Yarrow ketel

Beste Baggeraar,

je wilt met compound machines gaan werken, de keuze voor 6 bar is daarmee goed gekozen.
Vooral met ons kleine spul zijn de warmte verliezen zo groot dat je met 3 bar weinig meer merkt van de lagedruk kant.
Door nu hoger in druk te gaan zitten stop je meer energie (warmte) in de hogedruk en blijft er meer energie over om ook de lage druk echte arbeid te laten verrichten.

1 rij of 2 of meerdere rijen waterpijpen.

Ik heb een ketel gemaakt met 2 waterhouders 28mm en een stoom/waterhouder van 54mm.
ik heb 2 enkele rijen waterpijpen gebruikt van 15mm waterleiding buis, 8 aan elke kant.

Deze ketel, 3 bar werkdruk, kolengestookt liet draaien:
- een 1 cilinder boring 15 slag 22mm (Hercules uit handboek) welke een dubbele voedingspomp aandreef (boring/slag 6x6) op circa 750 toeren.
- een 2 cilinder balansstoommachine, boring 16 slag 24mm, op een rustig toerental.
Alle machines waren voldruk machientjes en deze simpele ketel trok dat met gemak.
Ik hoefde heel rustig te stoken, liet ik de blazer wat te lang openstaan werd ik getrakteerd op een flink blazende veiligheidsklep.

Ik zou het niet te moeilijk maken, maak wel je VO zo groot mogelijk, want er zijn zoveel warmte verliezen dat een miniatuur stoomketel bijna 2x zoveel moet maken dan werkelijk nodig zou zijn. (heb ik uit het handboek).
 
Wat betreft het forum van de Stoomgroep Holland is het zeker niet zo druk als bij het MBF er is echter wel waanzinnig veel kennis onder de leden.
En deze zullen je zeker ook goed op pad willen helpen.
Groeten Norwin
 
Ondertussen een hoop wijzer geworden.
Tevens het "Handboek modelstoom machines" van van Dort en Oegema op de kop getikt.

Ik kan dus weer studeren.

Zit alleen met de aanschaf van een zend/ontvang combinatie keuze, ivm straks niet meer bestaande uitvoering die geschikt is voor 32 kanalen.
Dus de ketelmakerij en de werven zijn dicht.
 
water hoogte meting

Deze info kwam ik tegen:

Hallo!
Ich möchte Euch meine Schaltung vorstellen, mit der ich in meinem Dampfschlepper den Wasserstand regel. Ein Wasserstandssensor (-fühler) im Kessel, der aus einem elektrisch isolierten Bronzeteil besteht, bekommt bei Wasserberührung einen elektrischen Übergangswiderstand zum Kessel. Dieser wird geringer, je weiter er in das Wasser eintaucht. Dampf und reines dest. Wasser sind nicht leitend und bilden auch keinen Übergangswiderstand. Erst ab einer "Verunreinigung" (Mineralien) wird das Wasser leitend. Eine Beimischung von 10% Leitungswasser zum dest. Wasser, was man bei Kesselwasser eh tun sollte, reicht schon.
Mit einem Meßwiderstand, 680K, und dem Sensor entsteht ein Spannungsteiler, dessen Ergebnis dem Timerbaustein TLC556 (2x555) zugefürt wird. Dieser wird hier als Schmittrigger verwendet, da er bei 1/3 und niedriger der Betriebsspannung (hoher Wasserstand) die Speisewasserförderung einstellt und bei 2/3 und höher (niedriger Wasserstand) die Förderung wieder fortsetzt. Mit dem 2. Teil des 556 werden die Impulse für einen Servo in Impulsweitenmodulation erzeugt, wie sie auch die Fernsteuerung abgibt. Dieser Servo betätigt das RC-Ventil, des Bypass an der Speisewasserumpe.
Theoretisch kann man mit Anpassung des Messwiderstandes die Schaltpunkte, abhängig von der Eintauchtiefe des Sensors, abstimmen. Hierzu müßte der Leitwert (Widerstand) des Wassers konstant gehalten werden. Da dieser Leitwert abhängig von der "Verschmutzung" ist, sehe ich es praktisch als nicht durchführbar an. Daher habe ich dem Messwiderstand hochohmig gewählt, da ich auf reinen Wasserkontakt arbeite.
Weiterhin habe ich eine Schaltung mit einem TLC555 gezeichnet, mit der eine elektrische Speisepumpe gesteuert wird. Hier habe ich Eingänge für 2 Wassersensoren (oberer und unterer Ws) eingebracht, die auch beim TLC556 verwendet werden können.
Aufgebaut habe ich die Schaltung auf einer Streifenrasterplatine, wo ich bei Bedarf die Streifen unterbrochen habe.
Wegen der hochohmigen Schaltung sind hier die Mos-Fet Ausführung des bekannten 555/556 verwendet. Der NE555/556 ist hierfür ungeeignet. Auch ist es ratsam, die Schaltung mit Schutzlack(z.b. Plastik 70) zu versiegeln. Auch sind die Sensorenanschlüsse gut zu isolieren und sauber zu halten, da Übergangswiderstände einen hohen Wasserstand simulieren.
Da sicher noch Fragen kommen, habe ich hier nur das nötigste beschrieben.
Gruß Gerd

bijbehorende plaatjes:
zijn te klein.
Mocht iemand interesse hebben, ik heb ze.
Ze zijn ook te vinden op Modell Dampf Forum - Einzelnen Beitrag anzeigen - elektron. Wasserstandsregelung

Ik heb zelf de schakeling nog niet getest.
Lijkt me behoorlijk afhankelijk van het soort water dat wordt gebruikt.
 
