Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

Ik ben vandaag weer een stukje verder :)

Ik heb de gaatjes cnc gepositioneerd en zelf in het RVS geboord. De vorige keer deed de cnc nogal lomp met boren... :???:

Ik heb de hulpstukken voor de deksels bijna klaar, alleen nog gaatjes tappen.

Ik heb ook een mogelijke houder gevonden voor het gas voor de turbine. Dit is een bus waar fluxremover (voor elektronica te reinigen) onder druk in heeft gezeten, en ik kan hem solderen.

Hier een samenvatting van de foto's:
b127.JPG

b128.JPG

b132.JPG

b133.JPG

b134.JPG

gaatjes boren:
b129.JPG

b130.JPG

b131.JPG

de bussen:
b135.JPG

Volgende week de tool afmaken, en dan deksels omvouwen :D
wellicht ook een nieuwe tool maken om van de sticks de rand om te vouwen.

Als ik dan nog een puntlasapparaat en plaatwalsje heb, dan is de verbrandingskamer een heel eind binnenkort :)

Gr. Rik

petje af

Rik je bent erg goed bezig.
Mooi dat je dit allemaal kunt met behulp van cnc.
En met weinig ervaring verspaning dit voor elkaar maken netjes hoor.
succes gr Gerrit Jan.

Hoi iedereen,

de deksels heb ik vandaag afgekregen, het ging opzich vrij aardig:

b136.JPG

b137.JPG

b138.JPG

b139.JPG

b140.JPG

b141.JPG

b142.JPG

b143.JPG

eens kijken wanneer ik de gloeiplughouder en de sticks kan maken. De eerste tool voor de stick werkte niet, het inconel scheurde uit. ik moet nog eens een radius in de tool maken om de sticks uit te vouwen...

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik heb weer even tijd gehad om iets te fabriceren. Ik heb de puntlasser klaar, deze heb ik in het weekend gemaakt. Hier foto's:

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

9.JPG

10.JPG

11.JPG

12.JPG

13.JPG

Ik heb al een testje gedaan, en het ging eigenlijk meteen erg goed. Ik hoef de trafo maar minder dan 1 seconde in te schakelen, RVS wordt meteen rood heet. De koperpunten blijven netjes, dus voorlopig geen waterkoeling nodig. Misschien dat wanneer ik het vaker achter elkaar doe, dat de punten dan meer slijten. De transformator levert nu ongeveer 4kVA, 4 Volt (AC). In praktijk is dat natuurlijk minder vanwege verliezen in de weerstand van koper+RVS en mijn magnetische fluxkoppelling tussen de spoelen is ook niet ideaal.. Ik wil er nog een timer op maken met een Solid State Relais van 25A (welke ik al heb). Ook heb ik vanmiddag een paar testjes gedaan voor stroom meting. Ik had verschillende soorten spoelen gemaakt, en daar de kabel doorheen gedaan. Helaas daarmee nog niet veel resultaat. Ik ga eens een hall effect sensor proberen te maken denk ik, maar dat kan later ook nog toegevoegd worden. Als de timer er op zit is de puntlasser klaar genoeg om even een kamertje te lassen :D
Ik ben ook al bezig geweest met de rollen voor de plaatwals, deze zijn bijna klaar. dan moet ik gaan kijken naar het frame en aandrijving (ketting tussen 2 rollen en een slinger)

1.JPG

Eerst maar eens op vakantie naar Italie 8-)

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
fijne vakantie gehad? of zit je daar nog ;-)
ik heb ondertussen een Emco compact 8 gekocht afgelopen weekend en dus weer een beetje aan het knooien geslagen met de turbine onderdelen.

Waar heb je de bussen vandaag gehaald?

Hoi Peter,

Nee, ik was een week geweest, dus ben al weer een tijdje terug (en ja het was zeker leuk :D) . Begin je ook een (foto)topic over jouw bouw?

De bussen heb ik van het werk, het zijn bussen waar fluxremover in zit, om printplaten schoon te maken. als je wilt kan ik er wel 1 naar je toe sturen. Ik weet alleen niet welke druk ze aankunnen, en dus of je wel geschikt zijn.

