Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

Tnx, gerald, ik zal er dan maar eens 1 of 2 bestellen. Moet wel even wachten, want hij zei dat ze nog ff niet leverbaar waren een week ofso (zie quote).

edit: €90 voor 2 items, shipping blijft gelijk :)

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Rick,
de shipping is 3,5 pond incl BTW, daarvoor kan ik m niet naar je toe sturen denk ik, aangezien ik m niet in een envelopje kan doen :p
Als je er een wilt lijkt het me verstandig om zelf te kopen. Tenzij je geen paypal hebt, dan kunnen we wel wat regelen.

Gr. rik

Ik blijf me erover verbazen wat sommige mensen aan machinepark hebben en beter nog, wat ze ermee kunnen... Van hobbyist is in dit soort gevallen wat mij betreft geen sprake meer. Erg indrukwekkend! (Tevens abbonementje ;) )

zojuist een auctie gewonnen op ebay voor een 120:1 Harmonic Drive :) hier kan ik de 4e as mee maken voor de CNC. Een Harmonic drive is een efficiente vertraging die als voordeel heeft dat het geen backlash heeft, in tegenstelling tot de verdeelkoppen. Nu moet ik dus alleen een rotatie kop ervoor maken, en een servo motor met sturing er voor uitzoeken :-?. Wellicht dat het ook handig is om feedback op de as te plaatsen in de vorm van een rotary encoder. Deze geeft pulsen aan MACH3 waardoor het programma weet of de motor stappen over slaat. Omdat de Harmonic Drive geen backlash heeft kun heb je een minder hoge resolutie nodig voor de encoder, die je dus op de motor as (ingaande as Harmonic Drive) kunt zetten :D. Gaat nog leuk worden hiervan een CNC kop te maken...

ter illustratie, zo werkt een harmonic drive:
250px-Harmonic-drive-explanation.gif

Ik heb ook gekeken naar een "ball reducer" die de omwentelingen reduceerd mbv kogellagers. Helaas zijn deze niet goed verkrijgbaar..

De 4e as kan ik dan gebruiken om roterend te frezen, voor bijvoorbeeld turbine wielen, en de IGV voor de 2nd stage. Om compressors te frezen heb je helaas 5 assen nodig, maar dat komt ook ooit wel goed.. :)

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Ja ,van die wren is niet moeilijk.
dat is van een garrett t25 turbo ,das makkelijk.

En die zijn zeker nog wel te krijgen , en niet voor die belachelijke prijs van 180 pond.
Het nummer van het wiel is : 445347-0018

Martin,

volgens deze website heeft het compressor nummer wat jij geeft maar 8 bladen (zie onder kopje T25 8 blades) Mijn compressor van Wren heeft er toch 12?

De exducer en inducer maat kloppen dan wel weer, maar weet je zeker dat dit de juiste is?

Gr. Rik

goed nieuws mensen :thumbsup:

ik heb een bedrijf bereid gevonden om voor mij RVS309 te gieten, als ik de wasmodellen aanlever. Ik ga hier dus een aantal spiders en IGV's laten gieten (groene en blauwe item in afbeelding aantal posts terug). Ik heb een reeele prijs gekregen, dus na de puntlasser en wals ga ik een spuitgietapparaat maken (komt er ook maar weer bij :p). vervolgens moet ik van de 3D tekeningen een matrijs gaan maken en dan kan ik modellen van was maken. Ik heb wel ergens gelezen dat je de was tijdens het circuit mooi op 72 graden moet houden ofso, dus ook de pomp, matrijs en slang denk ik dan. Hoe en wat dat zoek ik nog wel een keer uit.

Gr. Rik

Dat is goed nieuws Rik.

Trouwens het nummer van de compressor klopt hoor.
in het overzicht van turbomaster staan meer fouten.
het is gewoon een 12 blads.

Probeer ook de power wielen te laten maken .

succes ,

Martin.

Man, over een paar jaar kunnen we met RIK turbines gaan vliegen :D

Goed bezig man :thumbsup:

Voor de power turbine moet ik denk ik een ander adres zoeken. Ze kunnen geen inconel gieten, omdat dit onder vaccuum gegoten moet worden geloof ik. Zij hebben daar geen mogelijkheden voor, maar hij zou wel kijken wat er wel mogelijk is.

Ik heb ook meteen wat uitleg over spuitgieten gevraagd, dat helpt me wat bij het maken van het apparaat. De was zit dus in een verwarmde ketel van 72-75 graden, en daar zit een pomp onder (die ook verwarmd is), die de was met 2-5 bar in de matrijs spuit. De matrijs zelf is op kamertemp of erboven. Ik ben alleen nog niet over uit wat de eenvoudigste manier is om de pomp te maken. Dit kan met een schroef, een cilinder+zuiger, of....

als jullie ideeen hebben hoor ik het graag ;) ze zijn welkom

Gr. Rik

Dat is goed nieuws Rik.

