Wisboom stoomgemaal

Op de gesloten zuidkant komen de volledig opgebouwde schepraderen. Maar op de open noordkant heeft Jan de helft van de schepraderen deels weggelaten. Dit om het zicht in de machinekamer zo optimaal mogelijk te maken.
De ondersteunende profielen van de constructie zijn wel ingezet om de maximale stijfheid te behouden. Er is immers nauwelijks vrije ruimte in de bakken waaronder schepraderen draaien en slingeren valt direct op….

Maar alleen als alles opgebouwd is kunnen we beoordelen of dat de open schepraderen voldoende open zijn en tegelijk ook voldoende gesloten zijn om als scheprad herkenbaar te blijven.

Hier de situatie aan de gesloten zuidzijde.
F28ED7CA-96A8-4578-82DD-BEE12C8D9EBD.jpeg


en hier de situatie aan open zijde. Beoordeel zelf of onze opzet geslaagd is…..
EF0ECA75-DBCC-4FDF-B016-2DE37DE80DB4.jpeg

Gr. Jan B.
 
Jan B. en Jan W. de door jullie gemaakte maquette is van ongekende klasse.
Het is jammer, dat, als mensen hierna kijken, zij niet beseffen, dat hier honderden uren werk inzit.
De maquette is nog niet af, dus er komen nog tientallen werkuren bij.
Ik heb veel respect voor jullie geduld, vasthoudendheid en geleverd resultaat.
Succes met de afbouw.
Henk
 
Bedankt voor het compliment Henk maar dat geldt ook voor Olaf K.
Olaf is zelf niet actief op het ModelbouwForum maar hij levert een belangrijke bijdrage aan de bouw van de maquette.
Voor mezelf heb ik nooit bijgehouden hoe lang ik ergens aan werkte maar bij de start van de maquette bouw hebben we dat min of meer afgesproken.
Ik heb er nu 1118 uren aan gewerkt. ( goed dat je dat van tevoren niet weet )
Groet, Jan.
 
Nu dus echt begonnen met de bouw van de schoorsteen.
Olaf had alle onderdelen getekend en laten laseren. En voor de samenbouw een praktische bouwopstelling gemaakt.

Hieronder de opbouw van de schoorsteen in detail.
Spantjes, draadeinden in de afstandbusjes, en dan nog drie doorlopende paspennen. Het gat in het midden is voor de plastic buis die evt. gebruikt kan worden voor luchtaanvoer en/of bedrading van een ventilatortje.

De spantjes worden met de afstandbusjes op de juiste plek gehouden.
Deze afstandbusjes vallen in kleine ringen die op de spanten zijn gelijmd. Zowel onder als boven.
Dit hebben we gedaan als extra zekerheid om te voorkomen dat de afstandbusjes ertussen uit zouden kunnen vallen als we de draadeinden zouden weghalen bij het demonteren van de schoorsteen. Want dat zou misschien nodig zijn als de delen afzonderlijk afgewerkt moeten worden.
Op dit moment van de samenbouw weten we nog niet welke volgorde we aanhouden voor de afwerking. zeker ook omdat we nog niet weten hoe alles gaat passen….

C259C9CA-2176-4959-92DC-846F81E2E753.jpeg



Nadat de spanten voor het geraamte van het eerste deel goed uitgelijnd stonden konden we de wandplaten voor de juiste afschuining geven en op elkaar pasmaken.
Hier staan de eerste wandplaten nog ongelijmd.
Ook zie je dat we folie hebben gelegd tussen de fundatie en de schoorsteen sectie. Deze delen willen we nl. niet aan elkaar vastgelijmd hebben. Ook hierbij houden we rekening met evt. demontage voor afwerking.
2168EA20-6E0F-4632-A964-F69DBD9704F5.jpeg


Nadat alle delen gelijmd en samengesteld waren houden de vele elastieken alles even op zijn plek om de lijm te laten drogen.
01B9E141-810C-49AA-9EC0-DA0B8C399426.jpeg


