XXlite

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door kristof 1, 31 okt 2011.

  1. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi,

    k'ben weer aan de slag gegaan met een nieuw project.

    ik heb men oude vleugel en rompmal opnieuw doorgefreesd naar dit nieuwe projectje, genaamd XXlite.
    (dit is geen vervanging van de helios , gewoon een probeersel met de oude mallen!)

    doel is om een zeer hoog lanceerende dlg te bouwen die me in dode lucht erg lange vliegtijden opleverd en hopelijk in andere weersomstandigheden ook voordelen bied.

    de wortelkoorde is naar loetiaanse normen zeer laf te noemen met zen 135mm inderdaad erg kort.;)

    de romp is een verkleinde versie van de heliosromp geworden waarvan de neus ingekort is en de staartbuis in diameter verkleint , andere maten zijn min of meer hetzelfde gebleven.

    stabilopylon word apart gemaakt omdat ik met de plaats van de staartgroep wil experimenteren.

    streefgewicht is 200gram met 4 servo's in de romp(passen gewoonweg niet in de vleugel)

    hier zijn al enkele plaatjes

    -kristof-

    [​IMG]


    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    ben eens benieuwd
     
  3. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Christof,

    Ik wil je niet ontmoedigen maar de zweden hebben zoiets ook al eens gedaan. Er werd inderdaad zeer hoog mee geworpen maar ze waren wel steeds als eerste beneden. Het probleem ligt in de smalle koordes waardoor je niet aan de vereiste reynoldsgetallen komt en daardoor veel te veel weerstand hebt bij lage vliegsnelheden. Draaien is helemaal rampzalig met zo'n model . Je zou kunnen proberen om zo'n model volledig te turbuleren a'la A2 maar ik betwijfel of het veel uit maakt. In iedergeval succes en het kan een leerzaam project worden.

    Alex
     
  4. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    alex,

    ik heb de profielen uitgerekend met een vliegsnelheid van 4.7m/s (70x4.7xk) , volgens gerald zou de sink rate bij 200 gr moeten overeenkomen met een "standaard" zonev2 op 240 gram.

    hij zal inderdaad zeer licht moeten gevlogen worden maar ik denk dat dit moet lukken , de tijd zal het uitwijzen .

    inderdaad het zal een leerrijk proces zijn ...

    -kristof-
     
  5. Jan Somers

    Jan Somers

    Lid geworden:
    2 apr 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemmer
    De ervaringen bij vrije vlucht modellen (zowel A-2/F1A als rubber/F1B) zijn dat toepassen van turbulentiemiddelen een positieve uitwerking op de vliegtijden heeft. Vooral bij kleinere koordes zoals Kristof ze gaat toepassen. De Re-getallen van DLG en F1A en F1B ontlopen elkaar niet erg veel. Draad op 5% op de bovenkant, gevolgd door een 5-tal zogeheten Invigorators van 1 mm breed en 0,3 dik werkt heel goed.
     
  6. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    het profiel dat Kristof aan de wortel gebruikt is hetzelfde profiel dat bij een toestel met "normale" slankheid meer naar de tip gebruikt wordt. Dit profiel is geoptimaliseerd voor lage Reynoldsgetallen zonder gebruik van turbulator.

    Nadeel van profielen ontworpen voor lage Reynoldsgetallen is dat ze dun zijn (hierom zijn profielen die aan de tip gebruikt worden dunner dan bij de wortel) en hierdoor een lage Clmax hebben. Om langzaam te kunnen vliegen moet de vleugelbelasting dus laag zijn.

    Als je bij deze kleine koordes een hogere Clmax wilt dan zou je dat kunnen bereiken door gebruik van een dikker profiel met een turbulator aan de bovenkant (positie net voor de flap).
    Tot zo ver ik weet bestaan dergelijke profielen (nog) niet.

