Wisboom stoomgemaal

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door SWEK, 31 dec 2020.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi Jan, veel om over na te denken en te bouwen. Petje af voor zo'n project. In de eerste alinea van je tekst liggen op het eind nog een paar trekschuiten. Maar dat zal zijn veroorzaakt door de helpende hand van de tekstverwerker. Schuif ze maar even aan de kant. Succes verder! Volg het met plezier. Gr. Klaas.
     
    Potter en Stoompomp vinden dit leuk.
  2. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Goed gezien Klaas. Inmiddels gecorrigeerd….
     
    Potter en Stoompomp vinden dit leuk.
  3. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    De beide koppelingen zijn gereed. Het deel op de aangedreven as ( op de foto rechts ) vastgelijmd met Loctite. Het is zodanig geplaatst dat het tevens dienst doet om axiale verschuiving te voorkomen. Het loopt tegen een bus van sinterbrons die olie geïmpregneerd is. In de assen van de buitenste schepraderen zijn spiebaantjes gefreesd en ook hierop is een bus gelijmd om axiale verschuiving te voorkomen. In de koppeling liggen de asdelen vrijwel tegen elkaar.
    [​IMG]
    Vrijloop stand.
    [​IMG]
    In bedrijf stand.
    [​IMG]
    Alles bij elkaar een behoorlijke breedte.

    Groet, Jan W.
     
    vGenLheftruck_Maarten, k-k, Potter en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Over lijmen, Loctite.
    Persoonlijk ben ik hier geen voorstander van.
    Vooral bij constructies die nog ons moeten overleven.
    Zeker in verband met een toekomstige reparatie zou ik kiezen voor b.v. een doorgaande pen, spanbus.
    Dit is geen commentaar op de oplossing, daar ik deze zeer mooi vind en vooral:
    Indien de klauwen van de koppeling niet goed staan, dan bij verdraaien drukt de veer de kopplingshelften perfect in elkaar.
    Mooi werk.
    Groet. Henk.
     
    vGenLheftruck_Maarten, Potter en Jan Blonk vinden dit leuk.
  5. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Dankjewel Henk.
    Als de praktijk uitwijst dat de Loctite niet voldoet kunnen in de toekomst altijd nog spanbussen geplaatst worden.
    Ik heb tot nu toe goede ervaringen met Loctite 638. Het zit zo vast als een huis en is door verwarmen toch nog los te krijgen.
    Groet, Jan.
     
    k-k, Gea, Potter en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Verder gegaan met de mantel van de stoomketels en alles aansluiten en passend gemaakt.
    De lange wand toch geplaatst maar grotendeels opengewerkt want zo kunnen we straks toch het vuur laten zien.
    In het echt waren de ketels vrijwel volledig ingemetseld, waarbij de rookgassen via het gemetselde labyrint de ketels verwarmden voordat het via de rookkamer naar de schoorsteen ging.
    Dat labyrint kunnen we niet namaken want dan zijn de ketels niet meer zichtbaar…..dus moeten we nog bedenken hoe we daarvan toch iets kunnen laten zien.
    We willen nu een paar profielen van doorsneden maken, maar ofdat iets verduidelijkt of juist verwarrend werkt kunnen we nog niet inschatten….

    De mantel van de ketel was langs de lange wanden onderin verdikt en sloot aan op de buitenwand van het gemaal.
    Dat is intussen in ruwbouw gereed.
    Daarna gestart met de rookkast achter de ketels. Hierin zitten de vier trekschuiven. Ook die waren toen vrijwel volledig ingebouwd en om dit op de maquette zichtbaar te maken moeten hier de muren en het dak opengewerkt worden.

    We weten niet hoe de schuiven waren opgehangen, dus hebben we een eigen oplossing gezocht.
    Bij de voorste ketel is de schuif opgehangen.
    Bij de tweede ketel komt eenzelfde schuif en op dezelfde manier. Bij de derde en de vierde komt alleen het deel dat boven het dakje uitsteekt.
    De schuif is van 2 mm messing en loopt in “H” profiel waarvan een flens is afgeslepen. (Zo werd het een “h” profiel). Op deze manier is de schuif zelfs functioneel en kunnen we die later “beeldend” ophangen.
    Zo is de principe oplossing,…. in de uitvoering misschien nog wel wat aanpassen .. de schuif daarbij even provisorisch opgehangen.