De eerste ervaring was dat het tekenwerk en snijwerk erg goed zijn. Olaf heeft dat perfect voorbereid.
Het hele proces verliep daardoor zelfs zo goed dat we de tweede sectie er direct ook opgezet hebben. Dezelfde methode en met hetzelfde resultaat….
5910D0BA-9712-40BA-A7E9-0FC79FAF763B.jpeg


Nog twee secties te gaan….en dan kan de kop erop.
Deze heeft Olaf al in vorm geschuurd …en kan ik nu verder afwerken.
De kop bestaat uit drie hoofddelen die voorlopig nog los van elkaar blijven. Hierin zijn de moeren op draadeinden verstopt. En omdat die aan het eind van de eindmontage aangetrokken moeten worden, zullen deze delen nog even los blijven. Anders kunnen we er straks niet meer bij…
9186C3F1-4571-48F1-9089-DFED0424E379.jpeg


Wordt vervolgd..
 
Laatst bewerkt:
De kop van de schoorsteen was aangesmeerd en vorm gegeven met cement. Op onze model maken we dit ook na op basis van de oorspronkelijke ontwerptekening. We weten niet 100% zeker ofdat het ook deze vorm was, maar dit is de enige , en daarmee beste, info die we hebben.
In de voorgaande berichten is de opbouw hier van te zien en aan mij om het af te werken….

Hier nogmaals de bouw van dit kleine maar best opvallende onderdeeltje.
Begint met de opbouw van de verschillende lagen. Met paspennen zijn de achtkantige laagjes gepositioneerd?
D963740C-5D71-49AB-9EC4-15E538F34A21.jpeg


Het ruwe schuurwerk voor plamuren en gronden.
32ABE007-5161-47D5-90C8-C4DDB4E966D8.jpeg


En tenslotte het eindresultaat. Met zwart geblakerde top….en wat vervuiling eronder..
7AFD62E6-E0AE-4182-8616-A7B32266E9D0.jpeg


Gr. Jan B.
 
Laatst bewerkt:
De schoorsteen wordt opgebouwd in 5 delen.
Dat zijn de vier secties van de gemetselde schoorsteen met daar bovenop de kop van cement.
De 4 secties zijn met twee tegelijk opgebouwd. In een eerdere post is de constructie verder toegelicht.
Intussen zijn de onderste twee delen ook al afgewerkt en zijn de bovenste twee delen er al bovenop gezet. En daarmee hebben we het hoogste punt van ons bouwwerk bereikt.
Hier hoe de onderste delen zijn afgewerkt.
1E64A3C9-FEAB-480C-84D5-40B6654C9482.jpeg


De schoorsteen in volle omvang…. 1 meter hoog.
Nog niet afgewerkt en nog op de stalen bouw-voet, en ook nog zonder de cementen kop, maar nu al maakt het voorstelling van een stoomgemaal geloofwaardiger….

Hier is ook de basisplaat te zien waarop we nu nog bouwen. Dit is alleen onze bouwplaat. Opgebouwd uit aansluitende delen. Het voorste deel voor de schoorsteen ontbreekt hier, maar hierop maken we onze plannen….
Er staan daarom ook enkele schetsen op. Bijv. de “oever” naar de schepraderen is afgetekend met tape…., en de grote getekende rechthoek erbij is van de toekomstige positie van de kolenopslag. En het kleine vierkant daarin wordt een opening in de basisplaat, en hierin komt later een speciale beamer, (onder de kolenhoop verborgen), die gericht is op de ketels en de route van de rookgassen naar de schoorsteen zal belichten. De twee openingen zijn voor de schepraderen en ook zijnde twee groeven te zien waarin de kroosvangers passen.

De toekomstige basis is straks wel uit één stuk. Hopelijk hebben we die eind deze maand binnen en kunnen we daarop verder.

