Met een oude bout en een goed punt moet het ook kunnen maar dan moet je het wel goed doen. Dat is lastiger dan het lijkt vooral als je het iemand ziet doen die het goed kan. Voor mij is het min of meer dagelijks werk dus met een goede soldeerbout is het geen probleem en ook met die oude lukt het me.

Dat betekent niet dat ik een goede temperatuur geregelde soldeerbout niet prefereer!
Als je een voor "ons hobbyisten" best goed soldeerstation wil kopen kan je aan
DIT station denken. Het kost niet zo gek veel en presteert best goed. Zelf heb ik zo'n ding nu een jaar of 7 en hij doet het gewoon goed. Pas wel op waar je hem koopt want de prijzen kunnen verschillen van €60 tot wel €150 voor precies het zelfde station. Bij een "professioneel" bedrijf verkopen ze precies het zelfde soldeerstation voor de belachelijke prijs van maar liefst €154,50 ex BTW! Waar halen ze de moed vandaan.

Voor het zwaardere werk zoals landingsgestellen solderen heb ik een 60W Weller bout en voor het nog zwaardere werk een klein gasbrandertje. Die laatste is voor de elektronica natuurlijk totaal ongeschikt.

De temperatuur moet hoog genoeg zijn om je tin te smelten maar dat gebeurt al bij ongeveer 200°C afhankelijk van de samenstelling van het soldeertin. Waarom dan de bout op meer dan 300°C instellen? Omdat je al het metaal wat je wilt solderen heet genoeg moet maken (>200°C) zodat het soldeertin er mee kan legeren dus hechten. De warmte die daar voor nodig is wordt onttrokken aan je stift die dus afkoelt. Als je een grote dikke stift hebt zal daar een flinke "voorraad" warmte in zitten dus wordt alles snel genoeg warm om te kunnen solderen. Een te dunne of te koude stift koelt te ver af waardoor de zaak niet warm genoeg wordt en het tin net wel smelt maar niet kan hechten aan het andere metaal, vooral aan die dikke contacten van de connector. Je bent dan geneigd om de bout er langer op te houden om alles warm genoeg te stoken maar ondertussen zal het plastic ook warm worden en gaan smelten. Je moet dus een balans vinden tussen de warmte en de tijd om zo iets goed te kunnen solderen, dat is best lastig als je daar nog weinig of geen ervaring mee hebt.
Overigens is dit niet perse een probleem voor hobbyisten (niet verkeerd bedoeld!). Het bedrijf waar ik werk maakt allerhande elektronica voor even zo vele klanten. Nog niet zo lang geleden moesten we een print maken met daar een nogal speciale connector op. Volgens alle specificaties kon die connector met de machine geplaatst worden en in de reflow oven gesoldeerd worden. Helaas bleek dat niet te kloppen, alle connectoren zakten tijdens het solderen in elkaar omdat het plastic smolt. De oven konden we ook niet kouder instellen want dan zou het soldeer niet meer smelten. Uiteindelijk bleken de specificaties niet helemaal (helemaal niet?) te kloppen en hebben we alle connectoren met de hand moeten plaatsen en solderen. We konden niet alle 12 pennen in één keer achter elkaar solderen, dan werd alles ook nog te heet. Dus de eerste connector plaatsen en 1 pen solderen, dan de tweede en 1 pen solderen dan de derde en 1 pen solderen. Dan terug naar de eerste en de tweede pen solderen en zo verder. Een hoop werk en tijdverlies waar wij verder niets aan konden doen maar waar de klant niet blij mee was. Het komt dus vaker voor.