Windrider Dandelion - EPP DLG wing

prop-er

Forum veteraan
Ming van Windrider heeft vandaag op de Groups zijn nieuwste model aangekondigd. Hij heet de Dandelion, en is een EPP nurflugel DLG:

Windrider new DLG foamy - RC Groups

IMG_0052.jpg

IMG_0055.jpg

Dat is WAY COOL! Ik hoop dat het een rockeet werden voor je. Wat gebuik je voor servos daarin?

Douglas

I like the name as well, but don't you think you have to give it some kind of a paint job?? A white dandelion? Looks cool all the same!

Weer een soort BackPackGlider. Deze ziet er wel errug mooi uit hoor!
Die van mij en Sietse heeft geen romp, nog beter (hoop ik...)

Als het prijsje ook nog eens klopt (Windrider laat ons daarbij meestal niet in de steek) staat deze bovenaan m'n verlanglijstje. 't Ontwerp is natuurlijk niet echt superorigineel, maar ja, wie levert een soortgelijk model wereldwijd voor een scherpe prijs?

@Doug: It's not my plane, and those are not my pictures. The guy on the pics is Ming from http://www.windrider.com.hk/. The Dandelion is not yet in production, so we must wait for Ming to decide on prices, and get production running. I think 9gr or 5gr HXT servo's work great on this little wing.

Laatst bewerkt:
Tijd voor een massa bestelling? ik heb wel zin in zo'n ding. was van plan een alulalookalike te bouwen, maar dit ziet er goed uit!

Ik heb het draadje op RC Groups gelezen. Het lijkt mij een aardige hellingzwever, maar zijn DLG-kwaliteiten schat ik toch wat minder in. Ming weet zelf niet wat een goede DLG worp is, althans hij vraagt het aan de RCGroups leden :rolleyes:

Ming heeft een video gemaakt... aan een helling!! Terwijl de Dandelion bedoeld is voor DLG-en en thermieken in het vlakke!! Toch waren veel Amerikanen enthousiast :confused:.
Tsja, aan de helling... daar kunnen zelfs RC-bestuurde stoeptegels boven blijven ;)

was van plan een alulalookalike te bouwen, maar dit ziet er goed uit!
Ik zou gewoon een AlulaLookalike bouwen. Maak hem licht en gebruik het PW2011DLG profiel (zie het draadje over de BackPackGlider, waarvan Sietse en ik overigens versie 2.0 aan het bouwen zijn, maar daarover later meer)

Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon een AlulaLookalike bouwen. Maak hem licht en gebruik het PW2011DLG profiel (zie het draadje over de BackPackGlider, waarvan Sietse en ik overigens versie 2.0 aan het bouwen zijn, maar daarover later meer)

Ik heb de BPG-thread goed bekeken en zelfs al de profielen uitgeprint. Maar ben nog niet begonnen. Ben heel niewsgierig naar je 2.0 versie :thumbsup:...

Ik heb de BPG-thread goed bekeken en zelfs al de profielen uitgeprint. Maar ben nog niet begonnen. Ben heel niewsgierig naar je 2.0 versie :thumbsup:...

Tijdens de F3K wedstrijd in Arnhem had Sietse v 2.0 mee. hier meer info
Conclusie: ondanks dat hij erg pitch-instabiel was deed hij met aanpassing van de roeruitslagen en toevoegen van wat expo het prima. :p

De nieuwe ARCEL Alula is een prachtig alternatief voor de Dandelion
Dat is ook een rugzakzwever! Concurrentie voor de BPG.
Vleugeloppervlak is tamelijk groot. Lijkt me prima.

Ziet er mooi uit hoor. Wie bestelt er een?

Laatst bewerkt:
Hoi,

Vorige week heb de Alula Evo aangekregen, en gisteren afgebouwd. Deze morgen snel getest voor ik naar het werk vertrok.

AUW zit op 176 gram, wat niet zo slecht is, denk ik. Je kan waarschijnlijk net iets minder gaan (tot 170). Ik heb niet de lichtste servos genomen, gewoon twee kleine servos die nog in mijn schuif lagen (ze steken trouwens 2 mm uit de vleugels uit) en ik heb nog een 35MHz antenne in de rechter vleugel verwerkt die eindigt in de staart. Als batterij gewoon een 110mAh NiCd 4 cellen pak (had ik ook nog ongebruikt liggen).

