WK F4C Schaal 2006 te Zweden

Theo Coenen zei:
bij die SU-12/Focke Wulf 189 als lijnbesturingskist, welke functies kon hij bedienen en hoe werden die dan aangestuurd, via lijnen of extra rc?

Hi Theo,

Helaas moet ik je teleurstellen, want juist van deze kist weet ik hoegenaamd niets. Natuurlijk ben ik wel even op de lijnbesturingsbaan geweest en heb ook met mensen daar gesproken. Je weet er kennelijk al iets van (dit was voor mij nieuw namelijk), want men gebruikt inderdaad een radiofrequentie voor bepaalde handelingen, zoals langsgestel up; flaps en bomb drop om maar een paar te noemen. Men heeft een extra bakje aan de arm of aan de broekriem hangen, waar deze functies dan worden bediend. Men heeft daarvoor één en dezelfde frequentie ter beschikking, zoiets als 433 Mhz. Functies zoals gas en zelfs aeleronbesturing gaan via extra draden en werken net als het hoogte roer mechanisch.

Groet,

Bert

Bert,

Super :wink: lekker doorgaan met het verslag maximaal genieten.

Als je meer plaatjes hebt die natuurlijk altijd plaatsen.

Heb nog wel een vraag; heb je de documentatie van Luthi gezien.

Snap niet dat hij statisch zo enorm hoog komt :? in vergelijking mer MC Dermott en zijn Snipe of andere kisten die gevoelsmatig meer complex zijn.

Ga je ook nog een verslag maken van de bouw van je dummymotor.

Ton

Hi Ton,

Plaatjes komen er nog wel; ik heb er nog tig.
Helaas heb ik van Luthi, maar ook van Mc Dermott geen documentatie gezien. Omdat ik met de Fly Baby bezig ben en eigenlijk zelf een drie aanzichten tekening moet maken heb ik het er met Andreas uitgebreid over gehad. Ook hij heeft van de Antares zelf deze tekening vervaardigd. Zoek zelf maar uit wat er het eerst was. De kist of de 3-view. (Kip of het ei) Hij raadde aan om minimaal twee handtekeningen te scoren bij b.v. de eigenaar en een erkende vliegtuiginstelling. Ik ga dus zelf mijn 3-view tekenen en de nodige handtekeningen organiseren. Ik ben met je eens dat de Snipe veel meer details laat zien dan de Antares, die veel eenvoudiger is. Qua vliegen is het wat duidelijker, want die Luthi vliegt behoorlijk scherp en laat ook een echte demo zien, in plaats van slechts de verplichte figuren.
Wat mij ook is opgevallen dat je behoorlijk van goeie huize moet komen om je als nieuwkomer (gold nog niet voor mij hoor) in de top te vliegen. Zoals ik het zie, moet je toch enige bekendheid genieten door meerdere EK's of WK's aanwezig te zijn. Zo van: Laat maar eens ziern, dat die eerste vlucht geen toevalstreffer was.
De dummymotor hou ik nog even in gedachten, want ik werk, ik bouw vliegtuigen en heb blijkbaar veel minder tijd over dan menigeen om steeds dit forum te bezoeken, laat staan reacties en stukjes te schrijven. Volgens mij gaan sommige lieden echt niet naar bed, want ze bouwen, ze schrijven en ..... ze werken??

Groet,

Bert

Als ik slim was, volgde ik nog slechts een paar draadjes, en dat dan ook nog maar eens per week. :teacher:

Alle vrijgekomen tijd besteedde ik dan aan bouwen! :yes:

Dan zou het wel lekker opschieten! :yes:

Maar ja, als . . . :(

Misschien inderdaad toch maar eens wat minder gaan posten. :P

jan.

Volgens mij gaan sommige lieden echt niet naar bed, want ze bouwen, ze schrijven en ..... ze werken??
MMM, naar bed ga ik in ieder geval wel, bouwen doen we thuis en af en toe op het werk, schrijven thuis en op het werk,

Mhhhhh, werken?? daar doen we juist het meeste modelbouwforummen :wink:

je geeft veel te waardevolle informatie
Meen je dat echt? :D

Nou . . . Dan zal ik er nog eens over nadenken. :wink:

Zonder nu dit draadje te willen vervuilen: ik was gisteren op de Fly-Inn van Odoorn, en daar waren (zoals ieder jaar) ook weer een aantal van die mannen van Spaarnwoude (Ron Ton, René (?), en nog zo een paar.

Opvallend: schitterende schaalmodellen, en nog nooooooooooooit op het forum gezien. 8)

Toeval? :?

jan.

Hi Scalefans,

Ik ben onder de indruk van de snelle en hopelijk welgemeende reacties, tot in persoon zelfs. Dank je Eric. :lol:

Ik ga nu dus weer verder met een gedeelte van het vliegen en omdat het verhaal niet zo interessant is doe ik er extra foto's bij.

40.jpg

39.jpg

38.jpg

37.jpg

36.jpg

Hoe het vliegen in z’n werk gaat hoef ik hier niemand uit te leggen. Men start de motor, neme de zender ...... enfin alles bekend.
Toch zijn er een aantal zaken, die even iets anders gaan. Allereerst zijn de vliegplaats, te weten de startbaan van het vliegveld en de hangaar, de sporthal waar alle modellen zijn uitgestald een eind van elkaar. De organisatie had twee vrachtauto´s ter beschikking, die telkens een groep van zes vliegers met hun modellen heen en weer pendelden. Dat betekent dat de vliegers op tijd moesten zijn voor de “bus” en dat één en ander dus ook in de planning was opgenomen. ’s-Morgens om 07.30 uur vertrok de eerste lichting (Nederland was nummer één, dus vroeg op) naar het veld want de eerste vlucht begon om 08.00 uur. De organisatie had het zo geregeld, dat in de ochtend aan de ene en de middag aan de andere kant van de baan gevlogen zou worden in verband met de zonnestand. Dat was op zich wel prettig. Kon je het maar zo goed plannen voor de windrichting, want die was zowel qua kracht als richting nogal wat wispelturig.

45.jpg

44.jpg

Eenmaal met de vrachtauto’s op de baan aangekomen stonden er nummers, waarbij je je model kon neerzetten. Elke vlucht schoof je een plaats op totdat je bij de readybox kwam, waar je de motor(en ) moest starten als je daartoe door de tijdwaarnemer het sein had gekregen. Een complete vlucht is tijdgebonden, maar als je meerdere motoren moet starten krijg je per motor één minuut extra.

43.jpg

42.jpg

De jury bestaat uit vijf juryleden en van de resultaten die zij uitbrengen worden de hoogste en de laagste afgetrokken. In één geval leek het alsof het betreffende jurylid een aantal figuren niet kende, hetgeen leidde tot zeer lage punten. In mijn geval was het standaard bij de gevlogen Chandelle (klimmende 180° bocht). Hierop waren regelmatig 2-en en 3-en te zien en daar kwam ik niet voor en daar hadden we ook niet voor geoefend. Tegelijk zie je dat het dan toch goed is dat in zo’n geval de laagste werd aangetroffen. Nu levert dat ook weer de nodige pech op, want hetzelfde jurylid gaf voor mijn starts 8-en, terwijl de anderen rond de zes zaten. Da’s dan weer jammer, want nu werd de 8 afgetrokken. Maar goed eerlijkheid duurt het langst en omdat ook veel andere vliegers te kampen hadden met dezelfde problemen rondom hetzelfde jurylid, verzekerde men mij dat ie niet meer terug zou komen. Officials houden dat namelijk ook in de gaten.
Ik heb hele mooie vluchten gezien, maar ook hele slechte. In een aantal gevallen gonsde het zo rond je heen: “Die heeft hier echt niets te zoeken.” Hopelijk hebben ze dat niet over mij gezegd, toen ik de fout inging bij het vliegen van een acht in de derde vlucht. Het is een beetje moeilijk uit te leggen op schrift, maar de bedoeling is dat je de eerste bocht indraait en als je dan in de kont van het vliegtuig kijkt ga stuur je hem de andere kant op. In mijn geval maakt ik eerst een volle cirkel en om de zaak toch proberen te smokkelen heb ik de acht alsnog voltooid, alleen was er wel een dubbel deel in. Dus een nul hadden we gepland, maar tot mijn stomme verbazing stonden er op het juryformulier voor de acht cijfers van 4 t/m 7?? Helaas, want later kwam men de formulieren weer op halen omdat er tijdens het printen iets was misgegaan. Ook jammer van mijn fout, daar deze vlucht met een gemiddelde vijf voor het figuur acht mijn beste vlucht was geweest en met een 7 gemiddeld was ik een plaatsje gestegen op de eind rangschikking.

41.jpg

Mij zou het nu wel leuk lijken om van jullie fanatieke lezers een invulling te krijgen van de typen vliegtuigen die je op de foto's ziet. Wel uit het hoofd natuurlijk.

Wordt vervolgd natuurlijk! :yes:

Groet,

Bert

een aantal van die mannen van Spaarnwoude (Ron Ton, René (?), en nog zo een paar.

Opvallend: schitterende schaalmodellen, en nog nooooooooooooit op het forum gezien.
Dat valt mij ook op als Spaarnwoude vlieger, op de club staan soms waanzinnig mooie schaalmodellen, maar nog nooit op 't forum gezien. Volgens mij zijn er in het algemeen zelfs bijna geen Spaarnwoude vliegers op 't forum.

De zelfgemaakte Bearcat van Ron Ton met zelfgemaakte 2 x 7 cilinder stermotor spant toch wel de kroon. Ik heb nog een CD-tje met 15 minuten film van de bearcat. Deze is door mijn vliegmaatje gemaakt en komt ge-edtit op het www.rcwarbirds.com forum.

De zelfgemaakte Bearcat van Ron Ton met zelfgemaakte 2 x 7 cilinder stermotor
Heb ik plm. 5 jaar geleden gezien op Deelen.

F a n t a s t i s c h.

(Vloog toen echter (nog) niet zo lekker . . . )

Maar ja, die mannen zijn allemaal hard aan het bouwen, terwijl wij onze tijd verspillen achter het toetsenbord. :?

jan.

jan brilman zei:
Maar ja, die mannen zijn allemaal hard aan het bouwen, terwijl wij onze tijd verspillen achter het toetsenbord. :?

jan.

Ja, Jan als je net zoveel zorg, energie en tijd in de Hercules investeerd als achter je toetsenbord
dan komt het helemaal goed en vliegt de C-130 volgend jaar :oops: :wink: :oops: :wink:

@ Bert,
Ik blijf vol bewondering naar de foto's kijken (zelfs al heb ik een DVD vol foto's van Stef gekopieerd) dus laat maar komen.
Er zijn vast nog meer STILLE genieters.
Het lijkt mij een geweldige ervaring om zo'n WK eens mee te maken

MVG

Eric

Ik geniet ook van de foto's, hoor!

(All time) favorite: de T-28 Trojan. :P

Beetje voorspelbaar schema, maar oh oh oh oh! Wat is 'ie mooi! :o

Als ik zo'n model had en ik kon ermee vliegen, stond ik iedere avond op het veld! 8)

(Bwvs dan, hèh. :wink: )

(Bwvs: bij wijze van spreken)

jan.

Bert van Eijk zei:
Theo Coenen zei:
bij die SU-12/Focke Wulf 189 als lijnbesturingskist, welke functies kon hij bedienen en hoe werden die dan aangestuurd, via lijnen of extra rc?

Hi Theo,

Helaas moet ik je teleurstellen, want juist van deze kist weet ik hoegenaamd niets. Natuurlijk ben ik wel even op de lijnbesturingsbaan geweest en heb ook met mensen daar gesproken. Je weet er kennelijk al iets van (dit was voor mij nieuw namelijk), want men gebruikt inderdaad een radiofrequentie voor bepaalde handelingen, zoals langsgestel up; flaps en bomb drop om maar een paar te noemen. Men heeft een extra bakje aan de arm of aan de broekriem hangen, waar deze functies dan worden bediend. Men heeft daarvoor één en dezelfde frequentie ter beschikking, zoiets als 433 Mhz. Functies zoals gas en zelfs aeleronbesturing gaan via extra draden en werken net als het hoogte roer mechanisch.

Groet,

Bert
Ik heb even het volgende voor jullie opgezocht (zelf kom ik liever van 21m hoogte loodrecht aanduiken om dan op 2 m hoogte in rugvlucht over te gaan - maar dat doen alleen die F2B gekken. VVV :wink: Programma: ftp://upload@airtoimedia.nl/Bruno/F2b A4.jpg )
130.jpg

Hier een beschouwing over F4B : http://f4bscale.worldonline.co.uk/controlp.htm
Alle bediening moet via de lijnen plaatsvinden. Dus je gebruikt of een LF draaggolf (tot 30 kHz en moduleert daar je stuursignalen op (heeft aan 1 verbinding genoeg) of je gebruikt van elkaar geisoleerde stuurlijnen en doet alles met een tweedraads systeem (elimineert de HF trappen van zender & ontvanger, de rest blijft gewoon zoals het is).
Hier een voorbeeld: http://f4bscale.worldonline.co.uk/remote.htm
en de schema's: http://f4bscale.worldonline.co.uk/servo.htm

Natuurlijk jammer om weer wat punten minder te krijgen, maar de andere kant zegt dat er wel juryleden zijn die weten waar het over gaat. Wat ik bij de vliegjurering nog mis is een verzamellijst waarbij je kunt zien welke punten iemand kreeg voor een bepaald figuur. Ten eerste heb je dan de vergelijking met hoe je daar zelf naar kijkt en dus jouw eigen vliegen kan verbeteren. Ten tweede weet je dan ook betere keuzes te maken in de te vliegen figuren. Dat is best belangrijk als je bedenkt dat een aantal toppers simpel een bom droppen. Bij de Tsjechen had men dat nog gedaan met een stapel zandzakken en een mannetje op schaal en de nodige oorlogsgeluiden daarbij.

53.jpg

50.jpg

49.jpg

51.jpg

Maar belangrijk is de vraag of je nu tien of minder scoort op het moment dat de aangegeven bombdrop ook werkelijk is gelukt. Bij een tien moet je dus je Piper vaarwel zeggen en toch zeker een WW I of II kist bouwen waar je bommen mee kunt gooien. Voor de keuze van de vliegtuigen is het ook wat mij betreft wel helder, dan kom ik ook niet zo gauw op een Piper.

47.jpg

De smaak van Jan Brilman kan ik wel delen.

48.jpg

De vliegstijl van de bijbehorende Amerikaan niet.

Bij de statische jurering kregen we in ieder geval wel de juryrapporten, inclusief hun commentaar, zodat je aan de hand daarvan je eigen model kunt verbeteren. Een heel belangrijk item is zeker de documentatie, want diegenen die lager statisch scoorden dan de Piper hadden dat in bijna alle gevallen aan de documentatie te wijten. Geen foto van het prototype of een driezijden aanzicht die te klein was (spanwijdte dienst tenminste 25 cm te zijn).

46.jpg

Statisch al niet hoog, maar deze resultaten bij het vliegen gun je niemand.

Ik kan nog veel meer vertellen over alle zaken, maar dat doe ik maar niet daar het anders allemaal wat droog wordt. Ik doe er nog een stel foto's bij, want daar werd toch wel veel om gevraagd. Vandaar nog even een stapje naar de uitgaansdag en het aansluitende vliegersbanket.

Wordt vervolgd (met veel foto's) :lol:

Bert

Hé Bert,

Laat maar komen hoor, vind je verhaal prachtig.
Lijkt me inderdaad geweldig om een keer mee te maken.
Trouwens, de foto's zijn ook van goede kwaliteit!

Groet,
Jaap

Bert,

Lekker blijven vertellen hoor is goed voor mijn motivatie en komt mij alleen maar tegoede bij de bouw van mijn volgend wedstrijd model.

Heb op de forumschaalmeeting van enkele toch ook vernomen :lol: dat zij misschien volgend seizoen ook eens aan een schaalwedstrijd willen deelnemen.

Kun je nog iets meer over de statische beoordeling vertellen :wink: denk dat die beoordeling voor velen ook zeer interresant is en misschien zijn er forummers die op de NK zelf zouden willen jureren of willen meekijken 8) :wink: .

Verder is het natuurlijk jammer dat de wedstrijdvlieger voor wat modellen betreft een beetje in een bepaalde richting wordt geduwt.

Maar ik denk dat als je documentatie van je voorbeeld echt goed is, je model ook goed zou kunnen zijn en de statische score daarmee ook hoog zal zijn.

Ook zul je een leuk en interresant programma moeten vliegen waar de jury een echte demo in ziet want ook dat maakt de vlucht echt en vooral niet saai.

Het gooien van een bom als wedstrijd onderdeel zul je toch ook veel moeten oefenen, want de bom moet recht voor de jury neerkomen en ook daarbij kan nog veel fout gaan.

Ton

Heb op de forumschaalmeeting van enkele toch ook vernomen dat zij misschien volgend seizoen ook eens aan een schaalwedstrijd willen deelnemen.
Bedoel je o.a. mij soms :wink:
Ik heb inderdaad het voornemen om met de sportschaal mee te gaan doen, maar dan wel voor de leut in eerste instantie en om ervaring op te doen. Eerst flink figuren oefenen en daarbij ben ik geen KNvVL lid...

Waar staat maar weer de link naar het overzicht van de figuren / het programma, die je moet beheersen voor (sport) schaal?

(Verder geen ambitie, hoor . . .)

jan.

Back