Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

Ok bedankt limme,

Maar over die astunnel, ik citeer mezelf:

rikdragonfly zei:
Moet het lagertje bij de turbinekant kunnen glijden? Omdat die veer daar zit veronderstel ik dat het lagertje een beetje soepel moet kunnen bewegen. zoals ik de tunnel nu heb, gaat het lagertje ietwat stroef, maak ik krijg m er nog wel in en uit. Is dit goed?

en nog even iets anders, in het "shaft seal" zit een oliekanaal. Moet dit per se rond zijn of mag het ook vierkant zijn zeg maar. Ik heb namelijk nog geen oliekanaalfrezen van 2 mm kunnen vinden (buitelaar heeft ze niet in ieder geval). Ik heb wel een 2mm vingerfrees (die dus vierkant uitfreest).
Maakt dit verschil?

Gr. rik

Laatst bewerkt:
zelfbouw CNC BF20

eindelijk mijn kogelomloopspindels voor de CNC besteld, en ze waren vrij snel binnen. Ik heb ze dit weekend op maat afgedraaid, en heb nu de spindels voor x-as en y-as klaar. Ook de motorsteun voor de x-as heb ik deels al klaar :). Deze week op de tu even vragen of de een spiebaan in mijn tandwielen kunnen steken, dat apparaat heb ik niet. hier wat foto's :

65.JPG

73.JPG

76.JPG

84.JPG

Hier staan meer afbeeldingen. de x en y as zijn 16 mm dik, en de z-as wordt 25 mm dik kogelomloop spindel.
De riempjes die ik had gekocht geven nog speling, dus die moet ik andere halen. Ook moet ik nog een axiaal lager regelen voor de z-as. Deze is nu enkel gelagerd.

Gr. Rik

Hallo Rik

Hier even een linkje naar het iso passingstelsel. Ik las je toppic en zag dat daar nog wat problemen mee waren.
ISO passingstelsel voor enkelvoudige passingen

een link naar de toleranties op gatmaten
Iso Passingstelsel Maatafwijking voor boringen

en een link naar de asmaten
ISO Passingstelsel assen

Let wel, passing zijn belangrijk, maar zeker ook de rechtheid van een werkstuk. Als je werkstukken maakt waarbij er geen slingering mag optreden moet je zoiets in een opspanning draaien. Tevens eerst alles voordraaien op 0,2 mm boven de maten en dan pas je nadraaien.
Zelfs je pasvalkken als laatste draaien.

Nog een tip. Een spiebaan kan je makkelijk op de draaibank maken. Zet een vlak beiteltje in een houder en zet de klauwplaat stil (liefts vast met een rem ofzo) Dan met de langsslede steeds heen en weer tot de spiebaan diep genoeg is.

Dit was voor mij even een uitstapje van de truckers naar de turbines.

Stef

Hoi stef,

bedankt voor de links, die kan ik wel gebruiken :)

die spiebanen heb ik al anders opgelost, ik heb op ebay een trekfrees van 3 en 4 mm gekocht. prijs viel mee, en het is er heel snel mee gebeurd. Ook weet ik nu teminste altijd zeker dat mijn spiebaan loodrecht op het gat zit. De CNC bank is bijna klaar, ik moet alleen nog de moeren bevestigen en de spiebanen in de as frezen. Dat laatste is een simpele maar secure handeling.

Gr. Rik

Hallo,

De link naar de trekfrezen zou ik graag van je hebben.
Ik zag op je website dat je bezig bent met het ombouwen van een freesbankje naar cnc. Welk stuurprogramma ga je gebruiken?
Ik neem aan dat je ook de schoepen van een turbofan wil gaan frezen?

met groet
Stef

hej Stef,

volop keus

voor het ontwerpen gebruik ik Cinema4D, voor het freespad ga ik waarschijnlijk mastercam X gebruiken, en voor de CNC besturing ga ik MACH3 gebruiken.