    0C80F0FF-66FF-4B35-B9DB-90421EEE0697.jpeg
    BFBE421D-45EA-4852-8963-416ABF5AB393.jpeg
    003FDBCA-36FA-4846-B53B-F2430B2008C4.jpeg
    gr. Jan Blonk
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2021
    ozy, JeroenDorr, Potter en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Laatst bewerkt: 14 okt 2021
  8. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Henk, dank voor het meedenken.
    We weten wel hoe de schuiven werden bediend. En inderdaad werden die naar boven getrokken zoals ook op jouw schematische tekening.
    In het gemaalgebouw hangt er zelfs nog één katrol aan een van de dakspanten. Verder zitten er op meerdere dakspanten nog geleide beugels voor de kabels of kettingen. En door hun posities kunnen we daarmee redelijkerwijs afleiden hoe de bediening van de schuiven is geweest.
    Maar wat we niet weten is hoe de constructie van de schuiven en het geleidesysteem van de schuiven zelf eruitzag.
    We hebben wat info uit het basis ontwerp van de uitbesteding en daarmee moeten we het doen. Dat bedoelde ik met mijn opmerking over de ophanging..

    Intussen heb ik het ontwerp van post 246 al weer aangepast. De rookkast zelf is opnieuw gemaakt omdat ik “vergeten” was dat deze aansluit op de buitenmuur van het gebouw. ( dat schuift er als een deksel over). Bovendien vond ik de afsnijding op de ketelwand niet mooi.
    En door er op de werkbank even een dummymuur tegen te zetten werd ook duidelijk dat het zicht op de schuiven in de rookkast heel minimaal is. Alleen de eerste schuif is straks een beetje zichtbaar. Dus nog een reden om het ontwerp aan te passen.
    Gr. Jan Blonk
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Schuiven

    Lijkt gelijk de schuiven in steen en pannenovens.
    Zware stalenplaat met geleiding in een u-profiel.
    Ooit heb ik deze ergens in het land gefotografeerd.

    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    De koppelingen van de raderassen moeten op afstand bediend kunnen worden en zijn dus anders dan wat er destijds zat. Daarom moeten deze aan het zicht onttrokken worden.
    Ik ben bezig beschermkappen te maken maar daarvan staat niets op tekening. Besloten ze vergelijkbaar te maken met die van het stoomgemaal te Nijkerk.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Groet, Jan Walpot.
     
    ozy, k-k, R Groen en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Even iets recht zetten.
    De schematische tekening is niet van mij, maar komt uit het leerboek :
    A.D.F.W. Lichtenbelt
    Het scheeps-stoomwerktuig.
    Uitgave, januari 1926.
    De tekening staat op blz. 106, met ook een beschrijving van de ketel in hoofdstuk IV, Stoomketel met kookbuizen of bouilleurs.
    In oude boeken staat veel. Groet. Henk.
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2021
    Potter vindt dit leuk.
  12. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Ere wie ere toekomt….
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Het eerste ontwerp van de schuiven ( zie post 246) en de rookkast beviel me niet.
    Een goede reden om dit opnieuw maken….
    De schuiven zijn iets langer gemaakt met een nieuw bevestigingspunt voor de bediening en de geleidingen zijn ingekort tot onder het dak van de rookkast. Op de achterkant van de schuiven een paar dunne stripjes gezet waardoor ze netjes vrij lijken te lopen langs de muur. Zo ziet het er allemaal wat simpeler en rustiger uit.
    De eerste schuif is wel functioneel gehouden, (wie weet ofdat we daarmee op de een of andere manier nog iets kunnen doen), de andere schuiven zijn alleen voor het aanzien en worden door de beugel tegen de wand gedrukt.
    F60FE198-EF42-44AD-A7C8-E472FB5F0906.jpeg