Hallo Baggeraar,
Over een Yarrow ketel is pas een serie verschenen in de Model Engineer, compleet met bouwbeschrijving. Eerder stelde je de vraag over op afstand gecontroleerde scheepsinstallaties. Op de laatste Stoom- en techniek beurs in Wychen (zie site stoomgroep Holland) stond iemand die een complete handleiding over scheepsstoominstallaties had geschreven. Hij zocht alleen nog een uitgever. Wellicht dat je via de beursorganisatie contact weet te leggen, want ik kan je helaas niet daaraan helpen. Succes met je mega-project,
Scotte
 
Bedankt scotte, ik meen dat ik een soortgelijke post op het stoom forum ook al had gekregen.Zal eens kijken wanneer wijchen weer is, alvast in de agenda zetten.
 
Even wat info plaatsen, welke ik tegen kwam via een ander forum:


Testbrand eines Keramik-Gasbrenners für einen YARROW-Wasserrohrkessel, der in einem Dampfschlepper eingebaut werden wird.

Das Gehäuse hat folgende Maße:
- Länge: 175 mm,
- Breite: 75 mm,
- Höhe : 35 mm
Die glühende Keramikfläche hat 107 cm², damit ist eine Dauerleistung des Brenners von fast 11 kW/h ohne weitere leistungssteigernde Maßnahmen möglich.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo een heb ik al gebouwd voor een wilesco d10
Oud nieuws dus
Kan je maken zo als je zelf wil hoor
Rond vierkant ovaal Langwerpig enz enz
Ik heb er hier een tweetal branders klaar liggen
mvg
Frederik:D
 
mooie plaatjes, maar waar haal je dat keramiek en wie heeft er bouwbeschrijvingen van nozle en lucht aanzuig pijp diameters in combinatie met brander oppervlak?
 
mooie plaatjes, maar waar haal je dat keramiek en wie heeft er bouwbeschrijvingen van nozle en lucht aanzuig pijp diameters in combinatie met brander oppervlak?

Afgekeken van Cheddar Harm
En dat keramiek haal ik uit oude kachels
Bij een installatuer
mvg
Frederik
En ze branden mooi blauw hoor
De grote net zo goed als de kleine

full


full


full


full


keteltje in aan bouw met zo.n eigengemaakte branders KERAMIEK dus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Baggeraar (Harm) tis allemaal niet zo zwaar als dat het lijkt hoor.

Maak een duidelijke tekening van je ketel met alle noodzakelijke aanzichten/doosnedes etc.

Neem contact op met iemand van de veiligheidscommissie van de Nederlandse vereniging van modelbouwers in jou omgeving en stuur je tekening op naar de juiste persoon.
Die zal je ontwerp narekenen en de tekening terug sturen met op/aanmerkingen.
Verander de tekening zoals wordt gevraagd en je kunt je materiaal gaan inslaan.
voordat je gaat zilver solderen even langs bij de keurmeester om je gemaakte delen te laten zien, hij zal geen problemen maken als je netjes hebt gewerkt volgens de tekening.

Na het solderen zelf afpersen, bij goed gevolg nog een keer afspraak maken met keurmeester zodat hij met zijn pomp/manometer kan persen.
Dan wordt keurig het nummer in je ketel geslagen en krijg je een persbewijs.
Daarna met de installatie stoom klaar nog 1x terug om te laten zien dat je veiligheids kleppen op de juiste druk voldoende afblazen, dan krijg je je certificaat.

Ik houd me hieraan bij mijn ketels boven 3 bar, zo kan/mag ik mijn modellen opstoken en bij publiek rijden.
Tis geen verzekering, maar wel een controle middel dat je ketel goed en kundig is geconstrueerd volgens de normen van de commissie.

Je kunt voor jou regio het beste contact opnemen met P. van Mourik, keurmeester van regio zuid holland.
Hij is lid van NVM modelspoorbanen "Stormpolder" Krimpen a/d IJssel.
http://www.stormpolderrail.nl/

ter info en bewaring hier geplaatst
 
Laatst bewerkt:
In een ander draadje las ik een vraag over foto's van persgereedschap
Bij deze:
hier wat plaatjes van matrijzen die ik gebruikt heb om ketelfronten te persen.
De koperen plaat die ik gebruikt heb is 3 mm dik.
De diameter van het kleine front (waterhouder) is 30 mm met een recht soldeerstuk van ca 18 mm.
De diameter van het grote front (stoomhouder) is 65 mm met een recht soldeerstuk van ca 16 mm.

full

Ik ben alleen bang dat de "doorn" als materiaal ergens anders voor is gebruikt, die zit niet meer in de doos. :rolleyes:

full


full

Het dekseltje met opstaande rand (rechtsboven op de foto) werd met begin van de pers cyclus op het stuk waar de plaat ingeduwd moest worden gecentreerd met een schijf koperenplaat ertussen.
Door het gat in dat dekseltje werd de doorn tevens gecentreerd tegen de plaat geduwd, zodat op den duur de plaat om de doorn en in het gat terecht kwam.

