Wingbird Micro ornithopter R/C

• Topicstarter Topicstarter Korobelnik
  • Startdatum Startdatum
Samen met een kennis hebben we er elk een gekocht op de Nationals in Engeland, bij de stand waar wij ze kochten waren ze bijna 39 pond, zeg maar 58,50 euro. Kan wel beursaanbieding geweest zijn. We hebben geen van beide Orni-ervaring.

Die van mijn kennis heeft al gevlogen (ik ben wat trager in die dingen). Hij had eerst de staartvlakken wat te rechtop staan, het ging beter toen hij ze wat meer naar beneden boog (100 - 120 graden t.o.v elkaar denk ik). Die van mij moet dus nog in elkaar, bedoeld voor het indoorseizoen dat op het punt staat los te barsten.

Kijk in deze draad op rc-groups voor de nodige modificaties. vooral die bij de krukas en de overbrenging naar de vleugels.
a787631-227-bnutt.jpg

vervang de originele clipjes door anderen van betere kwaliteit.
gpmq3873.jpg

De andere mods zijn niet direct noodzakelijk maar wel makkelijk.

Hoi Theo,

Jij bent ook een handige kerel :worship:

Leuk projectje waar je mee bezig bent, ik kijk hier graag na de werkzaamheden hier.

Mvg Jaap

Hij vliegt mooi Niek, pas op, ornivliegen werkt verslavend, ik kan er niet meer vanaf komen :wink:
wat is het vlieggewicht momenteel?
met welke Lipo?

Opes, vergeten te wegen gisteravond.

Verschillende volle 2s accus wouden nog steeds niet te bloemdorp,
op 3s gaat ie halfgas al als de brandweer.

Ben nu eerst bezig de speling op de hoofdas eruit te krijgen,
deze as is 2,5 in lagers van 3..

Wordt vervolgd as 8 okt te Alphen.
fbk en theo, jullie komen ook?

Niek zei:
deze as is 2,5 in lagers van 3..
fbk en theo, jullie komen ook?

Niek,
meen je dat echt van die 2.5 as?, is dit standaard in de bouwdoos?

ik ben een gewichtsfreak, wat is het gewicht en capaciteit van de 3S lipo waar ie goed mee vliegt? Wat weegt dan de komplete Wingbird?
Als jij naar Alphen komt met de Wingbird, dan kom ik ook met de Thunder Roc :wink:

Ja, chineze "kwaliteit" he..
Heb zon beetje alle geboorde, gefreesde en gedraade delen moeten nabewerken.

Dikke "Ok" sticker op de doos.. ja, ja.

Vliegt goed met 3s kokam 300, deze zijn 30 gr..
Een 2s accu is 20 gr, dus 10 gr zwaarder.

Met de 3s is het nu ca 110 gr gewichtig.
Vogeltje is bijna weer vliegklaar voor as zondag

Niek,
heb jij een echte originele bouwdoos van de Wingbird, of is het een (alweer) Chinese kopie?
Je hebt blijkbaar geen digitale camera? :cry: Had graag wat foto's gezien van de bouwdoos en het vogeltje zoals jij hem gebouwd hebt :wink:

Orginele Blue Arrow bouwdoos en dat zijn chinezen hoor!
(Of een land met zon symbolen kriebel schrift)

Srry, vandaag even geen tijd (helpen met verhuizen) en morgen ben je toch ook in Alpen?

Afgelopen zondag in Alphen heb ik een vluchtje mogen maken met de Wingbird van Niek, wat een leuk ding, ik wil er ook een :wink:
Deze heeft de originele borstelmotor, dit gaat maar net, wat meer power met een borstelloze motor kan ie wel gebruiken volgens mij :|

Hoera, vandaag mijn Wingbird bouwdoosje binnengekregen. Ik zet er meteen een Feigao brushless motortje in.

Feigao 1208428L
Windings: 28 Turns
Max Current: 5.0 A
Resistance: 0.370 Ohm
Kv: 5322 RPM/V
Io: 0.5 A
Shaft Size: 1.5 mm Diameter, 6.0 mm Length
Weight: 17 g ( 0.6 oz)
Dimensions: 12.0 mm Diameter x 31.0 mm Length

Vergeleken met de Eagle valt weer op hoe klein het rompje en die vleugeltjes eigenlijk zijn :)
Ik ga hem eerst met de originele staartvlakjes bouwen, als ie dan hopelijk goed vliegt, wil ik proberen er een meer normaal ornistaartje bij te maken :wink:

Vanavond weer 2 uur prutten aan het mechaniek..
Het ding zit nu al na een paar vluchten aan veel slijtage.

