X400 Micro heli van ARK

hoi,
kun je die riem ook niet strakker zetten ofso :roll: ?
want dan heb je minder kans dat hij eroverheen schiet.
of heb ik het mis?

De riem mag niet te strak zitten want dan heb je veel vermogen verlies. Hij moet natuurlijk wel zo zitten dat hij niet over het tandwiel kan slippen.
Met het nieuwe tandwiel (origineel) heb ik intussen meer dan 30 keer gevlogen en het werkt prima zo. Ik denk dat ik de eerste keer gewoon pech heb gehad, enorm hoog toerental en de heckrotor in de grond.
De accu vlieg ik niet in één keer leeg maar 2x 7 minuten. De tarabat levert namelijk te weinig stroom en zo kan de accu zich even herstellen.

tieske

Vandaag voor de eerste keer met de heli naar het vliegveld geweest. Ik wou eigenlijk kijken hoe de heli zich inverted gedraagt maar daar waaide het mij toch iets te hard voor. Wel zo een paar accu's leeggevlogen en een paar loepings gemaakt.

Op zich heeft de heli geen last van de wind. Vooral windin is de heli erg stabiel. Als je echter na een bocht voor de wind komt dan komt er een enorme snelheid in de heli. Als je deze snelheid eruit wil halen valt de heli behoorlijk naar beneden. Als je dan met een laag toerental op de kop vliegt kun je hem maar net opvangen.
Eigenlijk 't zelfde als bij een grotere heli maar daar heb je toch altijd meer vermogen om de heli op te vangen.

Voor de rest krijg ik er elke dag meer plezier in. De heli stuurt heel precies maar dat leer je vanzelf als je hoofdzakekelijk in je tuin vliegt waar de ruimte toch behoorlijk beperkt is.

tieske

Nu het wat rustiger weer was toch maar eens getest hoe de heli zich inverted gedraagt. En dat is dus nog niet lekker.
Telkens als ik de heli op z'n kop leg krijg ik een flinke storing, meestal op de staart. Deze gooit zich dan een kwartslag om. Niet echt leuk op zo'n moment dus van testen komt dan niet veel terecht. Ik heb dit een keer of 5 geprobeert en steeds een storing als de heli inverted is.

Van zo'n zelfde storing heb ik een tijdje geleden iets op 't forum gelezen, ik dacht van satoer maar vind dat nog maar eens terug.

tieske

Ik heb speciaal de kontronic regelaar gekocht zodat ik geen last van de bec heb. Deze werkt ook prima en word nieteens warm. Toch steeds een flinke storing als ik inverted ga.
Als ik thuis in de tuin vlieg heb ik nooit een storing. ( zo'n 50 vluchten).
Op 't vliegveld is de heli iets onrustiger op de staart en heel soms een kleine tik op de staart en een keer op de pitch.
Dit komt natuurlijk omdat ik op 't vliegveld veel verder wegvlieg dan in de tuin. Ontvanger is zo'n micro ding van schulze.
Als ik echter inverted ga is 't een flinke storing en niet soms maar iedere keer.
Waarschijnlijk is 't toch beter om een grotere ontvanger te plaatsen omdat deze toch wel een groter bereik hebben.
Ik ben wel niet verder weg als ik inverted ga maar misschien dat het lood in de bladen en de metalen paddelstang toch het signaal zoveel afschermen dat er storing optreed.

tieske

Wat voor ontvanger heb je er nu in zitten?

Misschien is een Berg ontvanger iets voor je. (Mzk sexta)

Ontvanger is de alfa 835 van schulze.
Verder durf ik eigenlijk niet te vertellen hoe ik de antenne gelegd heb maar het is duidelijk dat er inverted minder ontvangst is dan wanneer de heli rechtop vliegt. Als ik een andere ontvanger moet kopen word 't een van normale grote met pcm.
Maar eerst zal ik toch maar eens de antenne door een rietje steken want als ik 't zo bekijk moet dat al een hele verbetering geven.

tieske

Met de Schulze 835W moet je gewoon ver weg kunnen vliegen hoor zonder storingen
We gebruiken ze ook in de Logo 10, 16 en 20.

Wat je zou kunnen doen is de heli potentiaal gelijk leggen dus alle metalen delen aan elkaar vast knopen en ferriet kernen gebruiken vlak voor de
servo en gyro aansluitingen de ontvanger ingaan (als je dat al niet gedaan had)
Op de ontvanger zit trouwens ook een ledje die aangeeft of er storingen in het signaal zijn opgetreden.

