YANGTZE RIVER HIGH-NET FISHING SAMPAN

Voor alle Nederlandse kijkers ter info:
Tung olie is ook de basis voor Deense olie, maar bij Deense olie zijn andere oliesoorten toegevoegd (o.a. lijnolie) en gomterpentijn om de verwerking beter te maken.
 
Hello Allemaal

Zynde ik beide lid is van Modelbouwforum en SOS is dit soms interessant om de twee forums te vergelijk. Op al mij werk tot zover (de Haarlem, de Leudo en bijbote) het ik meer reacties op Modelbouwforum gekrij as op SOS. Met de sampan echter is de zituatie omgekeerd - to zover heb ik dubbedld de reacties op SOS gekrij. Nouw wonder ik maar net. Is dit n geval dat de sampan te eenvoudig en makkelijk lijk? Is dit n geval dat dit net oorlogsschepen of Hollandse subjects is wat gewild is? Of is dit n geval dat Chinese subjects net te onbekend is - bij mij is dit juis de teenoorgestelde. Mij twee gunsteling subjects op Modelbouwforum tot zover (behalve de Batavia natuurlijk) was/is @Pingu57 se Botter en @janzwart se Kamper Kogge - juis omdat dit onbekend vir mij was. Dat is geen kritiek hoor - ik wil net graag weet wat jullie dink - dit zal mij help bij de ontwikkeling van een volgende model saam met YuanQing.

Ewenwel terug na de sampan en de bewerking van de hout met tung olie

MATTE FINISH:

A shiny finish was not what I was going for, so I just reapplied the following coats with a brush as per normal. Whether the wood was more porous than normal (it didn’t look so because it really is an exceptionally fine-grained wood) or whether it was very dry (it didn’t look or feel like that either), I don’t know, but it just soaked up the third layer in no time. At this point, I was also surprised to see that not much darkening in color had taken place. At this point I changed my ratio to 50% Tung and 50% mineral turpentine.

And … when that fourth coat went on … Bam!

微信图片_20210703083636.jpg


The fourth coat was the first one that gave a real indication that the Tung Oil was slowly beginning to saturate the wood and brought with it a definite change in colour. This picture still showed the wood relatively "wet" with oil.

微信图片_20210703100518.jpg


Note that the glossy or whitish spots indicate where the oil has not penetrated fully and is actually sitting on top of the wood. This has to be wiped off immediately otherwise it will leave white spots on the wood.

And then it was case of playing the waiting game of allowing the wood to dry thoroughly, all over.

微信图片_20210731095443.jpg


The picture above shows the hull after it had dried more thoroughly. It was still not ready at this point for a next coating, but the wood had now assumed a more brownish/honey-like color than before. Here you can also see the nailing on the bottom part of the hull. This had to be done (in fact it was all-important) in order to secure the bottom plank to the hull and luckily my earlier boxing of the hull with Pauwlina wood allowed me to do this. The bulkheads are, however, simply too thin continue the nailing process on the rest of the planking. On a kit where the rib frames are used into which the horizontal slats of the bulkheads can be inserted, treenailing can be carried out on the whole hull.

微信图片_20210715231154.jpg


This picture was taken in natural light with the fourth coat still in the process of drying. I was surprised to see that it had once more assumed a "reddish" color in natural light.

微信图片_20210715231146.jpg


However, with the wood completely dry, the color had turned into a more wooden tone. This wood was really playing tricks with my eyes and cellphone camera.

微信图片_20210702094554.jpg


And now a definite honey/orangy brown after the four coats had completely dried.

微信图片_20210715231138.jpg


After the fifth coat had completely dried.

微信图片_20210719234418.jpg


微信图片_20210715231127.jpg


As u rule of thumb, for decorative items, 2 to 5 coats will generally suffice , while functional utensils and certain surfaces (Such as Unicorn Sampans!) may require up to 7 coats depending on the finish. This step would be finished when 80% of the surface would remain glossy for at least 40 minutes, which means the wood has now been completely saturated.

So, it is a slow process, but we are getting there!

This is all for now - in my next posting, while waiting for the Tung to dry, I will start the rigging.

Thank you all for looking in, the likes and the comments - It is wonderful!

