WW1 Avia BH3 voor RBC

Hé Ton,

Gefeliciteerd met de maiden, ziet er goed uit.

Even nog een vraag, want ik kon het niet vinden in dit draadje (of ik heb er overheen gekeken) maar wat is de spanwijdte van deze kist?

Wordt dit echt een kit voor RBC?

Weet je al wanneer dan?

Groet,

Jaap

sorry, meer dan 1 vraagje :D
 
Ton,

Gefeliciteerd, ziet er goed uit.
Een aantal pagina's terug vroeg je waarom WWI kisten niet mijn 'ding' (sorry voor het woord) zijn.
Ik heb meer met de "golden age", omdat er toen, naast de puur functionele aspecten, ook vorm en uitstraling een rol ging spelen.

Ik ben ook wel benieuwd naar de specs; motor, spanw., gewicht, accu, prop enz.
 
Heren,

Dank jullie wel, toch altijd spannend een maiden van een eigenontwerp.


Jaap,

Wordt dit echt een kit voor RBC?
Voor zover ik kan inschatten, Rob vind het een leuke kist en als dat zo is wordt het meestal een kit.
Wanneer de kit zal uitkomen heb ik geen idee, misschien begin volgend jaar.


Wouter,

Ik heb meer met de "golden age",
Mee eens is zeker een prachtige periode geweest, maar vind juist dat die WW1 modellen een bepaalde nostalgie en rust uitstralen.


Gegevens Avia BH3
Spanwijdte 1600 mm
Lengte 1070 mm
Gewicht 1950 gram
Accu Lipo 4s1p 3200 ma
Motor Typhoon 29/18/14
Prop APC 12x8 maar dat weet in niet meer zeker.

Alvast even een voorproefje van de kleuren.
1A%20Avia3%20%28170%29.JPG


Ton
 
Wow Ton,

Wat een prachtkist!
Ben zelf helemaal WW1 minded (doek, struts en spandraden)
Kende deze Avia nog niet :oops: maar ik vind het een erg fraai kistje, zeker met dat kleurenschema.

Heeft wel een heel klein beetje weg van de Junkers J1, ooit zelf eens voor lijnbesturing gemaakt... vroeger... :?

Deze zal zeker beter vliegen dan menig dubbeldekker uit die periode, mooi project voor een schaalmeeting,
heb je ook minder last van de wind lijkt me

Knap dat je zoveel kunt blijven bouwen, kost mij met 2 dochtertjes al aardig wat moeite om de projecten voort te zetten
(misschien toch maar wat eenvoudigere/minder arbeidsintensieve kisten gaan maken, maar ja, het is allemaal zo mooi ook)

Gaaf werk!
Groet Ralf
 
Ralf,

Dank je,

Eerlijk gezegd is de Avia gekozen als vervanger voor de Junkers, omdat ik die golfplaten romp en vleugel nooit mooi genoeg zou krijgen.

De Avia is een prima alternatief, maar er zijn natuurlijk veel meer leuke kisten die je zelden ziet en juist dat zijn mijn favorieten.

Het leuke is ook dat er al aardig wat leuke fotoseries te vinden zijn van die onbekende kisten.

mooi project voor een schaalmeeting,
Had geen ruimte meer in de auto anders had tie er dit jaar al bij geweest, volgend jaar dus zeker.

heb je ook minder last van de wind lijkt me
Maakt niet zoveel uit, vloog mijn Topflite SE5a ook met tot max windkracht 5 want dan werden de wedstrijden pas afgelast.
Alleen de landing was dan wat oppassen maar door de weerstand van de spandraden was het vliegen lekker stabiel.
Duurde alleen even voordat je aan de ander kant van het veld was, met wind tegen.

eenvoudigere/minder arbeidsintensieve
Zou zo zijn als je 1 tegelijk aan het bouwen ben, maar ben er meestal met meerder modellen tegelijk bezig.
En daar wil ik juist vanaf, ben nu eerst alles aan het afwerken om daarna weer iets nieuws op te gaan starten.
Ga me wat meer concentreren op de wedstrijden en wil daar modellen voor gaan bouwen.
Nu dat het niveau zo hoog ligt in ons eigen landje, heb ik mijn zinnen gezet op een plekkie binnen de top 3.
Maar daar moet nog wel even wat voor tekenen en bouwen, zal daar eerdaags een post voor openen.