Trouwens het nummer van de compressor klopt hoor.
in het overzicht van turbomaster staan meer fouten.
het is gewoon een 12 blads.

Probeer ook de power wielen te laten maken .

succes ,

Martin.

Hey Martin, ook weer back in town? Nog gefeliciteerd joh! :thumbsup: Grote klasse wat je daar gedaan hebt.

Groetjes,
Gerald

Hoi Rik,

Wat gaaf dat je deze wegen probeert te bewandelen en de mensen met je mee weet te krijgen om je te helpen!

Wij hadden op school een mechanische spuitgiet machine.
Dat was een erg simpel maar doeltreffend apparaat.
Het apparaat bestond uit een soort cilinder die je kon vullen met was en deze werd verwarmd door een elektrisch element. (stel je dit voor al een injectiespuit met een hevel :rolleyes:) Daar voor werd dan de matrijs opgesteld (op kamer temp) als de "was" heet was trok je de hevel naar beneden en schoof eerst de mond van de ketel tegen de matrijs aan en dan als je door drukt spoot je de was erin. En de druk die je opgaf om te spuiten haal je makkelijk op deze manier.

Op deze manier kon je eenvoudig en voor de school op een goedkope manier leuke dingetjes maken. Het werkte perfekt. Op open dagen liep iedereen in eens met tolletjes, propellors, vorkjes etc etc. Zeker geen apparaat voor grote produktie maar ik denk dat voor ons hobby bobs het te gek zou zijn zoiets te maken en eenvoudig....

Ik praat over de LTS waar ik in '89 op school zat te Alkmaar.

groet,

Rob

Laatst bewerkt:
Hoi Rob, bedankt! :D

ik zat inderdaad ook aan zoiets te denken, alleen dan het duw mechanisme dan weer elektronisch :p Met een stappenmotor bijvoorbeeld zou je de preciese hoeveelheid kunnen doseren. Ik heb ook aan de compressor zitten denken, maar als je een overdrukt op je was krijgt, spuit alle was teveel er boven uit, het doseren is dan dus een probleem.

nog even dus iets bedenken...

Gr. Rik

Hoi Rik,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook al weer een tijdje rondliep met de gedacht zo een soort apparaat te gaan bouwen. Maar de tijd weerhoud me ervan om zelf de spuitgiet machine te gaan bouwen. Voor een paar stuks zou ik nu kiezen voor 3D printen.

Zelf zou ik toch gaan voor de hand bediening, puur mechanisch. Je voelt dan ook of de matrijs volzit en kun je middels oer oude spierkracht de druk bepalen.
Even terug in de tijd. als je op school als een gorilla aan de handel ging hangen kreeg je ook overal "was" waar het niet hoorde te komen.
Hoe zeggen onze Duitse buren dat ook, finger spitze gefull???

Succes en blijf je volgen!!

Rob

@Rik,

Hoe ga je de matrijs eigenlijk maken??? word dat een frees model of moet er ook nog een zinkvonker gemaakt worden:p. Jij draait je hand neregens voor om,hahaha.

Je zou eventueel ook eens kontakt kunnen zoeken met VIBA die leveren alle mogelijken toebehoren op veel gebied. Ik doe voor de zaak al jaren dingetjes met hun. Zij hebben een zeer inventiefe afdeling op het gebied van gieterij technieken.

Je zou dan ook een matrijs voor dergelijke toepassingen misschien kunnen maken door een negatief te maken van kunstof.

Rob

Hoi mensen,

Wederom goed nieuws! :D

Ik heb nu 2 adressen die voor mij RVS kunnen gieten, en 1 bedrijf wat voor mij ook nog inconel kan gieten. Zollern heeft namelijk positief geantwoord op de mail, of ze voor mij RVS en Inconel kunnen gieten. Ik heb ook een pdf gekregen met daarin toleranties voor de matrijzen. "Er zit ongeveer 1 % krimp in de was en ongeveer 1,8 % krimp in het metaal" aldus de gieterij.

Jeroen, de bout is prima, maar beter is misschien als je assenstaal uit een pomp of elektromotor zou kunnen krijgen denk ik.

Rob, EDM machine heb ik nog niet nodig denk ik. De matrijs maak ik hier zelf, uit meerdere delen denk ik :) Ik heb zojuist nog een nieuwe spindel voor de cnc aangeschaft, dan moet ie ook wat opbrengen he, haha :D
edit: op de Viba website heb ik niets kunnen vinden over gieten. Weet je dat zeker?

Voor de IGV heb ik al gezien dat ik 2 matrijzen moet maken, en dan later de wasdelen aan elkaar moet smelten. De matrijs kan uit 1 deel, maar dan kan ik het wasmodel niet lossen, en dat is wel zo handig ;) . Voor de Spider is de tekening van de matrijs bijna klaar.

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Back