YAKOVLEV YAK 3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ed Heemskerk, 13 dec 2016.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De motor heeft al een half uur gedraaid bij Kolm en is afgesteld.In de gebruiksaanwijzing staat niets over inlopen.
    Ga de motor op een proefstand zetten om hem te leren kennen.Ook moet er nog een uitlaat systeem voor gebouwd worden.
    Ik zal de proefstand wel een keer mee naar het veld nemen zodat je het kan zien.
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Hierbij de foto s van de Kolm
     
    strutter en freekt vinden dit leuk.
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vrijdag Prowing in Soest /Bad Sassendorf bezocht ,er lag een cadeau voor mij klaar.
    Een schaal editie van FMT met daarin de Yak 3 met bronverwijzing van het artikel .
    Ondanks dat ik een abonnement heb op het blad is deze schaal editie mij niet opgevallen.
    Wel een sterk gereduceerde prijs van het blad.
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Begonnen met de opbouw van de proefstand voor de Kolm.IL 100 V4
    Een 750 Cc frisdrankfles met een speciale schroefdop va aluminium .
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Elke carburateur heeft een eigen brandstof aansluiting ,met een T stukje 1 slang naar de tank en de clunck.
    Maakt de pomp druk of moet het anders worden aangesloten ?
    In de gebruiksaanwijzing is hiervan niets te vinden.
    Maar even mailen met Kolm.
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De nippels aan de voor en achterzijde zijn voor carter ontluchting/koeling.
    Beide nippels moeten open blijven.De 2 carburateurs moeten met een t stukje in de slang worden verbonden en er gaat 1 slang naar de clunk.
    De tank is een open tank met traditionele aansluiting .
     
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Bij de Kolm motor is een boormal bijgeleverd.
    Voor de inloop propeller keurig de originele boormal gebruikt.
    De geleideplaat is relatief dun.En het exact boren is lastig.Toch maart eens bij de boormal gemeten welke ik gebruik voor de Desert aircraft motoren.
    Komt geheel overeen, een 26X12 3 blad mezjlik gemonteerd en het past perfect.
    Kan nu een een aantal propellers testen welke ik gebruik voor de F3Ax modellen.
     
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Voor de eerste opbouw van de motor op een proefopstelling een uitlaat gevonden .
    Van Fiala, met passende flexibele aansluitingen.
    Voor de inbouw in de Yak 3 wil ik net als bij de 1:1 de 12 uitlaat pijpjes in de neus actief maken.
     
  8. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Indrukwekkend
     
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Weer wat gebouwd aan de ailerons ,de bovenbekleding aangebracht.
     
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Bij Kolm is een motor inbouw set te verkrijgen met ophangrubbers en ondersteuning .
    Een 3 D geprinte luchtgeleiding voor koeling van de achterste cilinder .
    Dit wordt het voorste gedeelte van de romp van de Yak 3.
    Met deze onderdelen kan ik ook de proefopstelling van de Kolm gaan maken .
     
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Voor de benzine motoren gebruik ik sinds 2 jaar de V power 100 racing van Shell. alleen in Duitsland verkrijgbaar.
    In deze benzine is geen ethanol toegevoegd. Practical scale beveelt Ultimate 102 aan voor allle motoren die zij verkopen.Mijn V power is bijna op en voor de Kolm heb ik verse benzine nodig .
    Aspen is ook een optie maar ik prefereer Benzine .
    Nu is sinds kort bij een beperkt aantal benzine stations van Fire zone de competition 102 te verkrijgen.Geen lood geen ethanol .
    Deze benzine wordt gebruikt voor oldtimers . Ook prima geschikt voor de benzine motoren welke wij in de modelbouw gebruiken.
    Na wat zoeken is er een benzine station bij mij in de buurt die deze benzine verkoopt.
    Getankt olie er bij en weer een stapje verder.
     
    Fuel Monkey vindt dit leuk.
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De bovenkanten van zowel het hoogteroer als de ailerons zijn open en moeten worden bekleed met doek.
    Hiervoor heb ik solartex gekocht, na een aantal proeven hiermee ben ik niet tevreden.
    Beter om deze met zijde te bekleden., de ouderwetse methode met spanlak.
    Wat rond gezocht ,niet meer te koop , KDH is gestopt met de levering.
    wie heeft er een suggestie .
     
  13. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Mag ik vragen waarom solartex niet voldoet?
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De capstrips en de aansluitingen van de deels aanwezige bovenbekleding heb ik strak en glad gemaakt met Balsa lite, bij de proeven die ik heb gedaan is de opstrijk temperatuur van de solartex van invloed op de vervorming van dunne afwerking.
    Bij een zijde spanlak afwerking treedt dit niet op.
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2018
  15. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Is wel in de aanhef genoemd als zijde , bij de specificaties staat polyester.
    Kan ook opgestreken worden, een heel bijzonder materiaal.
    Ook met spanlak aan te brengen. ga ik toch testen.Bedankt voor het meedenken.
     
  17. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Ed,
    Zelf heb ik Koverall regelmatig naar volle tevredenheid gebruikt. Je brengt het op dezelfde manier op zoals we vroeger met zijde deden. Dus eerst het hout twee a drie keer spanlakken, dan de koverall er met spanlak opzetten (ik maak de koverall altijd nat). Vervolgens span je het op met de bout ( en dat wordt dan misschien je probleem). Daarna net als met zijde de zaak dichtlakken met spanlak. Het grote voordeel van koverall t.o.v. solartex is wel dat het altijd strak blijft in welke weersomstandigheden dan ook.
     
  18. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Mocht je trouwens willen testen dan heb ik nog wel wat voor je.
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Hallo Lex,

    Maak graag van het aanbod gebruik , spreken een keer iets af in een PB.
     
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    inmiddels raak ik aardig bekend met de powerbox, Alle servo s voor de hoofdfuncties werken.
    De gyro ingesteld en het wielkleppen programma ingesteld.
    Voor de bediening van het landingsgestel een oude 7.4 volt Diamond servo uitgetest , gelijk afgestraft.
    De servo kan de lage frame rate niet aan en loopt met stapjes.
    Als volgende de boordverlichting aansluiten op de powerbox en kan ik mij gaan richten op het bouwen.
     

Deel Deze Pagina