut een mooi idee.
Die houten spantjes moet ik idd nog maken, heb gister een nieuwe versie gemaakt waarbij de ligger iets lager uitkomt. Dan is er meer ruimte voor die spantjes om de krachten wat te verdelen.
 
Afgelopen dagen tussen de bedrijven door nog wat kunnen knutselen. In afwachting van wat bestelde onderdelen waaronder de Vario 40 graden overbrenging(-; (af en toe luister ik wel..) nog wat met het landingsgestel bezig gegaan.

Ik heb het inbouw frame dus opnieuw gemaakt met wat kleine wijzigingen. Het mechaniek komt met 2 alu profielen aan het frame geschroefd middels inslagmoeren. Gelukkig had ik dat vooraf allemaal exact uitgemeten zodat de voorste schroeven exact onder de swash servos uitkomen en de middelste precies onder het maingear[emoji30] ... is geen ramp maar constructietechnisch had dat beter gekund. Verder komt alles mooi uit dus dat scheelt.

Heb de struts ook deels gemonteerd om te passen, er kkmen nog geprintte passtukjes onder met voor"geboorde" gaatjes onder een hoek van 27 graden want de wielen staan niet in lijn met de lengteas.

Voor moet ik nog doen, die moet ik echter uitmeten adhv de achterwielen, de lynx hangt nl iets achterover als hij op zn wielen staat.

Ook de antirotationbrackets moet ik nog monteren



12b89a32851f64c22c1a6a0337cb17c5.jpg
21b8da3e04c1c54580efbc01ba5aeca7.jpg
07ee7fbf2e07dfdbe95325222f7e18d2.jpg
0aa5aa601d23a27dab4b41a247cb022a.jpg
90848e01e67c4414874c46ed16e104f7.jpg
591f3b6635d2d7ea6387ef5cb5909878.jpg
ff36c0c645039356924c3cb87a832e55.jpg
abefbc1aaad8a89a3c28bea7ee10717b.jpg
241b94d0aa4b01c5bb59fb44f95535f4.jpg
200f4c77985d1d215e40ab6bfabbc5d9.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vanavond de delen van het onderstel gepast, het past allemaal prima. Moet nog wat schroefjes inkorten en het voorwiel nog monteren. Daar moet ik alleen nog even uitzoeken hoe ik dat ga monteren. Zoals het op de tekening van Vario staat is een paar cm te ver naar voor. Dat ga ik aanpassen.

De fotos zijn niet al te best zie ik(-;

Voor de oplettende kijker, de wielstruts links en rechts zijn identiek dus niet gespiegeld. Aan de ene zijde wijzen de antirotatiebrackets naar voor, aan de andere kant naar achter.. zoals bij het origineel.
20180322_221303.jpg
20180322_221332.jpg
20180322_221351.jpg
20180322_214303.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die wielen vind ik persoonlijk wat minder geslaagd (zien er naar mijn smaak wat té plasticachtig uit) maar die pootjes met die anti-rotation brackets, dat ziet er toch wel heel mooi uit!

De Mechaniekbevestiging in de romp lijkt mij ook absoluut top.
 
Na het onderstel achter ben ik bezig geweest met het voorwiel. Of voorwielen. Omdat ik dat vroeger of later draaibaar wil hebben heb ik het montageframe voorbereid. Ook hier dankbaar gebruik gemaakt van de printer.

Het bestaat uit 4 onderdelen zoals te zien op de foto. Het uiteindelijke resultaat draait soepel. De servo komt uiteindelijk voor de voorpoot te zitten. Hiervoor maak ik een uitsparing in het frame wat ik nog moet monteren.

20180323_202427.jpg
20180325_124011.jpg
20180325_164752.jpg
20180325_164729.jpg
 
Die wielen vind ik persoonlijk wat minder geslaagd (zien er naar mijn smaak wat té plasticachtig uit) maar die pootjes met die anti-rotation brackets, dat ziet er toch wel heel mooi uit!

De Mechaniekbevestiging in de romp lijkt mij ook absoluut top.
De wielen glimmen idd een beetje te veel, echter het zou doffer worden met de tijd. In het echt, zonder flits zien ze er wel iets echter uit.
 
Back
Top