DA6BF318-EBD6-43D4-80F1-4225D5773183.jpeg

gr. Jan B
 
Laatst bewerkt:
Terwijl we nog wel even bezig zijn met de details van het gemaalgebouw, (schoorsteen, ramen, dak, enz. ) zijn we inmiddels ook begonnen met de lay- out van de maquette nu de definitieve afmetingen bepaald zijn.
We willen straks afbouwen op één grote bodemplaat en die willen we laten voorbewerken met de gaten voor de schepraderen, schepraderen, electra en servo’s al vooraf uitgefreesd..
Ter voorbereiding daarop bepalen we op onze tijdelijke bouwplaat de positie van het gebouw, alle openingen en gaten voor de Electrabel en de daarvan afgeleide vormen van de waterpartijen.
Hier is Olaf bezig met het inmeten. De schoorsteen (inmiddels wel al klaar), staat hier onafgemaakt tegen het gebouw.
6D8E603A-5CC9-4830-AFE9-5D408C4E395A.jpeg


Het beeld hieronder van bovenaf geeft de bedoelingen al beter aan. Met tape zijn de basis contouren van de waterpartijen aangegeven.
Aan de linkerkant (westen) de lage boezem met de kroosvangers, de schoorsteen en de trechtervormige waterlopen naar de schepraderen.
De maquette loopt straks verder naar het westen door zodat de schoorsteen ook helemaal in het water staat, maar onze.bouwplaat is hier even niet groter.
Aan de rechterkant (oosten) het kleine eilandje voor de voordeur en tussen de twee bruggen. Hier is de afwatering van hoge boezem.
7F6702A7-6529-4B36-AB8E-98121DDFCE5A.jpeg
p
In het noorden (de bovenkant) . In het midden de kolenbrug tussen het gemaal ter hoogte van de stookplaats en de kolenopslag ( hier ondersteund met een kopje) .
Van de kolenopslag, die helemaal omheind gaat worden, is de noord-west hoek aangegeven.
Over de twee houten bruggetjes en het “eilandje” loopt van de noord- en zuidkant een weggetje. Dat ligt verhoogt op een dijkje. Ook te zien de positie van het schuurtje bij het tuintje dat onderaan het dijkje staat.
Aan de noordkant van het gemaal komt op het dijkje nog stukje spoorlijn naar de kolenopslag.

gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
We zijn volop bezig met voorbereidingen die allemaal invloed hebben op de werkwijze die we zullen aanhouden als we eenmaal de definitieve onderplaat hebben. Omdat we een bouwplaat uit een stuk willen hebben wordt dit vanwege de grootte een kostbaar “plaatje”.
We hebben alle gaten en openingen precies uitgemeten zoals we die laten snijden in de de definitieve plaat. Maar omdat we 100% zekerheid willen hebben, gaan laten we toch eerst een paar proefstukje maken waarin we het gatenpatroon volgen onze metingen laten zetten….Pas dan zullen we de grote onderplaat met een gerust hart kunnen laten maken….

Jan (W) is intussen al begonnen met de (zichtbare) stoomleidingen bij de ketels en naar de stoommachine. De appendages worden 3D geprint en dan met messing buizen en flenzen met elkaar verbonden.
Olaf en ik hebben nog diverse kleine klusjes aan het gebouw te doen. Deze keer hebben we de ramen en vensterbanken aan de zuid- en westkant erin gezet.
Intussen zijn ook dakpanelen met rijen dakpannen in productie….maar daarover later….

Het aanzicht op de gesloten zuidzijde .
EB2B5289-E4DC-4098-A8BB-CF7009C75F4A.jpeg


Op een rijtje. De vier kleine ramen bij de ketels, dan het eerste grote raam bij de vuurplaats.
Het tweede grote raam zit aan de andere kant van de scheidingsmuur tussen het ketelhuis en de machinekamer, en zorgt voor daglicht in de smidse.
Het laatste kleine raam zit dan weer in de machinekamer en zit net voorbij het scheprad. (Een stukje uitstekende as is nog net te zien).
15B7D5FF-DA0C-473B-9B0E-A1FE8D41DE8A.jpeg


Dit is bij het grote raam bij de stookplaats. Op de vloer staat de injecteur waarvoor Jan W het pijpwerk nu in voorbereiding heeft.. Hier ook de scheidingsmuur te zien die tussen de grote ramen staat.
A8218F79-E431-490A-AFEC-BE85882206D7.jpeg


Jan B
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Deze periode staat vooral in het teken van de detaillering van het gebouw. Dit willen we klaar hebben voordat we volgas aan de omgeving gaan beginnen.

