WK F4C Schaal 2006 te Zweden

Prachtige modellen en een mooie diversiteit in de modellen keuze. Maar het vlieggedeelte is soms echt beschamend belabberd op dit niveau. Sommige deelnemers landen niet, die stoppen gewoon met vliegen :D

jan brilman zei:
En die Rus had volgens mij het verkeerde model op z'n zender geselecteerd (Berto kan daar meer over vertellen . . . :wink: )
Hihi, ik lig steeds weer dubbel als er naar ons verwezen wordt met zulke akties :rolling:

Maar ik ben het wel met sommigen hier eens dat er vliegers zijn die nou niet echt zo strak vliegen als wat ik van ze zou verwachten.
Okee het waaide dan af en toe wel lekker door zo lijkt het maar dat is niet altijd de oorzaak heb ik het idee.

Verder wel geweldig te zien al die mooie schaalkisten.

Maar het vlieggedeelte is soms echt beschamend belabberd op dit niveau. Sommige deelnemers landen niet, die stoppen gewoon met vliegen

Denk dat het niveau prima is, oke de een wat beter dan de ander maar vergeet niet het zijn toch echt de beste van de deelnemende landen.

Natuurlijk zal het niveau per land verschillen :? omdat bij veel landen het NK deelnemers veld klein is en de concurrentie dus ook minder.

Dit betekend dan niet dat het niveau dan laag is :? maar misschien zou dat wel wat beter worden bij een groter deelnemersveld.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat om bij de eerste drie in Nederland te komen je echt je best moet doet en zeker zal moeten oefenen.

En daar zit dan ook vaak het probleem bij schaalmodellen :? men heeft er jaren aan zitten bouwen :? maar men vliegt gewoon te weinig mee en dat komt er direct uit bij een wedstrijd als dit waar veel op het spel staat.

Het model is nog te nieuw en heeft maar 10- 20 vluchten gemaakt, nieuwe locatie en omstandigheden en dan ook nog eens de stress van het moeten presteren.

Je hebt per vlucht maar 1 kans om het goed te doen, vervolgens wil je het zo mooi mogelijk doen en doet alles dan ook echt helemaal fout.

Achetraf denk je dan :oops: waarom doe ik dat nou en hoe kan ik nou zoiets stoms doen, maarja dan is het te laat want je doet het toch echt zelf.

Dat is dan ook de reden dat 99% van de modelvliegers niet durft wedstrijd te vliegen omdat men jammergenoeg bang is om af te gaan :P :wink: .

Ton :P

Ton van Munsteren zei:
Denk dat het niveau prima is, oke de een wat beter dan de ander maar vergeet niet het zijn toch echt de beste van de deelnemende landen.
Ik zeg niet dat ik het beter zou doen, maar op een wereldkampioenschap zou je toch verwachten dat de piloten hun kist goed beheersen. Het zijn tenslotte vliegende schaalmodellen, geen statische. Ik weet wel dat de kisten niet de eenvoudigste zijn om mee te vliegen en kreunen onder een hoge vleugelbelasting maar zoals bv die T-28 uit de lucht viel...
Hoe is eigenlijk de puntenverdeling tussen statische en vliegende beoordeling? Is dat 50/50?

Ik zeg niet dat ik het beter zou doen
Hoop dat wel voor je want het zou zonden zijn als jij je eigen model zo tegen de grond kwakt.

Ben het met je eens dat zo'n T28 vrijeval niet mag gebeuren, maar dat is juist het probleem bij een wedstrijd.
Wanneer neem je de beslissing om door te starten en je score te verpesten of het risico te nemen schade op te lopen en dat laatste weet je pas achteraf.

Wat de score betreft dacht dat het als volgt gaat.
Bij 3 gevlogen ronden wordt het gemiddelde van de beste twee genomen en daar wordt de statische scoren bij opgeteld 50/50 dus.

Men had bij de T28 dan ook de landing moeten afbreken en gas moeten geven voor de doorstart als dat er nog in zou zitten, want er komen nog 2 vliegronden om alsnog goed te kunnen scoren.