Deze morgen waaide de wind met 4 m/s (14.4km/h) en het ding sneed er toch vlot door.

Het leuke aan de Alula is dat hij klein genoeg is om gewoon in de auto te hebben liggen. Het lijkt me een model te zijn dat niet snel stuk gaat.

Ik weet niet of het model snel termiek pakt, dat moeten we nog even uit testen.

Groeten,
Johan

Hoi Wubbe... wat bedoel je met 'met de BPG meten'?

Ik heb ondertussen zelf wat metingen gedaan met de Alula en een RAM2 hoogtemeter.
Code:
   Flight Time (s) Max height   Time max       Avg. climb    Climb rate  Avg. sink    Sink rate     
                   (m)          height (s)     rate (m/s)    (m/s)       rate (m/s)   (m/s)         
   1      42.1     21.52        1.6            11.97         13.45       -0.42        -0.53         
   2      43.9     20.69        1.4            12.81         14.78       -0.4         -0.49         
   3      35.7     19.88        1.4            12.82         14.2        -0.45        -0.58         
   4      44.7     19.79        1.5            11.9          13.19       -0.39        -0.46         
   5      31.2     19.18        1.4            11.94         13.7        -0.52        -0.64

Ik smijt er ongeveer 20m hoog mee, niet al te hoog dus, maar... momenteel zit ik nog met een blessure aan mijn achillespees die ik overgehouden heb aan de eurotour in Arnhem. Maw, dit is gesmeten uit de hand, zonder een aanloop te nemen of te pivoteren.
Normaal haal je met een 1m klasse makkelijk de 30 meter. ik heb ervaring met de apogee sport en de KISS, daar zat dikwijls een +30 meter bij. Ik heb het gevoel dat ik de Alula minder hoog smijt dan mijn andere 1m toestellen...

De stijg tijd is zeer laag, slechts 1.5 seconde. Dat is ongeveer 1/3 van wat je met een F3K kist haalt! De 'escape velocity' blijkt rond de 43 km/h te liggen (12 m/s). De sink rate is niet slecht, deze ligt rond de 0.5m/s. Dat is vergelijkbaar met de (voorlopige) metingen met mijn F3K bak. De F3K bak zat wel in echte dead air toen ik die metingen deed, maar ik vermoed dat de Alula een beetje hulp kreeg van minimale lift ;-)

De eerste grafiek plot de hoogte tov de tijd. Je ziet dat de worp redelijk consistent is, maar dat ik telkenmale een dip heb bij de overgang. Het is geen stal, want ik had voldoende snelheid. De 1.5 seconden stijgtijd is gewoon te weinig voor me om deftige controle te krijgen over de hoogte... en het hoogte roer is zeer gevoelig. Ik vlieg wel op maximale aangerade uitslag (+-6mm) en 60% expo!

Wat me zorgen baart is de pomp neiging. ik vlieg de alula met een redelijk achterwaarts zwaartepunt. Nu, oftewel is die pomp neiging afkomstig van een (1) te voorwaarts CG, (2) een te achterwaarts CG (stal) of een (3) te sterke reactie op de hoogte of het (4) bochten werk. Ik vermoed een combinatie van de tweede en derde... Het pompen wordt erger op het einde van de vlucht, wanneer ik lange stroken rechtdoor vlieg...

De tweede grafiek toont de sink rate (afgeleide van hoogte naar de tijd) en geeft een idee van hoe snel we stijgen of dalen. Ook daar komt het pompen zeer goed terug. Misschien is de Alula niet echt pitch stabiel... is dat geen probleem van de meeste vliegende vleugels?

Nog een opmerking... de handleiding van de Alula zegt om twee stukjes (bijgeleverd) schuurpapier op de vleugel hoek te lijmen voor een betere grip. Na deze meet sessie heb ik dus geen vel meer op mijn rechter wijsvinger! Een werp pin lijkt me geen optie, maar dat schuurpapier gaat er af!

Groeten,
Johan

Back