Bouwverslag Westland Whirlwind Mk.I ⇨ 137Sqn | Plt.Off. E. Musgrave

Dit word een heel mooie kist.
En nadat ik zaterdag je chipmunk heb mogen bewonderen kan het niet niet anders dat dit ook weer een juweel word.

Ton

.
Bedankt voor de leuke reacties! :D

Gaaf! Heel mooi ik ben benieuwd hoe het model wordt!

Hoi Didier, deze versie en uitvoering wordt het, de P7102 P-SF "Comrades In Arms" van 137 Sqn gevlogen door Plt. Off. E. Musgrave:

full

Niet veel gebouwd gisterenavond, maar wel twee brandstoftankjes klaargemaakt voor in de motorpods. Deze zijn straks nog wel bereikbaar, maar niet eenvoudig in- of uit te bouwen. Dus voor de motorpods onder de vleugel gaan, eerst de tankjes inbouwen:

full

full

Ik kwam net dit boek op het internet tegen:

full

M`n "Plt. Off. E. Musgrave" pop klopt dus met de werkelijkheid :D
Nogmaals bedankt Femmo voor deze mooie RAF pop!

full

Net begonnen met de webbings in de vleugeltips.
Na het weekend weer verder met de Whirlwind

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Gaaf! Ik had nog nooit van dit toestel gehoord tot ik dit draatje zag!
Welke motoren gaan erin?

Laatst bewerkt door een moderator:
.
Hoi Didier,

De Whirlwind is inderdaad een onbekende jager uit de tweede wereldoorlog. De kist is ontworpen in de tijd van de eerste Spitfires en Hurricanes en was een stuk sneller en zwaarder bewapend dan deze Spitfires en Hurricanes. Toch zijn de 2 Whirlwind squadrons niet gebruikt tijdens de Battle of Britain maar naar Schotland verplaatst tijdens die beroemde luchtslag...

Er doen vele verhalen de ronde over de oorzaak daarvan, een van de verhalen is dat Churchill de Whirlwinds achter de hand wilde houden, mochten de Duitsers de invasie van Engeland uitvoeren (Operatie Seelöwe).

De Whirlwinds zouden dan in actie komen tegen de Duitse troepen en tanks op het Britse grondgebied. Maar aangezien Hitler afzag van operatie Seelöwe na de enorme verliezen boven het kanaal tijdens de Battle of Britain, werden de Whirlwinds overbodig voor die taak en werden ze zuidelijker gestationeerd en vandaar operationeel ingezet.

Er zijn maar 2 squadrons met Whirlwinds ingezet en de Whirlwind werd daarna in zijn taak snel voorbijgeschoten door de nieuwere jagers/jachtbommenwerpers.

Op de eerste pagina van dit draadje kan je nog veel meer informatie over de Whirlwind vinden.

Als motorisering voor m`n Whirlwind zit ik te denken aan twee Saito FA-90`s, FA-100`s of FA-120`s

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
.
Webbings aangebracht in de vleugeltips en de balsa tips aan het einde gelijmd. Deze tips zijn gelamineerd van balsa met een kern van 0.6mm vliegtuigtriplex. Hierdoor kan er straks een scherpe eindlijst aan geschuurd worden zonder dat het te kwetsbaar wordt. Ook een strookje 0.6mm vliegtuigtriplex in de achterlijst van de ailerons gelijmd met dezelfde reden:

full

De neuslijst eraan gemaakt en de D-box dicht gemaakt en de vleugeltips voorzien van de juiste wash-out (2,5 graden in dit geval). Oude loodaccu`s komen mooi van pas als gewicht:

full

full

De neuslijst voor de ailerons tussen de ribben opgebouwd en de trimvlakken grof vormgegeven:

full

Schaven van de neuslijst van de ailerons:

full

Resultaat:

full

Blokjes voor de Robart penscharnieren ingelijmd:

full

Pas als de vleugeltips geheel ingedekt zijn kan ik de tips en vleugelneuslijst in vorm schuren. Nu eerst de ailerons en aileron aansturing afmaken

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Bedankt Femmo en Frank!

Ondertussen de ailerons uit de vleugels en de trimtabs uit de ailerons gezaagd.
De vleugel achterlijst daarna hol gemaakt tussen de vuren liggers.
Deze vuren liggers moest ik voor een deel schuin krijgen en schaven/schuren in de smalle achterlijst viel niet mee.
Scharnierblokken in de vleugel gelijmd en een strookje 1mm balsa in de holle achterlijst gelijmd.
Robart penscharnieren ingeboord en de ailerons een bolle neuslijst gegeven.
Daarna stroken 0.6mm vliegtuigtriplex op de vleugel over de ailerons gelijmd om de spleet mooi minimaal te krijgen.
Dit ligt nu te drogen. Straks verder met het afwerken van de ailerons en trimtabs.

