Wie heeft ervaring met de ASW15 van Robbe via Conrad

hi allemaal

had de asw al een paar maanden op zolder staan
nu toch maar effe tijd voor gemaakt

het idee van willem om te servo s naar achter te brengen [ TOP ]

Foto-GMFBKP3O.jpg

Foto-SDQIWVHE.jpg

ik heb de servo s niet evenhoog staan
bij langere servo hevels raken ze elkaar niet

Foto-HKEFPADS.jpg

ook achter de regelaar iets weg gesmolten zodat er genoeg ruimte voor de lipo over blijft

Foto-BPAEABP3.jpg

heb een diep gat gesmolten in de romp om de ontvanger in weg te stoppen

Laatst bewerkt:
Oké Robot ik zie dat je goed bezig bent
hump.gif

super.gif

Ik wil niet beweren dat je altijd direct maar moet gaan snijden en hakken in een nieuwe kist... dit omdat over veel zaken al nagedacht is door de ontwerpers
clever.gif

Maar een beedje eigen inzicht en inbreng moet ook kunnen. Dit is nu zo'n voorbeeld waardoor je meer ruimte in de cocpit kunt realiseren. Het ziet er netjes uit!
Wel blijven controleren of e.e.a. niet ten koste van de stevigheid gaat

Vooral doorgaan en succes met de maiden
thumbs.gif

Laatst bewerkt:
Wel blijven controleren of e.e.a. niet ten koste van de stevigheid gaat
Nou, het lijdt geen twijfel dat het ten koste van de stevigheid gaat. Een massief stuk schuim kan natuurlijk een boel meer hebben dan een hol stuk. De vraag is dus eerder: Hoeveel stevigheid ben je bereid op te offeren? :rolleyes:

hi

na het smelten voelen de zij wander veel sterker aan

en in het midden zijn de schalen van de romp niet eens met elkaar verbonden

dus volgens mij gaat het nergens over

de ontvanger is weer een stuk verder van de regelaar vandaan

dus minder kans op storing

zag ook een foto waar de lipo boven op de regelaar legt

het is proppen of verbeteren

en het kan altijd beter

rob

De meeste stevigheid bij deze ASW 15 wordt bepaald door de carbon buis in de staart. Als je het gat niet groter maakt dan de servo's en de servo's er in lijmt, wordt het weer één geheel zonder verlies van stevigheid.
Een zwak punt bij deze kist is de vleugel bevestiging

7504491c9e0a35636.jpg

Deze epp nokjes breken makkelijk af en ik heb ze dan ook vervangen door balsa. Daarna geen problemen meer gehad.

Laatst bewerkt door een moderator:
ja die nokjes ga ik ook vervangen

moet alleen de servo s nog vast lijmen

alles nog 1 x na lopen

dan doe ik de schroefjes in de servo hevel

en vast lijmen

dus morgen kan i de lucht in [ als ik effe tijd heb ]

Maiden

vandaag even een uurtje de tijd gehad,,,kon ook niet meer wachten

vliegklaar 720 gram

kan eigelijk zeggen ,,vliegtuig heb het overleefd

stond toch nog een lekker windje

zwaarte punt zat op 5 cm van voorkant vleugel

lipo van 95 gram er in,,kansloos met die wind

lipo 4 cm naar voren gedaan,,,,,,niet veel beter

dus bij windkracht 4 of meer gaat er een 160 of 200 grams lipo in

kijken of i met meer gewicht zonder motor te vliegen is

heb thuis wel de rolroeren op max gezet,,, die deden niet veel

zeker niet met de landing

als ik nu het gas dicht deed was het een speelbal in de wind,,niks mee te beginnen

rob

Rob, ik heb zelf een lipo van 180 gram zover mogelijk voorin zitten.
Ik meen dat mijn ASW15 845 gram weegt. Bij (bijna)windstil weer is een laag vlieggewicht (720 gram)prima , maar windkracht 3 of meer geeft problemen....zeker als het zwaartepunt niet goed is. Ik schat dat je kist eerder achteruit dan vooruit vloog.
Gewoon een 2200 of 2450 Lipo gebruiken(18,5 dollar via Ebay)
Die rolroeren gaan wel werken zodra je meer snelheid(gewicht) hebt.
succes

Laatst bewerkt:
Moet helemaal goed komen...een beetje gewicht meer is niet erg, op windstille dagen de lichtere Lipo er in. Laat even weten hoe ie nu vliegt.

succes

vandaag weer begonnen met werken
dus zal komend weekend worden om het nog 1 x te proberen
gaat helemaal goed komen,,als het weer niet tegen zit

Foto-UDUL8YAF.jpg

ja dat is mijn prive vliegveld

als ik effe snel wil vliegen

de club is 7 min verder rijden + 10 min lopen heen en weer 10 min terug
slepen met je zooi