Ton
 
Hoewel de romp al een kleurtje had was ik niet tevreden over de vleugel.

Ribstitching simuleren is staat wel leuk op zo'n model dus dat moets er nog op.

Ben als volgt te werk gegaan.

1A%20Avia3%20%28172%29.JPG

1A%20Avia3%20%28171%29.JPG

Voor elke rib wordt van naaigaren eerst stukjes geknikt die breder is dat de vleugel.

1A%20Avia3%20%28173%29.JPG

1A%20Avia3%20%28174%29.JPG

Dan worden de draadjes met klemmetjes verzwaard zodat deze gespannen over de rib staan.

1A%20Avia3%20%28175%29.JPG

1A%20Avia3%20%28176%29.JPG

Op begin, midden en einde wordt het draadje met dunne CA lijm vastgezet.

1A%20Avia3%20%28177%29.JPG

1A%20Avia3%20%28179%29.JPG

1A%20Avia3%20%28181%29.JPG

Zo alle draadjes zitten met CA vast

1A%20Avia3%20%28182%29.JPG

1A%20Avia3%20%28183%29.JPG

De draadjes worden op maat gemaakt en het overtollige wordt verwijderd.
Met lijmen even rekening houden met dat stuk dat we gaan weghalen, zodat dat niet wordt vastgelijmt.

1A%20Avia3%20%28184%29.JPG

Hiermee gaan we de knoopjes van de stitching maken.

1A%20Avia3%20%28185%29.JPG

1A%20Avia3%20%28186%29.JPG

Een oud stukje lamel wordt voorzien van 2mm gaatjes, waarbij je de onderlinge afstand zelf kunt bepalen.

1A%20Avia3%20%28187%29.JPG

1A%20Avia3%20%28188%29.JPG

Met uitlijnen zorgen we ervoor dat de gaatjes boven het draadje uitkomt
Waarna we met een stukje balsa de houtlijm in de gaatjes strijken, om de gaatjes vol te zetten.

1A%20Avia3%20%28189%29.JPG

1A%20Avia3%20%28190%29.JPG

Stukje lamel weg en dit is het resultaat.

1A%20Avia3%20%28191%29.JPG

Begint al te drogen en in te zakken.

1A%20Avia3%20%28194%29.JPG

Klaar nu maar even laten drogen

1A%20Avia3%20%28193%29.JPG

Droog en klaar voor de afdekstrook.

1A%20Avia3%20%28196%29.JPG

1A%20Avia3%20%28197%29.JPG

Strookjes snijden met behulp van een balsa mal.

1A%20Avia3%20%28198%29.JPG

Zo dat is voorlopig voldoende.


Strookje vastzetten met een strijkbout en hier volgt het eindresultaat en klaar voor en kleurtje.
1A%20Avia3%20%28199%29.JPG

1A%20Avia3%20%28200%29.JPG

1A%20Avia3%20%28201%29.JPG

1A%20Avia3%20%28202%29.JPG

1A%20Avia3%20%28203%29.JPG

1A%20Avia3%20%28204%29.JPG

1A%20Avia3%20%28205%29.JPG

1A%20Avia3%20%28206%29.JPG

1A%20Avia3%20%28207%29.JPG

1A%20Avia3%20%28208%29.JPG


Zo weer een stapje verder.

Ton
 
Heel mooi, dit geeft net dat extra finesse voor een model.

:thumbsup:

Gr. Teus
 
Ziet er strak uit! Trouwens, de uitleg voor deze techniek kan ook wel naar de tutorials, lijkt me!
 
Heren Heren ik dank U.


Muxje,

Klopt, daarvoor is het ook zo opgezet maar moet hem nog plaatsen.



Zo, heb er direct maar en Tutorial van gemaakt, met de gedachten dat er nog velen zullen volgen.

Ton
 
Hoi Ton,
op m´n stearman heb ik de afdekstrips niet gesneden maar gescheurd,

Spuiten%20054.jpg

Spuiten%20056.jpg


Dan krijg je een rafelig randje wat dan een beet je een kartelrand imiteert zoals die
in het echt meestal aanwezig was.
Een klein begin sneetje in bijv. oratex en je scheurt ´m over de hele lengte af, keurig recht.
Wellicht ken je dit truukje al, maar wellicht zijn er nog andere lezers die er wat aan hebben,

groet,

Frank
 
Frank,

Was mij nog niet bekend ga ik zeker eens proberen, ziet er super uit op de Stearman.

