YAK 23 FLORA

Zoals beloofd een paar plaatjes.

Stukje alu grof in vorm knippen en vlakpoetsen met een stukje staalwol.
Met een beetje variatie in druk en intensiteit krijg je aardige 'kleurverschillen'.

41149aafc69964b9.jpg


Met crepetape wordt het paneel afgebakend, of de randen van de al aangebracht panelen dienen hiervoor.

41149aafc69eeab0.jpg


Met de doezelaar wordt de alu voorzichtig aangewreven.

41149aafc6a34a12.jpg


Met een scherp mes wordt het paneel langs het plakband en de andere panelen afgesneden. Bij de 'bewegende' delen (wieldeuren, flaps e.d.) laat ik een stukje ruimte tussen de panelen om deze wat meer effect te geven.

41149aafc7fb1c91.jpg


En weer een paneeltje.

41149aafc7fe664c.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, weer een paar plaatjes.

De onderkant van de vleugel is klaar evenals één zijde aan de bovenkant.
Het extra gewicht is goed voelbaar :shock:.
Volgens Mick Reeves 1 gram/dm2 dus dat zou denk ik in totaal zo'n 100 gram zijn. We zullen het zien...

41149c67a9bc6fed.jpg


41149c67a9c42a56.jpg


41149c67a9b412fe.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Erik,
In vergelijking met spuiten vind ik het wel meevallen, het is een lekker 'schoon' werkje.
Het wordt wel steeds duidelijker dat voor een echt strak resultaat je een harde ondergrond nodig hebt.
Balsa met 25 gr glas is dan niet voldoende, ik denk dat je eerder naar 58 gr mat moet.

Ook alvast maar een beginnetje gemaakt met de klinknagels (ook weer aan de onderkant begonnen).
Hiervoor gebruik ik een tooltje uit de naaiwinkel dat normaliter wordt gebruikt om patronen te raderen.

41149d3a35a81e10.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Duizelt me een beetje.:confused:

Ik wil hoe dan ook op 3S batterijen blijven vliegen. Dit omdat je deze in serie kunt laden (alsof het een 6S is) en deze batterijen relatief goedkoop zijn.

Nu heb ik het relaas van Wouter nog eens bestudeerd en de link voor die EDF calculator bekeken.

Erik gaf aan dat je rond de 350 a 400 watt prima zat met deze kist. Ik ben (nog) geen ragger, dus neem maar aan dat dit ook voor mij genoeg is.

Ik heb de Wemotec minifan 480 besteld en heb nu zitten puzzelen op een motortje. Ik kwam op het volgende:
motorcalc.jpg


Nu lijkt mij dit een prima motortje.(die regelaar is zomaar gekozen omdat ik een 45A zocht) Klopt deze aanname nu?

De vliegtijd houdt nog niet over, maar wil even controleren of mijn denken nu klopt... Iets minder kv's zou volgens mij in langere vliegduur resulteren denk ik (en minder vermogen)...

Mij bevalt de handstart van Ton wel, dus te veel vermogen kan ik niet verliezen (dan maar grotere batterij)...

Thnx

b
 
Ja hoeps oe auw zal morgen wat plaatjes schieten.

De accu heb ik een Lipo 3S1P 3300ma pakket, de motor is dacht ik een Kontronic 400/26 wind en is gelijk aan de Mega 15/16/3 beide zijn voor 3-4 cellen Lipo.

Eigenlijk een rustige setup maar wel leuk voor een aandige duurvlucht en voor de handstart heb ik 3/4 gas voldoende, gaat met gemak dus.

Ton

Ik heb voor de grap deze specs van Ton nog even ingevuld en kom op ongeveer 150 watt (430g st. trust) voor de Mega en 130 watt (381g st. trust) voor de kontronix (heb een 27 gekozen, de 26 stond er niet bij). Eventueel een Hetrc fan scheelt maar een paar watts.

Wellicht, dacht ik, is Erik zijn suggestie dan overkill (voor zoiemand als ik:rolleyes:)? Maar als ik de RBC specs invul (Typhoon EDF 2w-20) dan kom ik ook rond de 270 watt (629g st trust) (ik kijk overigens steeds bij 'mech. Power (out) van de motor')... Dus Erik's suggestie valt nog mee :mrgreen:

Afijn ben het even kwijt. EDF heeft blijkbaar nog een paar geheimen voor me blijkbaar ;)

Thnx

b
 
Duizelt me een beetje.:confused:

Ik wil hoe dan ook op 3S batterijen blijven vliegen. Dit omdat je deze in serie kunt laden (alsof het een 6S is) en deze batterijen relatief goedkoop zijn.

Ton vliegt ook op 3S LiPo, maar wat je ook zou kunnen overwegen zijn de nieuwe Hyperion (5C-laad) LiPo's. Die stamp je zo snel vol dat in serie laden niet meer noodzakelijk is en je dus een 4S kan gebruiken.
 
Eigenlijk weinig vooruitgang te melden.
De laatste weken (maanden ondertussen) erg druk gehad op het werk en thuis, soms gaat het allemaal niet zoals gepland.
Voor Oss is ie dan ook nog niet klaar, maar -schrale troost- ik zal hem wel meenemen.
 
Zooo Wouter was dus net op tijd weg wat een werk man.

Wat gaat het worden een spuitcabine:rolleyes: natuurlijk:mrgreen:.

Succes met de klusser de klus.

Ton
 
Heb je dit zelf gedaan of hebben[URL="
je vrienden dat voor je gedaan[/URL]?? :rolling:

Flinke klus, kan me voorstellen dat het even gaat duren, gaat altijd meer tijd inzitten dan van tevoren bedacht (niet anders dan bij modelbouw dus :rolleyes:).

Succes met verbouwing! We zien de vorderingen (Yak en/of badkamer) wel weer verschijnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, ik kende dit al, fantastisch project.
Gaat mijn kunde en budget echter ver te boven.
 
Heb eindelijk de tijd om dit ding te gaan afbouwen.
Heb deze tweedehands overgenomen, voor 25 euro. Zat alleen geen tekening bij. Heb bij RBC wat ontbrekende onderdelen besteld en is nu compleet.
Nu was Wouter zo vriendelijk om zijn tekening te kopiëren. Nu ben ik aan bouwen, maar blijkt bij kopiëren een belangrijk detail weggevallen :confused:

De maten van de "wing washout helpformer" maten zijn onleesbaar. Ik zie dat ik 7x? Balsa nodig heb. kan iemand de maat noemen?

Thnx

Bram
 
Ik heb vorige week een nieuwe gekocht.
De andere rechtop in de Vlaardingse klei gezet.
Schade viel uiteindelijk mee, maar een nieuwe bouwen leek mij toch minder werk.
 
Back
Top