Yoda

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dentompie, 28 jan 2007.

  1. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Amersfoort
    Er zal ook lood voorin moeten om het zwaartepunt op de juiste plek te krijgen. Om stabiel te vliegen heeft een achterwaarts gepeilde vleugel namelijk een hogere lift coëfficiënt in het midden dan aan de tippen (vandaar de flinke tip verdraaiing).
    En wanneer je rol stuurt komt er door de pijl ook nog een aardig torsie moment te staan op het punt waar de 2 buizen samen komen.
    Natuurlijk, bij een lichte en langzaam vliegende zwever als de Yoda zullen krachten mee vallen, maar het midden is bij pijlvleugels, anders dan bij een plank, constructief een zwaar belast punt.
     
    bdoets vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Echt geloof me, het valt allemaal reuze mee.
    Ik heb ook gepijlde vleugels gebouwd voor dynamic soaring waar dus echt wel krachten op kwamen te staan.
    En die hadden gewoon van 8x8 balsa of 5x3 vuren liggers en werden in het midden ook stomp op elkaar gelijmd.
    Er is er nog nooit 1 gebroken, en die waren ook geballast.
    Een normaal rompmodel met een stalen 8mm vleugelpen brak wel, ook een niet deelbare volgfk vleugel brak.
    Ik weet echt wel wat een model voor zijn kiezen krijgt, ik heb er aan de helling zat kapot gevlogen maar dat was dan 200+ en door de grenslaag heen knallen.
    Maar een vliegende plank of pijlvleugel heb ik nooit stuk gekregen op die manier, zelfs niet bij een crash in het duin.

    GJ
     
  3. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Amersfoort
    Dynamic soaring met een gepijlde vliegende vleugel met balsa ligger? Nu heb je mijn interesse. Ik had niet gedacht dat dat kon. Heb je wat meer info over die vleugel?
    Of bedoel je een Zagi (delta) achtig model, danwel een plank met kleine pijlstelling en een S-slag profiel? Dat kan ik me voorstellen.
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2020
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een Zagi doet het niet met DS-en, al eens geprobeerd.

    Ja, het was gepilde vleugel een soort Robbe Hotshot van ruim 150 span maar dan met een ander profiel, ik denk niet dat ik er nog foto's van heb.
    Je zou kunnen zeggen een Hortenachtig model.
    Het ding vergat af en toe dat ie kon vliegen, dan dwarrelde hij uit de lucht en als ik dan naar het duin liep om hem te halen dan vloog ie ineens weer.
    Maar die was gewoon uit balsa en wat vuren liggertjes opgebouwd.
    Ik heb er een stuk of 4-5 gebouwd voor Gerben en mij.
    We waren toen redelijk fanatiek met dynamic soaring maar alle normale kisten braken doormidden en vliegende vleugels niet omdat de krachten beter verdeeld worden.
    Daarna heb ik nog wat vliegende planken gebouwd, die waren sneller en konden beter manouvreren.
    Ook gewoon piepschuim en balsa.
    Geen rare verstevigingen.
    Gerben heb ik toen een kernenset gegeven en die heeft een loodzware versie gebouwd van ik geloof 300 grams mat, veel gewicht er in en volgens mij een zeillat als ligger.
    Dat was een MH60 profiel zonder verdraaiing aan de tips.
    Rolroeren een beetje omhoog zetten en gaan.
    En allemaal zonder ontwerpprogramma's, daarom, alles wat ik gebouwd heb is allemaal uit het hoofd gedaan en vloog, meestal was Gerben de testpiloot.
    Dus ik weet ook wel ongeveer hoe stevig een model moet zijn en die Yoda, die gaat echt niet stuk, ja, misschien op de plek waar de meeste modellen sneuvelen, in de auto omdat je je stoel naar achteren schuift en daar dan een vleugel ligt.

