Yoda

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dentompie, 28 jan 2007.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Motorloze versie?
    Maar, mooi gewicht...
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik heb hier achter het huis een helling en daar kan ik hem vanaf gooien en dan hopelijk met de roofvogels mee omhoog cirkelen in de thermiek.
    Ik kan omdat ie 3 delig is er altijd een extra middenstuk maken met een motortje.
    Denk dat een indoor-aandrijving al genoeg vermogen heeft om hem vlot omhoog te krijgen, ben alleen op zoek naar een lichte klapprop en het middenstuk.
    Misschien zelf wat maken van carbon.

    yoda.jpg

    GJ
     
    Hein.z vindt dit leuk.
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Vroeger was er van Graupner een klap-duwschroefje 10x12 geloof ik. Had ik op mijn Sportwing en die zit nu op mijn Yoda, af en toe kom je er nog wel es een tegen. Dit ding is groter dan de Sportwing maar ik denk dat het wel klopt.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoe groter de prop hoe beter, vind alleen de 12 inch pitch nogal heftig.
    Zou liever iets van 12x4,7 of zo hebben.
    Ben hem nu aan het schuren, vieze gore laserstof zit weer overal.
    Ik wil hem transparant folien maar ik zit nu te denken, ik kan ook gebruik maken van dat zwart.
    Als ik nu alles, dus ook dat berkentriplex, met waterverf en een airbrush zwart spuit en dan transparante folie, denk dat dat er best leuk uit kan zien.
    Het zal iets gewicht toevoegen maar dat kan ie wel hebben.
    Dan maar een kleiner ontvangerlipootje nemen.

    GJ
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja de specs van dat propje zijn anders, klein dingetje. Ik ben slecht in het onthouden van cijfers...
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Geschuurd en al..

    Er komt (hopelijk) transparante oranje folie over, dan is ie weer helemaal mijn kleuren.

    De Yoda XL Black Edition...
    CIMG3870.JPG |

    CIMG3871.JPG
     
    lecraM vindt dit leuk.
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Best mooi, dat zwart gespoten frame. Goed bedacht.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja he, ik ben er best trots op.
    En na het verwijderen van de bouwwigjes, schuren en voorzien van houten duveltje voor de bevestiging weegt ie, zwart gespoten, 180 gram.
    Dus ik heb er 15 gram afgekregen, van de ruwbouw, terwijl er 2 extra stukje hout inzitten en wat verf opgespoten is.
    Als er ook maar wat thermiek is komt ie nooit meer beneden...
    Dus maar wel een wat grotere ontvangeraccu plaatsen, ik vond nog een 450 mAh, dan moet ik wel ruim 2 uur kunnen vliegen.

    GJ
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Issie al bespannen?
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee nog niet.
    Ik was begonnen aan de roeren met folie uit China...
    Nou, dat was geen succes, wat een troep.
    Inmiddels wel echte Oralight binnen maar ik was even met de zenders en ontvangers bezig en ook de auto uittesten op de Nordschleife die weer open ging.
    Morgen denk ik dat ik ga bespannen, maar niet vergeten eerst de servo erin te plakken en de kabels (die hele lichte) er doorheen te trekken.
    De Strega van Look moet ik ook nog afbouwen, en een F5B wedstrijdkist... en een airco aanleggen in mijn huis...
    Ben lekker bezig.
    Als er folie op zit dan maak ik een foto en zet hem hier neer.