    De rookkast is ook nieuw gemaakt om beter aan te sluiten op de buitenmuur. En zo is dat nu geworden.
    2CA88802-6CE6-4BFA-8310-10A4BE1C1C1D.jpeg

    Onderaan komt een klein stukje van de korte muur. Als straks de buitenmuur eromheen staat dan is het zicht op deze schuiven minimaal. Bij het kleine muurtje zou achter het “hoge” deel een ledje kunnen komen…
    Dat het waarschijnlijk nodig is is hier te zien met een (dummy) muurtje op de werkbank…
    4C154C72-0312-4F64-BC6B-DA6DC3471453.jpeg

    In de komende week eerst maar eens passen met de echte muur eromheen….

    Gr. Jan Blonk
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2021
    ozy, k-k, Potter en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    Word uiteindelijk,
    bij al jullie verouder werk, ook het geheel in een grond en 'water' setting gezet?
    Of komt het geheel gewoon kaal op een tafel te staan)?

    Als de maquette in een water en grond deel komt, kan je namelijk ook daar water suggereren waar het hoort te lopen.
     
  15. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Maarten,
    dit gebouw wordt het middelpunt van een maquette van zo,n 2 x 3 mtr., die in het bestaande gemaalgebouw ( zie ook onze avatar) komt te staan.
    Maar voorlopig hebben we nog veel bouwwerk…..want aan het gebouw komen nog de onderdelen zoals de schoorsteen, de twee sets schepraderen in hun behuizingen en bij de hoofdingang (op de korte zijde bij de stoommachine) boven de twee water-uitlaten houten bruggen…
    Dan komen er nog twee kroosvangers met loopbrug vanaf de wallenkanten aan de noord en zuidzijde naar de fundatie van de schoorsteen. Daarmee werd het drijvend vuil uit de inlaten van de schepraderen gehouden, en dan nog een een aparte loopbrug waarover de kolen met kruiwagens werden binnengereden…. enz.enz.
    Dus ja , het gebouw komt zeker te staan in een “omgeving” en daarmee ook deels in het “water”. Daarbij komt bijv ook de kolenopslag, en zelfs een tuinhuisje bij het stukje moestuin dat de machinist als extra bij zijn functie mocht gebruiken….

    We denken dat we vanaf eind 2022/ begin 2023 zover zijn met het gebouw en de losse onderdelen en dan willen we op de maquette tafel kunnen beginnen met de samenbouw, de scenery, elektrische aansluitingen voor licht, geluid en rookeffecten….. (en de programmering daarvan). Dus voorlopig nog werk zat…..

    Gr. Jan Blonk
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2021
  16. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    Jan,
    ik had al niet het gevoel dat jij je snel zou vervelen ....

    Wat een MEGA grote maquette word dat zeg!
    Het onderste plaatje boven mijn posting gaf mij het idee dat je de loop van het water kon tonen.

    En als nu het geheel in een 'omgeving' verwerkt wordt met aan 2 kanten water dan kan je idd dat water wat aan de voor- en achterkant zichtbaar is,
    ook door de maquette laten 'stromen'.
    Dat was eigenlijk wat ik bedoelde te vragen.

    Het plaatje wat je schetst, geeft aan dat er nog veel mooi werk ontwikkeld moet worden.
    Ik wens jullie daar veel plezier bij.

    Zo als je hier vaak ziet,
    zijn wij vol bewondering van hoe jullie al dit moois maken.

    GROTE pet af!
     
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  17. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Gisteren weer bij elkaar geweest. Daarbij de maquette delen bij elkaar gezet en alles blijkt weer netjes te passen.
    Ook de aansluitingen van de ketelmantel op de zijwanden en de rookkast op de achterwand. Maar zoals al verwacht is het zicht op bijv. de trekschuiven binnen in de rookkast minimaal. Daarvoor moeten we misschien nog een deel van de hoek van de buitengevel gaan weglaten.