De turbofan frees ik niet, deze koop ik. Ik neem aan dat je de power turbine bedoeld dan. Deze zijn gemaakt van inconel, en daarom is het goedkoper om het gegoten/bewerkte stuk te kopen dan om een hele plak inconel te frezen.

groeten,
Rik

Noodlot is toegeslagen mensen,

gister begonnen aan de NGV, en wat vandaag het volgende resultaat geeft.
:onweer::onweer:
Zoals je ziet een scheur in ring die aan de uitlaatkant zit. Hier zit dus het turbinewiel in wat nu niet meer zal passen:
1a.jpg

De ring waar de case rear aan bevestigd wordt is ook helemaal ontwricht:
2a.jpg

Hoe dit heeft kunnen gebeuren? een draaibank die blijkbaar veel honger had :bad-words:

Ik vrees dat ik dus weer een mailtje naar engeland kan zenden. Of is er iemand die denk dat hij nog te redden is?

Als ik toch een nieuwe moet bestellen, is het dan slim om de powerturbine mee te bestellen? En de interstage NGV en spider zijn wel duur (275 GBP en 125 GBP) Kan ik deze ook zelf maken?

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
Aaaaai das balen Rik, hoe heeft dit kunnen gebeuren?
ik weet niet of het mogelijk is, maar wellicht is iconel te lassen en dan weer na te bewerken.

groeten Gertjan

Das balen zeg , was je net zo,n eind.:(

Nou dat andere gedeelte waar de verbrandingsKamer overheen schuift is nog te gebruiken , die bocht die er in zit kun je er uit drukken , moet je met een pers doen heel voorzichtig ,hydraulishe pers wel te verstaan.

Hoeveel was je speling tussen je turbine wiel en die ngv ?

Als dat bv 1 tiende was ,dan valt ie nog te lassen hoor , ik denk laten vloeien , word ie wel wat dunner ,maar als het maar vast zit.

Dan moet je hem weer netjes opspannen , zal wel een hoop werk zijn ,maar ,ik weet het ik kom hier te laat mee , altijd je tegen center gebruiken , want dat spul protesteerd hevig , dat hapt gigantisch.

Nou ,ik weet niet of je de rest moet kopen hoor , is veel geld.
Gewoon rustig nadenken , en waar mogelijk altijd het tegen center gebruiken .

succes Rik , ik hoop dat alles goed komt.

mvg,

Martin.

Nou omdat ik wel een fatsoenlijk werkende turbine wil, heb ik besloten de oude NGV maar weg te leggen, en een nieuwe aan te schaffen. Dadelijk zijn er ook schoepen geforceerd, en wil ik niet weten wat er nog meer kan gebeuren. een nieuwe NGV is goedkoper dan een turbinewiel (en wellicht een hoop nieuw draaiwerk..)

Martin, heb jij in het powergedeelte de "NGV en spider" zelf gemaakt? Zo ja, zou je mij wat foto's kunnen sturen hoe dat eruit ziet?
De speling had ik 0.1 gemaakt volgens de tekening. Het turbinewiel heb ik geslepen zoals jij vertelde, hij is nu een paar honderdste kleiner dan 55. De NGV was 55.2.

Het komt goed, we gaan gewoon stug door. Dit zijn gewoon leermomenten. Als ik een turbine (met powergedeelte) koop ben ik toch nog altijd duurder uit.

Ik heb inmiddels de shaftseal gedraaid, moet alleen nog de sleuven frezen en gaten boren. Hiervoor ben ik een meetklokhouder aan het maken die ik gebruik om de verdeeltafel uit te klokken. Foto's volgen.

Groeten Rik

Hallo Rik.
Ik heb helaas geen foto's van de spin en de ngv ,ik heb toevallig de motor van de winter opengehaald voor inspectie ,maar ik heb toen geen foto's gemaakt.

Ik zal er aan denken bij de volgende inspectie beurt .

Mvg,

Martin.

Hoi,

mailtje is al weg naar engeland, voor een NGV en een power tubine wiel. Vandaag heb ik wat onderdeeltjes afgewerkt. Die kan ik dus afvinken :)

b60.JPG

b61.JPG

b62.JPG

b63.JPG

morgen verder met de 2e as draaien. De compressor passing en 1 lagerpassing waren toch iets te licht.

Gr. Rik

Ja , die moet er in ,anders lekt je huis.

