WW1 Avia BH3 voor RBC

...en heb in al die jaren dat ik vlieg maar 1 kapotte servo gehad

Ik ging er ook van uit dat dit niet vaak zou voorkomen en heb dus geen luikjes in de hurri gemaakt. Wilde zaterdag een maiden gaan doen en wat blijkt vrijdagavond bij het afstellen van de aileronservos (was laatste klusje) beide servo's vast! Hoop gezoem, waarschijnlijk, maar dat weet ik nog niet zeker, is er PU in de servo's gekomen tijdens het glassen. Tot overmaat van ramp breekt het servoarmpje af bij het loshalen van de stuurstangetjes :evil: Ik ga nu maar nieuwe bestellen en luikjes fabriceren.

Maar los van dit alles, de bouw van de Avia gaat erg voorspoedig zo te zien!

Iwan,

Zo dan :? dat is balen werkt de servo's nu wel na het afbreken van de hevel of heb je deze met het inlijmen in de vleugel misschien vastgelijmd.

Lijkt mij sterk dat de PU de servo vastzet.

En eeehhh ja dan is een luikje handig.

Succes met de reparatie.

De Avia ja dat gaat lekker.

Ton

Tijd voor wat meer plaatjes

normal_1A%20Avia3%20%28136%29.JPG

normal_1A%20Avia3%20%28137%29.JPG

normal_1A%20Avia3%20%28139%29.JPG

normal_1A%20Avia3%20%28140%29.JPG

normal_1A%20Avia3%20%28141%29.JPG

normal_1A%20Avia3%20%28142%29.JPG

normal_1A%20Avia3%20%28144%29.JPG

normal_1A%20Avia3%20%28145%29.JPG

normal_1A%20Avia3%20%28146%29.JPG

normal_1A%20Avia3%20%28148%29.JPG

Zo klaar voor de eerste testvlucht.

Ton

de eerste testvlucht
Een testvlucht met die wielen, okay, dat mag.

Als er daarna dan ook maar direct schaal-wielen onder gezet worden!!! :evil:

Je kunt het model net zo goed van boven tot onder in de metallic monokote zetten . . . :?

Leuk model! :P

(Los van die wielen . . . :wink: )

jan.

Jan,

:lol: :wink:

Gatver in de metallic monokote :cry: dat had ik van jouw niet verwacht :P

Nee, ben wel happy met de Oracovertex want er moet ook nog ribstitching op komen en nog wat meer details.

Maar vooral de kleuren van het schema hieronder want dat is de rede dat ik begonnen ben aan de Avia.

afb14204.jpg

De wielen, ja ben blij dat ik daarvoor op mijn :oops: krijg maar dat was alleen even om er iets eronder te hebben, er komen William Bross wielen onder maar die staan nog in bestelling.

Voor het vliegen zitten er al Bross wielen onder welke geleend zijn van de Bristol, als je goed kijkt zie je dat ze er al onder zitten op de andere foto's.

Ton

Ton, ik wordt stik jaloers (alweer) op jouw bouwsnelheid. Heb je niets beters te doen dan ons bestoken met al die schoonheid? :wink:

Jan,

Dank U en leuk je he die kleurtjes :lol: .

Airbrushen ja natuurlijk moet wel, met verven smeer je de tex/doek struktuur dicht :? en wordt het te strak/glad :( .

Arvid,

Sorry :oops: maar als ik balsahout zie of snuffel wordt ik gek en moet ik plakken en dan nog die CA dampen geweldig gewoon.

Dat stik jaloers zijn mag :P want dat ben ik ook op jou Corsair 8) :wink: want die staat natuurlijk ook op mijn Warbird lijst van ooit nog te bouwen.

Jaap,

Geen paniek want van een verslaving kom je niet zo snel af, weet ook niet of er een modelbouwafkickcentre is heeeelppp.

Ton

Ton van Munsteren zei:
Dat stik jaloers zijn mag :P want dat ben ik ook op jou Corsair 8) :wink: want die staat natuurlijk ook op mijn Warbird lijst van ooit nog te bouwen.

Ton

Ton, Als je nu begint met jouw bouwtempo haal je Arvid makkelijk in :D

(sorry, Arvid kon het niet laten)

Jaap / Jacques,

Nee helaas :? gaat niet lukken moet em eerst nog tekenen en dan pas bouwen.

Wil dat ook niet :wink: ga eerst een Spit Mark9 of een Vough Kingfisher bouwen en ga daarne zeker voor de wat minder bekende Warbirds.