Vanaf welke zijde ga je insnijden, aan de lijm of tex zijde.


Heb nog wel andere testjes gedaan met tissue en met de Oratax.

Maar vond dat te grof en erg lastig om daar een mooie constante strook mee te krijgen.

Het probleem is dat de tanden van een zaag tweekanten gezet zijn, waardoor je niet constant kunt snijden.

Wil daar nog wel verder mee gaan en van een nieuwe zaag de tanden eens omzetten naar een zijde, want dan moet het lukken.

1A%20Avia3%20%28195%29.JPG

1A%20Avia3%20%28215%29.JPG

1A%20Avia3%20%28216%29.JPG


Leuk he dat geknutsel aan die details.


Vertel eens wat meer van de details op de stearman en hoe je dat gemaakt hebt.

Ton
 
Ton van Munsteren zei:
Vanaf welke zijde ga je insnijden, aan de lijm of tex zijde.
Met insnijden bedoel ik een korte snede aan het begin van ong. halve cm, door en door zodat je een beginnetje hebt om te ´scheuren´
de tex word vanaf dat punt helemaal doorgescheurd.

Ton van Munsteren zei:
Vertel eens wat meer van de details op de stearman en hoe je dat gemaakt hebt.

De stearman was een leuk kissie om te maken,
CA2N4XQ3.jpg


Met Ralf ´strutter´heb ik afgesproken om daar een topicje over te maken, maar eerst nog een boel foto´s nemen!

komt nog!

groet,

Frank
 
Zo heb nog een paar plaatjes van de Avia, dus hier weer even een update.

Dit is tevens de stand van zaken zoals tie er nu bij staat.

Er moeten nog wat markings op, het schilder werk is dus nog niet klaar.

Wil ook nog proberen er een paar details op te maken, niet al te veel maar net leuk om de Avia dat extraatje mee te geven.

1A%20Avia3%20%28209%29.JPG

1A%20Avia3%20%28210%29.JPG

1A%20Avia3%20%28211%29.JPG

1A%20Avia3%20%28212%29.JPG

1A%20Avia3%20%28213%29.JPG

1A%20Avia3%20%28214%29.JPG


Ton
 
Ton,

ik vind het echt een fantastische kist :thumbsup:

Enne, deze wel komend jaar meenemen naar Oss hé

Groetjes,
Jaap
 
Jaap,

Dank je en ja de Avia gaat zeker mee.



Zo ben net klaar met de uitlaten van de 6 cil motor.

Lekker dat prutsen en kliederen met humbrol verf en mag zeggen dat ik wel tevreden ben met het eindresultaat.

1A%20Avia3%20%28217%29.JPG

Op de drie zijdeaanzicht zijn wel wat leuke detail te zien, die ik er nog wel graag op wil hebben.

1A%20Avia3%20%28218%29.JPG

1A%20Avia3%20%28219%29.JPG

Eerst maar even de tekening uitvergroten naar het juiste formaat.

1A%20Avia3%20%28220%29.JPG

1A%20Avia3%20%28221%29.JPG

En aftekenen op het model.

1A%20Avia3%20%28222%29.JPG

Gaten maken en wat balsa erachter plakken om de pijpjes in te kunnen lijmen.

1A%20Avia3%20%28223%29.JPG

1A%20Avia3%20%28224%29.JPG

De uitlaten zijn gemaakt van een rond stukje balsa, met daarop wat papier gewikkeld en gelijmd

1A%20Avia3%20%28225%29.JPG

De pijpjes worden daarna in het balsa blok gestoken, uitgelijnd en met een drupje CA gelijmd.

1A%20Avia3%20%28226%29.JPG

Nog wat kliederen met wat Humbrol verf en dan komt het er zo uit te zien.

1A%20Avia3%20%28227%29.JPG

Verdunde humbrol met wasbenzine om de weggelopen druppels te maken.

En verder nog wat meer plaatjes van het resultaat.
1A%20Avia3%20%28228%29.JPG

1A%20Avia3%20%28229%29.JPG

1A%20Avia3%20%28230%29.JPG

1A%20Avia3%20%28231%29.JPG


Leuk om te maken en maar 2 avondjes werk.


Ton
 
:thumbsup: Geweldig Ton zoals jij aan het bouwen bent, daar kunnen wij nog wat van leren :worship:
 
Back
Top