wie is er hier oit aan de 1 pagina gekomen kwa lezen

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door michel pet, 18 apr 2013.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat klopt !! (en heb ik zojuist nog ondervonden)
    Je kunt wel makkelijker naar de technische vragen klikken, maar idd. dit forum is wel veel breder. Het was dan ook maar een tip..
     
  2. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart

    En hier ben ik ook geen voorstander van. Ik ben bijv ook actief in het grote s800 draadje op Rcgroup.
    Die draad bestaat inmiddels uit 431 pagina's
    of WKM draadje 1188 pagina's (17810 posten)
    In die draadjes lopen soms wel 10 verschillende gesprekken door elkaar. Is echt af en toe niet te volgen.
    Als je daar een vraag stelt kan het soms best zijn dat het pas 5 pagina's verder beantwoord word.

    Die draadjes zijn veel te groot geworden
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    edit:
    ik zie dat een aantal mensen me al is voorgeweest met reacties van gelijke strekking. Sommigen wat subtieler, sommigen wat steviger :)


    Maar waardoor worden FAQs groot? Doordat mensen ze niet lezen, want te groot, maar wel er vragen in stellen. Een vicieuze circel, neerwaartse spiraal. Ik ben beheerder van twee FAQs op RCGroups. Als er toch vragen gesteld worden, ondanks dat het een FAQ is, wacht ik tot de vragen afdoende beantwoord zijn, en na verloop van tijd verwijder ik ze, en/of ik verplaats de informatie naar het openingsbericht. Dat houdt de FAQs lean and mean:
    (Re)winding and building motors
    e-flight calculators (compilation)

    Ik zou die mogelijkheid ook graag hier op het MBF zien, hopelijk bij de nieuwe versie van forumsoftware. In mijn geval:
    BEC calculator, met tips
    Overzicht vliegtuig-tekeningen websites

    No worries, die methode werkt nog uitstekend, een stuk beter zelfs dan een forum. Helaas wordt, voornamelijk door mensen die niet bij een (vlieg)club zijn, en dus ook niet een veelheid aan mensen hebben ge-instrueerd, cq. instructie hebben zien krijgen, 9 van de 10 keer te-vuur-en-te-zwaard tegen een club-advies ingegaan (waarschijnlijk zijn het under-cover eigenaren van hobby-zaken :D). Ondanks dat ze alleen hun eigen leertraject kennen en niet weten welke problemen/frustraties/kosten/situaties bij hen door het gekozen traject voorkomen hadden kunnen worden. En passant vergetend dat mislukte solisten hun mislukking niet aan de grote (forum)klok zullen hangen.

    Ik verwijs regelmatig naar FAQs en eerdere discussies, maar merk nog (te) vaak dat mensen niet lezen. Ik heb geen zin om dingen die anderen al beter en duidelijker hebben geschreven hier nog eens in te tikken. Dat in zo'n FAQ/discussie dan meer staat dan vraagsteller nodig heeft, so be it, gaat hem ongetwijfeld nog een keer van pas komen, ook al realiseert hij zich dat nu nog niet. Ik beantwoord onduidelijkheden die ontstaan zijn tijdens lezen van zo'n FAQ maar als ik merk dat geen moeite wordt gedaan, haak ik af. Ik verwacht enige zelfwerk- en -redzaamheid van een modelbouwer.

    Ik zou zo graag zien dat de standaard zoekfunctie default vervangen wordt door de uitgebreide forumzoekfunctie (rechtermuisklik op de gewone zoek, vervolgens openen in nieuw venster). En zoeken moet je leren, al even in concept, een zoekfunctie FAQ, handig voor de forumzoekfunctie, Google, IxQuick en consorten.
    FAQ zoekfunctie


    En dan nog kun je een grote mond krijgen voor verwijzen, men wil informatie hier en nu, en geen syllabe te veel, en zo goedkoop mogelijk, waag het niet om niet meteen de artikellinks erbij te geven.
    Of commenteer als dit, wanneer je probeert zoeken mogelijk te maken:
    [184897] wingwarping-voor-de-blackburn-monoplane-2).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Even de knuppel in het hoenderhok (Voor de jongere kijkers / lezers dat is een kippenhok)!;)

    Wijsheid komt met de jaren;
    Niet iedereen is even intelligent;
    Niet iedereen heeft opleidingen op het juiste gebied;
    Niet iedereen is even autodidact;

    Wellicht is het iets om leden een soort rang te geven zoals op sommige buitenlandse fora.

    Rookie/advanced/pro?

    Niet dat ik precies weet hoe ze dat doen.

