Wingbird Micro ornithopter R/C

  • Topicstarter Topicstarter Korobelnik
  • Startdatum Startdatum
Wat een klus!
Sukses ermee, niet bepaald het makkelijkste projectje ;)

Peter
 
Ach ja zo blijf ik lekker bezig en van de straat af. en tot nu toe heeft het me nog niets gekost, alles was hier in en om het huis nog te vinden van andere projecten.

Alleen heb ik nu een probleem, ik kan die hele kleine schroefjes waar je die feigao motor mee vast kan zetten niet meer vinden. Is er iemand die 2 van die schroefjes over heeft en die aan mij wil afstaan.
 
Liggen vast nog 'ergens' tussen de tegels in je schuur Theo ;)

Welke tandwielverhouding, en welke tandwielen gebruik je?
 
Tja, maar daarvoor moet ik een stofzuiger gebruiken nadat ik de hele garage leeg heb gehaald. Helaas is het mij daar nu te koud voor. Zover ik mij kan herinneren heb ik die in een GWS motortje gedraaid zodat ik ze niet kwijt raakte, maar nu kan ik dat hele motortje niet meer vinden, waarschijnlijk net dat motortje uitgeleend.

De tandwielen zijn pinion 10 tanden, dan een conrad rood tandwiel 50/10 naar een wit 70 tands tandwiel uit een oude printer.

De problemen die ik nu heb zijn dat pinion, daar is het asgat te groot van om direct op die feigao te duwen, en die 2 schroefjes.
 
Ik heb een 10tands pinion voor je in zowel plastic als brons, maar ik denk dat t gat weer tegroot is. Wat is de diameter van die feigao as?

Schroefjes heb ik helaas niet voor je, die rotdingen raak ik zelf ook altijd kwijt. :lol:
 
De feigao as is 1,5 mm. Als ik morgen niets kan vinden bij Vleugels te Sittard dan ga ik werken met een stukje krimpkous op de as en dan het tandwiel erop.
 
Vanmorgen eens bij een ijzerhandel langs gegaan om reststukjes aluminium te zoeken. Ik mocht in de afval bak zoeken en vond enkele stukjes die net groot genoeg zijn om alle aluminium onderdelen uit te kunnen halen. Kosten waren helaas 50 eurocent. Daarna de stukjes uitgetekend op papier en dit weer op het aluminium geplakt. Zodra de lijm goed genoeg droog is alles met de figuurzaag uitzagen en de benodigde gaten erin boren. allemaal handwerk en zal ook wel de nodige uren kosten om dat allemaal netjes te krijgen.
DSCF0060%7E0.JPG
 
Weet ik nog niet, morgen eerst met houten voorbeelden enkele dingen uitproberen. Ik heb wel al gemerkt dat ik de platen van de gearbox al moet aanpassen zodat alles past en goed loopt. Er is nog veel uitprobeer werk en testwerk voor dat alles goed zit. eerst maar eens zorgen dat met de houten mallen alles netjes loopt en ik alle maten goed heb.
 
Zo, ik heb een kale wingbird nieuw in doos gekocht,
de versie zonder RC.

Gister even in middagje in elkaar proberen te zetten, maar helaas, de "quality' no-control van eea schele chinees heeft mij een ondeugelijke gearbox opgeleverd..

Waardoor eea op elkaar vastloopt en niet past, moet dus diverse onderdelen zoals een te lange as, scheve boringen ed zien te corrigeren.

In plaats van bouw ligt t vogeltje nu tot de kleinste schroefjes ontleed op de werktafel.

Werk aan de winkel de komende herfst dus.
Eerst maar eens standaard vliegend zien te krijgen, daarna eens kijken naar een fatsoenlijke vogelstaart.
 
Op een meeting bij een handelaar, e75,-

Zit een leuk geborsteld motortje bij, een verbeterde variant van de GWS motortjes.

Ook kan ie met een feiago 5300, maar eerst eens met dit std motortje proberen.
 
Hopelijk krijg je de zaak gerepareerd, was ie daarom zo goedkoop? Ik zie ergens in DL dat ze er 99euro voor vragen.
De versie met RC moet ik ook niet, want ik dacht gezien te hebben dat er dan een Blue Arrow micro ontvangertje wordt bijgeleverd, als dat dezelfde is die ik hier heb, dan voorspel ik weinig flapplezier :cry:
Met borstelmotortje zal vermoedelijk best goed werken, ik heb met de Eagle en de Thunder Roc daarmee ook vele vluchten kunnen maken, maar uiteindelijk gaan de koolborstels het begeven :cry:
Dan kun je altijd nog overschakelen naar brushless, wel merk je dan meteen dat het rendement een stuk beter is, dus langer vliegen of meer flappower :wink:

Welke handelaar op welke meeting was dat?
 
Een bekende handelaar (pm me even) die vaak komt op de noordoostelijke (indoor) en electro meetings.

Grootste probleem wat ik nu even heb is t afslijpen van een stukje te lange as, zonder t tandwiel eraf te smelten..
 
Het vloog gisteravond :D

Zwp zit Ver naar achter, (zelfs achter midden vleugel) maar dus volgens opgave van de handleiding,
De plaatsing van div RC componenten klopt ook met de foto's in de handleiding...
Hmm, gewoon proberen dus maar.

Eerst op 2s, maar dat wou niet echt..
Het zwp lijkt inderdaad goed te zijn na een aantal worpen
Ok, dan maar vlug een 3s erop geprutst, (t schemerde al)
vleugels wat bolling gegeven volgens extra bijgeplakte paginas handleiding.
Nu met half gas al voldoende pit!

Raar gezicht, de vleugels zie je helmaal niet (zo in de schemering)
dus t enige wat je goed ziet is t stabilo...
Goed stuurbaar, en behoorlijk vlot!

Resume:
De 2s accu bleek leeg te zijn :oops:
Motortje wordt op 3s met deze vluchtjes van ca 1 min niet eens warm
Het uitproberen op zanderige plukken gras bleek ook niet handig;
zo met een open gearbox. duuuh.. :?

Be continued vandaag in t aviodrome lelystad.

Wat moest ik veranderen:
- de iets te lange aandrijf as bleek van aluminium te zijn, dat was gelukkig vlot afgevijld
- de krukas zit scheef op de as, pennetje iets gebogen zodat dat weer recht zit
- gearbox opnieuw opgebouwd met ringetjes als spacers,
tandwielen blijven nu goed op hun plek en lopen mooi rond
- schouderjuks, de gaten waar de voorlijst in komt even diep uitgeboord.
- div onderdelen ontbraamd en gangbaar gemaakt
- missende gaatjes voor stabilo bevestiging bijgeboord
- de scharnieren van staartroeren breken gelijk, lijsten iets afgeschuind, strook plakband als scharnier
- motortje (en later de gearbox) fatsoenlijk ingelopen op 2 a 3 V
- borgpiefjes vervangen door klodder lijm
- div moertjes en schroefjes geborgd met speldepuntje lijm

De ingenaaide ribben in de vleugel zijn van dun staaldraad,
kunnen iets voorgebogen worden voor wat bolling in de vleugel.
 
Back
Top