wie is er hier oit aan de 1 pagina gekomen kwa lezen

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door michel pet, 18 apr 2013.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    lol, volgens mij had de ts zijn ballen al uit de broek gelachen
    volgens mij ligt hij nu stuiptrekkend op de grond van het lachen, zijn ballen over de rand van het balkon te schoppen :D

    volgens mij halen de heren net een waarheid aan..
    Maar volgens mij moeten we hier niet in blijven haken
    Ik heb er ook zat aan de hand genomen, en op een gegeven moment zie je ze vanzelf afhaken (vaak te weinig interesse om echt iets te doen), of je ziet opeens dat ze doorkrijgen dat ze met mensen praten ;-)

    zoveel zijn daar niet van...

    Gemakzucht is ook van alle tijden, al is het tegenwoordig makkelijker :D


    Maar ff in de basis, dit begon in de multicopterhoek, en iemand dacht dat het over de vindbaarheid van info ging...
    persoonlijk vind ik het altijd erg gemakkelijk (heb je dat woord weer) om af te geven op een structuur/organisatie etc. Dat kan iedereen blijkbaar.
    maar verzin ook eens mee hoe het dan moet, of wat zou helpen?
    Dat topic wat eerder aangehaald werd, kan best een sticky worden. Ik heb er nooit aanvragen gezien om er een sticky van te maken, ik lees ook niet alles...
    maar het is ook verschrikkelijk vervuild met onzin en vragen die er niet thuishoren, dus niet sticky waardig... Of de bezem moet er verschrikkelijk grof door, met de kans op verlies van info..
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... jij hebt daar in elk geval de mogelijkheid voor..... en dat verlies van info zal toch wel meevallen? gewoon naar de vloer blijven kijken bij het bezemen. Doe ik ook als ik boutjes en moertjes M2 kwijt ben.... ;)

    Groet, Bert
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    lol

    maar ik zie hier nergens of dat ook werkelijk de oplossing voor HET probleem is wat blijkbaar iedereen bezighoud...

    ik heb er idd de mogelijkheid voor, maar een kristallen bol krijg je niet van Robert :D
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan waren ze blijkbaar op.... Ik heb er wel een, en hij heeft hem niet teruggevraagd, je mag hem wel hebben, hij doet het toch niet.... (ik weet ook niet wat HET probleem nu eigenlijk is....).
     
  5. World Citizen

    World Citizen

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    886
    Gemakzucht vind ik wat simpel. Dat mensen niet goed door de resultaten zoeken, en meerdere links checken is niet direct gemakzucht.. maar kan ook de "black out" zijn aan te veel info... Google is tegenwoordig ook niet meer zo helder als dat het vroeger was.. Ik kijk graag over de schouder van mensen mee hoe ze met google omgaan. Het is een drama geloof me. De advertenties zorgen al voor zeker 50% minder succes in het opzoeken van informatie. Kopen van producten kan iedereen via google, maar het opzoeken van text en uitleg blijkt nog steeds erg moeilijk. Google maakt het er ook niet makkelijker op.


    En jazeker zijn er mensen echt te lui, dat ben ik met je eens!



    Nee joh, ik geef niet af op de organisatie. Ik hoopte dat andere users gemotiveerd raken om meer input te geven. Jullie als organisatie moeten enkel dingen goedkeuren en afkeuren. De user moet met ideeën en content komen. Je zou als organisatie hoogstens een prikkel kunnen geven.. maar je moet niet alle content gaan verzorgen. Nee, van mij hoor je geen klachten over de organisatie... Ik zou het alleen wel tof vinden als de users samen eens kijken of we de info in het multirotor topic niet beter kunnen presenteren.

    Ik zou best een HTML format willen maken voor deze sticky's en basis handleiding. Iemand anders zal hem moeten vullen want die kennis heb ik niet.
    Ik gaf in mijn vorige post al wat voorbeelden van topics. Ik zou als newb op rotorgebied bv erg blij worden van een los topic voor ESC's, motors, props, frames, controllers enz ... Elke met een basis aan info over de functie, types, merken en wellicht een tabel met wat onze users hebben.
    Maar nogmaals daar hebben we de user voor nodig.. of in ieder geval een paar fanatieke..


    Ik bemoei me hier trouwens mee omdat ik zelf zoekende ben in multirotors. Jullie forum is dé plek in NL blijkbaar.. (aka dat vind google), maar ik had moeite een compleet beeld van multirotors te krijgen.. Terwijl de info wel aanwezig is in verdeelde topics. Goed bedoeld dus...
     
