Na al weer een tijdje af en toe met de asw te hebben gevlogen heb ik het volgende ondervonden:
De vleugelbevestiging is idd een zwak punt! Ik heb dit opgelost door de beide vleugels aan elkaar te hebben gelijmd. Hierdoor is de stijfheid van het toestel erg toegenomen. Ook heb ik de tippen (waarmee men de vleugels in de romp haakt) omlijst met kunstof. Hiervoor heb ik een pinpashouder in stukken geknipt en de conturen van die tippen omlijst. 2 kleine staafjes carbon 2mm heb ik door de tip heen in de vleugel gedrukt , en het geheel in epoxy gezet. Ook dit zit nu veel beter vast. De staart heb ik ook vastgelijmd, op een of andere manier is de schroefbevestiging niet je van het.
De orginele servos die in de RR en de RTF versie zijn slecht van kwaliteit. De linker rolroerservo is al een keer onder garantie vervangen toen ik er nog geen meter mee had gevlogen. De rechterservo is onder het vliegen kapot gegaan, met als resultaat dat ik de controle ben verloren, vliegtuig achter de bomen verdwenen...... blackout......
Ik ben 2 dagen wezen zoeken in het bos, niets gevonden. Kijk, ik was in princiepe al blij om hem bij elkaar te kunnen vegen, en de setup in een ander vliegtuig te gaan gebruiken. Uiteindenlijk een advertentie in de krant gezet. Na een paar dagen telefoon! Of ik een vliegtuig kwijt was ? Ja idd ik was een vliegtuig kwijt ja.
Snel een flesje en een bloemetje gehaald en tot mijn verbazing zie ik een compleet in tacte asw15 in de kamer ligen. Alleen de cabine miste het sluitlipje, die ze ook maar even voor mij had bewaard hadden.
De asw is over het bos gevlogen en 2 km verder bij een hobbyboer op het erf terechtgekomen. Inmiddels vliegt de asw al weer een tijdje.
Het vliegen zelf gaat een stuk beter, echter is hij wel windgevoelig.
bij wind moet het zwaartepunt wel heel erg naar voren.
Bij wind gebruik ik een 2200 mah 3s1p lipo, bij zacht weer een 2s1p 1100 mah.
Het gewicht met beide accu s heb ik door gebrek aan een weegschaal nog niet kunnen bepalen.
De servos voor de rolroeren heb ik vervangen door merkloze exemplaren die het tot nu toe goed doen, ik heb destijds (eind augustus , mijn eerste vliegtuig) de asw helemaal rtf gekocht. Dus ook met 4 kanaals robbe zender ect. Deze zender gebruik ik nu voor mijn EZ. Mijn asw15, parkfun scout en Twinstar stuur ik nu met mijn futaba t6EX 2,4 ghz. (tevens nog een Graupner extra300 1,6m electro in aanbouw)
Ik heb het vliegtuig eerst een tijdje weggelegd en heb met een EZ een beetje leren vliegen. De parkfun scout en Twinstar kwamen daarna. De asw heb ik dus (als) laatst uit de kast gehaald. Ik vind de asw geen beginnersmodel, hoewel ik hem toch als beginner aanbevolen kreeg van mijn modelboer in het dorp.
Je moet hem vrij voorzichtig vliegen, vooral als je hem met 2S lipo vliegt. Hij is dan snel overtroken en van wind houdt hij evenmin, ik vind het soms best een kreng vergeleken met een ez. De twinstar is veel sneller, maar de asw is best een gevaarte, eenmaal overtrokken is hij moeilijker te corrigeren. Met een 3S lipo en gas er op, is hij makkenlijker weer in het gareel te krijgen. Mijn 3s is veel zwaarder dan mijn 2s accu. Een 3s accu van ongeveer 1250mah en een gewicht van 150 gram zou ideaal zijn.
Over de zweefeigenschappen ben ik zeer te spreken
Ik hoop nog veel plezier te beleven aan mijn asw,
vg Ferdinand