Het persen heb ik gedaan in een zware bankschroef, als de kracht op de slinger te fors moest worden, is de plaat opnieuw uitgegloeid, waarna de slinger weer met "gemak" werd verder gedraaid.
Dit is een paar keer zo herhaald tot bovenstaand resultaat werd bereikt.

Tussen de matrijs en de plaat zat overvloedig stevig vet, om wrijving zoveel mogelijk te verminderen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind t mooi! Je hebt mooie spulletjes ervoor en het goed doordacht, van al die berekeningen heb ik geen verstand.....

Niet om te slijmen maar ik vind je ''baggerschepjes'' ook erg mooi trouwens, heel kunstig geknutseld.

Volgens mij heeft mijn vader ergens op zolder zo'n ''yarrow'' staan, ik zal eens kijken of ik er foto's van kan maken....

Je lijkt er aardig verstand van te hebben, zou je mischien mij eens willen helpen met iets van een ketel? Ik zou iets moeten hebben voor die grote triple, maar ik heb er een hard hoofd in omdat die grote zuiger een doorsnede heeft van 14 cm, ik moet dus echt wel een forse opbrengst hebben. Ik heb de ''howwitzer'' ketel nog, die kocht ik ooit ergens bij en hij ziet er wel puik uit, maar het is nooit getest en er gaat minder dan 1 liter in, volgens mij veel te weinig. Weet je wel he, ding is gemaakt van zo'n huls uit wo1, zilvergesoldeert. Veel vragen joh, niemand de treksterkte van dat materiaal, de naden, de opbrengst etc etc,

Groet, Monster Diesel
 
Een standaard cilindrische ketel met minder dan een liter inhoud is mogelijk net genoeg voor een machine met een zuiger van 19 mm en slag van 22.

Een tripel met een LD van 14 zal een MD van 8 en een HD van 5 cm hebben.
Vanaf de ketel gezien heb je dan een stoommachine met een cilinder van 5 cm in diameter.
De rest is niet belangrijk.
Om voldoende temperatuur verschil te houden bij iedere overgang naar de volgende (grotere) cilinder zal je denk ik toch zeker tegen of boven de 10 bar moeten gaan zitten.
Schepen met triple's stoken meen ik 13 tot 16 bar.(compounds zitten al rond de 10 bar)
Die hobby huls ketel zou ik maar lekker laten waar die ligt en niet eens gaan pakken voor een test op je machine.

Als je de slag opmeet en het toerental erbij "gokt" en die getallen in mijn berekening stopt kan je zien hoeveel Verwarmd Oppervlak je nodig hebt, dan heb je een indicatie van de grootte.
 
Opmerking, dit verslag is niet bijgewerkt na de heropstart van het forum, ketelbouw wordt omschreven in het verslag van de http://www.modelbouwforum.nl/thread...-camille-mortenol.102294/page-46#post-3408018

Foto's en link's werken mogelijk niet.



Hallo Stoom heren,
Ik heb het plan en materiaal om voor mijn baggermolen een yarrow ketel te maken.

full


De waterhouders zijn van roodkoperen naadloze pijp 35mm met een wanddikte van 2.5mm

De stoomhouder is 70mm x 3mm.

Lengte van de buizen 205 mm.

De gedrukte fronten zijn uit 3 mm plaat.

De waterpijpen heb ik nog niet want ik weet de best functionerende breedte van de ketel niet.
Dit lijkt mij ook weer afhankelijk van het soort brander.
(mijn voorkeur gaat uit naar alcohol verdamper, omdat ik dan niet aan de gasflesvorm gebonden ben.)

De positie in het schip komt zo uit dat de schoorsteen ½ op ½ tot ¼ op ¾ zit.

Wie heeft ervaring met dit soort ketels ?
Tekeningen of schetsen zijn ook welkom.
Wie heeft ervaring met ethanol branders?

Goed, dat je de bouw van je Yarrow ketel weer onder de aandacht brengt.
Is het misschien geen goed idee om je goed geschreven en duidelijke bouwbeschrijving In de Modelbouwer 2016 te delen met de leden van het forum?
Zij kunnen dan in één verhaal alles lezen, zonder alle commentaren door te lezen.
Zelf heb ik met veel plezier en bewondering je drie artikelen gelezen, vooral het onorthodoxe, maar efficiënte gebruik voor het verkrijgen van de voorverwarming met behulp van de brander van de oude CV ketel.
 
Back
Top