  6. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Tja; Een forumindeling waarbij alle onderwerpen van MultiCopters in zullen voorkomen, zal nooit gaan gebeuren ben ik bang.
    Dan zullen er vele Sub-Fora's bij moeten gaan komen.

    Maar het zou al veel uitmaken als er een klein aantal Sub-Fora's bij kunnen komen.
    Bijvoorbeeld:

    • Algemeen
    • Bouwverslagen
    • MultiCopter for Dummies (tutorials)
    • Flight Controllers
    • Camera Gimbals
    In "MultiCopter for Dummies" komen een aantal stickies (zonder discussies) met daarin algemene/basis info over:

    1. Flight Controllers
    2. ESC's
    3. Motoren
    4. Props
    5. Frames
    6. Accu's
    7. enz...
    In "Flight Controllers" komen meerdere Subs, waarbij elke Sub aan een bekende Flight Controller wordt verbonden, zoals:

    1. Naza
    2. Wookong
    3. ArduCopter
    4. MultiiWi
    5. en meer...
    Hierin kunnen dan de vragen gesteld worden, die specifiek gericht zijn op het type Flight Controller.


    Een mooi voorbeeld vind ik een Forum uit de UK:
    Multikopter UK


    Als bovenstaand niet te realiseren is (wat ik me kan voorstellen), dan zal een aparte forum in NL de enige optie zijn.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Aan subforums moet ik even niet denken...
    We moeten ook weer opletten niet teveel in "onderdelen" te gaan vervallen.
    Ik merk het erg in de vliegtuighoek, die is voor ieder onderdeeltje onderverdeeld. En je ziet dat 1 antwoordt soms in 5 of meer onderdelen gezocht kan worden
    Erg veel overlap, waardoor het lijkt alsof het duidelijker wordt, maar in feite ben je verder aan het verdelen

    Kijk ook eens op helifreak..
    Het is een keuze, maar die keuze ligt bij robert.
    En hij wilde niet die kant op. Dus zijn we erg selectief in het bijplaatsen van (sub) fora

    De multi's zijn niet voor niets bij de heli's onderverdeelt, daar lijkt het gewoon het meeste op qua vliegen
    Zaken zoals bouwverslagen passen naar mijn idee gewoon tussen de heli bouwverslagen
    Subfora voor alle typen flightcontrollers zal hem niet gaan worden. Immers, erg veel zaken gaan fout in de basis, niet perse op dat specifieke type controller

    Kortweg, volgens mij zou je al erg geholpen zijn met een sticky met prop/frame/motor/gewicht/flightcontroller combo's vermeld. Zonder discussie, alleen deze gegevens
    Ik zal s gaan kijken om het eerder besproken topic even kritisch door te lopen, en deze schoon te maken voor dit doel.

    Qua terugvinden en zoekmachines...
    Zoek bij helicopters eens op de woorden "staart", wiebel, gain..
    Het is gewoon verschrikkelijk hoeveel hits er dan komen.. Daarom is toendertijd ook een sticky ontstaan met basisfeiten.
    En misschien zijn we er aan toe dat iemand zich opwerpt om iets dergelijks te maken...
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Als niet IT-er zie ik dit geheel anders.
    De info IS er. Oké, wellicht niet alfalexicobetigrafisch gerangschikt, maar zelfs als dat het geval zou zijn, zijn er nog nog steeds lieden die het verd*mmen om moeite te doen voor info. Men wil het nú weten. En als je als antwoord geeft: "Gebruik de zoekfunctie eens" (heb je uiteraard zelf al geprobeerd, met als resultaat 143 hits!!!) dan krijg je een grote bek.

    Dapper en moedig voornemen. Eén van de modelschippers (Indoorvlieger)heeft ontzettend veel tijd en moeite gestoken in het opzetten van een FAQ voor beginnende modelschippers. Input van vrijwel alle modelschippers, compleet met tips en "How to..." Regelmatig kom ik vragen tegen van zo'n testosteronpuber die te belazerd is om te zoeken en een hele simpele vraag op het forum kwakt. Een vraag die in de bewuste FAQ staat, maar, helaas voor hem, verder naar beneden dan één bladzijde. Tja, en dat is blijkbaar teveel moeite voor betrokkene... Zie voorbeeld topicstarter. Een beter bewijs is er niet.

