Wie herkent deze ESC motor combo?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Tbird2, 21 nov 2017.

  1. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Dat effiecienter zijn gaat niet in alle gevallen op, ik gebruik een 14x8 Aeronaut CAM op 6300 rpm en die is een stuk efficienter dan de Freudenthaler. Ik heb een 12% hoger verbruik bij gelijke belasting en vluchtduur op de Freudenthaler.
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Dat kan ik niet rijmen..... 12% hoger verbruik bij gelijk blijvende belasting en vluchtduur, dan is de freudenthaler toch zuiniger met beter rendement of zie ik dat verkeerd.
     
  3. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Ja, Freudenthaler verbruikt 12% meer dan de Aeronaut.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar wat komt er dan uit als stuwkracht en pitchspeed?
    En volgens mij is de 14x8 van RFM gelijk aan de Aeronaut.
    Of je moet de witte Aeronaut met de zwarte RFM gan vergelijken, de witte Aeronaut vervormd meer dus verbruikt dan ook minder stroom maar dat komt dan weer terug in de stuwkracht en pitchspeed.
    Alleen de props vanaf 16x16 en groter en de nieuwste speedprops zijn geen Aeronauts maar echte RFM's.

    GJ
     
  5. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Nu het er toch over gaat, wat voor snelheid moet ik verwachten?
    Volgens mijn ecalc run zou ik op ~140 km/h pitch speed uitkomen.
    Nou had ik toch het idee dat de Hawk vele malen sneller zou zijn.
    Ik lees toch hier en daar over 200+ km/h.
    Moer er dan toch een andere (direct drive) set-up in (of volledig andere prop), is 140 km/h de norm voor een hotliner?
    Ik snap dat het idee van een hotliner is snel hoogte winnen, en niet zo zeer hoge horizontale snelheid, maar ben benieuwd wat ik moet verwachten.
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Zoals ik hem bij Johan gezien heb en zelf in de hawk-surpisecloon heb gevlogen is hij binnen 3 a 4 seconden aan de zichtgrens vertikaal omhoog vanuit de hand. Let wel dat is op 5s.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Hawk hebben we gemeten op 240 km/u maar dan met de motor uit en prop ingeklapt.
    Mijn Surprise 17 met speciale motor en speciale prop heeft horizontaal 350+ gehaald maar dat was 6500 watt en is niet aan te raden want je moet die motoren nooit in horizontale vlucht aanzetten.
    De snelheid recht omhoog met een wedstrijdsetup is ongeveer 200-250 km/u.
    Het rak invliegen doe je dan met 275-300 km/u

    Hier kan je enigszins zien wat de snelheden zijn in de rakken, dus met de motor uit.
    https://f5b.nl/results/2017/08-26/2/
    Als je op een naam klikt kan je zien hoe lang de motor aanstond, de snelheid tussen a en b en b en a en de tijd die nodig was om te keren.

    GJ
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Gert-Jan deze setup heb je al een keer gezien in mijn hawk surprise cloon tijdens een training in weert samen met roland.
    Je gaf toen al aan dat hij lekker snel was en zijn snelheid bleef houden. Hawk vleugel met surprise romp en staart.....
     
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Nou ben ik toch in de war.
    Ecalc berekend ongeveer 140 km/h pitch speed (deze set up 4S).

    Nou ga ik er niet van uit (en dat is in eerste instantie ook niet mijn doel) dat ik op 4s in de schaduw kan staan van jullie resultaten.
    Heb op ecalc ook even 5S ingeklopt, maar ook dan geeft hij ~8500 rpm & 170 km/h.

