Yak 54 profile .40

13-03-2008 Nog snel even wat kleine inkopen gedaan. En ook gasaansturing gemaakt.

DSC00761.JPG

DSC00763.JPG

16-03-2008 Overal nog kleine afrondingen e.d aan geschuurd. En alvast de hoogteroeren definitief ingelijmd. En in alle gaten dunne secondenlijm laten lopen.

DSC00765.JPG

DSC00764.JPG

DSC00766.JPG

Het is een tijdje stil geweest, te druk geweest met andere dingen (feesten e.d.). Maar we hebben de boel weer opgepakt, we zijn ondertussen begonnen met folien. We hebben ons tijdens het bouwen laten goed laten inspireren door het bier.

scheme2_jpg.JPG

DSC00824.JPG

DSC00826.JPG

HOOO STOP!!!!!!!

Je hebt het verkeerde logo.
je begind goed met de kleuren. maar dat kan echt niet,

800x600_heineken_logo.jpg

Je moet beter lezen Raymon.. ze hebben zich laten inspireren door BIER he..

Dat van jou komt er achteruit een paard als je dat van hun er vooraan in laat lopen.. ;)

Het wil wel eens helpen als je een topic ook leest voordat je een vraag stelt ;)

Uit de topicstart, nota bene:

Dit vliegtuig is zelf ontworpen met behulp van Solidworks en Autocad.

Dus voor de tekeningen zul je ze lief aan moeten kijken. Schijnt dat een krat Grolsch ook motivatie kan zijn ;)

Echter:

ik wil eerst zelf het recht hebben om het vliegtuig te bouwen en te vliegen voordat ik de tekening post. Ook wil ik alle foutjes er nog uit halen.

oke bedankt maar is al neitmeer nodig ehb een boekje waar bouwtekeningen in staan en ook zoon yak wel bedankt :D groet

Ik zal binnenkort weer een paar foto's doen. Het bouwen staat nu op een laag pitje. Veel te druk met andere dingen. Zoals feesten en vliegen.

Maar we zijn al een stukje verder. Het zijn nu nog een paar laatste kleine afwerkingen. Het gewicht is ook super! Ik vlieg nu met een wildcard van Irvine met de .53 Irvine motor, deze weegt volgetankt 2050 gram en heb power genoeg. De Yak zal zo'n 100 à 150 gram lichter worden.

Hier een paar foto's van helikopter vliegen zonder staart rotor. (heli vliegen met staartrotor is voor beginnelingen)

S6002274.jpg

S6002272.jpg

even een update van het bouwverslag (heb kabel van m'n telefoon weer gevonden):

DSC00939.jpg

DSC00959.jpg

DSC00962.jpg

De modellen zijn op wat afwerking na helemaal klaar.

Vandaag maiden van 1 van de modellen!

Er stond een redelijk harde wind, maar dat mocht de pret niet drukken. Er hoefde bijna niet getrimd te worden. Het vliegtuig schiet met de 8,5cc irvine echt als een speer omhoog. Ondanks de wind vloog de yak heel stabiel, dit komt vooral door de dunne vleugel. Mijn eerste indruk is dat het echt een heel stabiel vliegtuig is. De meskant eigenschappen zijn super, een meskant looping of 8 hoeft geen probleem te zijn. Deze profile vliegt nu al 10x beter dan mijn Wildcard. Veel stabieler, betere meskant eigenschappen, en een mooie dunne vleugel.

DSC00969.jpg

DSC00970.jpg

DSC00971.jpg

Als ik binnenkort nog tijd vind dan zal ik de tekening aanpassen en hier posten.

ik vind hem er echt geweldig uitzien ;)
ik heb nog een 4 cc liggen, misschien kan ik hem een beetje kleiner maken :D
proficiat

grtz

Laatst bewerkt:
Er is vandaag weer met de Yak gevlogen.

Niet die van mij, die is nog net niet helemaal af. Maar ik heb er wel ff een paar rondjes mee kunnen vliegen. Het simpelste om deze profile te beschrijven, is een brandstof shocky.
Er is 1 figuur die ik heb kunnen doen die ik met andere vliegtuigen nooit zo stabiel heb kunnen doen, en dat is een harrier. De motor hoog stationair en vol hoogte (dat is veel met deze uitslagen) en de Yak gaat heel stabiel in een harrier omlaag er hoeft nauwelijks met rol tegengestuurd te worden. Het enige is dat het zwaartepunt iets naar achteren mag om de harrier iets langzamer te maken.

Om van meskant om te flippen naar de andere kant kan belachelijk simpel (halve meskant loop).

Nu mijn eigen Yak ff klaar maken en aan het oefenen met deze kist.

Back