wie van jullie vliegt er echt zelf??

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door robert14, 7 apr 2008.

  1. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    tja vroeger wel met zweefvliegen bezig geweest. heb ook een aantal solovluchten gemaakt.
    Wilde toen graag vliegen voor de kLu maar was te lang. Toen maar getest voor de NLS, daar als een van de beteren getest (in soesterberg) maar ja daarna geen geldschieter.... aangezien de vooruitzichten op een baan als vlieger niet echt rooskleurig waren in die tijd en de banken niet zo happig waren om een lening te verstrekken. Toen maar bij de verkeersleiding gaan werken bij de KLu. Bij de KLu nog regelmatig als crewlid meegevlogen. Helaas geen F16 maar dat heb ik ingehaald in Moskou, daar gevlogen met Mig21 (prijsvraagje winnen, altijd leuk :) )


    Ik zit nog steeds dicht bij het vuur en ik vlieg regelmatig mee. Pas nog wel het plan gehad om nu eindelijk eens te beginnen met het brevet, misschien komt het nog.

    Maar als je zelf wilt beginnen met vliegen ik kan het alleen maar aanraden. vooral de eerste solo staat nog in mijn geheugen gegrift. Voor het eerst alleen naar boven en dan maar zien dat je weer veilig beneden komt.....
     
  2. P51d man

    P51d man Guest

    ik heb een paar keer meegevlogen met de piaggio FWP149D:D.
    Mijn vader vliegt daar op.
    [​IMG]
     
  3. Piloot van een simulator bedoel je!? ;-) Ik heb me laten vertellen dat een 'écht' brevet toch minstens drie zoveel zou kosten. Maarja, da's natuurlijk wat het hier in nederland kost...waarschijnlijk is meer dan de helft daarvan bullshitbelasting op miljeu en torenhoge accijns. Maarja, als je een beetje leuk wilt vliegen moet je volgens mij zowieso uitwijken naar het buitenland...naar nieuw-zeeland of afrika ofzo, waar je nog ouderwets kan vliegen om er lol van te hebben... Precies hetzelfde verhaal als met autorijden in nederland dus.

    Maargoed, mijn pa had vroeger weleens les in zo'n franse kist van aerospatiale, en dan mocht ik ook af en toe mee en zelfs een stukje vliegen...ik was weliswaar 10 jaar oud, maar ik kan me herrinneren dat het beter dan sex was! :lol:
     
  4. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    10000€???

    belangen niet... of je wilt geld met het vliegen verdienen...
    anders kan je beter ulm/mla gaan vliegen !
    dat kost maar 3000€...
    en vliegt vele leuker vind ik, dan zon oude fuel slurpender cessna of dergelijke!!

    voor 5000€ heb je al een leuk 2de hands vliegklaar ulm toestel... en och ja.. miss wel wat ouder... maar je vliegt toch?? dat is het voornaamste vind ik.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Moet je je misschien toch iets beter laten voorlichten of mij eens vertellen wie dat beweert.


    We zullen het maar niet over de verschillen hebben tussen SEP en ULM/MLA`s

    Bij ons kost een opleiding voor S(ingle)E(ngine)P(isteon) (in principe alle 1-motorige kisten zoals Cessna`a, Pipers, TB`s) 10000 euro, okee ULM/MLA is goedkoper maar daar zitten ook een paar restricties aan die je met SEP vliegen niet hebt.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2008
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    miscchien domme vraag van de onwetende, maar stel je hebt een brevet, hoeveel uren moet je dan verplicht draaien om het geldig te houden ?
     
  7. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Volgens mijn informatie is dat minimaal 12 vlieguren per jaar.

    Om het RPL-SEP brevet te verlengen / geldig te houden, dient men:
    binnen 12 maanden vóór de vervaldatum 12 uur te vliegen met 12 take-off’s / landingen plus een uur lesvlucht met een instructeur (13e uur) of binnen drie maanden vóór de vervaldatum een profcheck (proeve van bekwaamheid) te doen bij een examinator.
    Bij onvoldoende uren als pilot in command moet men op tijd een ‘skill test’ doen bij een examinator .