    Van mij niet... Daar is hij te jong voor. Een schop onder z'n kont kan hij krijgen en de opdracht om te gaan lezen. Doe er maar moeite voor, dan begrijp je zaken wellicht, in plaats van het allemaal panklaar en bijtgaar voorgeschoteld te krijgen.

    En de eerste de beste die nu het woord "dyslectisch" in z'n mond durft te nemen om het op te nemen voor de topicstarter: ik heb 4 kinderen waarvan er 3 zo dyslectisch zijn als een deur. De oudste is logopediste, de tweede heeft een uitstekende baan op HBO-niveu in de ICT en de derde gaat beginnen met de HBO-studie industrieel projectontwerper. De vierde, de niet-dyslecticus, is bijna gereed met zijn studie journalistiek. Stuk voor stuk HBO-niveau.
    Hoe ze dat kunnen? Doorzettingsvermogen, wilskracht, een stuk motivatie, ondersteuning waar nodig van Ma en Pa en op z'n tijd een trap onder hun kont of een draai om de oren. (Gelukkig was dat laatste niet zo gek veel nodig.) Van onze oudste hebben wij vlak voor onze laatste verhuizing stapels schriftjes gevonden met Franse en Engelse zinnen. Tientallen keren dezelfde zin achter elkaar, uitgeschreven met pen. Toen we daarnaar vroegen zei ze: "Dat is de enige manier waarop ik het woordbeeld in mijn hoofd kan krijgen, pa." De dame in kwestie had avond-aan-avond deze schriftjes voorgeschreven, zonder dat wij daar iets van wisten... Kom me dus niet aan met die afwijking als excuus, want ik veeg de vloer met je aan.

    FOUT. Een forum is om kennis te delen. Uitdelen is iets heel anders.
    Delen komt van beide kanten, uitdelen komt slechts van één kant. En sommige lieden vinden dat het forum is om iemand te overvallen: Ik stel NU een vraag en wil NU+ 5 seconden een antwoord. Goud-op-snee, hapklaar, beetgaar, niet te heet, het moet zó naar binnen kunnen glijden.

    Helemaal gelijk in. Tijd dat dat ingevoerd wordt.

    Vroeger werd je ook gewoon 1 op 1, face-to-face op de vingers getikt als jouw plannen te ambitieus waren voor je kennis en kunde. Als je dat hier doet, kun je meteen de wind van voren krijgen. Met name van die testoteron-rijke pubers.

    Weten ze niet hoe ze daarnaar moeten zoeken? Kom nou toch... Als ik als 55-jarige ouwe knar, sterker nog, als Frederik van Gent met z'n 80 jaar (ook lid van dit forum) weet hoe Internet werkt, dan zal de jougd ook wel weten hoe het werkt hoor. En als ze dat, ondanks de computers op school en thuis nog niet weten: dan moeten ze daar eens net zoveel moeite voor gaan doen als ze moeite doen om hun mobieltje te begrijpen. Want, vreemd genoeg, kunnen ze dát wel (dus met de intelligentie schijnt het wel snor te zitten) maar zijn ze te beroerd om tijd, energie en moeite te steken in een stukje research hoe ze een simpel scheepje/vliegtuig/heli/multi/hexa of quad of auto kunnen bouwen.

    Zo'n type is hier ook, in ieder geval bij de scheepsbouwers. Pompebled.
    Eindeloos geduld, veel kennis.
    Kennis heb ik ook, geduld langzaam maar zeker wat minder. Waarom? Omdat telkens weer dezelfde types met dezelfde vragen opduiken. En met dezelfde neiging: Ik zal jullie wel eens even iets laten zien! En dan komt zo'n 13-jarige snotneus met een paar vodjes van tekeningen hoe hij binnen het jaar wel een Mighty Servant van 3 meter lang wil gaan bouwen. Compleet varend, afzinkbaar, met alle toeters en bellen erop en er aan. Want zo'n simpel slepertje is voor hem natuurlijk veel te simpel...
    Als je 'm dan wijst op iets simpels als: "Hoe ga je dat gebakje straks naar de waterkant transporteren?" blijft het vervolgens ijzig stil. Zaken als de stabiliteit en het vrije vloeistof-oppervlak worden afgedaan met een kreet als: "Dat zie ik over een paar weken wel, als ik zover ben!"

    Ik heb gedurende ruim tien jaar dit forum niet gevuld met onzin-berichtjes hoor. Als ik een vraag zie waar ik antwoord op kan geven doe ik dat. Alleen bij bovengenoemde categorie begin ik voorzichtig wat vraagjes te stellen en als het antwoord de richting uit wijst die ik vrees, wens ik betrokkene het beste met zijn meganomale plannen en sterkte met het linkerbeen en haak ik af.