Omdat m`n foto albums nog niet terug zijn in dit vernieuwde forum, even deze update in louter tekst.
Wanneer de foto albums weer toegankelijk zijn volgen alsnog de foto`s bij deze tekst...

Groeten, Ramses

Hierbij de foto`s van bovenstaande update (bedankt Henk voor de tip!)

Het bekleden van de ailerons met de juiste wash-out:

full

Los zagen van de ailerons en de trimtabs dmv fretzaagjes:

full

full

Omdat een fretzaagje maar een beperkte zaagdiepte heeft van twee zijden inzagen (en mikken/hopen dat je precies goed zit... ;) )

full

Het hol maken van de achterlijst.
Dat hielt dus ook in dat de ingelijmde vuren liggers achteraf afgeschuind diende te worden... en dat viel tegen:

full

Inlijmen van een 1mm balsa bekledingsstrook in de achterlijst dmv stokken en tape:

full

De holle achterlijsten:

full

Scharnierblokken in de vleugel gelijmd en de Robart penscharnieren ingeboord.
Testfit van de ailerons (moet nog gefinetuned/afgewerkt worden):

full

Stroken 0.6mm vliegtuigtriplex op de vleugel achterlijst over de rolroeren gelijmd:

full

Ligt nu uit te harden:

full

Verder met het afwerken van de ailerons en trimtabs.
Daarna de aileron aansturing maken en de ophanging voor de bommen.
Die zitten namelijk ook in de buitenste vleugeldelen.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Ramses als je op volledige afbeelding had gedrukt waren ze allemaal groot.
11188295_1619316178346075_2066960508183309808_n.jpg

Laatst bewerkt:
Ha, thanks Han, het is gelukt! We kunnen weer verder.
Nu maar hopen dat de fotoalbums ook weer terugkomen zodat de rest van de foto`s ook weer zichtbaar zijn.

Groeten, Ramses

Vakwerk weer Ramses ! echt mooi om dat houtwerk te zien. Allemaal handwerk , respect!

Mvg,

Bart

Dank je Bart!

De buitenste vleugeldelen licht geschuurd en de achterlijst is best mooi hol en scherp geworden:

full

full

full

De kopse kanten bij de wortel- en tiprib worden nog afgewerkt met een plaatje 0.6mm vliegtuigtriplex.
Verder met de ailerons

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Ziet er als vanouds weer goed uit.
Nog een tip voor je. Op dit moment staat er op Zwartberg een zwarte Chipmunck voor onderhoud.

Ton

Bedankt Ton!
Ik heb helaas geen tijd om te gaan kijken komende dagen in Zwartberg, maar toch bedankt voor de tip!
Ik hoop de BBMF Chip WG-486 ook eens in het echt te zien, maar daarvoor zal ik naar Engeland moeten denk ik.

Vandaag met m`n dochter op pad geweest, maar vanochtend even 0.6mm vliegtuigtriplex in de kopse kanten gelijmd van de achterlijst van de vleugel en in de sparing voor de trimtabs in de ailerons. Nu e.e.a. bedenken hoe de ailerons aan te sturen en de plek van de aileronservo bepalen. Ook eens gaan nadenken over het bom-ophang/afwerp systeem. Bij de Whirlwind wordt de aileron intern aangestuurd en ik ga proberen om de aansturing van m`n ailerons dus ook zo min mogelijk zichtbaar te maken. De hevel zal wel iets in het zicht komen, maar zo min mogelijk.

full

Iris en de Whirlwind vleugel in de huidige staat:

full

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
Dank je Didier!

Verder gegaan met het stripplanken van de motorpods:

full

Per motorpod gingen er zo`n vier doosjes glaskopspelden in...

full

Motorpod 1 helemaal ingedekt en voorzien van een blauwschuim staartstukje met balsa kern.
Het achterste deel van de motorpod scharniert straks met de flap mee en moet zo licht mogelijk zijn:

full

Laatste latjes in motorpod 2 lijmen:

full

En de beide motorpods ingedekt met 3mm balsa:

full

full

full

full

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
Droog in elkaar gestoken:

full

Nu even nadenken wat de volgorde wordt van de verdere bouw van de vleugel.
Op tekening staat een eenvoudige splitflap in 3 delen ipv de schaal Fowler-flap uit 1 deel aangegeven...
Dat geeft een andere bouwvolgorde want de motorpods zijn in het echt (en bij mijn model) een onderdeel van de flap.

full

Voordat ik de deuren van het landingsgestel kan uitzagen wil ik eerst de motorpods met glasweefsel bekleden.
Maar voor het glassen wil ik de motorpods mooi aansluitend aan de vleugel maken...

full

Daarna kan ik de staarstukken van de motorpods afzagen...

full

Betekend dus dat ik nu eerst de grote flap moet gaan maken.
En wat schema`s of tekeningetjes v.w.b. de uitslag en geleiding van de grote enkele flap

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Back