Ton

Het lijkt mij toch ook dat als je met een toestel mee doet je het door en door moet kennen.
Houdt dus in dat je veel zal moeten oefenen (een Schumacher start de eerste race toch ook niet met een nieuwe/onbekende auto?).

En niet alleen oefenen tijdens de wedstrijden, oefenen houdt ook in op je lokale vliegclub en dan met alle soorten weer condities vliegen zodat je ook kan starten en landen met een beetje crosswind of vlagerige wind.

Oefenen is gewoon een must als de vlucht ook mee telt voor de telling.
Nu weet ik wel dat een schaalmodel niet een zondagsmodel is maar als je wilt presteren op een wedstrijd moet je hierop voor bereid zijn en de kist dus door en door zien te kennen.

Berto,

Schumacher heeft nog ten voordelen dat hij een reserve wagen heeft en honderd man om hem heen die hem helpen.

Als schaalvlieger/bouwer moet je alles zelf doen en wil je eigenlijk altijd je beste model meenemen naar zo'n eenmalig wedstrijd, dat je ook nog eens veel geld kost.

Heb je dan te weinig gevlogen met dat model :? is dat natuurlijk een foute beslissing :oops: maar je doet het lekker toch.

Spreek uit ervaring want zo ging het bij mijn ook tijdens de WK in Muncie 1992 en ja dat was een stomme beslissing maar had eigenlijk geen keuze.

Was in 1991 kampioen met een SE5a WW1 model geworden en zou in 92 naar de WK gaan.

Wat doe je dan :oops: je gaat een nieuw model bouwen voor de WK die je nog net kunt invliegen en eigenlijk nog niet helemaal klaar is.

Waar de motor ook nog eens telkens van afslaat en waarvan je dat probleem ook nog eens niet kunt achterhalen zelfs niet met een motor wissel.

Weet dan ook nu voor 300% hoe het niet moet :wink: want alles wat je fout kunt doen heb ik allemaal gedaan.

Ton :cry: :cry:

Ach het is nu echt een "de beste stuurlui doen niet mee met de wedstrijden" (vrij vertaald naar: "de beste stuurlui staan aan wal") instellling.

Als je met zo`n wedstrijd mee doet dan wil je met die kist vliegen, ook al is ie nog niet geheel kompleet, ook al ken je hem nog niet goed genoeg, ook al moet de motor nog een tikkie af gesteld worden.

Je moet en je zal die kist nemen tegen beter weten in :?

Jan,

Oooo neee not even close :oops: .

Helaas geen wereldkampioen maar wel Nationaal Kampioen met de SE5a dat een bouwkit was van Topflite en mijn eerste schaal poging was.

Dat is em dan de SE5a, leeft nog steeds maar hangt aan de muur.
afb887.jpg

Dit was mijn Bucker Jungmeister 133 die allang niet meer leeft en tevens de rede was te stoppen met brandstofmotoren en over te gaan naar electro, ben toen ook gestopt met schaalwedstrijden.
afb888.jpg

Hier staan nog wat meer plaatjes van de Jungmeister 133.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6220

Ton

Misschien dat het beeld vertekent, maar wat die piloot met z'n Yak aan het doen is . . . 8O

Ik weet het niet, hoor, maar . . . :nooo:

Zouden ze wel een scanner hebben die de frequenties bewaakt? :?

Of die lui kunnen echt niet vliegen . . . :nooo:

jan.

Jan,

Heb je goed naar de foto's gekeken :? misschien toch even doen :P .

Zo te zien is het richtingroer losgekomen en zal dat de nodige problemen hebben gegeven.

Weet niet of dat ook direct een crash tot gevolg zou moeten hebben :cry: .

Lijkt mij dat een los richtingsroer een aardige worsteling kan geven voor welke pilooot dan ook, met misschien een stol tot slot waarna einde oefening.

IMG_1216.jpg

Ton

Je hebt helemaal gelijk; het richtingsroer is losgekomen.

Ook slordig . . . :roll:

Dus misschien is het wel een goede modelvlieger.

Maar een goede modelbouwer: . . . :?