Volgende week dan heb ik vakantie en dan kan het bouwen weer beginnen :)

Gr. rik

De bussen heb ik van het werk, het zijn bussen waar fluxremover in zit, om printplaten schoon te maken. als je wilt kan ik er wel 1 naar je toe sturen. Ik weet alleen niet welke druk ze aankunnen, en dus of je wel geschikt zijn.

Volgende week dan heb ik vakantie en dan kan het bouwen weer beginnen :)

Gr. rik

Vakantie: dat zijn de berichten! Ik zou graag zo'n busje van je ontvangen. Is toch voor de behuizing he? dat we wel over hetzelfde spreken ;-)

Ik ga inderdaad wel foto's plaatsen. Ik had vorig jaar al een draadje geopend voor een wren, hier komen dan de foto's wel bij.
Ik heb laatst een 66mm compressor gekocht in Engeland en hij deed er voor nop een 54 brandkamer bij. Ben benieuwd in wat voor staat deze is.

Verder heb ik een heel aantal onderdelen liggen voor een KJ-66, het Kurt Schreckling boek gekocht, 2x door gebladerd, her en der gelezen en allerlei draadjes op MBF nog maar een keer doorgespit.
Verder komen er als het goed is nog wat zaken voor mijn draaibank binnenkort hier op de mat, zodat ik netjes vanuit het center kan boren. (zat niet bij de draaibank)

Hoi Peter,

Het busje is voor het gas, niet voor de behuizing. Naar die maat ben ik ook nog op zoek. Als ik tot die tijd niks vind, dan puntlas ik gewoon iets aan elkaar.

heb je ook al een freesbank?

Gr. Rik

He Rik,
laat dat busje eerst maar even zitten dan. Voordat ik zover ben, zijn we wel een jaar verder denk ik.

Ik ga mijn emco SL freeskolom naast de compact 8 monteren, zodat ik ook kan frezen. Daarvoor ben ik nu eerst een houder aan het maken.

Zozo hehe ik ben erdoor heen. Als je zo laat instapt in een topic is het even doorlezen :p 26 pagina's..........

Wat een super project en vooral dat je alles eromheen ook zelfmaakt.
Je zult waarschijnlijk het web al wel afgestruind hebben....
Ik ben zelf erg gecharmeerd van de rompen van Chris Tonn.
Deze link (mocht je hem nog niet kennen) brengt je bij de bouw van zijn hydroplane met turbine motor

Modelgasboats.com - RC Boats Magazine - Gas Turbine Hydro

Ook is mooi te zien het remmetje wat gebruikt word op de as met optoerenkomen van de turbine volgens mij gebruiken ze ook de Wren 54??

Staat ook wat bij over de reductie.

Ik Zelf heb een aantal carbon CT 1/8 hydroplane hulls. En met mijn vak als machinaalverspaner CNC denk ik zomaar van de winter ook aan de slag te gaan en een turbine te bouwen.

De Balanceer bank heb ik aleens gemaakt met jou ( Rik) printje. toen nog voor het balanceren van een nitro motor krukas. (3,5cc counter clockwise).

Groet,

Rob

Hoi Rob,

Die man heeft de Wren 54 in marine uitvoering, best een prijzig apparaat..
Het remmetje wordt inderdaad gebruikt om het power turbinewiel nog stil te houden, zodat de boot niet meteen gaat terwijl de "gewone" turbine optoert. Dit is om een snellere start te maken. Elektro en nitro motoren kunnen gewoon ineens gas geven en stationair stil blijven staan, wat een turbine zonder rem niet kan.

Leuk dat je ook met turbines gaat beginnen, Wren 54 of KJ66 of...?

over die balanceerbank, ik ben nu bezig met een nieuw type, die 2x 2e orde band pass filters heeft op 130Hz, toeren display en een motorsturing die de motor op 130Hz houdt. Als dit werkt wordt balanceren echt eenvoudig en zuiver..

Voor mensen die zich afvragen of er nog vorderingen zijn, ik heb vandaag mijn etsbak opnieuw gekit. Morgen kan ik dus een printje etsen voor de timer van het puntlasapparaat. Dit apparaat kan ik dan afronden, zodat ik met mijn ene voet de bek kan klemmen, en de andere de timer kan activeren. Als dat klaar is moet ik mijn plaatroller nog maken, en dan kan de bouw weer verder. (waarschijnlijk is het dan mooi winter, en kan ik het lekker warm stoken in mijn nieuwe vertrek :) )

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Hoi Rob,

Leuk dat je ook met turbines gaat beginnen, Wren 54 of KJ66 of...?

over die balanceerbank, ik ben nu bezig met een nieuw type, die 2x 2e orde band pass filters heeft op 130Hz, toeren display en een motorsturing die de motor op 130Hz houdt. Als dit werkt wordt balanceren echt eenvoudig en zuiver..