Om het optische effect van een “inkijkje” in het gebouw te vergroten hebben we bij de voor- en achtermuur , en op de binnenmuur, een stukje dak toegevoegd. Dat bestaat uit dakplanken met dakpannen. Omdat de pannen relatief dik zijn, zijn aansluitend aan de pannen panlatten gelijmd.
Om de inkijk toch zeker ook niet te veel te beperken hebben we vooraf eerst de vorm van de dakdelen bepaald.
Vandaag de delen pasgemaakt. Nu eerst nog wat verweren en dan kunnen ze er vast op….


C3ECA095-7128-4B90-8075-9D89CC66C4D4.jpeg


Met de dakdelen erbij kunnen we dan verder met de afwerking van de randen.
Op de nok van de Oostgevel (voorkant) ligt een cement gevormde rand, met midden boven klein doorlopende stukje muur.
Op de westelijke achtergevel (bij de schoorsteen) zit een houten afwerking met windveren. Daarop staat wel weer een mooie makelaar….
Hier de aanzet voor de rand op achtergevel met de makelaar…
E2F0D9D0-5472-4B9F-B3D9-4985B40C236F.jpeg


in detail.
7BA7C492-4055-44AA-A1D1-671F8D6EFD39.jpeg


Wordt vervolgd.
Jan B.
 
Onze bijna vaste wekelijkse update……
Deze keer de verdere afwerking van de dakranden, windveren, daksloof, dakpannen, vlaggenstok en makelaar.

De onderdelen daarvoor zijn vooraf verweerd en onderling passend gemaakt.
Afhankelijk van hun positie op het dak is de afwerking van de rand op de muur en de dakpannen verschillend.
Op de voorgevel ligt een cementen daksloof en daar sluiten de dakpannen strak tegenaan. Wij hebben dat zo opgelost.

De voorgevel met de hoofdingang is het aangezicht van het gemaal.
Deze gevel is uitgevoerd met de cementen daksloof die doorloopt over het kleine blokje bovenop de top. De afdekkende plaat helemaal bovenop steekt aan alle kanten net iets uit…
Dit alles is nagemaakt van het nabestaande gebouw waarbij we er van uitgaan dat dit oorspronkelijke details zijn.
(Ook te zien is de opzet van de vlaggenstok bij het afgeronde raam).

563A03D0-1D02-47B3-8D64-38B0E016922A.jpeg


Hier het aanzicht van de daksloof tegen de binnenkant van de voormuur. (Overigens…details van een waterdichte aansluiting van de pannen tegen de muur zijn door ons niet uitgewerkt omdat deze hier niets wezenlijks toevoegen).
88578505-7939-4921-9445-D1795FD12D8E.jpeg


Op de westelijke gevel bij de schoorsteen is de afwerking een stuk eenvoudiger (of traditioneler…) gehouden.
De muur is hier bovenop afgewerkt met een gebruikelijke constructie met houten windveren met daarop het zgn. waterbord.
De windveren zijn de planken tegen de muur. Bij het gemaal is deze bovenaan verdikt met een tweede laag.
Bovenop ligt de iets schuin aflopende plank (waterbord) waardoor het water in de pannen loopt.
Middenop staat wel een versiering , de zgn “makelaar”.
Ook te zien zijn de twee grote muurankers op de westelijke muur en de kleinere muurankers op de lange noordelijke gevel.
A8CEE85B-825B-4CCA-A815-EA5EF70AD10D.jpeg

E503B5FA-BB7A-48BA-A588-A7F64C269793.jpeg


Hier de situatie aan de binnenkant van de muur.
Hier ook te zien hoe het waterbord doorloopt tot over de helft van de rij dakpannen.
Bovenop de rand, bij de makelaar en waar de twee waterborden tegen elkaar komen, gaan we zoals het hoort nog wel een stukje “lood” aanbrengen zoals dat ook bij het schuurtje is gedaan.
291D6101-05AF-4B2B-BF3C-3FC4580331B2.jpeg


Hier het aanzicht van de afgewerkte voorgevel met daksloof.
Voor de puristen….De vlaggenstok wordt natuurlijk eerst nog even wit geschilderd en voorzien van een hijskoord, en misschien hangen we er ook nog wel een Nederlandse vlag aan….)
EF519F6C-06B8-412F-AD78-2421590041B5.jpeg