Gr Hans

hoj Chopperhens

Toch leuk dat ik de ontvanger kan blijven gebruiken.
Wat het overige betreft, ik heb alleen een ferriet kern aan de regelaar.
Zoals ik al zei ga ik eerst de antenne eens goed leggen. Als dat niet helpt gaan we verder kijken. Als de heli normaal vliegt kan ik trouwens behoorlijk ver weg vliegen zonder vervelende storingen. En met redelijk ver weg bedoel ik dat ik dan eigenlijk al te ver weg ben dat ik de heli nog behoorlijk zie. Ik moet er dus zowiezo op letten dat ik de bocht wat eerder inzet met zo'n kleine heli want als er wat wind is dan is 't ding supersnel.

tieske

De antenne is verplaatst en heb nu 0,0 storingen.

antenne3.jpg

antenne4.jpg

Eerst had ik de antenne naar de voorkant geleid maar dan moet er een erg lang latje onder om de antenne over de volle lengte te gebruiken.
De heli is zo'n 10 keer inverted gegaan en geen enkele storing.
Nu ik weet dat dit werkt ga ik een rietje plaatsen vanaf de zijkant van de horizontale vin naar achteren.

tieske

De 3s1p tarabat 2500 mA kan duidelijk de stroom niet leveren die nodig is bij deze setup. Na 20 ladingen is 1 accu eigenlijk onbruikbaar. De andere levert nog maar zo'n 60%. De nieuwe accu's van graupner doen het veel beter. Ik ben benieuwd hoelang die meegaan.

Ik heb eerder al eens gemeld dat er te weinig vermogen is om de heli goed op te vangen. Als je niet met een absurd hoog toerental (meer dan 2500)wil vliegen moet je goed opletten met het opvangen van de heli.
Ook als je inverted gaat moet je steeds even met max pich opvangen.

Ik heb net iets grotere bladen gemonteerd en even geprobeerd in de tuin.
De standaard bladen zijn 280 en de nieuwe van de trex 315.

Het verschil is ongelooflijk. Ik heb het toerental al flink terug geschroefd maar durf nog steeds niet max pich te geven want de heli schiet gewoon omhoog. Het ziet er naar uit dat 't nu pas echt leuk gaat worden.

tieske

hmmm Jammer dat die Tarabats niet zulke goede lipo's blijken te zijn. Ze zijn vrij goedkoop. Las elders op het forum ook al negatieve ervaringen:
robert zeeland zei:
Had naar Jan geluisterd, deze lipo's zijn werkelijk meuk vd onderste plank. 10-12C, ja, mooi niet! Zwaar overrated. Leuk om bijv. als zenderbatt te gebruiken, maar voor aandrijvingen complete pauperzooi.

Wedden dat je na minder dan 30-60keer gebruik je er niet meer dan 3500mAh ingeladen krijgt? En dat dan de spanning bij gemiddelde belasting al flink door de knieen gaat? Ik spreek uit ervaring, en die is met tarabat kl%$# (censuur) van de bok...

Sorry voor deze zinloze informatie.
rz

Kwaliteit kost zijn duiten.
Hoeveel ampère trekt deze setup in hover en vol pitch?

Wat de tarabat betreft kan dat toch een goede accu zijn als je hem maar gebruikt waar hij geschikt voor is. Als je de beschrijving leest kun je opmaken dat ze niet geschikt zijn voor modelbouw. Jammer dat ze er toch voor verkocht worden. Ze zijn trouwens maar 6c en niet 10-12.

Hoeveel ampere deze setup trekt kan ik niet meten. Ik heb wel gemeten dat als je meer toeren maakt bij de zelfde pich dat er dan meer stroom loopt. Ook gaat er meer stroom lopen als je de pich verhoogd bij het zelfde toerental. Alles heel logisch dus. Ik kon maar tot 10 A gaan ivm de meter.
Verder heb ik 4 verschillende tandwielen geprobeerd en het is duidelijk dat als de motor nog niet flink belast is dat je dan beter een groot tandwiel kunt gebruiken zodat het toerental van de motor minder kan zijn.
Dit geeft een langere vliegtijd en de motor word minder warm.
Ben erg benieuwd hoe dat nu met de grotere bladen uitpakt.

tieske

tieske zei:
Als je de beschrijving leest kun je opmaken dat ze niet geschikt zijn voor modelbouw. Jammer dat ze er toch voor verkocht worden.
Belachelijk. Als je de site van www.tarabat.com leest:
tarabat zei:
TARA exists only recently but since many years our team has knowledge and experience with radio controlled airplanes and helicopters.
Beetje misleiding dan van Tarabat, gezien hun hele site gericht is op modelbouw.
:roll:

Eigenlijk doet iedereen aan misleiding. Feit is in iedergeval dat de accu te weinig kan leveren voor de motor die ik gebruik. We moeten dus nog steeds zelf goed opletten met wat we kopen en eventule adviezen van verkopers negeren.

