yacht Riviera 1:10

weer even een kleine update.
Niet veel gedaan met dit warme weer. Heb alleen de stuurinrichting gemaakt, servo komt uit de putter om even de maten te weten kwa lengte van de hevel. Er komt een servo van hobbyking in omdat het budget moest blijven.

full


Op de roeren zit een kroonsteenje met een stukje koper met een gaatje. Als stuurstangen heb ik een stuk messing ø 2mm en twee spijkertjes ø 1mm in een z gebogen. Spijkerkop recht op het messing gesoldeerd en mooi afgewerkt met een ø 2,4 mm krimpkousje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Buitenkant is verschil van niets, hooguit in de hoogte van het heveltje tov roerheveltje, maar dat is nu ook gewoon goed en ik heb speling in de hoogte. De gaatjes van de hevel kunnen ook verschillen maar dat los ik wel op met de trim.
 
Hoe ver steken die roerkokers boven het blokje in de bodem uit? Misschien een extra steuntje maken net onder de hevel, om wegbuigen te voorkomen?
 
Een cm of drie, maar voordat die buigen is mijn stuurstang al gebroken op de soldering dus er zit een backup in. De buisjes zijn binnenmaat 3mm dus snel buigen ze ook niet denk ik.
 
vraagje over je stuur inrichting: het koper wat je gebruikt heb, hoe dik is dat? heb je daar ook wat detail foto`s van.

btw ik denk wel dat je je roerkoning beter moet ondersteunen, misschien dmv versteviging naar de spiegel toe?
 
Weer even een update met een plaatje:
Servo van hobbyking is binnengekomen en is ingebouwd. Motorsteunen gemaakt en vastgekit. Het wit tussen de schroefas en motor is een stukje kunstof buis om de motoren goed uit te lijnen.

full


@kuperus: ik heb 2 stukjes koperplaat op elkaar gesoldeerd en die vastgesoldeerd op een kroonsteentje. Koperplaatje weet ik de dikte niet van maar deze gebruiken ze bij rc point om accupacks van te maken, de lipjes die ik toen bestelde waren er te weinig dus kreeg ik deze (met uitleg) als compensatie. Ik vermoed dat ze 0,3mm dik zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wil je het echt weten? Niet schrikken dat ik zeg dat het krimpkous wordt. Ik ga dat namelijk gebruiken. Ik ga twee stukken van 4,8 mm in elkaar doen en dan krimp ik het. Het wordt dan redelijk stijf en het begint niet snel te torderen. Het lijkt dan wel een beetje op siliconenslang maar het zit iets strakker rond de as gekneld. En als er echt te veel kracht op komt slipt hij alsnog. En als het toch niet werkt komt er alsnog een normale koppeling tussen.
 
Wil je het echt weten? Niet schrikken dat ik zeg dat het krimpkous wordt. Ik ga dat namelijk gebruiken.

Ik kan wel tegen een stootje hoor Koen!!
Ja, het lijkt bij sommigen te werken, ook met plastic slang. Dat lijkt me trouwens nog wat sterker dan krimpkous, want dat is wel erg dunwandig. Als het niet sterk genoeg blijkt te zijn merk je het vanzelf, en kan je altijd nog kijken naar een betere koppeling.

Groet,

Ad
 
Ik zou siliconen slang nemen, een stukje kost je de kop niet. Ik denk dat krimpkous wat te stug en dun is, na een paar keer buigen zie je bij uitgeharde krimpkous al van die witte stresslijntjes ontstaan, en siliconenrubber heeft dat niet, werkt ook nog eens geluidsdempend.

Met uitlijnen misschien de volgende keer een metalen buisje gebruiken? Kunststof is wat buigbaar, heb je misschien, ondanks de goede bedoeling, toch een minder strakke uitlijning dan je zou verwachten.
 
Ik zou siliconen slang nemen, een stukje kost je de kop niet. Ik denk dat krimpkous wat te stug en dun is, na een paar keer buigen zie je bij uitgeharde krimpkous al van die witte stresslijntjes ontstaan

Was mijn idee ook, met de gebruikelijke toerentallen zou dat wel eens snel tot een vermoeiingsbreuk kunnen leiden.

Maar goed, uitproberen kan altijd mits de reddingsbrigade paraat staat:D.

Groet,

Ad
 
Ik heb dat zelfde bootje heeeeel lang geleden ooit gebouwd. Lag op de zolder, dus op een gegeven moment besloten hem eens onder handen te nemen en wat te "moderniseren". Dat is intussen ook zowat 15 jaar geleden gedaan, en hij stond weet weg te kwijnen op zolder dus ik heb hem 2 jaar geleden verkocht. zijn "derrière" had ik ook wat aangepast. Liep op 1 motor was was wel verdraaid snel. Ik denk dat ik er 2 keer mee gevaren heb.




Jan
 
Back
Top