    De PPL-SEP ‘class rating’ is twee jaar geldig. Om het brevet te verlengen / geldig te houden, dient men: binnen 12 maanden vóór de vervaldatum 12 uur te vliegen met 12 take-off’s / landingen plus een uur lesvlucht met een instructeur (13e uur)
    of een profcheck bij een examinator is de ‘class rating’ verlopen (dus minder dan 12 uur pilot in command), dan dient men een complete ‘skill test’ te doen bij een examinator.


    Een oud collega van mij heeft een sport brevet. Hij haalt veel van zijn vlieguren uit tripjes met belangstellenden. Hij huurt het toestel, een 2 of 4 persoons Cessna 150/172 en de passagiers betalen de huurprijs.
    In Belgie is dat veel goedkoper. Ongeveer € 130 per uur voor een 4 persoons kist. Ook het behalen van een brevet is goedkoper in Belgie. Maarja dan moet je wel in zuid Nederland wonen.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2008
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Niet helemaal, minimaal 12 uur in het tweede jaar.
     
  9. flyingdries

    flyingdries

    Lid geworden:
    9 jun 2004
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Noord-Holland
    Ook dit is niet compleet, de JAR-FCL (Joint Aviation Regulations - Flight Crew Licensing, de Nederlandse uitvoering hiervan op de site van het IVW) zegt het volgende:

    ====================================================================
    Klassebevoegdverklaringen voor éénmotorige, éénvlieger-gecertificeerde vliegtuigen - Geldigheid en verlenging. Klassebevoegdverklaringen voor een éénvlieger-gecertificeerd, eenmotorig vliegtuig zijn geldig twee jaar vanaf de datum van afgifte, of vanaf de vervaldatum indien zij binnen de geldigheidsperiode worden verlengd.(1)

    Alle klassebevoegdverklaringen voor éénmotorige vliegtuigen met zuigermotor (land) en alle bevoegdverklaringen voor zelfstartende, gemotoriseerde zweefvliegtuigen (Touring Motor Gliders)
    - Verlenging. Ten behoeve van de verlenging van klassebevoegdverklaringen voor éénmotorige vliegtuigen met zuigermotor (land) en / of bevoegdverklaringen voor de klasse zelfstartende, gemotoriseerde zweefvliegtuigen (TMG's), dient de kandidaat:

    (i)binnen de drie maanden voorafgaande aan de vervaldatum van de bevoegdverklaring bij een bevoegd examinator te slagen voor een bekwaamheidsproef conform bijlagen 1 en 3 bij JAR-FCL 1.240 of bijlagen 1 en 2 bij JAR-FCL 1.210 in de desbetreffende klasse; of
    (ii)binnen de 12 maanden voorafgaand aan de vervaldatum van de bevoegdverklaring 12 vlieguren voltooien in een éénmotorig vliegtuig met zuigermotor of zelfstartend gemotoriseerd zweefvliegtuig, waaronder begrepen:
    (A) 6 uur als eerste bestuurder;
    (B)12 starts en 12 landingen; en
    (C)een trainingsvlucht met een FI(A) of CRI(A), die ten minste één uur duurt. Deze vlucht mag worden vervangen door een willekeurige andere bekwaamheidsproef of vaardigheidstest.

    Subdeel F
    - Klasse- / typebevoegdverklaring (vliegtuig)1 – F – 701.12.061 - F(iii)Wanneer de kandidaat in het bezit is van zowel een klassebevoegdverklaring voor éénmotorig vliegtuig met zuigermotor (land) als een bevoegdverklaring voor zelfstartend gemotoriseerd zweefvliegtuig, mag hij aan de eisen genoemd in (i) hierboven voldoen in een van beide klassen, of genoemd in (ii) hierboven in een van beide klassen of een mengeling van de klassen en daarmee verlenging van beide bevoegdverklaringen bewerkstelligen.
    ==================================================================

    De trainingsvlucht met instructeur (FI = Flight Instructor, CRI = Class Rating Instructor) telt dus mee voor de 12 uur. De eis voor PIC uren is 6.

    Dan wil ik nog aanvullen dat je een brevet natuurlijk haalt om te mogen vliegen en niet om vervolgens in de kast te leggen en vlak voor het verlopen nog even snel het luchtruim onveilig te maken om aan de 12 uur te komen.

    De ervaring leert dat na een jaar of twee de familie en vrienden die mee willen betalen het kunstje wel gezien hebben en je zelf moet opdraaien voor de kosten.

    Andries.
     
  10. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Als ik mijn best doe voor school dit jaar nog mag ik op zweefvliegen!
    Eerst een jaar lessen en daarna mag ik langzamerhand gaan solovliegen!

    Binnenkort waarschijnlijk een keertje meevliegen (vliegbasis Woensdrecht)

    Igor
     
  11. fagotje

    fagotje

    Lid geworden:
    26 apr 2007
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Delft
    hoi igortje

    zeker doen!!!!!
    Ik ben vorigjaar zomer begonnen en ik heb nu dit weekend mijn 5 uurs solovlucht gehaald en 1000 meter hoogte winst. Echt heel leuk.

    fagotje
     
  12. frankelfert

    frankelfert

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Na het jaren lang flightsimmen en het schrijven voor tijdschriften (Flight!zone en Takeoff Magazine), wilde ik graag toch wat meer.

    Daarom was ik een aantal jaar geleden begonnen met modelvliegen. Dat bevalt nog steeds goed, maar desondanks wilde ik meer!

    Daarom ben ik dit jaar begonnen met zweefvliegen en ik moet zeggen dat ik er enorm spijt van heb dat ik hier al niet veel eerder mee ben begonnen!!
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Langzamerhand? Volgens mij is er maar een moment, dat je instructeur niet meer bij je in de kist zit.

    In mijn herinnering was het echt heel plotseling. Voor mij ging iemand solo die er al tientallen starts meer dan ik op had zitten.
    Ik was in de kist blijven zitten, omdat de instructeur had gezegd, dat we meteen nog een keer zouden gaan.
    Dus, terwijl ik over mijn voorganger nog opmerk: "Nou, daar gaat 'ie", zegt mijn instructeur doodleuk: "Ga jij ook maar". Ik had pas 24 starts......
    Het was een van de mooiste ervaringen uit mijn leven, voor het eerst alleen in die kist, hoog boven de wereld.
    Ik zou het zo weer doen....
     
  14. fagotje

    fagotje

    Lid geworden:
    26 apr 2007
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Delft
    inderdaad bruno, solo vliegen is niet iets van ach nu mag ik solo.
    Mijn hart heeft volgens mij nog nooit zo hard staan bonken als toen ik in mn eentje in de cockpit zat en op het punt stond om opgelierd te worden. maar toen ik in de lucht was, was mijn reactie van goh dit is bijna hetzelfde als met instucteur.

    Jan-Willem
     
  15. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Gaat hier binnekort ook zo zijn denk ik, maar dan met Ulm...
    ik kijk er al zeer hard naar uit :D zo uber volgens mij !!
     
  16. fagotje

    fagotje

    Lid geworden:
    26 apr 2007
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Delft
    dit was mijn eerste solo landing
    kwaliteit is niet heel goed omdat het met een foto camera is gemaakt


    jan-willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou, met de kwaliteit van de landing is in elk geval niks mis... :)
     
  18. fagotje

    fagotje

    Lid geworden:
    26 apr 2007
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Delft
    met mijn hartslag op dat moment wel. Ik vond het landen toch best wel eng. Maar ik had wel iets later mogen afvangen maar dat is maar een schoonheidsfoutje.

    jan-willem
     
  19. P51d man

    P51d man Guest

    misschien ga ik ook op zweefvliegles.

    P51d man
     
  20. tomcat be

    tomcat be

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    362
    Locatie:
    herenthout(belgie) vliegveld: EBZR
    Ik ben sinds 3 weken lid van KAZM (koninklijke antwerpse zweefvliegclub meeuw) op het ''vliegveld'' van malle/zoersel

    Ik raad iedereen aan om ermee te beginnen want het is een fantastische hobby!!!

    (kwas helemaal verbaasd toen ik een buizerd z'n rondjes zag draaien op 900 meter!)
     

Deel Deze Pagina