XXlite

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door kristof 1, 31 okt 2011.

  1. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi,

    eerste setje kernen gefreesd , komt uit op 25.5 gram , ik schat de vleugel met het nieuwe carbonweefsel uitkomen op ong 90 gram , de ligger zal anders opgebouwd worden dan bij de helios met een webbing tussen de boven en onderkant , ik ga hoogmoduul spread-tow tape gebruiken als ligger cap's .

    dit moet voldoende buigstijfheid brengen en de zeer dunne vleugel (8.5mm op het dikste punt).

    ga waarschijnlijk bij de eerste vleugel het disserweefsel gebruiken met eventueel een laag 8gr eronder , een spread-tow d-box lijkt me ook een goed idee aangezien de webbing tussen de liggers voor een echte gesloten d-box zal zorgen...

    -kristof-

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    spannend
     
  3. fireforx309

    fireforx309 Guest

    is joe wurtz een belg??? :rolleyes:

    @ kristof.... ga je die servo plathameren om hem in de vleugel te krijgen? of ga je ze in de romp stoppen, en de accu en ontvanger in de vleugel steken??? :p
     
  4. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847

    alles in de romp , weinig andere keuze

    -kristof-
     
  5. YVES DE VRIENDT

    YVES DE VRIENDT

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    LYON, FRANCE
    What can I say Christoffelson ? Just do it, but a little faster than Helios di Roepo and Bart The Weaver. You Lightspeed looks phantastic. If you give me the same price as Joe Double You and Peter Van Balen, I want to order blindfolded (my usual physical and emotional status anyway).

    Yves alias sevy tdneirved
    PS : I'm you biggest fan here in France:p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    kristof,

    Erg mooi en ik ben zeer benieuwd hoe dit concept vliegt.

    p.s. Je zou bij de constructie van de vleugel kunnen overwegen om (deels) Rohacell 51 te gebruiken of krijg je de mal dan niet meer dicht?

    Bas
     
  7. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    bas,

    het zou kunnen maar ik zie weinig reden hiervoor ...mede door het verlengen van het bouwproces

    het schuim op zich dient enkel tot het aandrukken van het weefsel tegen de mal en de indruk resistantie van de vleugel .(het 2de is der eden dat ik voor rohacell kies!)

    verder brengt de opbouw(ligger, versterkingen ,huid) de nodige stijfheid waar nodig.

    het shuim is eigelijk erg vergelijkbaar met depron of standaard polystyreenschuim (waar iedereen zen vleugelkernen uit snijd)

    het enige verschil is de drukvastheid

    op welke plaats had jij gedacht dit gunstig te zijn?

    het enige dat ik kan bedenken is een strookje tussen de liggers (met webbing ertegen) voor een structurele versterking

    en op de voorlijst voor een betere impact resistantie maar dit is volgens mij niet nodig , dat de indruk na een mid-air nu 6mm is of 4.....
    dit is tevens ook moeilijk realiseerbaar , tussen de liggers zou nog het best kunnen .

    -kristof-
     
  8. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    kristof,

    T.p.v. de ligger en dan vooral richting de wortel. het lijkt me dat er op deze plek aardig wat druk op de kern komt als de vleugel op buiging belast wordt.

    P.s. Allard is DE expert op gebied van constructies van dunne slanke vleugels.

    Bas
     
  9. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    bas ik had gehoopt dat de webbing de druk zou kunnen opvangen aangezien deze ingesloten zit tussen rohacell kan hij niet(weinig ) buigen , ik zou niet te zuinig zijn met epoxy op de webbing om een harde verbinding met de rohacell te maken.

    zal allard vragen om het draadje te lezen en tip's te geven...

    -kristof-
     
  10. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Kristof,

    Mogelijk is de huidige constructie sterk genoeg, mocht blijken dat de vleugel niet sterk genoeg is dan zou je voor een volgende vleugel plaatselijk Rohacell 51 kunnen overwegen. Gezien het kleine schuimvolume kost dit niet veel extra gewicht.

    Ik verwacht dat Allard dit draadje al met interesse volgt en je zeker enkele tips kan geven.

    Bas
     
  11. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi,

    2de rompje is uit de mal en precies zoals verwacht , ook het stabilo pylon is op 0.8gr uitgekomen!

    alle onderdelen al even op de weegschaal gelegd en kom op een goeie 80 gr uit , dat is dus met 4 servo's!

    ik verwacht dat de romp afgebouwd tussen de 90 en 100 gram gaat wegen , de vleugel zal naar schatting rond datzelfde gewicht uitkomen.

    ik denk dat een totaalgewicht onder de 190gr zeker mogelijk moet zijn indien er rudderless gegaan zou worden

    -kristof-
     
  12. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Kristof,

    Is de eerste vleugel al uit de mal?

    Bas
     
  13. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847

    bas ,

    neen , nog even geduld , heb nog wat anders te doen deze week...

    -kristof-
     
  14. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    [mod]Even wat geschoond[/mod] [​IMG]
     
  15. Yves, où sont vos vidéos?


    PH
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2011
  16. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    @kristof,
    Ik heb je een pb gestuurd over een bestelling ;)
     
  17. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi,

    ik heb net een eerste vleugel zit in de mal zitten en verwacht dat deze bruikbaar zal zijn , torsiestijfheid zal ongetwijfeld voldoende zijn en buigstijfheid vewacht ik ook goed te zitten .
    (zal zowieso wat minder buigstijf zijn wegens de dikte van de vleugel , of moet ik zeggen de dunte;))

    het gewicht verwacht ik onder de 100 gram uitkomen en ik denk bij een volgende nog enkele grammen te kunnen besparen.

    ik heb het standaard 65 gr carbon weefsel gebruikt voor deze eerste vleugel , als er iets niet aan zou voldoen kan ik nog wat aanpassen vooraleer het samuria 61gr 1k spread-tow weefsel te gebruiken

    -kristof-
     
  18. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
  19. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    alex,

    ja , weet ik , ik heb ernaar gevraagd en ga zeker wat bestellen om te zien hoe het meevalt ...

    je hebt blijkbaar zelf de keuze hoeveel lagen je wil, welke hoek de vezels liggen en hoeveel het allemaal moet wegen per m².

    ik heb een stuk met 2 lagen 30° op elkaar gevraagd en ook 3 lagen , 45°-0°-45°

    vladimir zegt dat dit laatste kan gebruikt worden zonder ligger???

    -kristof-
     
  20. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Je mag verwachten dat het vanaf nu minstens 6 maanden onstuimig waait.:D
     

Deel Deze Pagina