Als ITer zie ik dit heel anders... De informatie die ruim aanwezig is op dit forum is slecht geïndexeerd, en niet gecategoriseerd. Een beetje structuur zou wonderen doen.
Als
niet IT-er zie ik dit geheel anders.
De info IS er. Oké, wellicht niet alfalexicobetigrafisch gerangschikt, maar zelfs als dat het geval zou zijn, zijn er nog nog steeds lieden die het verd*mmen om moeite te doen voor info. Men wil het nú weten. En als je als antwoord geeft: "Gebruik de zoekfunctie eens" (heb je uiteraard zelf al geprobeerd, met als resultaat 143 hits!!!) dan krijg je een grote bek.
Ik zou daar best wat werk in willen steken... Duidelijk sticky's, duidelijk startpost's, duidelijk topictitels, beginnershandleiding enz.. Je moet de Newbie een pakket kunnen overhandigen waar hij mee kan beginnen. Case scenarios, tips, meningen, links naar info...
Dapper en moedig voornemen. Eén van de modelschippers (Indoorvlieger)heeft ontzettend veel tijd en moeite gestoken in het opzetten van een FAQ voor beginnende modelschippers. Input van vrijwel alle modelschippers, compleet met tips en "How to..." Regelmatig kom ik vragen tegen van zo'n testosteronpuber die te belazerd is om te zoeken en een hele simpele vraag op het forum kwakt. Een vraag die in de bewuste FAQ staat, maar, helaas voor hem, verder naar beneden dan één bladzijde. Tja, en dat is blijkbaar teveel moeite voor betrokkene... Zie voorbeeld topicstarter. Een beter bewijs is er niet.
Michel72 Krijgt van mij een virtueel flesje bier... die heeft helemaal gelijk.
Van mij niet... Daar is hij te jong voor. Een schop onder z'n kont kan hij krijgen en de opdracht om te gaan lezen. Doe er maar moeite voor, dan begrijp je zaken wellicht, in plaats van het allemaal panklaar en bijtgaar voorgeschoteld te krijgen.
En de eerste de beste die nu het woord "dyslectisch" in z'n mond durft te nemen om het op te nemen voor de topicstarter: ik heb 4 kinderen waarvan er 3 zo dyslectisch zijn als een deur. De oudste is logopediste, de tweede heeft een uitstekende baan op HBO-niveu in de ICT en de derde gaat beginnen met de HBO-studie industrieel projectontwerper. De vierde, de niet-dyslecticus, is bijna gereed met zijn studie journalistiek. Stuk voor stuk HBO-niveau.
Hoe ze dat kunnen? Doorzettingsvermogen, wilskracht, een stuk motivatie, ondersteuning waar nodig van Ma en Pa en op z'n tijd een trap onder hun kont of een draai om de oren. (Gelukkig was dat laatste niet zo gek veel nodig.) Van onze oudste hebben wij vlak voor onze laatste verhuizing stapels schriftjes gevonden met Franse en Engelse zinnen. Tientallen keren dezelfde zin achter elkaar, uitgeschreven met pen. Toen we daarnaar vroegen zei ze: "Dat is de enige manier waarop ik het woordbeeld in mijn hoofd kan krijgen, pa." De dame in kwestie had avond-aan-avond deze schriftjes voorgeschreven, zonder dat wij daar iets van wisten... Kom me dus niet aan met die afwijking als excuus, want ik veeg de vloer met je aan.
Een forum is om kennis uit te delen...
FOUT. Een forum is om kennis te delen. Uitdelen is iets heel anders.
Delen komt van beide kanten, uitdelen komt slechts van één kant. En sommige lieden vinden dat het forum is om iemand te overvallen: Ik stel NU een vraag en wil NU+ 5 seconden een antwoord. Goud-op-snee, hapklaar, beetgaar, niet te heet, het moet zó naar binnen kunnen glijden.
Helaas zit er alleen geen "forum gebruik" les in ons lespakket op school.. dus men leert al doende.
Helemaal gelijk in. Tijd dat dat ingevoerd wordt.