En zo is dan het inzicht in het gemaal geworden. De dakdelen geven nauwelijks of geen beperking voor de inkijk terwijl deze wel de herkenbaarheid van de vorm en uitvoering van het gemaalgebouw vergroten.
811786C1-57CA-4ED2-BD19-C1D8CCC7D5BE.jpeg


Wordt vervolgd.
Jan B
 
Laatst bewerkt:
Nu het gebouw nagenoeg gereed is moeten binnenkort alle leidingen gemonteerd worden.
De voedingswater leiding vanaf de pomp loopt voor een groot deel onder het vloeroppervlak en komt in de hoek bij de injecteur omhoog.
Door een T-stuk komt de pers van de injecteur uit op dezelfde leiding en gaat langs de muur naar de achterkant van de ketels en steekt daar dwars over met een aansluiting op iedere ketel.
De stoom afvoer van de ketels komt uit in een dwarsleiding en daarvan afgetakt gaat de stoom naar de machine.
Op de dwarsleiding komt ook de aftakking voor de stoom toevoer naar de injecteur.
Voor de splitsing naar de beide veiligheden op iedere ketel zit dwars over de ketels de afblaas leiding naar buiten.
Omdat het gebouw afneembaar blijft hebben we besloten de voedingswater leiding te steunen op het metselwerk naast de ketel.
Om tijdens de werkzaamheden nog iets te kiezen te hebben 2 verschillende modellen gemaakt.
20221206 01 Leidingsteunen.jpg

De stoomleiding wordt met een verloopstuk gekoppeld aan de smoorklep bovenop de schuifkast van de machine.
De tweede flens van het verloopstuk is reeds gemonteerd aan de smoorklep.
20221130 03 Leiding koppelingen en verloopstuk.jpg


Groet, Jan W.
 
Deze keer voor ons gevoel veel werk gedaan…Eerst de proefplaat met het gatenpatroon beoordeeld. Maar goed dat we deze eerst hebben gemaakt want een paar kleine aanpassingen waren nodig…..
Maar de gaten voor de schepraderen sluiten nu mooi aan.
Hier het aanzicht van instroomopeningen van het lage boezemniveau aan de noordkant
94A71E5F-CBDF-49C3-AD28-9050EC6B3D68.jpeg


En zo is het aan de zuidkant
DB46F971-A7AC-44A3-898E-633110107304.jpeg


Op beide foto’s hierboven is goed te zien dat het centrale gebouw 3 mm boven de bodemplaat staat. Dat is straks opgevuld met de dikte van het “water”. Het gebouw komt daar “ los” op zodat het afneembaar blijft.


En terwijl we nog in afwachting zijn van diverse 3D-printonderdelen voor het het gebouw en de stoominstallatie, zijn we deze week begonnen met de eerste werkzaamheden van de omgeving.
Omdat we bij de opbouw alles tot nu toe gedaan hebben gemeten vanaf het waterniveau van de lage boezem (niveau aan de westkant) zijn we nu gestart met het op hoogte brengen van het waterniveau van de hoge boezem bij de uitstroom van de schepraderen. Daarbij rekening houdend met de 3 mm “waterdikte” die we middels epoxy willen gaan opbrengen.

Aan de oostkant (bij de hoofdingang) is aan beide kanten van het gebouw uitstroom van het opgemalen water.
Over deze uitlaten waren houten bruggen gebouwd. Voor het gebouw, en over de bruggen, loopt een weggetje dat toegang geeft tot de molenkade waaraan enkele molens liggen. Tussen de houten bruggen , en bij de voordeur van het gemaal, loopt deze weg dan over een soort van eilandje.
Het niveau verschil tussen de lage hoge boezem wordt in stand gehouden door de zgn bakdeur. Dit is een scharnierende klep vlak achter het scheprad die sluit door de natuurlijke druk van het hoge water, en tijdens het malen wordt opengedrukt door de kracht van het water van de schepraderen. Die bakdeur zit dus ergens in de gemetselde waterlopen net achter de schepraderen.
Voor ons creëert dit een constructief probleempje omdat we de twee verschillende waterniveau’s in de waterlopen moeten namaken. En iedere oplossing die we daarvoor bedachten leidt direct weer tot variaties in de opbouw van de van de grondplaten voor de omgeving….
Uiteindelijk hebben we besloten om het waterniveau van de hoge boezem in één bodemplaat te “vangen. Dit niveau is 30 mm hoger dan het niveau van de lage boezem.
Dat betekent bijv. dat we muren van de waterlopen waarop de as van de schepraderen is gelagerd nu permanent vast zetten op de bodemplaat die op het niveau van de lage boezem is. En voor het hoge waterniveau maken we dan een verhoogde bodemplaat waarin we de vormen van de waterloopmuren hebben overgenomen.
Een heel verhaal, en het was ook best veel werk, maar foto’s zeggen meer……