    Roelof: +1 Je haalt me de woorden uit de mond.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2013
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nogmaals, laten we niet vervallen in een algemeen zeur verhaal over mensen die geen zin hebben om iets te doen.
    Vaak zijn dat er maar een paar. er zitten meer dan 20.000 mensen op dit forum, persoonlijk vind ik het dan niet raar dat je ook mensen tegenkomt die niet op 1 lijn zitten.
    Je kan ze op weg helpen, je kan ze waarschuwen, maar ze moeten het zelf doen.

    Je kan wel kijken hoe je echte beginnersdingen, of zaken die gewoon vaak gevraagd worden, in een enkel topic samenvat.
    Kun je verwijzen als er iemand "weer" zo'n vraag stelt..
    Weten we wat er nodig is, kan ook iemand de info gaan verzamelen..
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Roel, +1! Helemaal!

    Met name dit:
    is baarlijke nonsense, op het eerste zinnetje na. Inderdaad werkt het AD 2013 niet meer zo.

    Hoe het wel werkt, is dat men info op internet opzoekt, die klakkeloos en zonder beoordelingsvermogen aanneemt, er geen RUK moeite voor doet om te BEGRIJPEN wat er staat, en daardoor bij iedere volgende, gelijkwaardige situatie niet in staat is te beredeneren hoe iets werkt, wat er kan gebeuren en hoe men zelf een antwoord op een vraag kan formuleren.

    Het gaat in veel gevallen niet om de droge info, maar om hoe men die verwerkt. Men kijkt niet meer, men begrijpt niet meer, men experimenteert niet meer, men consumeert alleen nog maar, zowel informatie als materiële zaken.

    Je hoeft niet te weten hoe een auto werkt om aan het verkeer te kunnen deelnemen. Maar zeik dan niet als dat ding kapot gaat omdat je iedere dag koud van de parkeerplaats de snelweg op draait en 130 voor de klok zet.

    Hier doet men dat dus wel... niet begrijpen, wel antwoorden willen.... en oplossingen.... en wel NU! En als je dat niet geeft, ben je chagrijnig, arrogant, egoistisch en zuur.... en word de vraagsteller over zijn bolletje geaaid want hij is dyslectisch.

    Ammehoela!

    Groet, Bert

    EDIT: oeps sorry Teunis.... Maar kom op, het is hier het café, niet het multicopter gedeelte....
     
  11. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Ik zie het heel simpel, hoe kan je verwachten dat leden hier veel moeite doen om jou antwoord te geven als je zelf geen moeite wil doen om je vraagstelling duidelijk neer te zetten of je in te lezen en/of de zoekfunctie te gebruiken.

    Vrij egoïstisch om dan te roepen dan niemand je wil helpen en dan vooral volhouden dat het niet bij jezelf ligt..
     
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    +1001 Roel. Dyslectisch is lastig, maar je kan er alles mee en aan doen.

    Ik kreeg aan de TU Delft ook regelmatig studenten waarvoor wat extra tijd bij tentamens werd gevraagd vanwege dyslexie. Het vreemde was dat dit steeds minder werd naarmate de studie vorderde, niet omdat ze afvielen maar omdat ze gaandeweg tot de overtuiging kwamen dat ze gewoon mee konden komen.

    Ik heb zelf een milde vorm, waar ik eigenlijk pas later achter kwam. Desondanks toch 4e graads werktuigbouwer geworden. Mijn broer heeft het heel sterk (werd toen nog woordblindheid genoemd), en is een top elektronicus/meet- en regelkundige geworden.

    Dus als een excuus aanvoeren? Nee, dat gaat er ook bij mij niet in!!!

    Groet,

    Ad
     
  13. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    vergeet deze post...
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Kijk, eindelijk beginnen de mensen die vaak hun mond maar houden los te komen. Ik vroeg me al af of het ooit nog een keer zou gebeuren. Blijkbaar leeft bij een behoorlijk deel van de "oldtimers", de mensen met de kennis en de ervaring, toch steeds meer hetzelfde gevoel als bij de TS.
    En waarom is dit nog niet eerder naar boven gekomen? Kijk naar de reactie hierboven. Als je er wat van zegt ben je aan het zeuren en verpest je de sfeer.

