daarbij, zoals je het nu berekend, gaat het mis.
Stel, je fabrikant stopt er een hele goede accu in. 50 c.
volgens jou zou dan de regelaar opeens 75 ampere kunnen verwerken.
zo werkt het niet.
Even kort door de bocht, kun je met een accu een beetje de vergelijking maken met de tank van een auto.
die 1500 is hoeveel er in de tank past.
en net zoals in een benzinetank, des te meer er in kan, des te groter de tank wordt qua formaat.
die C waarde is dan eigenlijk de leiding uit de tank.
dus met een mini leiding zal er nooit veel tegelijk uit kunnen. terwijl dezelfde tank met een grote leiding opeens wel een dikke motor kan voorzien.
de motor en regelaar zijn in dat punt veel simpeler.
de motor verbruikt, en die trekt gewoon net zoveel stroom als nodig.
ook al is dat meer dan hij aan kan.
een motor kan makkelijk 3 a 4 keer meer stroom vragen dan hij aankan.
dat houdt hij natuurlijk niet vol. fik als gevolg.
de regelaar is ook zo'n doodsimpel ding.
de motor vraagt, en de regelaar levert. ook al is dat 10 keer zoveel als hij aankan.
dit houdt hij natuurlijk niet vol, dus weer een grote fik.
daarom moet je een motor correct vertanden.
goede tandwielen erop, zodat hij niet meer stroom trekt dan hij aankan.
de regelaar moet dermate groot zijn (in amperes) dat hij goed kan leveren wat de motor maximaal kan vragen.
en als laatste, zoek jij een accu bij de set, die meer kan leveren dan de motor kan vragen.
jij gaat nu achterstevoren.
je pakt de accu, en probeert met de accu de specificaties van de regelaar te raden.
dus als de fabrikant er een 50C accu in had gehangen, had de regelaar opeens beter geweest?
je mag er wel van uit gaan dat de fabrikant een passende accu heeft geleverd.
dus accu's met de goede maat, en die meer Amperes kunnen leveren dan de originele, zijn goed.
ga je naar een andere motor, moet je echt naar de specificaties van de huidige motor en regelaar gaan kijken..