Vriendelijke groete - Heinrich
 
Met de sampan echter is de zituatie omgekeerd

Heinrich my old friend,
Je zegt dat je op SOS veel meer reacties krijgt, maar volgens de gegevens van dit forum, zijn er toch 69 gebruikers van dit forum die je verslag lezen, en dan zijn er ook nog een aantal die niet weergegeven worden, dus je verslag is toch nog wel redelijk populair hoor.
Dit gezegd hebbende, wil ik ook nog opmerken dat je Sampan nu wel een hele mooie kleur aanneemt, nu je hier meerdere lagen Tungolie op hebt zitten.:wave
 
About the modelbouwforums, my guess is that SoS has a more multi mixture of members, from almost all over the world, whereas the Dutch forum is more... ehhh....Dutch :-)

Maar ik vind deze Sampan een heel mooi modelletje, zeker de moeite waard om op een schouw te hebben staan. Het hangt er vanaf waar je wieg gestaan heeft wat je mooi vindt, denk ik.

Jaren geleden ging ik dozen leveren bij Baillien in Antwerpen, en de vrouw van de eigenaar vroeg mij of ik een model wilde ontwikkelen van een binnenvaartschip, van het type wat net na de tweede wereldoorlog voer. Heel veel schippers die op dit soort schepen gevaren hadden waren nu gepensioneerd en wilden graag een model van "hun" schip voor in huis.
 
Heinrich,
Een paar jaar geleden heb ik twee modellen gemaakt van de Victory, waarvan verslagen op dit forum (met veel reacties) en van de Victory BinnensteBuiten ook op SoS (met weinig reacties). Ik heb toen zoveel geleerd van het leven ( en Niet-leven) op oorlogschepen dat ik klaar ben met bouwen daarvan. In plaats daarvan leg ik me nu toe op vroeg-hollandse schepen. Schepen waarmee Holland groot is geworden. In de Hanze-tijd met koggen, later fluiten en visserschepen. Hillegom ligt aan de Leidsevaart wat in de 18e-19e eeuw de "snelweg" was tussen Haarlem en Leiden door inzetten van trekschuiten. Ga ik ook nog eens maken. Dat zijn dus allemaal schepen die historisch in mijn omgeving thuishoorden, in tegenstelling tot een Sampan.
Daarom heb ik totaal geen binding met dat soort typen schepen, en zal ik die ook nooit gaan bouwen.
Dat neemt niet weg dat ik het best een mooi model vind.

Dus ga door met bouwen van modellen waarmee jij een binding hebt.
 
@*Hans* Baie danke vir jou gewaardeerde input. Nou ziet, sover dit binnenvaartsvhip aangaan - ik het geen idee wat dit is nie, maar nou wil ik uitvind! Maar jij is doodreg - dit waarvoor jij in de wieg gele is, speel een groot rol. Baie interessant!
 
@jjanzwart Natuurlijk Jan - dit gaat niet soseer oor of de sampan gewild is of niet - ik wonder bloot oor de vershille in reacties tussen de twee forums. Op SOS is de Haarlem ook by verre meer gewild as de sampan.
 
Het blijft zeker interessant om dit te volgen Heinrich. Alleen al je laatste post over de afwerking. Maar ook je manier van schrijven waarin je veel informatie geeft. Dus ga zo deur. Vaak weten we ook natuurlijk te weinig over dit schip en blijft de beargumentering wat achterwege . Dit is anders wanneer iemand een Hollandse of Engelse bouwt hier op het forum. Menigeen weet hier meer van af en geven we commentaar als iets niet in de juiste tijdsspanne is gebouwd bijvoorbeeld. Mits iemand hier voor openstaat natuurlijk. Ik zie ook wel eens wat voorbij wat gewoon niet kloppend is. Maar samen heb je dan een wat boeiende discussie. Maar wat je laat zien is zeer zeker interessant!
 
Laatst bewerkt:
En uiteraard ben ik ook een van de stille volgers, en tja zoals hierboven al eerder gememoreerd "onbekend maakt onbemind" maar dat doet niets af aan de schoonheid van je Sampan
Doe zo voort my frend
 
@Hans Groenenberg Hans ik dink dat jij de spijker op de kop geslaan het. Dit is moeilijk om deel te neem as daar n gebrek aan kennis is. Dis nouw soos ik en tuigage - al wat ik kan zeg is "mooi" of dit "Ziet daar zeer strak uit" :rofl: Dit laat mens twee opzies - verduidelijk noch meer of stel n bouwdoos saam waaroor almal kan saamgesels.
 
Back
Top