Nadat alles voor de zoveelste keer was opgebouwd hebben we onze gedachten eerst moeten visualiseren. Door bijv de bruggen en een eilandje voor de deur. (ook is hier voor de eerste keer te zien, …de vlaggenstok boven de hoofdingang)
FD9171CA-74DB-4FEF-9B7A-CE3E283F267E.jpeg
9


Daarna een papieren mal voor het hogere waterniveau gemaakt….
7A26C785-8E2F-48A3-A360-6635A503E10A.jpeg


En uiteindelijk de ruwe vorm op haar plekje. Het “eilandje” voor de deur wordt later aangepast als we ook de vorm van de waterkant voor en achter de bruggen verder gaan bepalen. .
62F47F08-D32D-47F0-8EC9-C582499D3F69.jpeg


Een idee van het toekomstige vooraanzicht (aan de oostkant) met het 30mm hogere waterniveau van de hoge boezem..
A82B829D-4DC9-4F57-8F46-B44C976B078F.jpeg


Wordt vervolgd
Jan B
 
Laatst bewerkt:
Om te beginnen kwam ik er achter door jullie opmerking
"Onze bijna vaste wekelijkse update……"
dat ik via m'n mobiel niet alle meldingen krijg (en natuurlijk spreken de foto's ook veel minder).

Ik heb natuurlijk die maquette bij jou in de buurt gezien Jan, dus ik verwacht echt daar de oplossingen te zien voor mijn vragen.

Maar toch dan maar;
- Waar de plaat ophoud en het 'water' begint zal opspattend water zijn, (hoe) gaan jullie dat weer geven?
- Of snijd het rad in het water en gooit die het water onderlangs?
- Aangezien jullie het zo maken dat de raden gaan draaien zal er of wel een flexibele overgang komen (tussen rad en water) of komt er gewoon een scheiding tussen die twee?

De kroosvangers komen samen bij de schoorsteen.
Voor zover ik het begrijp stroomt daar ook een watertje onderdoor (daar zit een boogje)
- Vraag is hoe kom je bij dat deurtje aan de achterkant van de schoorsteen?
Want je zegt
zodat de schoorsteen ook helemaal in het water staat
.
Ik stel me zo voor dat ik qua tekst iets heb over geslagen want jullie zullen dit niet over het hoofd gezien hebben.

Jullie zeggen ergens
"Deze keer voor ons gevoel veel werk gedaan…Eerst"
net of jullie maanden uit jullie neus eten.
Man, man wat een kwaliteiten worden hier getoond!
Daar likt toch iedereen z'n vingers bij af.
En wij hebben dan nog het geluk dat we alle details per stuk aangeboden krijgen.
De bezoekers zien een maquette (that's it).
OK, krijgen daar uitleg bij, maar is uitleg over de werking van het gemaal, niet hoe alles gemaakt is!

je zegt ergens ...
"De muur is hier bovenop afgewerkt met een gebruikelijke constructie met houten windveren met daarop het zgn. waterbord.
De windveren zijn de planken tegen de muur. Bij het gemaal is deze bovenaan verdikt met een tweede laag.
Bovenop ligt de iets schuin aflopende plank (waterbord) waardoor het water in de pannen loopt."
Natuurlijk ken ik die planken en weet ik hoe heter uitziet.
Maar door jullie leer ik hoe het er eigenlijk uit hoort te zien.
Die bovenplank moet niet haakt op die dwarse plank, maar schuin, zodat het water naar de dakpannen afwatert.
In het verleden dat dus verkeerd geleerd van mijn vader.
Dat neem ik hem overigens niet kwalijk hoor!
 