    GJ
     
    TheNorb en ISOLA2 vinden dit leuk.
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    In de lucht gaan ze niet stuk ......want daar zie je ze niet;););)

    Is natuurlijk een geintje maar.........wanneer gaan we vliegende Yoda's zien?
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als jij de chinezen kan overtuigen de spullen in een vliegtuig te zetten...
    Ze staan al vanaf 26 mei op de luchthaven maar er gaan geen vluchten naar Europa.
    En de Yoda heeft toch een ontvanger nodig om te vliegen.

    2020-05-26 16:27Jinhua City, has been delivered to the airline transport

    GJ
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb wat G-X6R en G-X8R besteld, daar zit een vario ingebouwd.
    En dat is in totaal iets van 200 Euro aan ontvangers, dus het is zonde om nu hier in NL of Duitsland ruim 40 Euro uit te geven.
    Probleem is dat als die ontvanger en accu er eenmaal inzit de vleugel dichtgefolied word.
    Als ik er nu zo'n X4R in ga hangen dan moet ik de vleugel weer opensnijden en opnieuw folien.
    Ik heb hier een X4R met losse vario maar dat is veel zwaarder dan een G-X6R.

    GJ
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Een vario in een Yoda? Is dat niet een beetje als een schakelflippers aan het stuur van een Skoda Kodiaq?? (Dat laatste heb ik en zelfs na 16k kilometers snap ik nog steeds niet waarom het er op zit)

    Misschien niet eerlijk dat ik het vraag want ik kan niet met een vario overweg. Ik wordt horendol van dat gepiep en ik vlieg voor de rust en de lol.....maar op zo'n klein en licht kistje zie ik niet wat een vario toe voegt.

    En daarnaast zijn die ingebouwde varios niet heel erg goed. Je moet hem resetten vlak voordat je start want zodra je de kist aan zet begint de hoogte op te lopen. Tenminste...dat doet mijn grx8, de 6 heeft dat veel minder.
    Ik gebruik het alleen om mijn hoogte in de gaten te houden zodat ik nog beter binnen de regeltjes kan vliegen
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vind het wel makkelijk een vario.
    Ik kan al redelijk thermieken maar met een vario kan je je eigen interpretatie van de lucht lezen afzetten tegen de vario, dus.. heb ik gelijk dat daar thermiek zit of niet.
    In wedstrijden, wat ik volgend jaar weer op wil pakken, kan dat heel veel uitmaken.
    De hoogte zal me een worst zijn, bij de f5b klasse moet je een uitgangshoogte hebben die ver boven de regelgeving ligt.
    Maar ik ga er dan maar vanuit dat de organisatie vrijstelling heeft.
    Resetten voor de vlucht doe ik altijd.
    En de g r8x verloopt niet zo heel erg.
    Na 30 minuten vliegen en landen op dezelfde plek iets van 90cm

    GJ
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Als hij niet omhoog gaat zit je niet in de thermiek toch?;)

    Nee...sorry...dat is flauw:stout: ik zie vaak zat mensen met vario vliegen en het kan je onder lastige omstandigheden zeker redden. Maar ik vind het geluid irritant, mag het in de wedstrijd toch niet gebruiken en vlieg nooit zo ver weg dat ik niet meer zelf kan zien of hij omhoog gaat.

    Maar genoeg daar over....ik ben benieuwd naar hoe je Yoda vliegt! Er is niet veel over te vinden en dat is wel jammer......op m'n wishlist staat nog een thermiekvleugel en dan zijn er m.i. op dit moment maar 2 gegadigden: de Yoda en de RES-Dart
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, ja of een vogel heeft hem gepakt..