Overigens zat er helemaal niemand in die Yak. :|

Krijg je daar ook aftrek voor?

jan.

Overigens: is de video-editor ziek?

Slecht weer?

Het schiet niet erg op met die beelden . . . :nooo:

Gerard 20e, Gerald 6e (!) en Bert 43e na een (1) ronde. 8)

jan.

Jan,

Ja zeker slordig een los richtingsroer, maar ben je daarmee dan direct een slechte modelbouwer.

Of heb je pech en is helaas ook je model weg :cry: .

Een piloot in de cockpit wordt statisch niet beoordeeld, wel zal dit mogelijk een punt kosten bij het vliegrealisme omdat een vliegende kist zonder piloot geen gezicht is.

Ja jammer van de video had ook graag meer gezien, maar is tot nu toe alles beter dan voorgaande jaren.

Hoop dat Gerald de 6e plaats weet vast te houden want het zal niet meevallen een lage statische scoren te compenseren met een hele hoge vliegscoren.

Ton

Net nog even de scoren bekenen en het gaat boven verwachting goed.

Gerald is naar de 5e plaats achter Peter McDermott op de 4e plaats, inhalen zal niet lukken want het punten verschil is aardig wat.

Petje af voor Gerald en hopen dat hij de 5e plaats weet vast te houden.

Gerard staat nu op de 14e plaats en ook dat gaat lekker, zou misschien nog iets kunnen stijgen bij de 3e ronden .

Bert staat 43e het zou leuk zijn als hij nog iets zou kunnen stijgen maar dat zal niet meevallen met de lage statische scoren.

Ton

Ton schreef:
maar ben je daarmee dan direct een slechte modelbouwer
Nee, natuurlijk niet echt een slechte modelbouwer, maar het zegt op de een of andere manier toch wel iets, vind ik. :|

Alles wat tijdens de lucht loslaat / desintegreert / whatever: het geeft blijk van een ondeugdelijke constructie / uitvoering / controle. :evil:

Dat verwacht je hier niet. :nooo:

Ik niet, tenminste. :)

Nog een aantal dingen die ik hier niet verwacht (ik bedenk maar wat, wat je soms wel op het doorsnee veld ziet):
- cockpitkappen die tijdens de vlucht losraken en wegdwarrelen;
- wielen die van het landingsgestel afvallen;
- motoren die tijdens de start afslaan ( T-28 ) ;
- accu's die losschieten en het zwaartepunt dusdanig beinvloeden dat de kist de grond ingaat;
- verkeerde keuze van model op de zender, zodat die de grond ingeboord wordt;
- propellormoeren die niet goed vastgedraaid zijn, waardoor de prop ineenkeer loskomt en de motor . . . ja, wat doet die dan eigenlijk?

Wie bedenkt er nog andere 'bloopers'? :P

(Ter leringhe ende vermaeck :wink: )

jan.

Jan,

Dat verwacht je hier niet.
Helemaal mee eens maar vergeet niet dat er veel meer onderdelen op de modellen zitten dan het gemiddelde modelvliegtuig.

Daarnaast moet alles ook nog eens schaal zijn en dus niet een of andere lompe scharnier van Robart die zelfs na een crash nog prima te gebruiken is in een ander model :P .

Het vraagt echt heel veel onderhoud, geduld en liefde :lol: :wink: om dit soort modellen in de lucht te houden.

- motoren die tijdens de start afslaan ( T-28 ) ;
Dat is niet zo vreemd :? en is men zeker niet blij mee.
Men vliegt met aangeleverde brandstof wat afwijkt van het eigen mengseltje en vaak moet men dan de motoren nastellen om perfect te laten lopen en dat lukt niet altijd 100%.

Dat nastellen kan nog heel lastig zijn :? want Gerard en ik zijn tijdens de WK in '92 een paar uur bezig geweest om de twee OS viertaktjes een beetje synchroon te krijgen in zijn DH-Rapide.

Dat was zeker niet ten voordelen van zijn wedstrijdvluchten, want niet 100% sychroon is heel lastig en kost punten tijdens de vluchten.

Ton

Back