Dus lekker doorgaan Arvid kunnen we eerdaags samen vliegen 8) lijkt mij wel leuk een Corsair en een Spitfire.

Ton

Lijkt me een heel goed plan. En als m'n vader dan nog even doorbouwt op de DC3, kunnen we die gaan begeleiden. :D

@Ton
Je kan , ook van een bestaande tekening werken.
Dan lukt het deze week nog wel toch. :wink:

Arvid,

JAJAJA MOOIMOOIMOOI

Jacques,

Ja een week moet wel lukken maar dan toch echt van mijn eigen tekening.

Het grootste probleem is eigenlijk meer dat de bouwplanken vol staan met projecten en dan zijn er nog een paar die nog in de wacht staan voor de afwerking :? .

Ton

Het is al weer even geleden dat de Avia vliegklaar stond en dus tijd voor een update.

Dacht even dat er geen geinterreseerde waren voor WW1 modellen en had het verslag in de wachtkamer gezet.
Maar als ik nu zo rondkijk op het forum is het tijgekeeerd en komt het wel goed met de WW1 modellen.

De Avia heeft natuurlijk allang gevlogen, maar daar zit nog een verhaaltje aan vast.

Zo daar gaan we dan.

Zaterdag ochtend mooi weer en een perfecte dag voor een eerste proefvlucht
Eerst thuis nog even proefdraaien om toerental en stroom te meten.
Dat ging een beetje lastig, want door de regelaar starte de motor eerst de een kant op en dan weer de andere kant.
Lastig :? maar maakt niet uit doen we de test gewoon met de motor in de tegengestelde draairichting.
Maar met volgas ging er iets goed fout en schok ik me wezenloos toen de motor een hoop lawaai maakte en de balsa snippers in het rondvlogen.

1A%20Avia3%20%28150%29.JPG

Dit was het gevolg, maar wat was de oorzaak.

1A%20Avia3%20%28151%29.JPG

Door het trekken van de motor aan de spant had deze het begeven en de prop had de rest gedaan.

1A%20Avia3%20%28153%29.JPG

Dit was er over van het motorschot.

1A%20Avia3%20%28154%29.JPG

Even schrikken dus maar als ik me heb voorgenomen te gaan invliegen dan gaan we ook invliegen.
Dus 10 min later was de neus schoon gezaagd en geschuurd.

1A%20Avia3%20%28155%29.JPG

1A%20Avia3%20%28156%29.JPG

Een paar flinke blokken werden er opgeplakt.

1A%20Avia3%20%28157%29.JPG

Even passen voor de neusring.

1A%20Avia3%20%28158%29.JPG

Motorspant, maar nu een stuk dikken en beter triplex, waarbij de motor ook anderom wordt gemonteerd.

En nu maak haken, schaven en schuren.

1A%20Avia3%20%28159%29.JPG

En om 1 uur stond de Avia vliegklaar voor de eerste vlucht op het veld.

1A%20Avia3%20%28160%29.JPG

1A%20Avia3%20%28161%29.JPG

1A%20Avia3%20%28162%29.JPG

Even geduld nog eerst even de accu laden.

1A%20Avia3%20%28163%29.JPG

Zo de stekker erin even proefdraaien en dan kan die.

1A%20Avia3%20%28164%29.JPG

1A%20Avia3%20%28166%29.JPG

1A%20Avia3%20%28167%29.JPG

1A%20Avia3%20%28168%29.JPG

Met een paar meter was de Avia los en vloog beter dan verwacht.
Heerlijk rustig en goed luisterend naar de roeren, na wat looping, rols en laag overvliegen een prima landing.
Direct een doorstart en weer gevolgd door nog een aantal doorstarts.
Dit laatste met niet meer dan halfgas en naar mijn beleving een prima schaalsnelheid.

Een zeer tevreden ontwerper dus en weer een leuke aanwinst voor de collectie.

Door alle andere projecten heeft de Avia vanaf toen stilgestaan, maar ben nu met de afwerking bezig.

Ton

Dat vind ik klasse, dat je na zo'n tegenslag direct doorpakt en de zaak repareert.

Ik zou 'm denk ik eerst minstens drie maand weggezet hebben. :?

Verschil moet er zijn. :wink:

Mooi vliegbeeld! :D

Moet nog wel een pilootje in, hè! :wink:

jan.

Ton van Munsteren zei:
Dacht even dat er geen geinterreseerde waren voor WW1 modellen en had het verslag in de wachtkamer gezet.
Maar als ik nu zo rondkijk op het forum is het tijgekeeerd en komt het wel goed met de WW1 modellen.

Echt wel! :yes:

groet,

Frank

Back