Dat is heel simpel , die o ringen kunje gewoon kopen bij eriks afdichtings techniek geloof ik dat het heet .
Moet je maar even googlelen , en dan moet je grote diameter bestellen als ze niet precies de maat hebben , en dan kun je ze op maat maken ,en lijmen.

Groetjes,

Martin.

Nog wat onderdeeltjes gemaakt afgelopen dagen. Allereerst heb ik een nieuwe as gedraaid, de passingen kloppen nu beter. Vandaag heb ik de frontdeksel een heel eind klaar, ik moet alleen nog de radius r6 maken, en dit doe ik met een balneus frees, 12 mm dia. De intake heb ik vandaag helemaal afgemaakt, al denk ik er wel over hem een keer te polijsten :D
Hier wat foto's, De intake heb ik op de manier gemaakt zoals jaques me verteld heeft.

b65.JPG

b69.JPG

b70.JPG

b71.JPG

b72.JPG

b73.JPG

b76.JPG

b77.JPG

b78.JPG

En wat vinden jullie ervan? Het begint al ergens op te lijken niet ;) De intake is aan de binnenzijde 40,75, wat een speling geeft van 0.35 totaal. Die 0.35 heb ik van de maten van de tekening.

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal mooi uit Rik!

Er zijn meerdere manieren om die intake radius te maken, zolang de passing maar een heel eind klopt. Persoonlijk ben ik niet zo van de radiusbeitels omdat het zo gaat happen zoals je ook ziet op één van je foto's. Erg jammer van je ngv, gooi hem inderdaad vooral niet weg, kun je vast nog wel een keer maken. (Vergeet hem niet na de las bewerking nog een keer na te gloeien zodat alle spanningen eruit zijn en dus niet meer krom trekt.)

Groetjes,
Gerald

bedankt heren :D

Dat happen komt doordat ik dat beiteltje van de vijl verkeerd hield. De radius beitel heeft niet gehapt (kort ingespannen) ik had m goed scherp gemaakt ;) je moet er natuurlijk geen ijzer of rvs mee gaan draaien, dan hapt hij wel denk ik. Ik ga vanaf nu weer verder aan de CNC, aangezien ik de diffusor niet uit de losse pols kan draaien. Hij is bijna klaar, ik moet alleen de moeren van de spindels nog bevestigen. Ik heb al een mailtje weggestuurd naar een bedrijf in eindhoven wat zegt inconel te kunnen lassen.

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
even oude koeien uit de sloot halen.
Ik heb een aantal dingetjes gedaan. Ik heb de elektronica en sturing en slangenzooi binnen. Je kunt het maar vast binnen hebben. Dit zal jullie er vast niet onbekend uit zien:

b79.JPG

b80.JPG

Ook ben ik bezig geweest met het maken van 3d tekeningen en cnc freescode. Eerst heb ik de oude diffusor gemaakt.

old_diffusor.PNG

vervolgens simulatie van de code:
De cnc code is gemaakt door iemand van het cnczone forum. Ik moet mezelf er nog beter in verdiepen, het is niet iets wat je even zo leert helaas.

milling_vanes.png

gisteren heb ik de nieuwe diffusor getekend:

new_diffusor.PNG

De 3d tekeningen bevatten alleen wat ik wil dat de cnc wegfreesd. Gaten e.d. boor ik zelf wel.

Ik ben ook al bezig geweest met een nieuwe NGV te bestellen. Wren is een beetje traag in de mail helaas. De oude NGV wordt nog wel een keer gebruikt, maar niet op dit moment.

Ik heb een gigantische buis RVS gevonden thuis, 2 wel te verstaan. Deze zijn 90 aan de buitenkant. Ik weet niet of ze geschikt zijn, want ik moet er best wat uitdraaien. Dat kijk ik later wel. als iemand nog tips heeft omtrent een RVS buis met een binnendiameter van 88, houd ik me aanbevolen (lastig te vinden :???:) .

Nu nog kijken hoe ik snel en degelijk een puntlasapparaat kan maken voor de brandkamer, dat wordt het laatste onderdeel wat ik zal maken.

Groeten,

Rik

Laatst bewerkt:
Back