Ximango

De folie van HobbyKing is dan een aantrekkelijk alternatief ($ 8,50 voor een rol met 5 meter). Voor zo'n prijs is het wat minder vervelend dat je bijna de helft van je breedte moet weggooien...

Wat niet wegneemt dat je zou kunnen overwegen om eerst het open deel van de vleugel te bespannen (met transparante folie bijvoorbeeld) en dan de beplankte voor- en achterlijst en root en tip, met een contrasterende, niet-transparante kleur. Ik denk dat er kans is dat je dan veel economischer uitkomt met je folie. Zo kan je van de nood een deugd maken...

dat is best een strak ideetje :p want voor de stevigheid of het torsen tegen te gaan moet ik het niet doen :) zonder folie rond is het al redelijk stevig :) amper te torsen met veel kracht...

Ximango is verhuisd

Onlangs heb ik de Ximango van Kees overgenomen en deze week heb ik voor het eerst er mee gevlogen! Heerlijk kistje voor lichte omstandigheden.

Paar kleine veranderingen al doorgevoerd:
- de tip-einden zijn wat kwetsbaar, dun taps toelopend balsa. Daar heb ik een dun stukje vuren ondergelijmd.
- Mijn accupack past niet lekker dus de cockpit kap van binnen wat uitgehold.

Verder een echte RTF!! Tja, dat heb je met overnemen van een prachtig gebouwd kistje.

Wel grappig is dat het silhouet wat op een roofvogel lijkt. Ik vloog bij de camping van mijn ouders en ik weet nu dat daar vlakbij dus een natuurgebied is waar vreselijk veel ganzen bivakkeren. Wat een herrie maken ze als ze allemaal tegelijk voor 'take-off' kiezen. Daarna maar wat uit de buurt gebleven om ze de rust te geven, het was al zo warm . .

Kees: lekker kissie, moet nog wat stoeien met de roeruitslagen, verder ben ik er erg blij mee. Handzaam, niet-standaard (volledig balsa met Jedelsky)en zweeft gewoon goed.

Jacob Bos

Hallo,

Ik heb dit draadje met veel belangstelling gelezen en ben van plan deze kist te kopen. Op de site wordt aangegeven dat er een Robbe Arcus aandrijfset in kan? Hierin wordt een Roxxy BL 2827/26 in opgenomen. Is dat een goede keus? Heb hier zelf geen ervaring mee. Of kan ik er beter een AXI motor inzetten (iemand een suggestie?) Worden ook de te gebruiken servo's in de beschrijving aangegeven of welke servo's hebben jullie (PL119) gebruikt?

Hallo,

Ik heb dit draadje met veel belangstelling gelezen en ben van plan deze kist te kopen. Op de site wordt aangegeven dat er een Robbe Arcus aandrijfset in kan? Hierin wordt een Roxxy BL 2827/26 in opgenomen. Is dat een goede keus? Heb hier zelf geen ervaring mee. Of kan ik er beter een AXI motor inzetten (iemand een suggestie?) Worden ook de te gebruiken servo's in de beschrijving aangegeven of welke servo's hebben jullie (PL119) gebruikt?

De Roxxy lijkt me een beetje te licht (57 gram) maar zou best wel kunnen. Misschien wel een beetje subjectief, maar zelf heb ik graag wat over. Een 70 grams BL met een zo laag mogelijk kV zou beter passen.
In dit soort kisten zet ik een AXI 2217/20. Mooi stil en veel kracht. En NEE, ik heb geen aandelen in AXI......

Veel succes en plezier !!

JH

De.........

AXI 2217/20 is inderdaad een perfecte motor.
Er zit nu een 2217/16 in.
Gaat ook goed. Wat meer toeren en snelheid dus.

Met de setup die Kees heeft gekozen kan ik beamen dat de Ximango meer dan genoeg snelheid én klimsnelheid ontwikkelt.