    Zoals ik al zei: in mijn beleving is een aantal jaar geleden een bepaalde koers ingezet en wel naar een commercieler forum. Sponsors zien graag dat een forum veel leden heeft, want dan bereiken zij een grote groep (let maar eens op hoe vaak ermee wordt geschermd hoeveel leden dit forum wel niet telt) Wat brengt dat met zich mee? Een hoop nieuwkomers en "uitprobeerders." Op zich niets mis mee, behalve als het merendeel (bewust) op dat niveau blijft steken en het hele forum zich naar deze groep gaat richten.
    Je ziet dan dat voor diegenen die op een hoger niveau met de hobby bezig zijn (sorry dat ik het zo omschrijf, maar ik wist even geen betere uitdrukking) het forum zijn aantrekkingskracht verliest. En in combinatie met het eerder omschreven gedrag van een bepaalde groep, zal de bereidheid tot het beantwoorden van vragen / het delen van informatie ook afnemen.

    Is dat waar men in de toekomst heen wil? Prima, dan vooral zo doorgaan. Wil men dat niet, dan zal er toch wat moeten veranderen (en daarmee bedoel ik dus niet nóg meer algemene beginnerstopics en stickies aanmaken die toch niet gelezen worden).
     
  15. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Roel, wat een prachtig verhaal. Ik kan me er volledig in vinden.. ondanks het feit dat ik technisch gezien ook tot "de jeugd" behoor. De andere kant voor mij is nog, dat ik zelf altijd nieuwsgierig ben geweest en dingen wilde weten. Nog steeds. ik heb bij de baas nu het technisch beheer over een paar installaties waarvan ik de opleiding nog moet krijgen. Gelukkig is het zwikkie nog niet in gebruik, maar ik pak al wel elk half uurtje dat ik niets te doen heb de boeken erbij en ga me inlezen.

    Dyslexie (hehe, eindelijk een topic waar ik deze mening durf uit te spreken zonder aangevallen te worden..) is iets dat ik al jaren niet meer respecteer. Sterker nog, op moment dat ik zo'n dergelijke test zou afnemen, zou ook ik als dyslect neergezet worden. En dat terwijl ik in mijn optiek keurig ABN weet neer te zetten. Ik heb nu eenmaal wat moeite met de vraag "komt er nou een d of een t achter dat werkwoord.." en dat is schijnbaar zelfs al dyslexie.

    En het is me inderdaad al op meerdere fora (niet alleen hier) opgevallen hoe "oude rotten" steeds minder in beginnerstopics antwoorden of kijken. Je kan er allerlei redenen voor verzinnen, maar ik blijf erbij, dat dat toch echt door grote groepen "beginners" is veroorzaakt. uiteraard zitten er ook hele goede tussen!

    Daarnaast las ik ook al iets over "te rade gaan of iets wel voor je geschikt is". Zie daar de reden dat ik op dit forum wel lees en af en toe post, maar niet daadwerkelijk met modelbouw bezig ben. Ik heb er op dit moment niet de tijd of geld voor en daarom begin ik er nu (nog?) niet aan. Daarentegen vind ik het wel prachtig om bouwtopics te volgen, en al lezende toch "stiekem" te leren..
     
  16. World Citizen

    World Citizen

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    886

    Nou, eigenlijk ben ik het grotendeels met je eens.. .Wellicht benader ik dingen anders maar wat je zegt klopt wel.

    Ik zat een beetje door je historie te lezen, en je kunt rustig zeggen dat jij flink bijdraagt aan het forum.

    Ik ben dan ook wel benieuwd wat jouw ideeën zijn, wat jij zou willen veranderen? Ik merk in je post frustratie op die ontspringt uit liefde voor de hobby, meestal heeft men dan ook wel wat ideeën om het te verbeteren.
    Brand eens los...
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Dank voor de bijval.

    Gefrustreerd? Nee hoor. Wel langzamerhand vrij kritisch geworden. Tien geleden, toen ik lid werd van dit (toen nog uiterst kleine) forumpje zat ik lekkerbekkend te lezen en te kijken naar anderen die mooie dingen maakten. Ondanks het feit dat ik toen al zo'n 15 jaar aan scheepsmodelbouw deed. In de loop van de tijd heb ik hier vreselijk veel geleerd en ook kennis gedeeld.

    Wat ik uiterst jammer vind is het feit dat (sommige) mensen onmiddellijk een pasklaar en in hun straatje passend antwoord moeten hebben op hun (soms uiterst onduidelijke) vragen.
    Als je dan door gaat vragen naar meer info, weet men het niet of men laat blijken er totaal geen kaas van gegeten te hebben.