    Bij de huidige DLG profielen is de onder- en bovenkant nagenoeg geheel laminair tijdens de start. Een profiel met een turbulator zal dus een hogere weerstandscoefficient hebben tijdens de start. Omdat de vleugel minder oppervlakte heeft kan de weerstand van een dergelijke vleugel wel laag zijn en dus hoog gooien maar niet zo hoog als een slanke vleugel zonder turbulator.

    Bas
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2011
  7. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    bas ,

    ik twijfel er nog aan om de rolroeraansturing zo te doen of zoals ze bij de flow doen , met een vakje onderaan de romp om de aansluiting te kunnen maken .

    zoals ik nu getekend heb zou er de helios ballastbuis in passen , nu maar de vraag of het wenselijk is dat er 100 gr lood in past :rolleyes:

    -kristof-



     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    De vleugelkoorde zal ook een mooie hellingzwever opleveren.
    Mogelijk zijn je gekozen profielen daarvoor echter niet ideaal.
    Simulatie kan hierover wel wat zeggen, en bij hogere Re-getallen is de simulatie meestal beter.

    Ik denk dan aan een vlieggewicht van 350-400 gram leeg en mogelijk nog zoiets als maximale ballast.

    Ben benieuwd,
    Rick
     
  9. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Kristof,

    100 gram lijkt veel gezien het kleine vleugel oppervlakte en de gebruikte profielen. Maar ik zie ook weinig nadelen om de mogelijkheid te hebben om veel ballast te kunnen toevoegen.

    Bas
     
  10. YVES DE VRIENDT

    YVES DE VRIENDT

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    LYON, FRANCE
    Dit spul bestaat al sinds 2008 : meer aspect ratio, minder gewicht, dunner profiel en bla bla bla. It's called Lightspeed. Start hoger, zakt minder maar werd nooit echt een kommerciële bestseller.

    Hier is een nederlandstalige you tube met deze Lightspeed DLG waarvan Kristof dus nu een kopijtje gaat maken :
    [URL=" HLG Demo - YouTube[/URL]

    Mee alle Chinezen, maar nie met den dezen :rolleyes:

    Yves
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    yves,

    het is zeker men bedoeling niet om de lightspeed te kopieren , er zijn trouwens nog high ar dlg's gebouwd in het verleden door bv de sweden...

    de profielen die ik gebruik zijn de zone v2's het word een erg dunne vleugel dat op het gebied van gewicht natuurlijk voordelen bied met mijn bouwwijze(volkern)

    hij zou naar mijn vermoeden hoog moeten lanceren en bij 200 gr een gunstige sink rate moeten hebben wat voordelen bied bij dood weer (zoals op een german open avond bv) ik hoop dat hij bij licht weer (=weinig wind en turbulentie) ook nog voordelen bied t.o.v. de standaard vleugel's

    ik geloof dat er iets inzit , alleen het gewicht zal cruciaal zijn en bij welke omstandigheden er voordelen te uit halen zijn?....
    de tijd zal het uitwijzen

    -kristof-

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. YVES DE VRIENDT

    YVES DE VRIENDT

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    LYON, FRANCE
    Alleen een dode duif heeft merkenswaardige voordelen bij dood weer. Zeer moeilijk te kopiëren overigens...
    Ach ja, het is trouwens Hallo-Wien-tijd (Oostenrijk ?), en vandaag ook Allerzielen. Dus long live the dead.

    Maar alle trapjes op een gekheid, this glider will open the vast Chinese DLG market if you're prepared to pay for the right marketing manager.

    @750€ per hour, I'm prepared to start negotiations.

    Yves

    PS : don't take me too serious buddy. I don't even do that to myself :bye:Look at all the stockmarkets crashing like it were Black Friday again :[media=youtube]q1ZV4Mx7tw8[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. le charabia

    Yves, de gaten in je geheugen veroorzaken nogthans gebrabbel.