Gr. Rik

Hoi Rik,

Ik ben me nog aan het inlezen zoals ik ernu tegen aankijk lijkt de Wren mij de beste motor om te gaan bouwen voor in mijn CT Hydro. Ik heb 1/8 Hydro rompen waar ik het in wil gaan bouwen, in Duitsland zijn er een aantal die ermee varen maar die gebruiken een 1/6 romp. Wat ik ervan begrijp hebben ze deze romp gemaakt ivm de afmeting van de turboprop.
Wellicht dat ik een iets kleiner turbine kan bouwen of ik wil kijken of ik wat meer kompakte 2 stage kan bouwen.

Intressant dat je een tweede versie hebt gemaak voor de balanceerbank, Ga je ook deze versie opaanvraag maken? Of kunnen we de eerste versie inruilen??? Hoe dan ook ik wil erg graag bij deze de nieuwe print bestellen:p.

Groet,

Rob

Hej Rob,

Afhankelijk van het animo zal ik idd een nieuwe actie starten voor de nieuwe versie. Dit is dan de laatste versie met alles erop en eran om te balanceren. Inruilen is denk ik niet mogelijk, want dan zit ik hier straks met 20 printen te kijken waar ik niets mee kan..

Over die second stage van de turbine, deze onderdelen zijn niet echt goedkoop, tenzij je wat zelf maakt. Ik heb hier 2 klompen RVS liggen, en deze ga ik cnc frezen tot de IGV en spider. Voor het RVS was ik 45€ kwijt...

Vandaag heb ik de timer van de puntlas machine ge-ets, en morgen ga ik een alu kastje om de trafo heen bouwen, met de timer daar in. ook heb ik nieuwe accu kabel gehaald voor de secundaire spoel. De oude laskabel was duidelijk versleten...

Morgen zal ik weer eens wat foto's posten.

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Hoi Rik,

Nou ik wil graag de nieuwe versie print hebben, dus zet mij ermaar bij. Ik hoor wel als het zover is. Van dat inruilen was uiteraard een grapje ;).

Voor mijn beroep ben ik machinaal verspaner en werk de hele dag met CNC machines en slijpbanken etc. Ik ben gelukkig in de mogelijkheid om alles wat ik maar kan bedenken om te zetten in iets tastbaars. alles (nou ja zoveel mogelijk) zelf maken is voor mij ook de enige mogelijkheid anders zou het voor mij niet weggelegd zijn.

Vrijdag even gekeken (salomons metalen) voor een plaat Inconel 600 0,5mm dik 2000x1000 mm mijn hemel das best geld 700 ex. Waar halen jullie het? Of zijn er meer dat we samen een plaat kunnen kopen en verdelen? Ik wil alle plaat delen als ik ze in tekening heb laser snijden. Dat is erg goedkoop en super strak. Laat dat voor mijn andere hobby en werk ook geregeld doen.

Gr. Rob

Laatst bewerkt:
Hoi,

@Rob:
waar heb je het inconel voor nodig? ik maak alles uit RVS plaatstaal. Inconel is inderdaar duur. Had eerst geinformeerd (ook bij salamons) voor een plak inconel voor een turbine wiel. voor de wren MW54 was dat 42 euro, maar voor mijn (nog toekomstige) grote project 375€, waarschijnlijk excl. btw :p daar wacht ik dus voorlopig mee;)

@iedereen

vandaag weer wat geklungeld aan de puntlasser. gisteren de timer gemaakt, die is nu klaar. Ik moet nog:
  • een elektronisch schakelpedaal binnenkrijgen
  • een pedaal maken om de bek (m.b.v. remkabel) dicht te klemmen
  • de behuizing verder dichtmaken
  • een koeling oid maken voor de trafo

later zou ik nog een stroom meting kunnen toevoegen, aangezien je het weekijzer kunt instellen (draaiknop achterop)

foto's:

17.jpg

19.jpg

24.jpg

25.jpg

meer foto's op de website. volgende week verwacht ik wel dat hij klaar is, en kan ik verdergaan aan het rolbankje.