    Dat is op zich geen schande! Zo ben ik ooit ook begonnen: in het pré-internet-tijdperk. En dat heeft me behoorlijk wat geld gekocht aan doorgefikte elektronica, geloof me. Uiterst blij was ik toen ik in mijn vorige woonplaats (Biddinghuizen) een scheepsmodelvaargroep vond waar mensen zaten die een elektronica-nitwit als ik iets konden leren.
    En dat hebben ze gedaan. Vele avonden om de tafel gezeten en discussieren over de voors en tegens van.... (verzin het maar)
    En ik op mijn beurt kon hen iets leren, zo was iedereen gelukkig.

    Kortom: een newbie in deze hobby (en dat geldt voor elke hobby overigens) kan hier of op van mijn part een averechts kantklosforum alles vragen wat hij/zij wilt weten. Maar doe er alsjeblieft zelf ook wat moeite voor en kwak niet elke vraag die in je opkomt meteen op het forum. Ga eerst eens zoeken, en als je het niet vind, stel dan je vraag. En ja, dan kun je wel 5 antwoorden krijgen die van elkaar verschillen. Ik vind dat een luxe, want dan kan ik kiezen. Sommige andere beginnen meteen te miepen dat ze daar niets mee opschieten...

    Kijk als voorbeeld eens in de rubriek Elektronica: hoe vaak daar wordt gevraagd: "Ik ben toe aan een nieuwe zender. Welke raden jullie me aan?"
    Geen opgave van welke tak van de modelsport hij uitvoert, geen soort model, geen budget; nee dat moeten we maar raden.
    Gevolg: 10 antwoorden met 15 verschillende zenders.
    Terwijl de keuze van een zender uiterst persoonlijk is. De een zweert bij Graupner Hott, de andere bij Robbe/Futaba Fasst, de derde bij Multiplex, de vierde koopt liever in Hongkong, enz enz enz.

    Wat ik wil veranderen? Ik héb in de loop der tijd als moderator al wat kunnen veranderen.
    Mijn grootste wens een strakker beleid m.b.t. lieden die zo af en toe eens op het forum reageren met als enige doel de zaak op stelten te zetten. Dáár ben ik allergisch voor.

    En die lieden die (liefst gisteren) een "hapklaar" antwoord willen?
    Ik permitteer mezelf om daar niet meer op te reageren.

    En daar kan ik uitstekend mee leven. Ik weet om te gaan de zoekmachines en met Google. En gelukkig heb ik een goed geheugen zodat ik weet waar ongeveer de info staat die ik nodig heb.

    Zo... en nu ga ik eens een paar foto's bewerken van een vaarsessie van vanmiddag...
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat is een forum met een zeer beperkte scope. Dan lukt het wellicht om zaken wat overzichtelijker te rangschikken (ik zie het zo niet direct, maar het zal wel).
    Bij een breed forum als dit is dat veel en veel moeilijker, zeker als vrijwel alles door vrijwilligers moet worden gedaan. Daar loop je nu al tegenaan met het modereren, want het is met een beperkt aantal moderatoren niet mogelijk om alles bij te houden.
    Door een storing die Robert nog niet heeft kunnen verhelpen zie ik momenteel alle delen van het forum. Als je even een uurtje weg bent staan er al weer 4 bladzijden met nieuwe berichten.

    Wat me in dat Kreidler forum wel aanstaat is dat ze geen reacties in het verkoop gedeelte toelaten. Dat scheelt een hoop moderator werk!!!!!

    Voor de rest zie ik weinig mogelijkheden om zaken echt ten goede te veranderen. Dit is een internet forum met al z'n voor- en nadelen. Als je een open forum wilt zijn zal je met het min of meer anarchistische karakter daarvan moeten leren leven. Er zijn zat specialistische fora waar je alleen op uitnodiging lid van kan worden, maar dat wil je toch ook niet?

    Groet,

    Ad
     
  20. Damen-NL

    Damen-NL

    Lid geworden:
    12 sep 2012
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Westkapelle
    Even inhaken;

    Wat me opvalt is dat de topic starter in heel deze discussie niet meer gereageerd heeft.
    Misschien weet hij zelf niet meer wat hij bedoelde met zijn "vraag"?

    Kortom, een forumraadsel dat misschien ooit opgelost gaat worden...
     

Deel Deze Pagina