What is 'C' rate? / Welke stroom is 'C'?

komt ie dan voor de electrologen, wat is de term Kv bij de motoren ?
het is niet kilovolt schat ik, want er zijn getallen onder de 1000 bij ;)

De K zou gegroeid zijn als een symbool voor 'constante' als het over motoren gaat (in casu het toerental per V). De kleine v wordt voor Volt gebruikt, alhoewel dat in feite een grote V moet zijn, reden daarvoor is dat de V in feite een trapje lager moet staan (subscript).

Heb ik eens ergens gelezen, ken er in feite zelf de ballen van...

komt ie dan voor de electrologen, wat is de term Kv bij de motoren ?
het is niet kilovolt schat ik, want er zijn getallen onder de 1000 bij ;)
Kv zegt niets over het vermogen van een motor, het geeft alleen aan of de motor veel toeren per Volt heeft bij een laag koppel per Ampère danwel weinig toeren bij een hoog koppel. Gaan voor de hoogste Kv is dus niet zinvol, Kv moet afgestemd zijn op propellor en aantal cellen. Motoren van dezelfde fabrikant en hetzelfde type zijn even duur, ongeacht Kv (alleen het aantal windingen is dan verschillend).

Kv is het aantal toeren per Volt.

Hierzo

Kv is de generatorconstante = 1/Kt (koppel perAmpère). 'Wij' drukken hem uit in toeren/Volt maar eigenlijk moet het in Volt/toeren, zoals het bij een generator betaamt.

Kilovolt wordt afgekort tot kV (kleine k, grote V)

4C? discharge of Charge??

1000mAh = 1Ah
3600mAh = 3,6Ah

4C = 4 x capaciteit

4 x 3600 = 14400mAh = 14,4Ah.

Ik snap het niet?
Met hoeveel Ampère kan je een 3600 mah accu dan opladen als er 4 C op de verpakking staat?
4 C betekend 4x3.6=14.4A of dat nu laden of ontladen is maakt niet uit.
In het algemeen als er 4C op een lipo staat dan heeft dit betrekking op het ontladen.
De max laadstroom staat soms aleen in de specs en bedraagt normaal 1C tenzij anders vermeld.

Laatst bewerkt:
4 C betekend 4x3.6=14.4A of dat nu laden of ontladen is maakt niet uit......

Dat is fout! Hier wordt ALTIJD de ontlaadstroom bedoeld!
Laden moet je altijd doen met een LAGERE stroom dan waarmee je een accu mag ontladen. Dat komt omdat de chemische reacties bij het laden langzamer verlopen dan bij het ontladen. Wanneer je met meer stroom gaat laden zal je accu niet of nauwelijks sneller vol zijn. Het resultaat is vrijwel altijd dat de accu warmer wordt omdat de energie die niet opgeslagen kan worden in warmte wordt omgezet. Meestal krijg je zelfs minder energie in de accu dan wanneer je langzamer laad.
Voor vrijwel alle NiMH accu´s is de hoogste laadstroom 1C. Er zijn fabrikanten die al 2C kunnen garanderen maar veel hoger is niet aan te bevelen. Een NiMH accu laden met 5C is zinloos. Er zal dan behoorlijk veel van de energie die je in de accu stopt in warmte worden omgezet. Ook al geeft de lader dan aan dat er, bijvoorbeeld, 4000mAh in de accu is gestopt in werkelijkheid zal er misschien maar 3000mAh in de accu zitten!
De energie die niet is opgeslagen warmt alleen de accu op. Dat is meestal niet goed voor de accu. NiMH accu´s moeten NOOIT warmer worden dan om en nabij 60°C! Gebeurt dat wel dan kan je heel snel en makkelijk de accu beschadigen.

Dat is fout! Hier wordt ALTIJD de ontlaadstroom bedoeld!
Laden moet je altijd doen met een LAGERE stroom dan waarmee je een accu mag ontladen.

