YAKOVLEV YAK 3

Gek, een dymond servo doet het prima op 50Hz normaal. De servo framerate op 21mSec moet dan prima werken. Aangezien de dymond digitaal is (toch?) moet deze ook op 12mSec werken lijkt me.
 
Ja het is een van de eerste 7.4 volt digitale servo s van Dymond.
De servo doet het wel maar met 12 mSec is het met stapjes, Als je deze servo naast de Savox zet zie je de 10 jaar verschil in ontwikkeling.
 
Dan kan de oude servo juist de snelle framerate niet aan. Die heb je ook nergens voor nodig. Ik zou de framerate mooi op 18 of 21ms zetten, dan werkt alles. Dat snelheids verschil merk je nooit.
 
2rhttf4.jpg

Vandaag begonnen met de motor inbouw en de koeling.
De luchtinlaat is gemaakt met een 3 D printer. De motor hangt mooi in de rubbers.
Ook aan de ondersteuning aan de voorzijde is gedacht.
 
Het bouw seizoen is weer begonnen , eerst de proefopstelling voor de Kolm gemaakt .
alles zit er nu aan , ben benieuwd. Zaterdag proefdraaien.
23lktw5.jpg

2hs7wup.jpg

24lvotx.jpg

2qncbur.jpg
 
Het werd geen zaterdag maar zondag,. zondag middag de Kolm gestart, toch weer een nieuwe procedure.
Allereerst met de choke dicht totdat de brandstof zichtbaar wordt verpompt.
Hierna de choke op een klein kiertje en ongeveer een kwart gas.
Als er eenmaal voldoende benzine loopt dan start de motor gemakkelijk.
De sound is werkelijk fantastisch, stationair met 850 RPm een heel realistisch geluid .
Heb geprobeerd een video te plaatsen maar het bestand kan niet worden gedownload .

Binnenkort wat demo s waar eenieder kan genieten van de sound.
 
Toch maar een elektrische starter besteld , als de motor eenmaal de brandstof heeft aangezogen start deze gemakkelijk .
Als de Kolm een tijdje niet heeft gedraaid moet er vrij lang worden geflipflopt om de brandstof aan te zuigen.
Met een startmotor gaat dit gemakkelijker.
 
30deyac.jpg

Inmiddels is de Powerbox Mercury onder controle .
Begrijp nu alle functies en deze ook ingesteld.
Er zijn nu 14 servo s aangesloten en een ignition switch aangesloten.
De Mercury heeft 15 ingangen voor servo s.
Er moet nog een schakelaar voor licht en een servo voor de sliding cockpit op worden aangesloten.
de indeling is als volgt
1 richting
2 hoogte
2 aileron
2 flap
4 wieldeuren
1 valve voor landingsgestel
1 gas
1 choke
1 ontsteking switch
nog 2 te gaan
1 cockpit en een lichtschakeling voor oriëntatie en landingslichten.

Of via de Sbus verder uitbreiden of een powerbox met 24 aansluitingen kopen .
Mijn zender kan 16 kanalen bedienen.
Met de powerbox als s Bus aangesloten zijn de kanalen 11 14 15 en 16 nog vrij in de zender.
 
Inmiddels ben ik weer een stapje verder , door in de ontvanger de primaire kanalen te gebruiken en de servo s direct op de ontvanger aan te sluiten komen er in de Mercury kanalen vrij.
Ik heb op de 6 kanaal ontvanger gewoon kanaal 3 in gebruik genomen voor gas en omdat de Yak maar 1 richtingsroer servo heeft is de RR servo ook in de ontvanger geplaatst.
In de powerbox de kanalen 11 14 15 en 16 toegewezen aan bijzondere functies.
De verlichting en de sliding cockpit hebben ook een plaatsje gekregen , zelfs nog 2 over.
Kan nu gaan bouwen aan de romp.
 
346m0k8.jpg

x1n9zn.jpg

16lmuya.jpg

14b2w0m.jpg

Een paar foto s van de vorderingen.
Na het leerproces met de powerbox mercury met het kleppenprogramma ,de sparkswitch pro met telemetrie het houtwerk weer opgepakt.
De vleugels zijn nu voorzien van de besturing elementen ,horns en kogelkwiklinks .
Op de achtergrond de Plettenberg predator EVO 30 8 voorzien van een koolstof bevestigingskruis.
 
  • Ik ben er 2 aan het bouwen , de Yak 3 van Jerry Bates en de Yak 3 van RC Composite
  • Yerry Bates met een Plettenberg predator Evo de RC Composite met een Kolm.
  • Na het drama met Fun modelbouw ,foutief ribben pakket voor de hoofdvleugels van de Jerry Bates Yak heb ik een Yak 3 gekocht van RC Composite .
  • Hiervan zie je de foto s. Met de Yak 3 van Jerry Bates ben ik ook verder gegaan en, de romp en het stabilo en het Richtingsroer is gereed.
  • Alleen de hoofdvleugel nog . Recentelijk ben ik opnieuw begonnen met de vleugel van de Bates Yak 3
 
Back
Top