Vroeger begon je nooit aan een hobby zonder dat je dat had gezien bij je buurman, oom of kennis.. Die nam je mee in "de wereld van zijn hobby" , en met fonkelende ogen en kriebels in je buik ging je naar huis.. Na weken en weken overwegen werd je lid van een club en begon je met rondneuzen in de nieuwe hobby.. Middels ander personen die je real-life spreekt en dingen vraagt, bouwde je kennis op.
Vroeger werd je ook gewoon 1 op 1, face-to-face op de vingers getikt als jouw plannen te ambitieus waren voor je kennis en kunde. Als je dat hier doet, kun je meteen de wind van voren krijgen. Met name van die testoteron-rijke pubers.
Anno 2013 werkt dat zo niet meer. Je hebt binnen enkele seconden een website voor je neus en je kunt beginnen met leren en informatie verzamelen. Echter, mensen zitten momenteel in een omkeerpunt. Ze weten wel dat alle informatie op het internet staat ,maar weten niet hoe ze hier naar moeten zoeken.. en hoe "het internet" werkt... Het zal zeker nog 10 jaar duren voordat het voor de mensen net zo duidelijk is hoe ze info op het internet vinden zoals ze vroeger het juiste boek in de bieb zochten. In deze fase krijg je dit soort vragen gewoon heel vaak.
Weten ze niet hoe ze daarnaar moeten zoeken? Kom nou toch... Als ik als 55-jarige ouwe knar, sterker nog, als Frederik van Gent met z'n 80 jaar (ook lid van dit forum) weet hoe Internet werkt, dan zal de jougd ook wel weten hoe het werkt hoor. En als ze dat, ondanks de computers op school en thuis nog niet weten: dan moeten ze daar eens net zoveel moeite voor gaan doen als ze moeite doen om hun mobieltje te begrijpen. Want, vreemd genoeg, kunnen ze dát wel (dus met de intelligentie schijnt het wel snor te zitten) maar zijn ze te beroerd om tijd, energie en moeite te steken in een stukje research hoe ze een simpel scheepje/vliegtuig/heli/multi/hexa of quad of auto kunnen bouwen.
In een bepaald Amerikaans zee aquarium forum zit 1 lid waar bijna het hele forum op draait. Die zet wel door, en geeft IEDEREEN antwoord ook al is de vraag nog zo dom. Het aantal mensen wat dan ook echt doorzet met de nieuwe hobby is op dat forum erg groot en dat komt puur door die ene oude rot die wel overal antwoord op geeft. Hij heeft ooit aangegeven dat hij het prachtig vind als iemand in de hobby stapt met fonkelende ogen, en daar deed hij het voor...
Zo kun je het ook zien... dankbaarheid is goud waard.
Zo'n type is hier ook, in ieder geval bij de scheepsbouwers. Pompebled.
Eindeloos geduld, veel kennis.
Kennis heb ik ook, geduld langzaam maar zeker wat minder. Waarom? Omdat telkens weer dezelfde types met dezelfde vragen opduiken. En met dezelfde neiging: Ik zal jullie wel eens even iets laten zien! En dan komt zo'n 13-jarige snotneus met een paar vodjes van tekeningen hoe hij binnen het jaar wel een Mighty Servant van 3 meter lang wil gaan bouwen. Compleet varend, afzinkbaar, met alle toeters en bellen erop en er aan. Want zo'n simpel slepertje is voor hem natuurlijk veel te simpel...
Als je 'm dan wijst op iets simpels als: "Hoe ga je dat gebakje straks naar de waterkant transporteren?" blijft het vervolgens ijzig stil. Zaken als de stabiliteit en het vrije vloeistof-oppervlak worden afgedaan met een kreet als: "Dat zie ik over een paar weken wel, als ik zover ben!"
Ik heb gedurende ruim tien jaar dit forum niet gevuld met onzin-berichtjes hoor. Als ik een vraag zie waar ik antwoord op kan geven doe ik dat. Alleen bij bovengenoemde categorie begin ik voorzichtig wat vraagjes te stellen en als het antwoord de richting uit wijst die ik vrees, wens ik betrokkene het beste met zijn meganomale plannen en sterkte met het linkerbeen en haak ik af.
Misschien zie ik het verkeerd maar ....
.....en als het in een uur niet gebeurt is kick je het topic even met de text "niemand?".
Roelof: +1 Je haalt me de woorden uit de mond.