Morgen in alphen weer eens fladderen,
op naar de volgende storing.

En hoe ging het in Alphen?

Mijn Wingbird is wat verder nu, ook bij mij was een gaatje in een lagertje scheef geboord en een ander gaatje was te groot. Die Chinezen hebben blijkbaar slechte apparatuur :wink: Bij mij is de aandrijfas gelukkig wel 3mm in 3mm lagers.
De scharniertjes van de Vstaart breken af na ca. 10x op en neer buigen, ga ik ook vervangen door tape denk ik.

Toch blijft het een grappig mini orni'tje :wink:
wordt vervolgd,

Hij is nog heel :D
Alleen een schouder lager wat losjes.
(Grmbl: Wie liet dit vogeltje ook al weer op de grond flapperen? Hee, geachte Frank?! :bad-words: )

Daardoor een bijne niet wegstuurbare linkse neiging,
die ik met een speld halverwege de rechtervleugel eruit kon trimmen.

Toen een vrij lange geslaagde en gecontroleerde vlucht :D

[De toekijkershadden al weer een crash na 1 of 2 rondjes in gedachten gehad, ging dit keer niet door. :bye: ]

Kan ie daar niet tegen dan, Niek :?: Mijn methode om van de grond te starten, werkt prima met de Thunder Roc :) http://airtoimedia.nl/web/upload/fbk/ThunderRoc_1_Alphen_5maart2006_1152Kbps.mpg

Vanavond nog even bezig geweest met de Wingbird, niet veel tijd, nl. ook de belasting moet nog voor 1april ingevuld worden :(
Maar, het mechaniekje zit nu in elkaar en de speling is weggewerkt. Volgende stap zal de staart worden, scharniertjes wegsnijden en vervangen door tape, monteren aan de romp en koolstof stuurstangetjes aansluiten op de 3.5gr servo's.

Wingbird is ready to take off :D
De 3mm aluminium aandrijfas heb ik vervangen door een koperen as, ik kreeg het excentriek niet stabiel op de alu as bevestigd.
Gewicht met 2S 460mAh Lipo is 109gram.
Volgas gemeten bij 7.0V>> 4.0A en bij 6.0V>>3.4A, minder dan 9C dus dat moet lukken.
Nu wachten op windstil weer voor de eerste vlucht :|

P4020310_x640.jpg

P4010304_640.jpg

P4020307_640.jpg

P4020315_640.jpg

Mij trouwens een raadsel waarom ze de staart in een andere kleur uitvoeren als de vleugel, een vogel heeft dat toch ook niet?

2s borstelloos, ben benieuwd! :D

Ik kreeg de orginele motor pas met 3s voldoende aan de gang.

Spullen niet te ver naar voren?
Zwp ligt nogal achterlijk.
En dat heeft ie nodig, anders klimt ie niet.

Staaldraad in vleugel iets krom buigen voor bol profiel.

Vanavond de eerste vlucht met de Wingbird gemaakt :) (buiten, wind ca. 6km/h).
En hij vloog zonder meer, beetje uptrim was nodig, waarschijnlijk omdat ik inderdaad het zwp 5mm naar voren heb gebracht (goed gezien Niek :wink: ).
Volgens de handleiding ligt het wel eeeeerg ver naar achter, op 58%, bij mij nu 54%, nog steeds veel als je het vergelijkt met de Eagle, daar ligt het op 40%.
Desondanks is ie best stabiel en stuurt opvallend goed met dat V-staartje.
Het Feigao brushless motortje voldoet prima op 2 cellen, volgas geven is helemaal niet nodig. Dit motortje heeft een hoog kv van 5300 (werd door Robert Korobelnik, http://ovirc.free.fr/wingbird.php aanbevolen, prima voor 2S, in de handleiding hebben ze het over een motortje van 4200kv, zal meer voor 3S zijn?
Totaal kon ik 10minuten vliegen, dus gemiddeld 6C, dus stroom ongeveer 6 x 450mA = 2.7A (volgas ligt tussen 4A en 3.4A).
Het vogeltje vliegt dus met ca. 2.7A x 6.5V = 17.5Watt.
Een paar keer een tussenlanding gemaakt om het mechaniek te controleren, gelukkig alles heel gebleven (ik had wat twijfels over het excentiek, door de 2 krukstangen komt daar veel kracht op te staan).
Alleen een paar van de staaldraad ribjes werkten zich steeds naar buiten achter uit de vleugel, een naaldje sec lijm en opgelost.

Back