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Hoi,

Nog wat screenshots van de IGV en de spider die ik aan het tekenen ben voor het 2nd stage gedeelte.

hier de afbeeldingen:

b144.PNG

b145.PNG

b146.PNG

b147.PNG

Rood = NGV
Blauw = IGV
Groen = Spider

Het tweede turbinewiel komt dus in de spider. De IGV buigt de luchtlijnen voor dit tweede turbinewiel. In de IGV moet ik de schoepjes nog tekenen. Dit is erg lastig om te tekenen, dus dat kost wat tijd. Het is de bedoeling om de Spider uit 1 deel te maken, en de IGV uit 2 delen. Als je goed kijkt naar de 3e foto zie je dat de stuts van de spider taps toenemen. dit is om de lucht te breken.

komend weekend meer

Gr. Rik

ja , inderdaad , de lucht moet er doorheen snijden.
anders kun je bij snel gasgeven detonatie krijgen.

Mooi hoor, maar nu nog bouwen hee;)

Hoi mensen,

Heel slecht nieuws hier :evil:

ik had wren geinformeerd naar prijzen voor wat MW54 turboprop onderdelen. dit is wat ik terugkreeg:

- Gas Generator turbine (bored) - £99.62
- Power Turbine (bored) - no longer available
- 12 blade Compressor Wheel (bored) - £180
- NGV (unmachined) - £97.07
- Spring for shaft tunnel - £2.00
- Lubrication pipe - £12.50
- Gaspipe - £1.50 per metre
- Fuelpipe - £1.50 per metre

Power turbine dus niet meer leverbaar :evil:, en die compressor is echt mega duur geworden. het leidingwerk ga ik ditkeer dan maar zelf maken mocht die tweede er komen.

Ik heb ze gevraagd hoe ik aan de power turbine kan komen. Het lijkt me ook duidelijk dat ik de compressor hier niet ga aanschaffen..

Groeten,

Rik

dat is zeker slecht nieuws en ik heb het je gezegd ,het zal niet lang duren voordat ze met alle homebuilder onderdelen stoppen.
Mike is gewoon stom bezig

Sjonge das zeker slecht nieuws voor iemand die alles in kaart aan het brengen is ook een truboprop te gaan bouwen :(.

Maar is het niet een mogelijkhied zeker in het kader van zoveel mogelijk onderdelen zelf maken.

Om de 3D file in was te laten printen en deze dan bij bv. Precisiewerk Zierikzee te laten gieten middels verloren wasmodel techniek???

Er zijn ook wel mogelijk heden om een mal te realiseren om afgietsels in was te maken, het printen is best kostbaar.

Via welke techniek maakt oa Wren de onderdelen.

Als de vraag er wel is naar deze onderdelen maar word afgesneden door Wren dan kunnen we toch zelf zorgen dat het weer leverbaar is??

In het verleden heb ik op deze manier wel onderdelen laten maken voor verbrandings motoren schaal 1:1, als je een redelijk aantal kan laten maken zodat ze een mooie batch hebben is het best betaalbaar. het ging hier om tuimelaars voor de klepbediening.

Voor wat betrefd die kompressor wielen is het niet mogelijk deze via de automotive branche te kopen?? Dat zijn toch dezelfde, of kom ik nu heel simpel en dom uit de hoek.

Ik heb in middels via mijn werk verschillende compressor wielen van race turbo's gekregen. Er zat ereen bij van een porsche 924 dat was volgens mij de KKK 2038. heeft iemand een lijst met nummers ofzo van compressor wielen dan kan ik wel terug vinden in welke turbo's/ auto's ze allemaal zaten....
Sommige compressor wielen zitten zowel in Diesel als benzine motoren turbo's.

2 weken terug was de automechanica, nou een walhalla ook voor de modelbouwer. wat een overdaad aan technieken en onderdelen.

Want gebruikt Frema voor de kleine turbines niet een kompressor wieltje uit een turbo die ook in een smart zit??

Groet,

Rob

Laatst bewerkt:
Back