Dat is zelfs nog een understatement Ernst :)
Mijn lipo's hebben een discharge van 30C ...dat is omgezet 150A (op een 5000mA lipo)
Zou ik mijn lipo's gaan laden met 150A dan kan ik die accu zeker weten naar de milieustraat brengen.
De accu heeft een burst van 50C oftewel 250A; ben benieuwd wat dat voor klap zal geven als ik er 250A op zou zetten tijdens het laden :cool:

Als er niks op de accu staat is het altijd laden met max. 1C Minder is altijd goed. Het moet er echt opstaan dat je een accu met meer C's mag laden...en dan nog zal het waarschijnjlijk niet boven de 2C uitkomen.
Bij mij staat erop: "max recharge current: 10000mA" wat inhoud dat ik hem met max 2C mag laden....echter voor het behoud van de accu laadt ik hem nooit met 2C op ;)

Ik ben het helemaal met jullie eens maar de uitleg is.

C in "C rate" is Capacity. Charge/Discharge rate is measured by how many multiple of Capacity a battery can be charged/discharged.

Met de nadruk op de laatste twee woorden.
Het kan dus op laden en laden betrekking hebben.

At 2C, for example, the 1000mAh battery would deliver 2000mA for 30 minutes. 1C is often referred to as a one-hour discharge; a 0.5C would be a two-hour, and a 0.1C a 10-hour discharge.

Ook dit geeft geen uitsluitsel.
De vraag of 4C op laden of ontladen betrekking heeft is dus terecht.
Als men spreekt over een charge rate of een discharge rate is het wel duidelijk maar niet als alleen 4C staat.:p

Laatst bewerkt:
Letterlijk gesproken zou je gelijk hebben.
Als het er verder niet staat dan zou een onwetend iemand kunnen denken dat 4C ook als charge capacity gebruikt kan worden.

Een wetend iemand (of een wetend fabrikant) zal wel begrijpen dat 4C of hogere C waarden niet als charge waarden moeten worden aangezien. Een goede fabrikant zal dit ook duidelijk vermelden ;)

En wij proberen van een niet wetend iemand een wetend iemand te maken.:p
Bij mij staat de discharge rate er soms niet en soms wel op en soms op een extra toegevoegd stickertje en laden doe ik op 1C of minder.

Laatst bewerkt:
4C betekent niets meer of minder dan 'vier maal de capaciteit'.

C is geen eenheid of grootheid.

De 'C' kan zowel voorkomen in de opgave voor de laadt- als ontlaadstroom. Doorgaans wordt er op pakketten alleen de ontlaadstroom aangegeven, bv. 10C, 20C, 25C, 30C, enz.

Het algemeen heersende advies is om met 1C te laden. De huidige generatie lipo's kunnen ook op 2C geladen worden.

Even een klein vraagje....iets wat mij nog niet geheel duidelijk is....
Wat bepaald nou of een lipo 10C, 20C, 30C kan uitspugen.
Oftewel wat is er anders, technisch of chemisch, aan een lipo die met 20C ontlaadt of een lipo die met 30C ontlaad.
Het zal niet de mA's van de lipo zelf zijn omdat er lipo's van gelijke mA's op de markt zijn en toch met andere C-waarden kunnen ontladen.

Wie kan mij dit uitleggen ?

Denk toleranties in het productieproces en de exacte chemische samenstelling.

Uiteindelijk is het gewoon een meting. Ze belasten een lipo op een bepaalde manier en als ie dat aankan, wordt dat z'n c-rating.

Voorbeeld.. de fabriek heeft een nieuw procede bedacht en test een lipo. Met 10C gebeurt er niets en behoudt ie z'n capaciteit.. met 20C wordt ie lichtjes warm, maar gaat er geen capaciteit verloren. Bij 30c erg warm en minimaal capaciteitsverlies, bij 40C te warm/opbollen en verliest ie relatief veel capaciteit. Dan zullen ze die lipo op de markt zetten als 20c continu - 30c burst.

Er lijkt ook een samenhang te zijn tussen de C rating en inwendige weerstand.
Dit uit zich door de spanningsval onder belasting maar ook door een snellere stroom afbouw nadat 4.2V per cel is berijkt tijdens laden.
Bij de nieuwste top lipos duurt dit slechts enkele minuten.
Dit is geen meting geweest van mij maar ik heb het ergens gelezen.:confused:

Klopt, die hangen samen, wat ook logisch is. Hoe hoger de inwendige weerstand, en hoe hoger de stroom, hoe meer warmte er gedissipeerd moet worden.

Back