    Edit: waarschijnlijk op basis van duur lidmaatschap gedeeld door hoeveelheid berichten gecombineerd met een beoordeling.
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Nee postcount of aantal dagen / jaar geregistreerd, staat los van kennis, en de mogelijkheid deze correct over te brengen.
     
  6. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar ik kreeg les in informatie zoeken op de basisschool (jawel: in een bibliotheek) Oftewel: iedereen die echt wil zou moeten kunnen vinden wat hij/zij zoekt, ongeacht intelligentie / opleiding / ervaring.
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Mooi voorbeeld uit het verleden, een beetje nostalgie mag wel. Niemand weet toch meer waar dit over gaat.

    In 1984 wilde ik voor een toen voor mij belangrijk doel de "officiële" songtekst van Imagine van John Lennon hebben. Eerst de boekenzaken in mijn woonplaats Barendrecht afgezocht, geen resultaat. Toen in m'n werkplaats Delft boekenzaken afgestruind (en dat zijn er nogal wat!!). En ja hoor, eindelijk een boek met songteksten van John Lennon gevonden (Engels boekje, was ook niet in de bibliotheek verkrijgbaar). Ik moest het nog kopen ook, iets van 10 gulden. Koste me ook alles bij elkaar een volledige dag, maar ik had het wel!!!!

    Nu typ je "imagine lyrics" in Google, en de resultaten op de eerste bladzijde zijn allemaal raak!!! Paar seconden werk........

    Groet,

    Ad
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoeken s inderdaad lastig. Ik ben er zelf een ramp in, en gek genoeg, geld dat voor zowel info als dingen (ik red mij meestal prima in het hobbyhok, tot ik de boel opruim, daarna kan ik een week lang niks meer vinden... :D )

    Ik kreeg daar in MAVO 2 een goede tip voor die ik nog steeds toepas: De leraar natuurkunde heeft ooit eens klassikaal gezegd: alles wat je begrijpt, hoef je niet te onthouden....

    Dat heeft als voordeel dat je ook dingen die je niet weet, maar waarvan je de werking begrijpt, zelf kunt beredeneren, en dat maakt het leven een stuk aangenamer, en het maakt je leven een stuk onafhankelijker van boeken, zoekfuncties en informatie van anderen. En waar je de zoekfunctie dan toch nodig hebt, werkt het ook. Hoe beter je die zoekfunctie en de manier waarop informatie weggestopt is begrijpt, hoe makkelijker je iets vind.

    Ik ben nog steeds slecht in zoeken, maar ik heb er vanaf MAVO 2 een gewoonte van gemaakt, over dingen na te denken tijdens al die momenten dat ik verder toch niks te doen had: tijdens kranten bezorgen, fietsen van en naar school, etc etc. Doe ik nog steeds. Er is zoveel om over na te denken.... Toegegeven, het is een traag proces, maar het werkt wel, en er is zoveel tijd beschikbaar om over dingen na te denken....

    Moet je natuurlijk niet full time een I-pod op volume 10 in je oren geplugd hebben met de laatste Techno, want dat is toch een serieuze brainkiller.

    Het zal wel een tijdje duren voor het kwartje valt, maar wie weet heeft iemand er wat aan....

    Groet, Bert
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik begrijp het, Bert...;)
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gelukkig.... Toch nog iemand.... Pfffft!

    Groet, Bert
     
  11. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    dat word mijn levensmotto ;)
     
  12. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    dat 1 vraag zo veel kan los maken het leeft dus wel onder de forum leden.

    en nu weer bouwen mooi weer voor.
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het zou mooi zijn als je vóór je gaat bouwen een prangende vraag beantwoordt:
     
  14. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Het is helemaal geen mooi weer om te bouwen maar wel om te vliegen was hier vandaag 25 graden met een beetje wind en veel zon.
     
  15. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel


    elk forum deel heeft ooit een eerste bericht gehad nu dus de vraag wie heeft ooit die eerste berichten gelezen kwa terug lezen voor info dat was de vraag.
     
  16. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Nou ik bijvoorbeeld. Ik was al een paar maanden lid voordat ik ook maar 1 reactie heb gepost.

    Daarnaast begin ik ieder topic dat ik lees bij de eerste post. Ik denk alleen dat als je je ook wat meer zou verdiepen in hoe een forum werkt, je zou weten dat sommige dingen bovenaan gezet worden en andere dingen uiteindelijk gewist bij een opruimactie.

    Van sommige onderdelen zul je dus die allereerste post na verloop niet meer vinden.

    Edit: en nu dicht en verwijderen!
     

Deel Deze Pagina