Xtreme Composite Edge540T (2,6m)

Na een seizoen gevlogen te hebben met mijn Xtreme Composite Sukhoi 31 is het tijd om aan een ander project te beginnen.

Ik ben zeer tevreden over de composite bouwwijze. Na 1 seizoen (veel) gevlogen te hebben zijn er nauwelijks gebruikssporen te zien. Een beetje polish en alles is als nieuw. Dit is toch anders bij balsa/folie toestellen.

Dus mijn volgend project is zeker een composite toestel. Na grondig het internet afgeschuimd te hebben (er is keuze tussen Comp ARF, Krill, en Xtreme Composite) is mijn keuze gemaakt.

Het wordt de Xtreme Composite Edge 540T. De 2,6 m versie met het Fantasy kleuren schema.

De Edge werd besteld bij Throttelstore.com omwille van de gunstige prijs en GRATIS verzending.

Uiteindelijk was dat misschien toch niet de beste keuze. Heb er totaal geen rekening mee gehouden dat Noorwegen (locatie throttlestore) geen lid is van Europa. Het toestel is nu al 3 weken onderweg, en ja hoor, de douane is zeer blij. Die gunstige prijs, dat zal dus dik tegenvallen met extra douane en import kosten.

Hopelijk laten ze hem nu snel gaan, want het begint nu toch lang genoeg te duren (meer dan 3 weken) en zou graag overgaan tot de bouw.

De motor wordt een DL100 met waarschijnlijk krumscheid 4-kamer uitlaten. Hier ben ik nog niet helemaal uit. Geef maar advies over welke uitlaat misschien een betere oplossing is.

De elektronica set-up wordt:
- 8 Hitec 5955TG
- 1 Digitale standaard servo voor de gas
- 2 ontvanger accu (flightpower 2S) van minimum 3000mAh
- 1 ontstekingsaccu (flightpower 2S)
- 1 Powerbox 40/24 competition met switch
- 1 Powerbox smokepump
- 1 Emcotec DPSI Micro RCS RV
- 1 Futaba ontvanger 9 kanaals

Ik zal hier een verslag brengen van de bouw.

Alvast een fototje van hoe hij er ongeveer uit komt te zien.
540hooked.jpg

Koen

Laatst bewerkt:
Echt ne lelijke vlieger, heb nog nooit zo'n lelijk vliegtuig gezien. En die kleuren !!!! Welke idioot heeft u aangezet dat kleurenschema te kiezen !!!!
Hoe een mens verkeerde keuzes kan maken in zijn leven....
Iedereen gaat U uitlachen met die prutsbak.

Ok geef toe ben een klein beetje (gezond) jaloers :-)
Ik hoop dat ge hem rap thuis hebt liggen.
Tot morgenvroeg he makker.....

Ok Ok Ok, Die uitdrukking was dan misschien een beetje overdreven, maar jullie gaan nu toch niet ontkennen dat zo'n composite toestel lang mooi blijft. Geen folie die loskomt, geen barstjes op sommige plaatsen in de balsa, niet bijstrijken, enz enz.

Er is minder onderhoud aan composite toestellen.

Ik ga niet beweren dat een balsa/folie toestel na een jaar versleten is, maar ben een liefhebber van composite toestellen.

Ieder zijn voorkeur....

kleine herstelling zijn waarschijnlijk gemakkelijker aan balsa/folie toestellen, maar met een beetje ervaring is dat aan composite toestellen ook geen probleem.

Ik denk niet dat ik mijn toestellen mishandel of misbruik, het is bij mij gewoon een overweging bij de aanschaf van een nieuw toestel. Terecht of niet.

Laatst bewerkt:
Ok Ok Ok, Die uitdrukking was dan misschien een beetje overdreven, maar jullie gaan nu toch niet ontkennen dat zo'n composite toestel lang mooi blijft. Geen folie die loskomt, geen barstjes op sommige plaatsen in de balsa, niet bijstrijken, enz enz.

Stel: in de auto schuift je startkist tegen je toestel aan, en je hebt een deukje in je romp. Bij een composite kist wordt dat: schuren, plamuren, spuiten en je blijft het altijd wel een beetje zien (ook al ben je er handig in). Bij een gefoliede kist: folieboutje eroverheen en klaar:D Om die reden wil ik geen composite kisten meer. En als je echt een keer schade maakt bij een composite kist, dan wordt ie na de versterking direct een kg zwaarder (landingsgestel wat eruit breekt is altijd erg favoriet). Als je normaal met je kist omgaat, dan blijft ook een gefoliede kist mooi na een aantal jaar. Als folie loskomt, heeft het nooit goed gezeten (niet warm genoeg aangebracht/nagestreken).

Maar goed, dat is een andere discussie, het ging hier over de Edge:)

@Alexxzz als je er goed met composite overweg kunt (om het te repareren) is dit geen probleem... Ik heb al kisten gezien waar Bert aan gewerkt had en je niet kon vertellen waar hij gebroken geweest was... Maar ik zou het niet kunnen :-)

Over de edge, mooi toestel, goede setup, ... ik heb er al enkele zien vliegen, niet het laatste of beste design maar vliegt wel goed!

Ik ben erg benieuwd naar deze kist. De Krill's zijn toch een stukje duurder en daarbij zie je over het algemeen dat er wat meer werk aan zit dan bij een 'balsa/folie' ARF kist.

Hoe is dat met deze kist? Moet je daar zelf nog heel erg veel aan doen, of is het hetzelfde als bijvoorbeeld een Extreme Flight ARF?

Hoe is dat met deze kist? Moet je daar zelf nog heel erg veel aan doen, of is het hetzelfde als bijvoorbeeld een Extreme Flight ARF?

Ik weet een aantal "bouw"-verslagen te vinden van deze kist, maar FG ligt eruit nu, kom hier zo op terug....

@Fraggy, krill doet wel heel veel om de kisten een heeeel hoog arf gehalte te geven nu...
Zo zetten ze de motorkap er al op, lijmen ze de rudder tray al in, ... etc je moet maar eens op de Krill website kijken. Ik denk dat ze stilaan vergelijkbaar beginnen te worden met de betere houtbouw arf's al zal het moeilijk zijn te evenaren. Mijn yak zat echt in "no-time" in elkaar, zeker omdat bv in mijn Yak zelf een tunnel voor de uitlaten is voorzien...

Voor de DL110 is het te laat. Ik heb vandaag mijn DL100 binnengekregen.

De DL werd besteld bij Hobbycity en is snel geleverd. Hij is wel langs de de douane gepasseerd. De tax was 10 euro, dat viel dus nog goed mee.

Ik hoop dat het met de vlieger net zo verloopt, maar hiervan nog steeds geen nieuws. Volgens de tracking staat ie nog altijd bij de "customs".

IMG_0024.jpg

Laatst bewerkt:
Na meer dan 2 weken is er eindelijk nieuws van de douane. Blijkbaar papieren die moeten ingevuld worden voor ze de vlieger vrij geven.

Ik ben in het buitenland, dus heb de documenten zelf nog niet gezien.

Zal dus nog wel effe duren want ik ben pas volgende week terug thuis.

Koen

ik ben benieuwd wat het totale invoergrapje gaat kosten, en of je dan nog zo voordelig hem hebt, keep us posted !

Gaat echt wel meevallen hoor, 21 % btw op het totale bedrag plus max. 15 % inklaringskosten.
Dus max. 36 % in totaal als het vliegtuig door een vies gezinde dounanier zijn handen gaat :-(
Komt daar meestal ook nog bij dat ge er nog zelf kunt omrijden na vrijgave.

Back