    Maar de songfestival was een geweldige tijd tijdens deze periode, we dronken toen te veel, mon ami:bye:
     
  14. YVES DE VRIENDT

    YVES DE VRIENDT

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    LYON, FRANCE
    Salut Philippe mon ami,

    Tes efforts en Hollandais sont louables, mais ne te fatigues pas car en dehors de l'épouse de Rémy Catillon (dag Gerda) il n'y a personne sur ce Forum qui est bilingue Néerlandais-Français. Le Babelfish d'Altavista a des limites qui ne permettent pas le décodage du Gaulois :bye:
    Alors soyons fiers d'être francophones ! Voulzy for President : r10FVd4Szvo[/media] Voulzy - le soleil donne - YouTube
    Bisous,

    Yves
    Qui préfère le Camembert au Gouda:black:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    Kristof - howdy -!

    Verwerk de vleugel verzonken in de romp op de juiste plek de romp iets versterken, zodat het model nog minder luchtweerstand heeft.

    Probeer een manier uit te vinden om het stabilo in het vertikale staartstuk te verwerken, dit dan zo licht mogelijk en net sterk genoeg in T-vorm maken. Dit zal een lichter model dat beter wendbaar, kortere cirkels kan draaien in de thermiek.
     
  16. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    eerste stuk uit de mal!

    hi,


    het stabilopylon is als eerste stuk van de XXlite uit de mal gekomen, ik had mezelf voorgenomen tevreden te zijn als het minder als 1 gram ging wegen , met zen1.1gr voldoet het dus niet aan de eisen...:murder:

    er zit behoorlijk(nuja da's relatief) wat ingedikte epoxy in om alles mooi sluitend te maken , daar kan beslit wat minder in . ik ga voor 0.8, met schroefdraad voorzien!


    de staartbuis is bijna even lang als die van de helios ,enkel een stuk dunner , ik denk met een laag of 2 weefsel meer te gebruiken een lichter en voldoende stijf resultaat te bekomen

    omdat de vleugel minder oppervlak heeft kan de staartset wat naar voren , zeker omdat de neus zo kort is , zo is er minder nodig om uit te dempen na lanceren .
    dus ik hoop zowel het stabilo als kielvlak wat naar voren te krijgen.



    hier zijn enkel plaatjes:


    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. YVES DE VRIENDT

    YVES DE VRIENDT

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    LYON, FRANCE
    Kristof,
    Ziet er niet slecht uit jouw Lightspeed. Dit wordt een topper ! Peter heeft er reeds twee besteld geloof ik ?
    Didier spreekt met Katja omtrent de financiering en gaat morgen ook bestellen.
    Zolang je geen ordentelijke winglets bouwt bestel ik zelf (nog) niet, maar wat zei die ook al weer die Bredero ?
    Helios die Roepo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hela , hela meneer di roepo geen ordentelijke winglets....wat zijn deze dan?
    [​IMG]


    nee, ik vind het heel aangenaam aanvoelen zo'n winglet maar als ik hard doorgooi dan klopt men timing niet , dan los ik soms te laat ...

    vind men huidige werpstiften veel beter op dat vlak en kan er heel de dag met gooien zonder pijn aan men vingers.

    jaja , t'kan verkeren hé

    -kristof-
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. fireforx309

    fireforx309 Guest


    firefox leest mee!
    en tikt yves op de vingers!
    didier spaart zijn nieuwsjaars centjes om deze te bestellen
    rcweisskopfadler

    ik zie het nut niet om een xxlite te gaan bestellen.... we zullen maar eerst afwachten of het een top of een flop wordt...
     
  20. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi,

    net een eerste rompje in de mal gestoken , overmorgen het resultaat ...

    ik had als 25gr als doel genomen maar deze zal eerder rond de 30 gram uitkomen denk .

    normaal bouw ik licht en kijk naar het resultaat waar eventueel meer weefsel moet maar nu heb ik onmiddelijk veel extra weefsel gebruikt daar waar ik het schatte het nodig te zijn .

    -kristof-
     

Deel Deze Pagina