YAKOVLEV YAK 3

Ben gelijk al bezig met een aandrijving te zoeken voor de sliding cocpit.
Bij servo city kwam ik een lineaire servo tegen waarbij de buis 140 mm in en uit kan schuiven.
 
2u721dd.jpg

Na een paar weken weer verder met de flaps .
Een ARF F3A model en een Fun ray zwever voor de zomeravonden in elkaar gezet.
Nog een paar weken dan komt de Kolm en kan met de romp begonnen worden.
 
2rr8fmo.jpg

25666wg.jpg

De eerste flap werkt en kan een 80 graden open.
De schroefjes zijn tijdelijk.
Voordat ik met het bekleden van de onderzijde kan beginnen moeten eerst de kabel kokers gemaakt en ingebouwd worden.
2 kabel kokers per vleugelhelft. 1 voor de lampen aan de tips en 1 voor de servo s .
Voor de F3A modellen worden vaak papieren kokers met een klein beetje epoxy gebruikt.
Ik denk voor de Yak 3 modellen aan een koker van 25 grams doek
 
De epoxy kokertjes wegen evenveel als de papieren versie.
In dit geval zijn de kokers veel langer dan in F3 A modellen, maken de kokers wat lichte bochten en zijn wat dubbele aansluitingen
Ik heb tot nu toe alleen rechte papieren kokers gemaakt.
 
lengte maakt toch niet uit? worden toch ondersteund door de ribben neem ik aan?
Ik heb hier ooit gelezen dat iemand kokertjes maakte met resten folie, ( ik dacht H.B. Busking) maar hoe en wat ben ik vergeten...:hammer:
 
De eerste kokertjes zijn klaar ,ik heb het plaatselijke weekblad on een 12 mm koperen pijp heen gedraaid en met seconden lijm hard gemaakt..
Zal morgen een foto plaatsen. De koker is in delen en ondersteund door spantjes .
 
27yn4ty.jpg

De flaps waren weer kromgetrokken.Nu rigoureus , een strook open gefreesd de flap met een paar lijmklemmen stevig vastgezet op de bouwtafel.
De ontstane opening geheel vol gelegd met in epoxy gedrenkte koolstof strengen.
Vanmorgen de boel gecontroleerd , eindelijk recht en vlak.
 
xc9852.jpg

2gvroub.jpg

De eerste wielkast in de vleugel gemaakt en nu de onder beplanking er op.
Planje voor plankje gaat heel goed door de vele balsa liggers ,de langs naden komen mooi op de liggers.
Hierdoor is er controle op echt vastzitten mogelijk .
 
Mooi werk Ed, ziet er strak uit
Er gaat en hoop tijd in de voorbereiding voor het beplanken zitten maar dat is zeker de moeite waard!

Groeten, Ralf
 
23794x.jpg
De eerste vleugel is aan beide zijden ingedekt.
Om de tip te kunnen maken is de verlichting nodig .
Een paar weken geleden besteld en vandaag binnen gekomen.
Uni light: een rood baken , navigatie lichten ,zelfs een spotlight compleet met licht kapjes.
Wederom wat te leren en gebruiksaanwijzingen door te lezen.
 
Bericht gekregen dat de Kolm 100 V4 is gearriveerd bij Bert de Laere.
Morgen ophalen bij het parcelpunt.
Voor de inloop procedure een afgeprijsde 28x12 2 blad koolstof propeller gekocht.
Nu maar wachten tot morgen.
 
Back
Top