Het is al weer even geleden dat de Avia vliegklaar stond en dus tijd voor een update.
Dacht even dat er geen geinterreseerde waren voor WW1 modellen en had het verslag in de wachtkamer gezet.
Maar als ik nu zo rondkijk op het forum is het tijgekeeerd en komt het wel goed met de WW1 modellen.
De Avia heeft natuurlijk allang gevlogen, maar daar zit nog een verhaaltje aan vast.
Zo daar gaan we dan.
Zaterdag ochtend mooi weer en een perfecte dag voor een eerste proefvlucht
Eerst thuis nog even proefdraaien om toerental en stroom te meten.
Dat ging een beetje lastig, want door de regelaar starte de motor eerst de een kant op en dan weer de andere kant.
Lastig :? maar maakt niet uit doen we de test gewoon met de motor in de tegengestelde draairichting.
Maar met volgas ging er iets goed fout en schok ik me wezenloos toen de motor een hoop lawaai maakte en de balsa snippers in het rondvlogen.
Dit was het gevolg, maar wat was de oorzaak.
Door het trekken van de motor aan de spant had deze het begeven en de prop had de rest gedaan.
Dit was er over van het motorschot.
Even schrikken dus maar als ik me heb voorgenomen te gaan invliegen dan gaan we ook invliegen.
Dus 10 min later was de neus schoon gezaagd en geschuurd.
Een paar flinke blokken werden er opgeplakt.
Even passen voor de neusring.
Motorspant, maar nu een stuk dikken en beter triplex, waarbij de motor ook anderom wordt gemonteerd.
En nu maak haken, schaven en schuren.
En om 1 uur stond de Avia vliegklaar voor de eerste vlucht op het veld.
Even geduld nog eerst even de accu laden.
Zo de stekker erin even proefdraaien en dan kan die.
Met een paar meter was de Avia los en vloog beter dan verwacht.
Heerlijk rustig en goed luisterend naar de roeren, na wat looping, rols en laag overvliegen een prima landing.
Direct een doorstart en weer gevolgd door nog een aantal doorstarts.
Dit laatste met niet meer dan halfgas en naar mijn beleving een prima schaalsnelheid.
Een zeer tevreden ontwerper dus en weer een leuke aanwinst voor de collectie.
Door alle andere projecten heeft de Avia vanaf toen stilgestaan, maar ben nu met de afwerking bezig.
Ton