    GJ
     
  11. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Gertjan; ik heb ook een Yoda liggen en het is de bedoeling om hem binnenkort maar eens op de bouwplank te leggen. Maar mijn vraag; hoe doe je dat met die houten duvel? De beschrijving zegt dat er een koolstof kous om heen moet. Lijkt mij veel sterker
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Die knik in het midden van de ligger moet je, volgens de Bauanleitung, met een paar wattenstaafjes maken. In de goede stand het zootje tegen mekaar lijmen met epoxy, en daarna een kousje eromheen. Makkelijker vond ik om een passend stukje alu buis te nemen, en in de juiste hoek te knikken. Daarna dus ook kousje eromheen.
    Of bedoel je dat niet? Ik weet niet over welke houten duvel je het hebt.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je hem 2 delig bouwt dan gebruiken e zo'n carbon kous, mijne is 3 delig, dus ik heb rechte overgangen.
    Dan voldoet een houten duvel.
    En er komen amper krachten op de vleugel te staan, een stukje rondhout voeldoet prima.

    GJ
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
    Ik heb dus een middenstuk, wat ik helaas toch van een soort rompje moet voorzien om de accu en ontvanger mee te kunnen laten vliegen, en dat middenstuk koppel ik met 2 stukjes rondhout aan de buitenvleugel.
    En er zit ook nog een centreerpennetje, dat is 2mm carbon.
    De vleugel blijft aan elkaar door een stukje plakband.
    En omdat er geen enorme romp zit zoals bij een normaal model, zijn de krachten op het midden minimaal dus gaat het prima met die stukjes hout.

    CIMG4144.JPG

    CIMG4143.JPG


    GJ
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  15. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Amersfoort
    Als je hem niet aan een bungee of hoogstart elastiek hangt, zullen de krachten inderdaad wel meevallen. Stijfheid en spelingsvrij van de vleugelverbinding is wel van groot belang. Gepijlde vliegende vleugels zijn gevoelig voor body freedom flutter. En daarbij treden flinke krachten op. Massa, buigstijfheid en snelheid bepalen of het optreed of niet.
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2020
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik gooi hem van de helling dus er komt geen kracht op.
    En ook als je er een motor op zet is deze methode prima te doen.
    De Yoda is traag en als je hem niet aanduikt en goede spelingsvrije aansturingen hebt dan is flutter uitgesloten.
    Ik zou hem niet op deze manier aan een hoogstart elastiek of looplijn hangen, hij is al heel erg filigraan gebouwd en eigenlijk gewoon ontwikkeld als trage thermiekzwever die met een heel licht motortje omhoog gebracht kan worden.
    Body freedom flutter treed volgens mij alleen maar op bij van die slappe modellen, dit is best wel stijf, je kan hem niet torsen of buigen.
    En de stukjes rondhout zitten redelijk klem in de carbon buizen, dus daar beweegt ie ook niet op.

    GJ
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Natuurlijk is de belasting in het midden veel minder dan bij een klassiek model, maar die knik in de hoofdligger (die jij ook hebt in je middendeel) moet toch wel het gewicht dragen. Ik dacht dat het daarover ging i.v.m. koolstof kousjes.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het gewicht... welk gewicht?
    De hele vleugel draagt en als je hem hard door een bocht zou kunnen trekken dan heb je niet zoals bij een normaal model een romp die de vleugel belast.
    Daarom ben ik destijds vliegende planken gaan bouwen voor dynamic soaring, die kan je niet doormidden trekken terwijl normale vliegtuigen bij bosjes gingen.
    GJ
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja dat begrijp ik. Maar ergens in het midden zit wel een ontvanger, een accu en eventueel een motortje; niet erg veel, maar toch gewicht. Doordat de ligger stomp tegen elkaar gelijmd zit moet je hier enige aandacht aan besteden, anders gaat dat vast een keer fout.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Welnee, dat gaat niet fout, de kracht die op het midden komt is minimaal, ik zou hem zelfs met een sateprikker kunnen verbinden.
    Ontvanger weegt 7 gram, lipo 18 gram en in de buitenvleugel zitten de servootjes van 9 gram.
    De knik is verlijmt met UHU Endfest en de andere carbon stokjes ook en dan zit dat ook nog op het treplex plaatje verlijmt.
    Het ding bouwt amper snelheid op dus ik kan misschien maximaal 2G trekken, met moeite.

    GJ
     

Deel Deze Pagina