Na al weer een tijdje af en toe met de asw te hebben gevlogen heb ik het volgende ondervonden:

De vleugelbevestiging is idd een zwak punt! Ik heb dit opgelost door de beide vleugels aan elkaar te hebben gelijmd. Hierdoor is de stijfheid van het toestel erg toegenomen. Ook heb ik de tippen (waarmee men de vleugels in de romp haakt) omlijst met kunstof. Hiervoor heb ik een pinpashouder in stukken geknipt en de conturen van die tippen omlijst. 2 kleine staafjes carbon 2mm heb ik door de tip heen in de vleugel gedrukt , en het geheel in epoxy gezet. Ook dit zit nu veel beter vast. De staart heb ik ook vastgelijmd, op een of andere manier is de schroefbevestiging niet je van het.

De orginele servos die in de RR en de RTF versie zijn slecht van kwaliteit. De linker rolroerservo is al een keer onder garantie vervangen toen ik er nog geen meter mee had gevlogen. De rechterservo is onder het vliegen kapot gegaan, met als resultaat dat ik de controle ben verloren, vliegtuig achter de bomen verdwenen...... blackout......
Ik ben 2 dagen wezen zoeken in het bos, niets gevonden. Kijk, ik was in princiepe al blij om hem bij elkaar te kunnen vegen, en de setup in een ander vliegtuig te gaan gebruiken. Uiteindenlijk een advertentie in de krant gezet. Na een paar dagen telefoon! Of ik een vliegtuig kwijt was ? Ja idd ik was een vliegtuig kwijt ja.

Snel een flesje en een bloemetje gehaald en tot mijn verbazing zie ik een compleet in tacte asw15 in de kamer ligen. Alleen de cabine miste het sluitlipje, die ze ook maar even voor mij had bewaard hadden. :)

De asw is over het bos gevlogen en 2 km verder bij een hobbyboer op het erf terechtgekomen. Inmiddels vliegt de asw al weer een tijdje.

Het vliegen zelf gaat een stuk beter, echter is hij wel windgevoelig.
bij wind moet het zwaartepunt wel heel erg naar voren.
Bij wind gebruik ik een 2200 mah 3s1p lipo, bij zacht weer een 2s1p 1100 mah.
Het gewicht met beide accu s heb ik door gebrek aan een weegschaal nog niet kunnen bepalen.
De servos voor de rolroeren heb ik vervangen door merkloze exemplaren die het tot nu toe goed doen, ik heb destijds (eind augustus , mijn eerste vliegtuig) de asw helemaal rtf gekocht. Dus ook met 4 kanaals robbe zender ect. Deze zender gebruik ik nu voor mijn EZ. Mijn asw15, parkfun scout en Twinstar stuur ik nu met mijn futaba t6EX 2,4 ghz. (tevens nog een Graupner extra300 1,6m electro in aanbouw)

Ik heb het vliegtuig eerst een tijdje weggelegd en heb met een EZ een beetje leren vliegen. De parkfun scout en Twinstar kwamen daarna. De asw heb ik dus (als) laatst uit de kast gehaald. Ik vind de asw geen beginnersmodel, hoewel ik hem toch als beginner aanbevolen kreeg van mijn modelboer in het dorp.

Je moet hem vrij voorzichtig vliegen, vooral als je hem met 2S lipo vliegt. Hij is dan snel overtroken en van wind houdt hij evenmin, ik vind het soms best een kreng vergeleken met een ez. De twinstar is veel sneller, maar de asw is best een gevaarte, eenmaal overtrokken is hij moeilijker te corrigeren. Met een 3S lipo en gas er op, is hij makkenlijker weer in het gareel te krijgen. Mijn 3s is veel zwaarder dan mijn 2s accu. Een 3s accu van ongeveer 1250mah en een gewicht van 150 gram zou ideaal zijn.
Over de zweefeigenschappen ben ik zeer te spreken

Ik hoop nog veel plezier te beleven aan mijn asw,
vg Ferdinand

Laatst bewerkt door een moderator:
In eerdere berichten heb ik de zelfde ervaring al beschreven.
Advies: 3S-lipo van 180 gram. je zwaartepunt is dan goed, Hij is minder wind gevoelig en je kunt hem door vol gas te geven snel uit een stall krijgen!!

Succes!!

Ferdinand,

Wat je zegt over de servo's klopt helemaal. Ik heb ze na de eerste vlucht alle 4 eruit gehaald en vervangen door de C261 van Graupner. Deze zijn wat duurder maar niet stuk te krijgen en sterk.

Verder is hij idd. erg windgevoelig.

Alex

De C261 is traag en onnauwkeurig in mijn ervaring, je kunt dan beter HS55 pakken oid..

Back