Maarten, leuk dat je zo “gedetailleerd” mee kijkt.
Klopt natuurlijk ook dat wij hierheen bouwverslag maken…..en soms helpt het om ter verduidelijking ook wat functionele informatie bij te voegen. Bij de bouw van de stoominstallatie heeft dat ook echt verschillende technisch inhoudelijke reacties van stoombouwers gegeven.

Ik zal proberen je vragen zo goed als ik kan te beantwoorden.

1. Wij willen het water van de hoge en lage boezem met epoxy ingieten.
Bij de schepraderen hebben we dan inderdaad wel een technische beperking. Onder het scheprad, in de bak daaronder, staat normaliter ook water. En daar kunnen we geen epoxy gieten. Datzelfde “probleem” hebben we ook aan de afvoerkant achter de schepraderen bij de bakdeuren.
Juist omdat de raderen gaan draaien moeten we daar overal vrije ruimte laten.
Dat betekent dat daar het “water” niet kan aansluiten, en ook dat we geen “spetters” maken.
Dat is een bewuste keuze omdat de raderen moeten kunnen draaien . Het enige dat we nu kunnen doen is om het water zo dicht mogelijk tot aan de schepraderen te laten komen.

Nu is het ook zo dat aan de invoerkant het zicht op het wateroppervlak bij de raderen vrijwel geheel aan het oog onttrokken is door de muren van de waterlopen. Daar gaat het dus niet opvallen.
Bij de bakdeuren direct achter de raderen aan de uitstroomkant is het soms wel beter te zien, en dat nemen we voor lief. Want zolang de bakdeuren gesloten staan, en dat is zeker 95% van de tijd, is ook hier het zicht op de afwaterende schepraderen niet te zien. We willen de bakdeuren wel laten bewegen, (maar dan alleen het deel dat boven water uitsteekt en draaien dan over het wateroppervlak).
Die draaien dan alleen even kort open bij een uitgebreide presentatie met licht en geluid, en is het nog maar de vraag of het opvalt.


2. Het gemaal staat eigenlijk vrijwel helemaal in het water van de lage boezem. Maar de aanvoer vanuit de lage boezem komt vanuit de polder in het zuiden. Die zuidelijke aanvoerkant heeft een grotere aanvoeropening. Daarover staat de lange schuingeplaatste kroosvanger. Aan de noordkant is het aanvoerkanaal veel smaller met de korte kroosvanger . Daar is gewoon minder ruimte geweest, en dat heeft men ook als voordeel gebruikt om de kolenopslag dicht bij het gebouw te maken. Maar om nu te zorgen dat voldoende water doorstroomt naar de schepraderen aan de noordkant zijn onder het gebouw gewelven gemaakt. Zo ook het gewelf onder, bij de aansluiting van de schoorsteen.

3. De deur in de schoorsteen zat inderdaad op een vreemde plek. Toen wij wisten dat er een deur inzat was onze eerste gedachte ook om die deur bij een aansluiting van een kroosvanger te zetten. Maar het was de historicus van SWEK die ons op een hele vage foto liet zien dat de deur op de “ kop” zat. De enige manier om daar te komen was met een bootje….Dat zal niet onbedoeld zijn, en daarom zou het interessant zijn om de juiste reden hiervoor te weten.
Misschien had het met veiligheid te maken….., misschien met de windrichting…

4) De windveren….. zo heet de constructie die moet voorkomen dat de wind onder de dakbedekking slaat.
De boeiborden zitten tegen de muur en de waterborden liggen bovenop de boeiborden en een stukje over de pannen ( of iedere andere dakbedekking).
De waterborden liggen gewoonlijk een beetje schuin zodat het water, zoals bij ons, in de dakpannen afloopt. Op de maquette is dat ook zo gemaakt aan de hand van onze foto’s van het bestaande gebouw.

gr. Jan Blonk
 
Laatst bewerkt:
Back
Top