.
.... laatste bouwupdate: 5 december 2014, 20:51
Ruim drie maanden helemaal niets meer gebouwd. Veel gebeurd in de tussentijd op persoonlijk vlak, maar de bouwtafel begint inmiddels weer te lonken... Eens kijken of ik weer in de bouwflow kan komen.
Waar was ik ook alweer mee bezig...

Oh ja, zoiets moet het worden:
De huidige stand van de bouw van de Whirlwind:
Het vleugel middenstuk is voorzien van webbing en de vleugelbuizen voor de tips zijn ingebouwd. Deze worden nog aanzienlijk verstevigd, maar de positie is goed (i.v.m. de V-stelling).
De onderkant van de vleugel is ter plaatse van de grote flap ingedekt. De flap op deze Whirlwind wordt 13cm bij 130cm lang en komt geheel naar buiten tijdens de uitslag (fowler-flap)... Dat zal wel effect hebben tijdens de vlucht!
-----------
Op dit filmpje is bij 40 seconden de flapwerking mooi te zien:
Het is eigenlijk maar 1 lange flap die de ronding van de romp volgt. Verder nog twee radiator flaps welke gekoppeld zijn aan de hoofd flap. De achterstukken van de motorpods scharnieren met de hoofd flap mee.
-----------
De onderzijde is concaaf, zodat de Flap met vleugelprofiel er mooi in/uitschuift.
Begonnen met de vleugeltips. Eerst de liggers samengesteld en wanneer deze droog zijn kunnen ze op de bouwtafel gefixeerd worden. Daarna net als bij het vleugel middenstuk de ribben 1 voor 1 voorzien van de sparingen voor de liggers en de verlichtingsgaten.
Komende tijd `s avonds ook druk met het maken van het clubblad voor onze vliegclub (Ornithos Magazine) maar wanneer ik wat tijd heb weer lekker verder met de Whirlwind!
Groeten, Ramses
.