X-24

Weer een beetje verder

Het aanwerken van de vleugel aan de romp,

X-24 602 by vonw004, on Flickr

X-24 604 by vonw004, on Flickr

X-24 607 by vonw004, on Flickr

Ondertussen is de rug en het acculuik ook bespannen, de naden en eventuele rimpels worden zoveel mogelijk weggescheurd vooraleer de vloerlak er op komt.

X-24 608 by vonw004, on Flickr

X-24 609 by vonw004, on Flickr

X-24 610 by vonw004, on Flickr

Wieltje binnen

X-24 611 by vonw004, on Flickr

Wieltje buiten

X-24 612 by vonw004, on Flickr

en nu snel checken of de lijm al droog is

Dirk

Het bespannen met papier loopt op zijn einde, de motoren zijn gemonteerd, het landingsgestel is aangepast. Foto's komen één van deze en ik heb ook al wat zitten peinzen over de kleurtjes. Toen ik véél véél jonger was reden er op de circuits onwaarschijnlijk coole Porches rond met een nog cooler kleurenschema en dat zou ik eens willen proberen.

Op het model zou het dan zoiets kunnen worden

Dirk

Succes met de afwerking, benieuwd naar het eindresultaat.

Kleurenschema is natuurlijk erg persoonlijk, ben zelf meer van de wat primairdere kleuren, zoals het wit rood (zwart) op de porche. maar goed, die auto is lastig te verpesten met een verkeed schema :).

Freek

Die kleuren combo is voor auto ook een van mijn favorite maar dan op de Ford GT40 waarvan ik een replica heb gehad RIP

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt uiteindelijk voor de hoogste positie van het stabilo gekozen meen ik gezien te hebben.

Is mijn inziens de betere keuze aangezien het dan uit de turbulente luchtstroom van de vleugel en prop blijft...

Stabilo bovenaan ziet er het coolst uit vond ik. Meest effectief is denk ik de laagste optie ter hoogte van de vleugel. Dan is die het meest effectief ivm de propwash.

Laatst bewerkt:
Die kleuren combo is voor auto ook een van mijn favorite maar dan op de Ford GT40 waarvan ik een replica heb gehad RIP

Zo eentje bedoel je?

Deze werd gespot een tiental jaar geleden tijdens de Luftzirkus in Harsewwinkel.
Zou niet kunnen kiezen tussen de Porche of de GT40, is ook niet nodig want geen van beide hebben een koffer waar de X-24 in kan, houd het dan maar bij mijn Citroentje ;-)

Succes met de afwerking, benieuwd naar het eindresultaat.

Kleurenschema is natuurlijk erg persoonlijk, ben zelf meer van de wat primairdere kleuren, zoals het wit rood (zwart) op de porche. maar goed, die auto is lastig te verpesten met een verkeed schema :).

Freek

Dit is zo'n kwestie van "Love it or Hate it", en aangezien ik tot de tweede groep behoor ben ik op zoek naar de RAL nummers van die kleuren. Iemand?
En om iedereen zijn zin te geven heb ik snel effe met de kleurtjes gespeeld, rechts boven natuurlijk de enige echte Gulf X-24 ;-)

Dit doet me er ook aan denken dat ik nog een coole naam zoek voor het model want X-24 is maar het project nummer.

Dirk

Update!

Hier weer een hoop foto's,

Het staartwieltje, zonder aansturiing. Op de grond, dwz als de wielen uit zijn worden de motoren mee gemixt met het richtingsroer.

En nog enkele foto's genomen op de lanceerbasis :-D

Zoals steeds, "Wordt vervolgd"

Echt een mooi "snel" ontwerp, vind met name mooi laatste foto top.

Ik blijf volgen ;).

Freek

Hier was de laatste dagen niet veel loos maar nu zijn er weer een paar fotootjes,
Ondertussen is de X-24 zo goed als vliegklaar, enkel de regelaars ontbreken nog.

Ik had het al eerder gedaan op kleinere modellen en nu dus op een groter model, rolroeren met UHU-por scharnieren. Ik sta er nog steeds versteld van hoe sterk die wel zijn en zo goed als onzichtbaar.

het inlijmen van de roerhoorntjes voor de rolroeraansturing. Die zijn gemaakt van servoschijfjes die hier anders toch maar in de schuif liggen. Deze zaag ik in twee en lijm ze met behulp van een tandenstoker op een blokje in het roer, zo kan ik ze mooi positioneren en zijn ze beide exact even lang, met als beloning links en rechts een mooie symmetrische aansturing zonder dat je al teveel moet foefelen in de zender.