    Waar komen die snelheden dan vandaan, nog meer toeren, nog meer spoed?
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Laat je verrassen en zeker op 5s......
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Theo, mijn geheugen is op dit moment als van een goudvis.
    Ik weet regelmatig mijn pincode niet meer of sta ergens en weet niet meer hoe ik thuis moet komen.
    Dus je model kan ik me even niet meer herinneren.
    Wat betreft snelheid, pitchspeed en zo.
    Als ik uitga van de 2200KV op 4S met de Planeta en een 15x13 kom ik op zo'n 160 km/u.
    Op 5S zit je rond de 200 km/u.
    Dan reken ik met 3,5 Volt per cel onder belasting, dus opgewarmde accu's.
    Met echt goede accu's en lekker warm zou je misschien op 3.6 Volt per cel uit kunnen komen.
    Dus op 5S heb je dan een half Volt meer, dat is 1100 RPM op de motor, 300 op de prop.
    Zo kritisch is het, vandaar dat we de accu's altijd goed en lang voorverwarmen, om meer vermogen te krijgen.
    Maar stel... je gaat naar een 16x16 prop, dan zit je met 5S op 240 km/u.
    En de snelheden die je ziet in de uitslagen zijn met 19 tot 23 inch pitch propellers, dan kom je vrij makkelijk op 300 km/u.
    Mijn Surprise met demo aandrijving had een 16x27 prop en de prop draaide 10500-11000 rpm.
    Theoretisch zou ik dan op 430 km/u kunnen komen.
    Gemeten (op een show in Duitsland) haalde ik de 375 km/u en ging een jet zwevend, met de motor uit voorbij.
    Best leuk.

    Maar moraal van het verhaal...
    Staar je niet blind op Ecalc en dat soort dingen, dat is zo afhankelijk van wat en hoe je het invoert.
    Ga gewoon met de kist vliegen, koop eventueel een Unilog met stroomsensor, temperatuursensor en rpm sensor.
    Dan weet je wat er gebeurd en kan je wat experimenteren zonder dat er rook uit het model komt.
    Volgens mij heeft Gerben nog wat gebruikte Unilogs 1 liggen, daar kan je al heel veel mee.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Top heren, bedankt, goede antwoorden, daar kan ik wat mee.
    Nu even wachten op het goede weer (ik ben geen koud weer vlieger) en dan idd mezelf maar is laten verassen door de Hawk, wel eerst 4S, ik wil de verassing wel in de lucht houden :).
    Ik ga hem eerst zo vliegen, zoals hij gekomen is, lijkt me na dit verhaal een prima combi.

    Ik wil nog wel even terug komen op het prop verhaal;
    Waar kan ik het beste props bestellen als ik iets zoek voor deze kist (wellicht minder dia, meer spoed)?

    Een uni-log heb ik, met 150A sensor dus daar kan ik eerst wel mee toe, veel gekker wil ik het (voorlopig) toch niet maken.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  14. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Ik zie er een pracht van een 10X17 tussen staan.
    Ik ga eerst niets veranderen en zo vliegen, maar wellicht is de 10X17 wel een prop in mijn straatje.
    Heb nu niet veel tijd om de freudenthaler site af te struinen (even druk met werk), maar ik kan zo niet vinden welke toeren deze props mogen hebben, ik neem aan dat dat wel op zijn site te vinden is?
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    RFM werkt niet met toeren maar met vermogen.
    De normale props kunnen (op de juiste spinner) 3500 watt aan, de versterkte F5B props meer dan 5kw.
    En een 10x17 zou wel een leuke prop kunnen zijn, accelereren zal niet super gaan maar de horizontale snelheid is dan zeker 250 km/u.
    Als je geen haast hebt dan zou je verzendkosten kunnen besparen, Rudi Freudenthaler was regelmatig op wedstrijden en dan zou Gerben of Pieter de prop voor je mee kunnen nemen.
    En heel misschien, als ik me goed voel, ga ik ergens in februari-maart naar Oostenrijk.
    Dan kan ik Rudi vragen of ie de prop naar dat adres kan sturen.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    hou er rekening mee dat die setup zich tot nu toe bewezen heeft en je ongeveer 2000 watt vermogen hebt met 5s lipo. Als je een andere prop gaat steken zou ik eerst uitzoeken of die vertraging dat wel aankan, vervangers zijn moeilijk tot niet te krijgen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Planeta Pro is absoluut zeker te slopen!
    Stalen tanwielkrans, bronzen planeten.
    De Robbe Sports borstelmotoren waar ze vaak opzaten, waren lang niet zo krachtig.

    DSC_1950.JPG
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2017
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij kunnen de planeta's niet tegen de harde aanloop en rem van een grote prop.
    Toerental zal niet zo'n probleem zijn.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina