WK F4C Schaal 2006 te Zweden

Hoi,

Ik las in het KNVvL blad dat er gedurende een wedstrijddag in Norrkoping Zweden een radiostoring is opgetreden die de gehele 35mHz band besloeg
Naar later bleek kwam deze storing uit Frankrijk schrijft Bert van Eijk in het genoemde artikel
Nu lijkt me dat een stug verhaal,storing in Zweden vanuit Frankrijk
Weet iemand hier meer van te vertellen?
Ik ben vooral benieuwd hoe men de bewuste storing heeft kunnen opmerken, meten, etc etc

Ik ben erg benieuwd naar de reacties

groeten,Frank

Die storing vanuit Frankrijk klopt, dat werd ook al op de Duitse forums vermeld en als ik mij niet vergis ook door de DMFV gepubliceerd. De atmosferische omstandigheden waren van de zomer dusdanig dat dit fenomeen kon optreden. Er was heel veel last van de taxi's in frankrijke en diverse andere "grote" veel vermogen zenders in Frankrijk. De een of andere DUitse instantie heeft daar ook nog onderzoek naar gedaan.

Dag Frank,

Het is niet uit de lucht gegrepen, maar het kwam via de lucht.
Onder bepaalde atmosferische omstandigheden worden radio draaggolven zeer ver verspreid. Radioamateurs maken hier nog steeds gebruik van. De signalen worden alshetware via bewolking, maar ook bepaalde luchtlagen weerkaatst en zo kan het zijn dat dit van Frankrijk tot Zweden wordt doorgegeven. Bij verandering van temperatuur of luchtdruk kan dit fenomeen ineens weer verdwijnen. Trouwens, sommige radioamateurs maken gebruik van de maan om over de horizon te kunnen zenden. Je hebt dan wel iets meer vermogen nodig dan onze zendappratuur, dus kun je niet je model over de horizon sturen.

Groet,

Bert

hoi Bert,

Ja, ik ben redelijk thuis in radiotechniek, het verschijnsel van refelecterende radiosignalen heet "skip"of propagatie.
Echter, in de VHF-low band, dus van 30MHz tot pakweg 108 MHz is dit verschijnsel tamelijk zeldzaam,in de HF-band van 0MHz tot 30MHz komt dit veel vaker voor, mede inderdaad door atmosferische omstandigheden zoals temperatuur etc, maar nog meer door zonnevlekken-activiteit op de zon zelf, deze activeren de E-laag of F-laag in de ,naar ik meen, troposfeer;
Zo kunnen radiogolven inderdaad duizenden kilometers afleggen, vaak met zeer sterke signaalwaardes, vroeger kon het wel gebeuren dat je model op 27MHz in Nederland naar beneden werd gehaald door een Italiaanse 27MC amateur
Als vuistregel geldt dat hoe hoger de frequentie hoe minder skip er optreedt
Ik heb wat zitten Googelen, en kwam er dus achter dat de 35MHz band in Frankrijk wordt gebruikt door het"Direction Departementale d,Equipement"
Dat is zeg maar vrij vertaald de Franse Rijkswaterstaat, er zijn in Frankrijk zo,n 22000 zenderstations die deze frequenties gebruiken,
daarom is daar de 41MHz band toegewezen om te vliegen
Ik zag ook dat er op de diverse Franse fora(forums?)verhitte discussies zijn gevoerd omtrent het toch (illegaal)vliegen op 35MHz,dit is natuurlijk levensgevaarlijk daar
Met name toeristen/piloten(NL,B,D,GB) die op vakantie denken een vluchtje te kunen maken lopen groot gevaar te crashen
Komt het een keer tot de propagatieverschijselen zoals eerder genoemd,dan is er kennelijk in Scandinavie een probleem op de vliegfrequenties! :-(
Bovendien zag ik dat de Zweedse modelvliegers vanaf
kanaal 63(35.030MHz)t/m kanaal 77(35.170MHz) de frequentieband moeten delen met de Zweedse strijdkrachten, ook geen ideale situatie lijkt me,en ik weet niet of de Zweedse F4C organisatie hier rekening mee heeft gehouden?
Kortom, een heel verhaal weer, ik meende dat propagatie nihil was op de VHF-Low band, maar zo zie je maar, t schijnt toch te kunnen, overigens denk ik dat we in Nederland redelijk safe zitten omdat hier t stoorsignaal kennelijk overheen schiet en pas in Scandinavie problemen zou kunnen veroorzaken.

Zo....nu even mn toetsenbord laten afkoelen :-)

groeten,Frank

:( :( Ik denk dat dit verschijnsel zich ook in Nederland zich meer voor doet als ons lief is. Bij MVC Snoopey in Dongen zij we afgelopen zomer geconfronteerd met niet nader te verklaren storing. In samenwerking met Telecom is hier een onderzoek naar gedaan. Zonder tastbaar resultaat.
Een artikel, gemaakt naar onderzoek door de DMFV, gaf hier meer duidelijkheid over. Artikel te vinden op http://www.dmfv.de/cgi-bin/forum/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=15&DaysPrune=100&submit=Los!

Hi scalefans,

Druk, druk en nogeens druk, zowel prive als werk dus ook daar geen tijd om weer even wat toe te voegen aan dit draadje. Maar ..... beloofd is beloofd.

In dit geval weer wat foto's, maar dat vindt niemand erg heb ik wel gemerkt.
Allereerst wat foto's van het Gottakanaal in Zweden, waar we op de laatste dag naartoe zijn geweest. Ik weet het, :oops: er staan geen vliegtuigen op maar ook dit dagdeel stond óók in het teken van de WK. Nadat we 's ochtends naar het vliegtuigmuseum waren geweest moest er voor de aanhang ook eens iets gebeuren. Overigens, een heel mooi plekje waar we best hebben genoten met z'n allen.

59.jpg

Het Gottakanaal met z'n vele sluizen.

60.jpg

Eén der vele passanten.

58.jpg

Ook de vliegers die mee waren (de meesten) vonden het de moeite waard.

Zo nu nog even terug naar het museum. :lol:

65.jpg

64.jpg

63.jpg

61.jpg

70.jpg

69.jpg

68.jpg

67.jpg

66.jpg

Jullie zien het, er is nog genoeg te bouwen. :wink: Veel van de vliegtuigen die hier stonden heb ik nog nooit als model gezien. En daar zit toch een mogelijke uitdaging.
Volgende keer weer wat meer tekst over het WK gebeuren en ... natuurlijk nog meer foto's. Ik zit er aan te denken om dan maar weer wat modellen te laten passeren.
Wordt dus vervolgd.

Met vriendelijke groet,

Bert

Hoi Bert,

Dank voor de foto's maar het je nog meer geschoten van die FW44 Stieglitz en de Klemm 35.

Welke type is eigenlijk die WW1 kist met die all moving tailplane waarbij de gehele staart stuurt en dus niet alleen de roeren.

69.jpg

Ton

Hoi Bert,

Heel jammer :cry: vind dat twee hele leuke kisten, maakt eigenlijk ook niet uit hoor :wink: heb al heel wat foto's verzameld van die twee, nu alleen nog even tekenen en bouwen.

Ons bezoek duurde maar 98 foto's lang
Maar eeehhh tel maar 9 foto's zijn er dan 89 mislukt :P :wink:

Ben je nog iets aan het bouwen.

Ton

Hi Ton,

Om met je laatste vraag te beginnen: Ja ik ben een tussendoortje (een X-tra 2000) aan het bouwen, :oops: moet toch wat makkelijks te vliegen hebben naast de schaalmodellen. Als die klaar is, dat kan een tijdje duren (druk, druk en nog eens druk) stort ik mij weer helemaal op mijn Fly Baby en zal dan proberen het verslag daarvan te publiceren. :P

Jij moet alleen nog maar tekenen en bouwen en dan zien we het nieuws tegemoet? Maar ik begreep in een eerdere boodschap van jou dat je een nieuw wedstrijdmodel aan het maken was. Vertel eens, wat wordt het?

Ja en over die 89 mislukte foto's; ik zal kijken of er nog iets bruikbaars bij is. :lol:

Groeten,

Bert

Hi Scalefans,

Hier nog maar wat plaatjes uit Zweden, voordat ze allemaal verkleuren:

75.jpg

74.jpg

73.jpg

72.jpg

71.jpg

79.jpg

80.jpg

78.jpg

77.jpg

76.jpg

Zo, dit kan een bron van inspiratie zijn 8); al die schaalbouwers met veel vrije tijd en soms zelfs in de baas :agrue: z'n tijd. Dat moet toch wat opleveren.

Met dank aan Ton, mijn inspiratiebron voor de foto's.

Groet,

Bert

Volgens mij heb je ook nog ergens een vleugel en stukken romp voor een P-47 liggen . . . :wink:

Nog even niet? :?

jan.

Bert,

een X-tra 2000
OOOO nee he :wink: als dat maar goed gaan, nou oke dan 1 tussendoor moet kunnen maar daarna terug naar de schaalmodellen :wink:

Ben je daar nog iets verder mee of staat tie helemaal stil.

Maar ik begreep in een eerdere boodschap van jou dat je een nieuw wedstrijdmodel aan het maken was
Nog niet aan het maken :? wel aan 10 verschillende begonnen met tekenen, maar er nog steeds niet uit wat het nu gaat worden.

Heb me voorgenomen eerst maar eens alles verder af te werken en vliegklaar te maken en moet zeggen dat schiet al lekker op.

Nu eigenlijk zover gekomen dat de Cessna van Brian Taylor aan de beurt is en wil die wedstrijdklaar maken voor volgend jaar.
Staat al ruwbouw klaar en is dus eigenlijk niet echt de beste keuze, maar BT kennende moet het model aardig kloppen.
Geen super kist dus voor de wedstrijd, maar gewoon lekker schaalbouwen en proberen alles weer een beetje op de rit te krijgen.
Ben nu vooral bezig te kijken hoe om te gaan met de documentatie en om deze zo gunstig en overzichtelijk mogelijk in te zetten.

Eerst maar eens gekeken hoe de 3view klopt met de echte Cessna 120 en waar die afwijkt van het grote voorbeeld.

Cessna%20120%20check.jpg

Effe checken

Cessna%20120%20%2800%29.jpg

Zo moet tie gaan worden.

Verder nog bedankt voor het plaatsen van de foto's.

Ton

Hi scalefans,

Voordat het jaar voorbij is wilde ik toch mijn WK verhaal nog even beëindigen.
Wellicht dat er in de toekomst nog wat plaatjes volgen, maar die staan dan los van het F4C gebeuren.

Het vliegersgala aan het eind van de WK met daarin de prijsuitreiking en … lekker eten.
Het gala werd gehouden in een oude fabriekshal, hetgeen een mooi contrast vormde met de prachtig
aangeklede tafels. Ieder land had z’n eigen plekje en tussendoor waren de juryleden gepland, maar die
gingen uiteindelijk toch bij elkaar zitten. De nodige officials en andere lieden voerden het woord en de
diverse volksliederen werden gespeeld, terwijl de bijbehorende vlaggen werden gehesen.
89.jpg

De winnaars: 1e Andreas Lüthi (CH); 2e Max Merckenslager (D); 3e Peter McDermott (GB)

100.jpg

De winnaar: Bücker Antares

101.jpg

Nummer 2: Grumman F7F Tigercat

102.jpg

Nummer 3: Sopwith 7F-1 Snipe

Dat moet wel een fantastisch gevoel zijn als je daar staat en jouw nationale hymne wordt gespeeld.
Toch wel een brok in de keel als voor jou het volkslied wordt gespeeld.
Later op de avond werd het allemaal wat meer relaxt. Zo was er een spontaan optreden van de Fransman
Roger Nieto, die drie verschillende vliegers imiteerde. Het waren een Engelsman, een Italiaan en een Duitser.
Ze waren in een airrace of in een luchtgevecht bezig en Roger voegde er allerlei life geluiden aan toe.
Dit zorgde voor de nodige hilariteit. Mij werd verteld dat deze man elk evenement wel iets liet zien.
Zelfgemaakte vliegtuigjes en piepende ballonnen vulden het decor en zo ontstond er ondanks de dure drank
toch een gezellig feest. Zelfs de Japanners kwamen los en gingen compleet uit hun Japanse dak bij een
90.jpg

fotosessie door de hal, waarvan ik ook het slachtoffer werd. Er stonden Japanse tekens op de doek die om het
hoofd werd gebonden. Mijn Japans is niet zo goed, dus moest ik navraag doen bij de Japanse insiders.
Maar … zijn die lui te vertrouwen? Er zou op geschreven staan: “Blijven oefenen.”
Maar omdat de nummer zes uit het klassement, Gerald Rutten ook gefotografeerd werd vertrouw ik dit niet zo.
Maakt niet uit. Onze Japanse vrienden hebben genoten die avond.
91.jpg

Al met al een evenement om niet te vergeten en hopelijk kan ik mij in de toekomst nog eens plaatsen voor een EK of WK.
Blijven oefenen dus.
93.jpg

Tot slot nog de groepsfoto en drie vliegfoto's van het Nederlands team.

Ned%201.jpg

Gerald landt zijn F-15C Eagle

Ned%202.jpg

Gerard landt zijn Beech TC-45 Model 18

Ned%203.jpg

Bert landt zijn Piper J-3

Allen prettige Kerstdagen en een vliegrijk 2007 toegewenst.
Bert van Eijk

Volgens mij heb je ook nog ergens een vleugel en stukken romp voor een P-47 liggen . . .

Nog even niet?

Ja Jan, die liggen er nog steeds en er moet een moment komen dat ik daar mee van start ga.

Het Nederlands team heeft me echter aangeraden eerst de Fly Baby af te bouwen omdat daar een 1:1 model van beschikbaar is.
Dat is zeer belangrijk voor de bewijzen bij wedstrijden.

Mijn inschatting is dat januari nog gigantisch druk zal zijn en dan hoop ik met een bouw verslag te kunnen starten.

Tot volgend jaar,

Bert

Bert, heel leuk verhaal, mooie foto's, ik hoop dat je een hoop lui lekker gemaakt heb! :wink:

(...heb zelf ook mijn twijfels bij die japanse text :?: ..)

Groetjes,
Gerald

Back