Jacob

@PL119

Welke setup heb je voor deze kist gebruikt en vind je de AXI 2217/16 niet te snel? Wil je ook nog de gebruikte servo's of eventuele alternatieven doorgeven?

@pl119

welke prop zit erop en welke regelaar heb ik nodig?
De Ximango heb ik besteld en verwacht hem eerdaags binnen.

Foto's

Hierbij een paar foto's.

De regelaar en motor zijn hier zichtbaar:

SV106853.JPG

Dan 2 tips/aanpassingen die ik heb gemaakt. Kees heeft de roervlakken van de Ximango op originele wijze bevestigd met scharniertape. Dat was niet over de volle lengte. Daardoor kwamen de roeren wat omhoog. Er was aan de bovenzijde dus een ´drempelovergang´. Met simpele TESA tape heb ik de roeren op ´foliescharnierwijze´ opnieuw bevestigd. Dus tape aan boven en onderzijde. Nu is er een mooie aansluiting:

SV106854.JPG

Andere tip. De achterzijde van de vleugeltips is nogal kwetsbaar. Deze heb ik daarom met een stukje vurenlijst verstevigd:

SV106855.JPG

Gisteravond nog met windstil weer gevlogen: heerlijk zwever/zoemertje met een mooi vliegbeeld.

1 ding was wel apart: als je wat aanduikt en snelheid maakt bewegen/wapperen de vleugels best wel. Absoluut geen flutter hoor. Schrikken was het dat op dat moment vooral de rolroeren niet lijken te werken. Up geven was voldoende om de snelheid er uit te halen en dan stuurt hij weer als vanouds. Mijn conclusie: snelheid houdt de Ximango niet van. Het is echt een lichtweer/thermiek zwever.

Later bedacht ik dat het best wel eens door de Tesa tape kan komen die nu over de volle lengte aanwezig is van de roeren. Op het moment dat de vleugel dan doorbuigt hebben de roervlakken geen ruimte meer om te bewegen als je begrijpt wat ik bedoel.

Succes met de bouw en houdt ons op de hoogte.

Jacob Bos

1 ding was wel apart: als je wat aanduikt en snelheid maakt bewegen/wapperen de vleugels best wel. Absoluut geen flutter hoor. Schrikken was het dat op dat moment vooral de rolroeren niet lijken te werken. Up geven was voldoende om de snelheid er uit te halen en dan stuurt hij weer als vanouds. Mijn conclusie: snelheid houdt de Ximango niet van. Het is echt een lichtweer/thermiek zwever.

Later bedacht ik dat het best wel eens door de Tesa tape kan komen die nu over de volle lengte aanwezig is van de roeren. Op het moment dat de vleugel dan doorbuigt hebben de roervlakken geen ruimte meer om te bewegen als je begrijpt wat ik bedoel.

Wat je hier beschrijft lijkt erg op een probleem dat ik met mijn Yoda 2m. heb. Wat doet jou concluderen dat het géén flutter is? Bij één vlucht flapperde de Yoda zó erg dat de vleugel zich deelde (ondanks tape) en in twee stukken omlaag kwam (en in het water). Is inmiddels herstelt maar vertoont nog steeds flappergedrag, dat in principe onderdrukt kan worden door de snelheid eruit te halen maar dat verknalt het vliegplezier toch nogal... (ik vlieg dan nog lang niet hard, eerder matige snelheid).

Heeft.............

niets met de Tesa te maken Jacob.
Deed hij bij mij ook.
Duiken houdt hij gewoon niet van. Draaien in Thermiek des te meer!

Dank

Heren, dank voor de input.

@Bart: Flutter is een behoorlijke sterkere vibratie die een echt veel hoger vibratie/frequentie heeft dan wat de Ximango nu doet. Ik noem dit meer wapperen.

@Kees: mooie geruststelling dat het dus bij de Ximango hoort, dank

Jacob

Back