Net nog eens gevlogen in de tuin met de grotere bladen. Ik heb het toerental nog een stuk lager gezet en kan nu toch nog meer dan 10 min. vliegen met zo'n slechte accu terwijl ik toch meer vermogen heb om de heli op te vangen. Het ziet er naar uit dat de originele bladen van te x400 eigenlijk te klein zijn voor de heli.

tieske

tieske zei:
Als je de beschrijving leest kun je opmaken dat ze niet geschikt zijn voor modelbouw. Jammer dat ze er toch voor verkocht worden.

Satoer zei:
Belachelijk. Als je de site van www.tarabat.com leest:
tarabat zei:
TARA exists only recently but since many years our team has knowledge and experience with radio controlled airplanes and helicopters.
Beetje misleiding dan van Tarabat, gezien hun hele site gericht is op modelbouw.
:roll:

In de handleiding staat niet dat ze niet geschikt zijn voor modelbouw.
Maar er staat: Het is belangrijk om te weten dat het gebruik van LPB in RC modellen nog in experimentele fase is en daardoor geen waarborg/garantie is/verantwoordelijkheid - gezegd en niet gezegd - bij de fabrikant/verdeler/verkoper.
Dit stukje tekst is natuurlijk om de fabrikant in te dekken.
Overigens als je accu na een paar keer normaal gebruik kapot gaat doet Tarabat niet moeilijk en krijg je een nieuwe.

De accu's zijn inderdaad 6C dus daar moet je wel even rekening mee houden .

Zelf vlieg ik nu een jaar zonder enig probleem met de Tarabat 3S2P 5000Mah en de 3S3P van Tarabat in de Logo 20.

Gr Hans

Je weet het wel mooi te brengen Hans.

Maar er staat: Het is belangrijk om te weten dat het gebruik van LPB in RC modellen nog in experimentele fase is en daardoor geen waarborg/garantie is/verantwoordelijkheid - gezegd en niet gezegd - bij de fabrikant/verdeler/verkoper.

Ik kan me niet voorstellen dat er een bedrijf is dat nu nog experimenteert met 2500 mAh cellen die 6C kunnen leveren.
Cellen van de zelfde afmetingen kunnen al lang 15C leveren. Het lijkt er meer op dat Tara verouderde cellen opkoopt en die aan de man brengt.

Toch verwijt ik niemand anders dan mijzelf dat de cellen niet geschikt zijn voor mijn doeleinden want er staat duidelijk op hoeveel ze kunnen leveren.
Alhoewel, ik kon 15 minuten vliegen met 2500mAh. Dit wil zeggen dat ik gemiddeld minder dan 10000 mAh verbruik. De cellen zouden 15000mAh constant kunnen leveren met pieken van 25000 mAh.

Ook is het zo dat de tara accu's veel langer aan de lader zitten dan bv kokam. Een Kokam is bij mij vol in 75 minuten en een Tara in 120 minuten. Dit alles bij 1C laden.
Voor mij zijn ze dus niet geschikt.

tieske

tieske zei:
Ik kan me niet voorstellen dat er een bedrijf is dat nu nog experimenteert met 2500 mAh cellen die 6C kunnen leveren.
Cellen van de zelfde afmetingen kunnen al lang 15C leveren. Het lijkt er meer op dat Tara verouderde cellen opkoopt en die aan de man brengt.

Ik denk dat je ze moet vergelijken met de standaard cellen van kokam
en die hebben deze eigenschappen:
Kokam LiPo Electric Pack
3270 mAh, 3 cell series (11.1V), heatshrunk with Deans Ultra connector
Ratings: 3C Max. Cont. Discharge
Outputs: 11.1V Nominal, 3270 mAh

Tegenwoordig heeft tarabat ook HD versies van 12C continue 16C Max.

Gr Hans

Back