    En het gaat niet om redden van het model, als ie naar beneden komt dan halen we hem wel weer op maar ik weet dat ik af en toe wel eens dacht dat er geen thermiek was en ik hem toch steeds kleiner zag worden, of dacht een vogel te volgen omhoog maar dan moest ik toch weer de motor aanzetten om de thermiek taak te halen.
    In wedstrijden, tenminste F5B, mag je een vario gebruiken.
    En je kan het geluid ook zachter zetten, of uit.
    De aanvangshoogte in F5B is ongeveer 7-800 meter, 3 seconden motorloop met doorschieten, dan zie je niet meer of hij omhoog gaat, dus dan is een vario wel fijn en iedereen gebruikt hem, dus je benadeeld jezelf als je het niet doet.
    Ik heb zelfs een vario in de MPX Blizzard, dat is best grappig, dat ding zweeft niet maar soms heb je hellingwind van bomen in het dal en dan stijgt ie een paar meter.
    Dat hoor je dan op de vario, met het oog is het niet te zien.

    In theorie is ie na inbouwen van de ontvanger en aansluiten van de servo's vliegklaar.
    Beetje folie er overheen, uittrimmen en dan kan ik hem van de helling afgooien.

    Wat betreft een thermieknurflugel, daar zijn er zat van.
    En anders zelf iets maken?
    De Yoda vind ik zelf niet echt geschikt als electromodel, maar je moet je op de een of ander manier in vlak nederland toch omhoog komen.
    Dus dan moet je eigenlijk al een rompje gaan maken en daar dan de Yoda tegenaan bouwen.
    Dan zou ik eerder iets zelf verzinnen.

    GJ
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    De Resdart met een motortje vind ik een waardig alternatief. Maar zoals gezegd staat het op de wish list en niet op de to-do list dus is nog laaaang niet aan de orde.

    Eerst de ka8, dan de BiigSpeedyBeeGlider en dan zijn we al snel een jaar verder:rolleyes:
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ohh, dan zijn er al weer veel modernere profielen en materialen.

    GJ
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat vind ik dan weer niet zo belangrijk. Of het nou het laatste van het nieuwste van het modernste is of een 20, 30 of 98jaar oud profiel heeft voegt weinig toe aan of iets wel of niet leuk vliegt. Wel in absolute prestatie in vergelijk met andere modellen maar dat is voor mijn zelfbouwprojecten niet aan de orde
     
  16. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    mooi :) het profiel op de Yoda is ook best oud (Goe 602) maar heel geschikt. ah een voordeel van een vario op lichte kisten kan zijn, dat als het erg hoog gaat men uit de thermiek kan vliegen, dalen vinden, of als men duikt, zorgen dat men niet te hard duikt maar gestaag. ik zelf vlieg dusver nog zonder vario maar het kan soms handig zijn en wil eens proberen (heb een ontvanger met vario voor de Pulsar liggen, GR12)
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik heb met een F5B kist ooit eens in Nederweert zoveel thermiek gepakt dat ik echt moeite moest doen om naar beneden te komen, butterfly trekken, loopings maken.
    De Yoda komt in echt sterke thermiek nooit meer beneden, steken kan je ook amper met een paar honderd gram.

    GJ
     
  18. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik bedoelde dus inderdaad de knik in het midden. Daar dus toch maar een kousje toepassen alhoewel ik ook wel geloof dat de krachten daar te plekke klein zijn. De toepassing van de houten pennetjes op de deling is duidelijk!
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dit is een detailfoto van hoe het bij mij verlijmd zit met Uhu Endfest 24H.
    De koolstof stok zit ook nog eens aan het plaatje triplex verlijmd met Endfest.
    Ik heb net echt geprobeerd het te breken, lukt niet.
    Sommige modelbouwers hebben geen idee wat voor krachten. of juist niet, op modellen komen te staan.
    Als dit een snelle kist zou zijn dan zou ik er een kousje omheen zetten, sterker, ik zou er waarschijnlijk een aluminium of messing buis omheen maken.
    De Yoda kan je niet hard door een bocht trekken en dan nog, er hangt geen gewicht aan dat punt dus komen er amper krachten op te staan.

    De foto's.
    midden.jpg

    midden2.jpg

    midden3.jpg
     

Deel Deze Pagina