De aansturing van de staart en het aanwerken van de pendelstabilo.

en tenslotte de afgewerkte staart

Nu zoals gezegd nog de regelaar en de bedrading hiervoor en dan kan hij de lucht in, als het dan allemaal goed zit begin ik aan de motorgondels.

Dirk

Zou silicone-scharnier op dit schuim gebruikt kunnen worden?
[153434] inspira-bouwproject-gestart-26, bericht #251 e.v.

987JJampPG.jpg

Zou silicone-scharnier op dit schuim gebruikt kunnen worden?
[153434] inspira-bouwproject-gestart-26, bericht #251 e.v.

987JJampPG.jpg

Ron,

Met silicone scharnieren heb ik weinig ervaring, een scharnier met UHU-por kan je ook niet vergelijken met een silicone scharnier. Bij een silicone scharnier zit de silicone tussen de vleugel en het roer. Een scharnier met Por kan je het best vergelijken met een tape die bovenop de vleugel en het roer aanbrengt. De UHU-Por zit dus enkel bovenaan de vleugel en het roer, klinkt misschien wat raar maar als je je aan enkele regeltjes houdt dan krijg je een perfect werkend en degelijk scharnier. Ik zal eens een poging doen om het met woorden uit te leggen.
Het roer en de vleugel of stabilo moeten waar het scharnierpunt komt zo scherp mogelijk zijn en over de ganse lijn perfect aansluiten. Dan fixeer je het roer op de plaats dat het moet komen, vervolgens leg je op de scharnierlijn een rups van UHU-por over de hele lengte, opletten dat er enkel bovenaan lijm zit. Dat wrijf je dan met je vinger plat zodat je een strook heb van ongeveer één centimeter breed welke gelijkmatig moet verdeeld zijn op het roer en vleugel. Die mag nog een kleine millimeter dikte hebben, de por krimpt nog een heel deel bij het opdrogen. Het aanbrengen van de por en het plat wrijven moeten snel gaan want UHU-por wordt snel stroperig. Nu volgt er een paar uur van geduldig zijn want het hele boeltje mag niet bewegen. Als alles goed is gegaan heb je na enkele uren een mooi en bijna onzichtbaar scharnier.
Wat je zeker niet mag doen is het roer helemaal omklappen zodat de lijm op elkaar komt want dan zit het direkt vast, UHU-por is en blijft een goede kontaktlijm. Daarom leg ik bovenop de lijmnaad een laagje acrylvernis.
Een tweede "don't" is met wasbenzine aan de UHU-por komen want dat lost de lijm op. Dus als het scharnier niet van de eerste keer lukt neem je de fles wasbenzine.
Dit is geen uitvinding van mij maar ooit ben ik het ergens op het WWW tegengekomen, alleen weet ik niet meer waar. Omdat ik het interessant vond maar niet helemaal vertrouwde heb ik me een stukje scharnier gemaakt, dit was toevallig op de dag voor ik naar Dortmund ging, dit stukje heb ik de hele dag in mijn vestzak gehad in Dortmund en heb er de hele dag zitten mee prullen, 's avonds was het nog heel, ik heb het dan maar met twee handen uit elkaar getrokken en was meteen overtuigd van de degelijkheid. Eerst heb ik het op een indoor model toegepast zonder problemen, dan op een Parkflyer, ook zonder problemen en nu dus op de X-24 en ik voorzie ook hier geen problemen.

Dirk

Het was een wild idee van mij Dirk, vind het een mooie methode, en meteen luchtspleet pleite. Tipje: direct voorafgaande berichten hoef je niet te citeren, en foto kun je uit citaat verwijderen voor t.b.v. vlot lezen van discussie.

Nog één nachtje slapen,

Nog één nachtje slapen en één dagje werken en morgenavond is het dan zo ver.
X-24 501 by vonw004, on Flickr
X-24 502 by vonw004, on Flickr
Alles is aangesloten en getest, de motoren draaien in de goede richting enkel nog een paar gram lood in de staart voor het zwaartepunt en hij is klaar voor zijn eerste vlucht.
Ik heb daarnet de motoren eens laten draaien en hoho daar zit force achter. Op 6s 5000mAh trekken de motoren samen een kleine 60A dat is ongeveer 1300watt en dat voor een gewicht van amper 3000gr, ik hoop dat ik hem daarmee van grond krijg :-D

Dirk

Ik heb daarnet de motoren eens laten draaien en hoho daar zit force achter. Op 6s 5000mAh trekken de motoren samen een kleine 60A dat is ongeveer 1300watt en dat voor een gewicht van amper 3000gr, ik hoop dat ik hem daarmee van grond krijg :-D

45W/100gr vlieggewicht... kan je zonder moeite mee prophangen :D

Ik overweeg om een houten blokje achter mijn throttlestick te steken om zo de snelheid in de hand te houden :-D

Back