    Ook de route van de rookgassen langs de ketels blijkt nagenoeg onmogelijk in model te vatten. De ketels waren helemaal ingemetseld en maak je dat na, dan zie je niets van de ketels …..en laat je delen weg zodat je bijv. in doorsnee de gangen ziet, dan wordt het eerder nog onduidelijker….
    Het goede nieuws is dat we denken wel een mooie oplossing te hebben…..maar dat gaan we eerst nog uitzoeken, dus daarover later meer…

    Intussen gaat natuurlijk de bouw wel gewoon door. Weliswaar met enigszins aangepaste plannen…maar dat noemen we voortschrijdend inzicht. In modelbouw termen is dat drie stappen voorruit en dan weer twee stappen terug….

    Dus verder met de ketelmantel. Die schiet al lekker op. Jammergenoeg ga je van al het werk aan de ketels uiteindelijk niet veel zien.
    Ik heb er destijds drie volledig in messing gemaakt. D.w.z. drie stoomketels met ieder twee waterketels eronder. In de opstelling op de maquette ga er uiteindelijk maar eentje, en dan nog maar gedeeltelijk, zien.
    Oorspronkelijk dachten we er twee open en in het zicht te houden, maar het voegt gewoon niets extra’s toe.

    Daarom wordt de mantel grotendeels dicht met uitzondering van de voorste lange kant. Daar zie je dan de ketel, en ook het vuurrooster met de slakkenruimte eronder.
    Omdat dit allemaal zwart van de rook is geweest gaan we hier met ledjes de boel uitlichten..

    De rookkasten en de voormuur met de frontjes heb ik als proef alvast in de “stenen” kleur gezet.
    De hele mantel was gemetseld, maar we willen hier niet de (dure) dubbelingen opzetten met het metselpatroon zoals we wel doen op de buitengevels. Op deze simpele manier worden alle muren van de mantel straks afgewerkt.

    Wat vorderingen in beeld.
    De bijna complete mantel in ruwbouw. Geeft een goed beeld van het weinige dat van de ingesloten ketels eigenlijk te zien was.
    De voorzijde is overigens nog los van de rest want anders zijn de ketels niet meer weg te halen….en zover zijn we nog lang niet.
    Van de ketels moeten de zichtbare delen nog voorzien worden van een paar rijen klinknagels. En dan moeten ze nog zwart gespoten worden.
    Achteraan, rechts onderin, de lichtinval door de uitstroomopening naar de rookkast.
    94DA072D-0344-4F08-A871-82BBA1CA0A7F.jpeg


    Details van de voormuur met de frontjes….Daarop komen nog details zoals peilglazen, kranen en een drukmeter. En natuurlijk de contragewichten voor de trekschuiven. Op de tegelvloer, tegen de frontjes, komen nog twee afsluiters bij iedere ketel. Deze werden gebruikt voor het spuien van de waterketels.
    A0458DE7-CAEB-4827-8545-6CECB53319D9.jpeg

    En hier de mantel aan de achterkant.
    E3B8466C-EFD1-4519-9E6C-951B5DDC9FE1.jpeg

    En een inkijkje op het vuurrooster met daaronder de slakkenopvang. (Foto zonder extra belichting, daarom extreem bewerkt om het inwendige toch te kunnen laten zien…).
    Goed zichtbaar is hier wel de schuine kant waartegen de slakken met een “hark” omhoog getrokken werden. Waarna die dan door de opening onder de deurtjes afgevoerd konden worden..
    73E031C3-B6F0-402B-B0C5-D9FFB5B05D75.jpeg

    Gr. Jan Blonk
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2021
  18. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    GROTE klasse hoor!
     
    Jan Blonk en Potter vinden dit leuk.
  19. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    In het bestek van het Wisboom wordt ook een handpomp genoemd.
    Gisteren begonnen aan een vleugelpomp.
    [​IMG]
    Vandaag de pomp verder afgewerkt.
    [​IMG]

    Groet, Jan Walpot.
     
    Gea, Jan Blonk, Potter en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Klasse Jan! Kan je nog even zwengelen. Herinnert me aan de dagtank vol pompen en de spoelpompjes aan de WC's aan boord. Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina