Hoi Wubbe... wat bedoel je met 'met de BPG meten'?
Ik heb ondertussen zelf wat metingen gedaan met de Alula en een RAM2 hoogtemeter.
Code:
Flight Time (s) Max height Time max Avg. climb Climb rate Avg. sink Sink rate
(m) height (s) rate (m/s) (m/s) rate (m/s) (m/s)
1 42.1 21.52 1.6 11.97 13.45 -0.42 -0.53
2 43.9 20.69 1.4 12.81 14.78 -0.4 -0.49
3 35.7 19.88 1.4 12.82 14.2 -0.45 -0.58
4 44.7 19.79 1.5 11.9 13.19 -0.39 -0.46
5 31.2 19.18 1.4 11.94 13.7 -0.52 -0.64
Ik smijt er ongeveer 20m hoog mee, niet al te hoog dus, maar... momenteel zit ik nog met een blessure aan mijn achillespees die ik overgehouden heb aan de eurotour in Arnhem. Maw, dit is gesmeten uit de hand, zonder een aanloop te nemen of te pivoteren.
Normaal haal je met een 1m klasse makkelijk de 30 meter. ik heb ervaring met de apogee sport en de KISS, daar zat dikwijls een +30 meter bij. Ik heb het gevoel dat ik de Alula minder hoog smijt dan mijn andere 1m toestellen...
De stijg tijd is zeer laag, slechts 1.5 seconde. Dat is ongeveer 1/3 van wat je met een F3K kist haalt! De 'escape velocity' blijkt rond de 43 km/h te liggen (12 m/s). De sink rate is niet slecht, deze ligt rond de 0.5m/s. Dat is vergelijkbaar met de (voorlopige) metingen met mijn F3K bak. De F3K bak zat wel in echte dead air toen ik die metingen deed, maar ik vermoed dat de Alula een beetje hulp kreeg van minimale lift ;-)

De eerste grafiek plot de hoogte tov de tijd. Je ziet dat de worp redelijk consistent is, maar dat ik telkenmale een dip heb bij de overgang. Het is geen stal, want ik had voldoende snelheid. De 1.5 seconden stijgtijd is gewoon te weinig voor me om deftige controle te krijgen over de hoogte... en het hoogte roer is zeer gevoelig. Ik vlieg wel op maximale aangerade uitslag (+-6mm) en 60% expo!
Wat me zorgen baart is de pomp neiging. ik vlieg de alula met een redelijk achterwaarts zwaartepunt. Nu, oftewel is die pomp neiging afkomstig van een (1) te voorwaarts CG, (2) een te achterwaarts CG (stal) of een (3) te sterke reactie op de hoogte of het (4) bochten werk. Ik vermoed een combinatie van de tweede en derde... Het pompen wordt erger op het einde van de vlucht, wanneer ik lange stroken rechtdoor vlieg...
De tweede grafiek toont de sink rate (afgeleide van hoogte naar de tijd) en geeft een idee van hoe snel we stijgen of dalen. Ook daar komt het pompen zeer goed terug. Misschien is de Alula niet echt pitch stabiel... is dat geen probleem van de meeste vliegende vleugels?
Nog een opmerking... de handleiding van de Alula zegt om twee stukjes (bijgeleverd) schuurpapier op de vleugel hoek te lijmen voor een betere grip. Na deze meet sessie heb ik dus geen vel meer op mijn rechter wijsvinger! Een werp pin lijkt me geen optie, maar dat schuurpapier gaat er af!
Groeten,
Johan